Har inga kaniner just, men har det kommit vaccin till just denna smittan? Hörde att de vanliga vaccinet inte tar på denna variant. Fast det kanske bara var en hörsägen.
 
Vad jag förstått finns det inget vaccin än?

Jag är inte orolig, än. Jag bor i norra västerbotten och ännu verkar det mest sprida sig i södra och mellersta sverige. Men jag håller koll.
 
Det finns ett vaccin för denna variant av gulsot @Emor och @Modig_Korn :) inte samma vaccin som den andra gulsoten. Är åtminstone en veterinärklinik i Skåne som ska beställa in nya vaccinet, resten av Sverige har jag inte koll på.
 
Det finns ett vaccin för denna variant av gulsot @Emor och @Modig_Korn :) inte samma vaccin som den andra gulsoten. Är åtminstone en veterinärklinik i Skåne som ska beställa in nya vaccinet, resten av Sverige har jag inte koll på.
Så bra! Här kommer jag inte vaccinera som det ser ut idag. Antagligen inte alls. Har köttkaniner så slaktar nog av de flesta och håller tummarna för de resterande om det börjar komma norrut.
 
Har ingen kanin längre sen nån månad :( men vaccinerade honom i våras mot RVHD för första gången och hade nog försökt få tag i nya vaccinet om det fortsätter sprida sig över landet.
 
Intressant att de fått in vaccin
Denna artikel är från 8:e Augusti och då fanns uppenbarligen inget godkänt vaccin:
http://www.smalanningen.se/article/lansveterinar-ta-inte-in-farskt-gras/
Det tar också (tyvärr) en tid att registrera ett nytt läkemedel i Sverige.

Vad heter det nya vaccinet? Det borde ju stå i vaccinationsintygen.
Jag hittar ingen info på SVA:s hemsida om det nya vaccinet.
Vet inte om just de lyckats skaffa någon speciallicens?

Inte heller på läkemedelsverket finns information om ett läkemedel som skulle innehålla något verksamt mot RHDV2 (klicka på sök läkemedel sedan)
https://lakemedelsverket.se/LMF/Substansinformation/?substanceid=6358473659369194&type=
Sökning (man klickar sedan på sök läkemedel som innehåller denna substans):
https://lakemedelsverket.se/LMF/Substansinformation/?substanceid=L6T1V21EBS6MJSRV&type=
Däremot har vanliga vaccinet mot gulsoten en begränsad (men ändock) effekt.
 
Jag har vaccinerat med ett nytt kombivaccin (mot kaninpest och kaningulsot) i våras, men inte hört att det kommit in någon ny sjukdom..
Tyckte det var svårt att hitta någon som kunde vaccinera överhuvudtaget :mad:
 
Läste på facebook från en kaninvän :p att hon vaccinerat sina nu mot den nya smittan, så vaccin finns väl i alla fall i helsingborgsområdet nu.
 
Vaccinet har börjat komma in, men det krävs någon speciell licens av veterinären och dom flesta beställer då bara det antalet som folk förbokat, i Facebookgruppen så samordnar dom folk så att många vaccinerat samtidigt, för det blir billigare.
 
Vaccinet har börjat komma in, men det krävs någon speciell licens av veterinären och dom flesta beställer då bara det antalet som folk förbokat, i Facebookgruppen så samordnar dom folk så att många vaccinerat samtidigt, för det blir billigare.
Okej, tack för infon, får väl kolla om det kommit in här snart då.
Aha, den är licenspreparat fortfarande, precis som många hästmediciner. Ja, då måste de ha fått licens.
 
Jag har vaccinerat med ett nytt kombivaccin (mot kaninpest och kaningulsot) i våras, men inte hört att det kommit in någon ny sjukdom..
Tyckte det var svårt att hitta någon som kunde vaccinera överhuvudtaget :mad:
Vaccinerade också i våras, det vaccinet har bara en viss effekt inte klarlagt hur stort skydd det ger. De kan fortfarande bli ordentligt sjuka skulle jag tro.
Om du läser mina länkar ovan så kan du se info om den nya gulsoten.

Ser ut som du bor i Uppsala? Smådjurskliniken här i Märsta/Sigtuna hade det hemma och kunde vaccinera direkt. Rimligen borde väl detsamma gälla kliniken vid Ultuna?
Däremot det nya nu har jag inte frågat om än så vet inte om de har licens.
 
Har du FB så rekommenderar jag att gå med i den gruppen och skriva där. :)
Jopp, så fort jag har varit på semester, åker i morgon bitti så jag har lite svårt att ordna det nu.
Som tur är så har hon ingen kontakt med harar, andra kaniner eller kaninfolk när jag är borta och har inte i normalfallet heller men ska ändå vaccinera sedan..
 
Jopp, så fort jag har varit på semester, åker i morgon bitti så jag har lite svårt att ordna det nu.
Som tur är så har hon ingen kontakt med harar, andra kaniner eller kaninfolk när jag är borta och har inte i normalfallet heller men ska ändå vaccinera sedan..


Tänk på att inte heller plocka in gräs/grenar till dom om ni bor i en drabbad del av landet. :)
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 146
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
164
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp