Bukefalos 28 år!

Rhodisian Ridgeback

M

Muddson

Någon som har en sådan? Funderar på att köpa en.. Men har tyvärr inte mycke erfarenhet av rasen..
Nu som har en RR: Kan någon berätta lite.. Hur fungerar dom i stallet? Lös? Följa med ut i skogen när man rider.. Ja.. berätta gärna lite!!=)
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Jag har ingen själv men en kompis till mig har en och min granne har två... Det är väldigt stor skillnad på kompisens hund o grannens hund måste jag säga. Kompisens hund är väldigt tveksam och osäker får ibland känsla av att han skulle kunna bita i ett trängt läge. Han känns helt enkelt inte helt ok. Han tycker inte om att vara borta hos andra människor, han är inte heller så förtjust i andra folk. Om man jämför med grannens hundar så är dom mer tillgängliga och lite mer kontaktsöknade. Min granne menar på att det tyvärr kommit in vekhet i aveln när det gäller RR vilket gjort att många hundar blivít som kompisens... Men det är stor skillnad som sagt, grannens hundar har inte alls den vekhet som den andra hunden visar, hon tävlar tom agility med den ena av dom och det går kanonbra!! Kolla upp med uppfödare innan du köper ngn, be någon kunnig hjälpa dig o hitta en bra hund med bra linjer. Säkert är det en jättetrevlig hund om man bara får tag i en bra hund!
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Jag har en blandning med RR och det mesta av hans egenskaper är ärvt av pappan.
Min hund är väldigt framåt, väldigt beskyddande mot familjen, inte hotfull på ngt vis men han visar vem som bor här och vilka som tillhör honom. Han är alltid positiv och är med mig i stallet men tyvärr är han för orädd för hästarna och ser dem som lekkamrater vilket inte är bra.
Har en vän som har haft flera RR och han är jättenöjd med dem. Jag skulle defenitivt köpa en renrasig ngn gång efter min vovve.

Tycker dem är lojala, robusta, uthålliga (kräver mycket aktivitet ), vänliga, öppna, framåt, kloka och hur lugna som helst här hemma.
Visserligen är ju alla hundar olika även om de tillhör samma ras men jag är iaf helnöjd. :)
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Jag har världens finaste Ridgeback, en hane på 18 månader. Han är mitt allt, och uppfyller alla kriterier jag sökte när jag beslutade mig för att skaffa en egen hund.

Lugn och stabil, pigg och alert när han är vaken, lojal, tyst, smidig, personlig, lite "svår", ifrågasättande, vacker, värdig.. ja, ska jag fortsätta? ;-)

Har honom med till stallet ibland, men han är lite för närgången tycker jag. Han är alldeles för nyfiken. I övrigt så följer han mig som "en hund" när vi är ute, och jag vill gärna ta med honom ut när jag rider senare. (det är många hästmänniskor som har RR, förresten)

Om du söker på mitt användarnamn kan du läsa andra inlägg om vad jag skrivit om ridgeback tidigare. Har du något mer fråga får du gärna höra av dig!!!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=606568
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Finns det något samlat om rasen någonstans på nätet?

Ursprung, orsak till att rasen finns (syftet med rasen från början) m.m.

Hur mycket vakt har de i sig?
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Här kan man hitta allt om rasen :)
http://www.srrs.org/

Ridgeback är en av få raser jag är sugen på, men min livssituation tillåter inte hund..
 
Senast ändrad:
Sv: Rhodisian Ridgeback

Har en ridgeback! Är inne på min tredje och minst en RR kommer att finnas i min flock så länge jag håller på med hundar.

Vad jag tycker borde uppmärksammas lite är rasens mentala status. Rasen har fått ett kraftigt uppsving dom senaste 5-10 åren och jag anser att det inte har varit till gagn för hundrasens utveckling. Många ridgebacks av idag uppvisar kraftiga rädslereaktioner och har samtidigt skärpa. Ingen bra kombination med andra ord.

Tror helt enkelt att man försökt avla på lite fogligare mera lätthanterliga individer men också fått massa oönskade egenskaper på kuppen. En RR med bra psyke är en fröjd att äga.

Ursprungligen är RR en jakt/vakt-hund känd för sitt stora mod och precis så vill jag även att rasen skall vara. Hellre mentalt stabila fungerande hundar än snygga show/utställnings-hundar. Skillnaderna idag är mycket stora mellan individerna och är ni intresserade av rasen så försök att ta kontakt och träffa så många uppfödare och hundar som möjligt för att bilda er en egen uppfattning.

P:S Rasklubbar ger jag inte mycket för, vilken hundras det än må vara.

/Naj
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Tack för den länken. :bow:

Det är nog den första hundras som verkligen passar i allt jag vill ha hos en hund...det enda tråkiga är att de också påpekar att det inte är en bra första hund, vilket det i så fall skulle bli för mig. :crazy:
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Varsågod!

Jag träffade på RR för första gången 2001 när jag åkte runt i Skåne å letade praktikplats. Helt underbara hundar, vackra som få och mkt kloka. Sen dess är jag frälst.
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Ja jag har bara sett någon när vi varit och fikat utomhus och blev stört förälskad i den, men var tvungen att ta reda på mer innan jag helt sålde mig på den.
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

jag har träffat några ridgebacks och dom har varit varandras motsatser. en av dom var väldigt skygg och rädd av sig men dom andra har varit jättesälla och underbara. jag har även en hund som är blandras med rodesian ridgeback. men enligt min erfarenhet så är dom ganska försiktiga av sig men det är ju från individ till individ. lycka till med hunköpet! se till att hitta en valp som är framåt och busig och inte en som vill gå och gömma sig hela tiden och som e blyg av sig. prata med uppfödare och hör hur rasen är.

var en rodesian ridgeback i min agilitygrupp och den var jättesnäll, inte ett dugg blyg och ville leka med allt och alla! hon var dock inte vidare bra på agility :rofl: gjorde vad hon själv ville och spang hellre och snusa i marken än att lyda matte
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Blir inte hund just nu då jag är bor tillfälligt hemma hos min far som är allergiker, men det är intressant att spåna för framtiden.

Dock kommer det bli ett mycket noga urval av uppfödare och individ. Jag vill inte hamna med en hund jag inte trivs med för att man inte orkade kolla ordentligt.
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Jag har en RR hane på snart 4år. Han är riktigt trevlig och har bra mental status för att vara RR. Jag har upplevt samma sak som nedanstående skrivit då vi arbetar med hundar och får in många RR med problem, eller snarare förare med problem.

Rasen är inte optimal för det jag vill ha en hund till. Ganska tråkig lydnadshund för att inte säga skittråkig ;)
Visst Nixon fungerar bra för momenten i Lk1, men jag skulle nog aldrig orka få upp honom i någon högre lydnadsklass, det skulle säkert gå, men det är så mkt roligare att arbeta med en hund som bjuder till lite och det gör han verkligen inte.
Spår är han grymt bra på, trevlig familjehund, följer med på ridturer, har inte problem med vilt eller annat (men det har iofs enbart med dressyr att göra).

Vad jag tycker borde uppmärksammas lite är rasens mentala status. Rasen har fått ett kraftigt uppsving dom senaste 5-10 åren och jag anser att det inte har varit till gagn för hundrasens utveckling. Många ridgebacks av idag uppvisar kraftiga rädslereaktioner och har samtidigt skärpa. Ingen bra kombination med andra ord.

Tror helt enkelt att man försökt avla på lite fogligare mera lätthanterliga individer men också fått massa oönskade egenskaper på kuppen. En RR med bra psyke är en fröjd att äga.

Ursprungligen är RR en jakt/vakt-hund känd för sitt stora mod och precis så vill jag även att rasen skall vara. Hellre mentalt stabila fungerande hundar än snygga show/utställnings-hundar.

Jag håller med till 100% tyvärr....
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Naj skrev:
Har en ridgeback! Är inne på min tredje och minst en RR kommer att finnas i min flock så länge jag håller på med hundar.

Vad jag tycker borde uppmärksammas lite är rasens mentala status. Rasen har fått ett kraftigt uppsving dom senaste 5-10 åren och jag anser att det inte har varit till gagn för hundrasens utveckling. Många ridgebacks av idag uppvisar kraftiga rädslereaktioner och har samtidigt skärpa. Ingen bra kombination med andra ord.

Tror helt enkelt att man försökt avla på lite fogligare mera lätthanterliga individer men också fått massa oönskade egenskaper på kuppen. En RR med bra psyke är en fröjd att äga.

Ursprungligen är RR en jakt/vakt-hund känd för sitt stora mod och precis så vill jag även att rasen skall vara. Hellre mentalt stabila fungerande hundar än snygga show/utställnings-hundar. Skillnaderna idag är mycket stora mellan individerna och är ni intresserade av rasen så försök att ta kontakt och träffa så många uppfödare och hundar som möjligt för att bilda er en egen uppfattning.

P:S Rasklubbar ger jag inte mycket för, vilken hundras det än må vara.

/Naj

samam fenomen har ju dobermans råkat ut för.
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Hej,
Jag har en RR som snart är 8 mån. Fantastisk hund!
Han har sedan ngr månader tillbaka haft besvär med små förhårdnader på rygg, sidor samt "skinkor". Han är helt opverkad, varken kliar el slickar sig. Dock syns dessa små förhårdnader, då håren sticker ut, eftersom han är korthårig. Ibland har dessa förhårdnader, "mognat" till sig, och då han man kunnat trycka ut var, ur dem. Han har beh med antibiotika 2 ggr, med ett relativt bra resultat, men nu är de där igen. Jag har bytt foder 2 ggr, nu äter han "Nutra Nuggets". Om ngr v har vi fått tid hos ännu en hudspec, hoppas att detta ger ngt. Har Du/någon sett ngt liknande hos ngn annan RR, eller vet vad det kan röra sig om?.
Tacksam för svar
//Fia
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

Vi har haft nåt liknande på vår tik och vet kallade det mjölkexem. Det kommer och går utan någon synbar orsak, hon mår inte dåligt av det så vi låter det vara.
 
Sv: Rhodisian Ridgeback

När jag träffade min man fick jag en RR "på köpet". De första 5 åren av våra liv tillsammans peka hon finger åt mig (hon avgudar min man) men har mjuknat de senaste två åren och blir faktiskt glad när jag kommer hem.

Själv är jag rottisägare och RR's mentalitet fungerar inte riktigt för mig när det gäller träning men som gårdshund/sällskapshund är hon jättetrevlig. Hon är med i stallet varje dag, har respekt för hästarna men är inte rädd. Den största nackdelen, för mig, är hon skäller så förbenat när hon vaktar. Vilket är hennes jobb naturligtvis men jag skulle önska att hon var lite coolare som rottisen.

Fördelar för mig: ointresserad av främmande människor (efter de blivit utskällda), jagar inte, älskar skogen, om jag hade bättre lydnad på henne skulle hon absolut kunna vara med på ridturer, vill inte gå ut när det regnar/snöar/blåser/är kallt, fantastisk fotvärmare i sängen efter som hon vill sova under täcket.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 714
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 525
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 498
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 303
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp