Bukefalos 28 år!

rida barbacka?

Martina_m

Trådstartare
Var tycker ni om att rida barbacka? Är det skadligt för hästen eller inte? Varför i så fall, eller vad är skadligt? Skritt, trav, galopp?

Om hästen är omusklad i ryggen? - kan man rida barbacka då
Om hästen inte har en sadel som passar? - kan man rida barbacka då?

Ja, ni fattar min fråga!
Vad tycker ni om barbackaridning?
 
Sv: rida barbacka?

Var tycker ni om att rida barbacka? Är det skadligt för hästen eller inte? Varför i så fall, eller vad är skadligt? Skritt, trav, galopp?

Om hästen är omusklad i ryggen? - kan man rida barbacka då
Om hästen inte har en sadel som passar? - kan man rida barbacka då?

Ja, ni fattar min fråga!
Vad tycker ni om barbackaridning?


Det är absolut inte skadligt för hästen om du rider barbacka, det är det absolut skonsammaste sättet du kan rida på.

Om hästen är omusklad i ryggen så är det kanonbra att börja rida barbacka för att långsamt bygga upp ryggen på hästen och sedan hitta en bra sadel som passar hästens musklade rygg.

Det kan annars bli problem om du köper/har en sadel som passar hästen när den är inte är helt musklad i ryggen och när du sedan börjar muskla upp hästen så kommer sadeln ej att passa och ge hästen tryck på rygg mm vilket då också ger en grund för att hästen inte rör sig som den ska.

Jag tycker mkt om barbacka ridning, till viss mån. Gärna på en häst med bred och mjuk rygg, ej på spetsiga och kantiga ryggar.

På min gamla ponny så rider jag ibland barbacka för att träna upp min balans.

På tävlinghästarna blir det dock ingen barbacka, de är alldeles för trippiga och fjantiga för det och jag har ingen lust att åka av.


Så om du uppskattar barbacka och känner dig säker på ryggen så tycker jag absolut att du ska köra på det. Din häst rygg kommer att tacka dig då du skonar hästen ifrån mkt.


Mvh MR
 
Sv: rida barbacka?

Allt beror på dig och din sits.
Har du en bra balans och fin rytm så är det inte skadligt för hästen.
Skumpar du mycket och skapar luft mellan dig och hästen så kan det göra mer skada än nytta.
En illasittande sadel är ändå det värsta så rid barbacka och träna upp DIN och hästens muskler - god chans till magrutor *ler*

Li
 
Sv: rida barbacka?

Barbacka ridning är ju något av det mysigaste som finns. Jag älskar att rida i shorts och linne på sommaren och barfota. Rider till och från hagen barbacka titt som ofta, underbart! Håller med föregående, din häst kommer att tacka dig för barbacka ridningarna. Dom Gillar det också. Men sedan är det även bra att rida barbacka i träningssyfte, du kommer ner på hästens rygg på ett helt annat sätt och hästen känner din minsta vink jätte jätte tydligt. Rid och njut:love: :banana:
 
Sv: rida barbacka?

En passande sadel är ju trots allt till för att fördela trycket på större yta än ryttarens rumpa :angel:
En ryttare med dålig balans som sitter snett e.t.c är ungefär lika dåligt som en opassande sadel. (om det sker under en längre tid)
Nog tycker jag att det kan vara mysigt att skritta ut barbacka, men det är sällan jag gör mer än så.

Bra balansträning, men innan man fått den balansen då??? :confused:

Jag ser nästan fler nackdelar än fördelar med barbackaridning...


:bow:
 
Sv: rida barbacka?

Om hästen är omusklad i ryggen så är det kanonbra att börja rida barbacka för att långsamt bygga upp ryggen på hästen och sedan hitta en bra sadel som passar hästens musklade rygg.

Mvh MR

Detta var egentligen min största fråga! För jag tycker ju, att skaffa en dyr sadel till en omusklad häst, känns jättedumt!
Det är ju väldigt svårt att bygga ryggmuskler, om man inte har en sadel som passar, ja då är det ju bättre att rida barbacka och bygga upp musklerna innnan man letar sadel. Så bra!

Mest att jag hört folk säga att det är skadligt för hästens rygg att rida barbacka! Men det var ju skönt att det inte är det!
 
Sv: rida barbacka?

Ja det är att kasta bort pengarna att köpa en dyr sadel till en icke musklad häst. Risken finns att den sitter fel och hindrar musklerna att bildas istället.
Om du kan - träna försiktigt cavaletti, rid ut i skogen under stock å sten - låt hästen jobba i en låg form. Ta i skritt och när du kan - trav.
Jag forutsätter att hästen har ett hull som gå att bygga på? I annat fall kan det vara en bra start att börja med...

Li
 
Sv: rida barbacka?

Ja det är att kasta bort pengarna att köpa en dyr sadel till en icke musklad häst. Risken finns att den sitter fel och hindrar musklerna att bildas istället.
Är hästen väldigt omusklad kan man diskutera om man öht bör rida den - då är det bättre med tömkörning och annat för att först ge hästen muskler att bära ryttaren med.

Min häst rider jag ALDRIG barbacka, han är väldigt känslig och jag har inte den skicklighet som skulle krävas.
 
Sv: rida barbacka?

Det är intressant det ni skriver!

Mest vill jag veta om man kan använda barbackaridning för att bygga upp ryggmusklerna. Som ex skritta ut i skogen barbacka och kliva över grenar och klättra och ha sig?
Nu förutsätter vi (jag) att hästen är i hyffsat gott hull och ridbar. Annars kanske en promenad i skogen är att rekomendera istället?

Tömkörning är ju ett bra alternativ! Kankse på tiden att lära sig sånt ordentligt ;) Provade någon gång med min fd foderhäst (som man kan prova allt med) och det är lite svårt minsann ;)
 
Sv: rida barbacka?

Jag hade promenerat och tömkört istället tills hästen är mer musklad så att man kan köpa en sadel.
 
Sv: rida barbacka?

Det finns ju massor med Alt om hur du kan göra. Om du inte känner dig säker med att rida helt barbacka så kan du köpa en barbacka gjord, kostar inte mkt pengar och trycker inte heller på ngt speciella punkter på hästen. Då har du stigbyglar och skumpar kanske inte så mkt då heller (vet ej om du gör det men man brukar ju det), vilket underlättar för din häst rygg.


Finns billiga barbacka gjordar på Hö*ks.
 
Sv: rida barbacka?

En passande sadel är ju trots allt till för att fördela trycket på större yta än ryttarens rumpa :angel:
En ryttare med dålig balans som sitter snett e.t.c är ungefär lika dåligt som en opassande sadel. (om det sker under en längre tid)
Nog tycker jag att det kan vara mysigt att skritta ut barbacka, men det är sällan jag gör mer än så.

Bra balansträning, men innan man fått den balansen då??? :confused:

Jag ser nästan fler nackdelar än fördelar med barbackaridning...


:bow:



Det finns alt som inte gör att du sitter helt "naken" på hästens rygg, Ex Barbackagjordar där du har stigbyglar. Ett kanonbra alt. Då kan du samtidigt träna upp din balans eftersom man inte har stödet ifrån sadeln.
 
Sv: rida barbacka?

Jag rider nästan bara barbacka nuförtiden i alla gångarter. Dels för att det är JÄTTE mysigt för både mig och Isa.:) Men också för att sadeln trycker på henne eftersom hon fått en massa muskler hon inte hade innan.
Fast har också funderat på om det är nå bra eller inte. Man sitter ju på ryggraden så gott som. Men så länge det inte verkar bli nå problem så är barbacka mys :P
 
Sv: rida barbacka?

Min ponny har en problemrygg. När hon var sjuk longerades och tömkördes hon bara, sen fick jag börja rida. När hon blev friskförklarad behövde vi ju en sadel. Så vi åkte till Russdog men hittade ingen sadel som passade bra. Sen åkte vi till Mustang och dom är faktiskt jätteduktiga och engagerade där. Jag provred i ca 7 sadlar tror jag, och till slut hittade vi en som passade. Nu passar den inte, så vi ska åka tillbaka och prova igen, för de har 3 månaders garanti. Så om du är rädd att hästen ska muskla om sig, åk dit så behöver du inte vara rädd att ha kastat pengarna i sjön...:bump: ;)
 
Sv: rida barbacka?

vill bara lägga in en liten varning här.

Det är inte så bra att rida barfota i shorts och linne, det är ju jätte mysigt jag vet, men det kan lätt förvandlas till en mardröm.
När jag var yngre så red jag och min ridkompis ofta så tills en dag när det kom en hund springandes och min vän ramlade av vi fick sitta på akuten och plocka grus ur hennes sönder trasade rygg, hon har fortfarande 28 år senare fula ärr.
Efter det har jag alltid åtminstone en tunn bomulls skjorta och ridbyxor eller jeans. Jag varnar alla jag ser för jag vet hur ont hon hade.
Kanske kan ses som tråd kapning:o men jag vill bara väl:angel:
 
Sv: rida barbacka?

Jag brukar bara skritta barbacka.. men det är för att min pålle är himla skumpig! :D Skulle nog vara bra för min balnas att trava lite :p
 
Sv: rida barbacka?

KL
Finns redan en ny tråd om barbacka;
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=765758

Personligen anser jag att det bara är nyttigt med barbacka, men har redan skrivit ett långt svar i den andra tråden :P

Idag hoppade jag o travaren 95cm barbacka.. :angel: Vi hade iofs ett omgjort shabrak, men ändå..
hoppade 60cm helt barbacka.
 
Sv: rida barbacka?

Lägger in mitt svar här med

Har talat med flera hästryggs experter om detta (kommer inte ihåg några namn, vissa av dem var inbjudna till skolan och hur ofta lyssnar man där egentligen? )

Svaret är att barbacka ridning inte är skadligt.
Dels så är våra sittben mer eller mindre inbäddade i fett och/eller muskler. Dels sitter vi inte blickstilla och trycker på samma punkt hela tiden utan flyttas runt och ger plats åt muskeln att arbeta lite hela tiden. Så det här med punkt tryck etc...är överdrivet, minst sagt. Vi sitter ju inte bara på sittbenen heller, vi har ju faktiskt lite större yta på rumpan och insiden av låren.
Undantaget är om man har en mycket benig häst (vilket iofs är väldigt obekvämt att rida barbacka på ändå) och inte är stark själv. Eller om man väger sådär 100kg och samtidigt är väldigt benig själv

Vissa hästar spänner sig naturligtvis i början när man rider barbacka, för att de inte är vana vid den annorlunda känslan. Men de brukar slappna av ganska snabbt (om de inte spänner sig i normala fall med). Dessutom känns det ju tydligare om hästen spänner sig om man inte har sadel emellan. (min teori)

Min andra teori, som jag inte har bevisad eg, men berättar ändå är att sadeln är till för människan. Den gör det bekvämare och lättare att hålla balansen. För att stigbyglar etc ska kunna användas måste vikten fördelas, för de kan skapa ett skadligt punkt tryck. Sadlar hade visserligen bommar innan stiglädrena kom, tror jag, men jag tror ändå att det var snarare för att på ett enkelt sätt hålla ovana/vana ryttare borta från benigare mankar..

Barbackaridning är minst lika bra för hästen, om inte bättre, än ridning med sadel (utan att sadel skulle vara dåligt) och det är en seglivad myt att det skulle vara skadligt. Någon som vet var det kommer ifrån ursprungligen att barbacka ridning skadar hästen?
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 597
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 001
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 122
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp