Bukefalos 28 år!

rida barbacka?

Sv: rida barbacka?

vill bara lägga in en liten varning här.

Det är inte så bra att rida barfota i shorts och linne, det är ju jätte mysigt jag vet, men det kan lätt förvandlas till en mardröm.
När jag var yngre så red jag och min ridkompis ofta så tills en dag när det kom en hund springandes och min vän ramlade av vi fick sitta på akuten och plocka grus ur hennes sönder trasade rygg, hon har fortfarande 28 år senare fula ärr.
Efter det har jag alltid åtminstone en tunn bomulls skjorta och ridbyxor eller jeans. Jag varnar alla jag ser för jag vet hur ont hon hade.
Kanske kan ses som tråd kapning:o men jag vill bara väl:angel:



Nej usch! Jag rider alltid iaf med byxor, ibland kanske i linne men oftast har jag en långärmad tröja på mig, oavsett om det är varmt. Skadorna kan bli mkt fula och illa om man skulle råka falla av.
 
Sv: rida barbacka?

Eller oxå kan man ju faktisk använda säkerhetsväst :idea: Och bara ha ett linne eller t-shirt under om det är varmt. Den skyddar mer än en tröja ;)

vet att vissa har svårt (tycker det är omöljigt) att rida i säkerhetsväst, men man vänjer sig. Själv kan jag inte rida utan nu, när jag befinner mig i skogen eller om jag hoppar. Brukar dock vara utan när jag tränar dressyr i ridhus/paddock.
 
Sv: rida barbacka?

Måste bara fråga vart dessa sadelställerna finns? För jag vet bara ett nere i skåne som är (har iaf varit) bra!
 
Sv: rida barbacka?

Jag rider jämt barbacka på mitt omusklade sto men nu börjar hon få muskler.Men jag skulle inte rida barbacka om jag inte satt som klister barbacka på min häst.Jag får bättre kontakt med Juni när jagr ider barbacka fast det är ju svårare att hålla in henne om man är ute i skogen och rider.
 
Sv: rida barbacka?

ja man kan rida dom barbacka och bygga upp musklerna i ryggen utan problem, förutsatt att man sitter bra på hästen och inte skumpar runt och håller balansen i tyglarna för de är inte bra.

jag red barbacka ett år när jag red igång en omusklad häst och den blev jättefin, fick jättefina ryggmuskler utan en spänning nånstans trots dressyrträning, skogsridnig, backträning barbacka 6 dar i veckan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: rida barbacka?

Jag rider barbacka väldigt ofta. Minst en till två gånger i veckan, och det är mest för att jag är lat och för att jag måste träna upp min balans :) Men då rider jag alltid min häst så att hon arbetar och bär upp mig på ett bra sätt, och jag "tokrider" aldrig barbacka^^

Med en bra, välsittande sadel fördelas ju vikten jämnt över hästens rygg och det är också enklare för ryttaren att sitta i balans. Så jag skulle nog inte rida en väldigt omusklad häst eller en häst med dåligt byggd rygg barbacka, om jag inte hade väldigt bra sits och kunde rida hästen på ett bra sätt. Men då borde ju hästen ha ryggmuskler i så fall.
 
Sv: rida barbacka?

Var tycker ni om att rida barbacka? Är det skadligt för hästen eller inte? Varför i så fall, eller vad är skadligt? Skritt, trav, galopp?

Om hästen är omusklad i ryggen? - kan man rida barbacka då
Om hästen inte har en sadel som passar? - kan man rida barbacka då?

Ja, ni fattar min fråga!
Vad tycker ni om barbackaridning?

Det beror väl på hur omusklad häste är.. Är det illa med muskler ska man inte rida alls.
Men annars så har jag inga problem med barbackaridning.. Tvärtom.. Jag föredrar det. Hur mysigt som hellst. Och bra för balans. Man får nära kontakt med hästen då man tränar.
Hellre barbacka än en dålig sadel.

Men då är det ju inte bra heller om man har nada balans o skumpar högt o hårt på ryggen.
 
Sv: rida barbacka?

Jag tycker det är underbart att rida barbacka:) Extra skönt är det ju om man rider t.ex en nordis med bred rygg,men funkar lika bra med smalare som t.ex araber:) När jag köpte min häst hade jag ingen sadel red ungefär barbacka i två månader:rofl: Man får jättebra balans, jag kunde sitta kvar fastän min häst ibland kunde busa(sparka bakut) Sen jag fick sadel har det blivit mindre barbacka ridning, och det känns! Usch vad dålig balans man har....men försöker rida nån gång barbacka för att träna upp balansen:idea:
Tips: Rid barbacka 1-flera gånger i veckan,ni lär märka resultat:bump:
 
Sv: rida barbacka?

"En passande sadel är ju trots allt till för att fördela trycket på större yta än ryttarens rumpa"

Har läst om det med!:( men jag rider barabacka rätt ofta ändå!:smirk:
 
Sv: rida barbacka?

Jag ser inga som helst problem med det, jag rider bara barbacka (eller med bomlös sadel) och ingen av hästarna jag haft har tagit skada av det.

Min förra häst hade jag dock bomsadel till, men red med den ungefär 15 ggr av måånga ritter!
Med sadeln var hon inte alls trevlig att rida, hennes gångarter kändes bara "fyrkantiga", men att rida henne barbacka var en dröm :love:

Men sen finns det nog nackdelar med det också, om man sitter snett eller har en väldigt dålig balans och rider barbacka under en lång tid så kan nog hästen ta skada av det.
 
Sv: rida barbacka?

det är bra för då tränar man balansen också, ja man kan rida en häst barbacka när inte sadeln passar, träning på balansen och det går även att rida hästen om den inte har super duper mycket muskler:smirk: :) :D ;) :idea:
 
Sv: rida barbacka?

Jag rider bara barbacka nuförtiden, då jag håller på med NH.
(Jag ska snart börja rida med sadel.)

Pållan älskar det, jag också såklart!:love:
 
Sv: rida barbacka?

KL

Nu för tiden använder jag inte sadel..ska börja snart.men både jag och pollan älskar det!:love:

Tränar NH
 
Sv: rida barbacka?

På en välmusklad och stadig äldre häst (som är van med balansförskjutningen som blir av en ryttare) är det inte skadligt att rida barbacka. Du utvecklar både din egen sits och man lär sig känna hästens rörelser väldigt bra.

Men på en omusklad/inte så ridvan häst är det mer vanskligt. Jag rider min omusklade barbacka i korta pass för att just kunna känna så mycket som möjligt av vad som händer i hans kropp. Sadeln kommer på så fort jag ska rida mer än 15 minuter, och då har jag en bladsadel som fördelar vikten ner över revbensbågen istället för att bara trycka på musklerna i ryggen.

/Migo
barbacka:love:
 
Sv: rida barbacka?

Att rida hästen barbacka är trevligt och enligt mig inte skadligt för hästen, även om det har funnits trådar där detta påståtts. Om hästen är alltför omusklad för att på ett tillfredställade sitt bära ryttaren så har man nog redan dragit gänsen själv! ;)

Sadlar som ligger felaktigt utgör ju ett mycket större hot, omusklad eller inte.

Kicki :)
 
Sv: rida barbacka?

Eller oxå kan man ju faktisk använda säkerhetsväst :idea: Och bara ha ett linne eller t-shirt under om det är varmt. Den skyddar mer än en tröja ;)

vet att vissa har svårt (tycker det är omöljigt) att rida i säkerhetsväst, men man vänjer sig. Själv kan jag inte rida utan nu, när jag befinner mig i skogen eller om jag hoppar. Brukar dock vara utan när jag tränar dressyr i ridhus/paddock.

Så sant så...:crazy: jag önskar jag hade det igår. Satt på akuten inatt, och fick röntga ryggen. Tur det inte var sommar, för då hade jag varit en linne-ryttare.
 
Sv: rida barbacka?

ja farligt är det då inte! nyttigt för din balans, för känslan med hästen och inte minst för ryggen på hästen!
Hade en häst som varit halt ett tag och som blev öm i ryggen efter lång vila. Veterinärens ordination?
Rid travserpentiner barbacka i en månad! Din rumpa masserar hästens rygg, du känner när den arbetar rätt och kan inte rida fortare än att ni båda är i balans!
Och vet ni vad - den hästen har aldrig varit öm i ryggen efter det, utan är fortfarande stark. Men å andra sidan hade jag väldans med sår i min rumpa, men det är en annan femma :-) och han är en 21åring idag - fortfarande med en alltför lång rygg som många sa var för vek för att hålla....

så rid barbacka för 17!!!!
 
Sv: rida barbacka?

Jag ÄLSKAR att rida barbacka!
Och jag tror inte att de är skadligt sålän ge man inte sitter och dunsar. Det spelar nog ingen roll om man sitter på en omsuklad häst eller inte, det somhänder är nog att man får ont i arslet! :)

Jag brukar sida barbacka minst 2 gånger i veckan på min ponny, alla hennes gångarter är jättemjuka och man känner knappt att hon travar. i galoppen kan hon vara väldigt busighen jag harhon aldrig ramlat av nr hon har bockat osv i galoppen. men därimot har jag glidit av från skritt många gånger. xD :)
 
Sv: rida barbacka?

Har inte läst alla inlägg, men om vi tänker så här, om man har en människa som sitter i ens knä kan man ju få ganska ont, vi har ju ganska beniga rövar... Inte så mysigt för hästen kanske...

Så, jag rider bara barbacka kanske 1 gång per månad, annars med schabrak eller något liknande.

Annars är ju barbacka jätte bra träning! :bump:
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 597
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 001
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 122
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp