Bukefalos 28 år!

rida barbacka?

Sv: rida barbacka?

barbacka ridning är något som inte är skadligt utan snarare hjälper hästen, jag har personligen ridit många hästar som kommit tillbaka från di verse ryggfrackturer och muskelskador och ansre att barbackaridningen endast varit till fördel innan hästen har varit tillräckligt musklad för att man ska vilja lägganed pengar på en långsiktig sadel

loungering och tömmkörning är också väldigt bra grundläggande metoder!

så fortsätt rida barbacka allihopa ;)
 
Sv: rida barbacka?

att rida barback en härlig dag, är väl det underbaraste som finns:love:
Jag rider min barbacka också för att jag kommer åt honom på ett helt annat sätt, med skänklar osv.
 
Sv: rida barbacka?

Barbackaridning är UNDERBART! Man kommer så mycket närmare hästen och dessutom tränar man balansen samtidigt = väldigt nyttigt. Just nu rider jag hellre barbacka än med sadel mest för min balans men även för att hästen fått lite skav då han i år haft hemsk pälskvalitet..

Min häst älskar det i alla fall! Det känns fritt och lyckligt.

Jag tror inte att det skadar hästen på något sätt om man nu inte sitter och studsar hejvilt på han/hon. För några år sedan var vi sadel-lös och red barbacka i stort sett varje dag. Gick hur bra som helst och pållen superfin över ryggen.
 
Sv: rida barbacka?

Sadeln har man på hästens rygg dels för att den fördelar ryttarens vikt över en större yta och dels för att ryttaren inte ska trilla av så lätt (även om många naturligtvis sitter kvar minst lika bra utan sadel) :)
Jag tror inte att det är bra att rida barbacka MYCKET och LÅNGA stunder, just eftersom ryttarens vikt hamnar på en så liten yta. Speciellt inte på en ung, otränad eller omusklad häst.
Däremot har barbackaridning andra fördelar, ryttaren tränar upp sin balans och följsamhet, man kommer närmare hästen och hästen kan röra sig mer fritt utan en sadel som hindrar den (ja så länge ryttaren inte studsar som en gummiboll då :p )
Alltså: att galoppera över en sommaräng barbacka med vinden i håret är det underbaraste som finns så gör det för tusan!! Men om du ska ut på en femtimmarstur så ta på sadeln :)
 
Sv: rida barbacka?

trots att jag skumpar rätt mkt när jag rider barbacka är hästen finare än med sadel, sadeln passar ju såklart men barbacka tycker både jag och hästen om. speciellt en galopp i snön men även dressyr :)
 
Sv: rida barbacka?

kl

ni som säger att de inte är bra för hästens rygg när man rider barbacka...har ni några..hur ska man säga..typ "bevis" eller något vetenskapligt eller va man nu säger på att de faktikst är skadligt för hästens rygg..att den får problem av de?
eller är de bara vad ni tror? hade vart kul o veta vad ni basserar de på..att de är farligt/skadligt.

jag har ringt runt till många vet., kiropraktorer, massörer, sadelmakare som säger att de bästa för hästens rygg igentligen är barbacka, ingen sadel som passar lika bra.
har aldrig hört någon säga att de skulle vara dåligt för hästen.

självklart finns de hästar som har ont i ryggen redan men då anser nog inte jag att man ska rida med sadel heller utan jobba den med tömmkörning eller liknande innan man sitter upp om den har så ont.

däremot om man inte kan rida barbacka och studsar och håller balansen i tyglarna så kan jag hålla med om att de är bättre med sadel.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 597
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 001
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 122
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp