Bukefalos 28 år!

Rida egen häst vid praktik i stall??

S

Strawberry

Hjälp!!

Jag är nu mkt förvirrad och skulle verkligen behöva någon annans synpunkter och åsikter i frågan. Ska bara försöka förklara allt från början. Jag har nu praktiserat i ett stall i snart tre månader. Har planerat att vara där ca ett år. Tyvärr så har jag inte fått rida och utvecklat min ridning så mkt som jag velat under denna tid. Jag har i genomnsnitt fått rida ca en gång per vecka. Min arbetsgivare säger att kommer att få rida mer framöver men tiden går ju liksom... Jag ska ju inte vara där allt för länge. Därför har jag även ridit en annan häst på fritiden som jag också fått erbjudande om att ta på foder eller köpa. Men detta tkr min chef att jag absolut inte ska göra. Han tkr att hästen är alldeles för dålig (jag tkr att den är väldigt fin, fast jag vet att det finns mkt att jobba med) Han menar att jag ska spara mina pengar och istället köpa ngn av hans unghästar i framtiden (som jag vet kommer kosta ca 100 000 för mkt) Han tkr också att jag ska lägga all min energi på arbetet istället för andra hästar.
Nu när jag också skadat mig lättare när jag red denna häst härom dan tkr han att jag helt ska sluta rida henne pga av skaderisken.

Men jag vill verkligen inte sluta rida hästen. Jag tkr så himla mkt om den och känner att jag utvecklas väldigt mkt på den. Har min praktikvärd rätt att kräva det här? Jag menar, jag måste ju också tänka på framtiden, nästa höst jobbar jag inte kvar där och då har jag gått miste om att köpa en jättefin och väldigt billig häst enbart pga min praktik...

Skulle också vara intressant att höra vad ni andra som praktiserat eller arbetat hade för villkor vad gäller liknande frågor

Vad tkr ni jag ska göra???
 
Sv: Rida egen häst vid praktik i stall??

Egentligen så måste du avgöra själv vad du vill göra.
Men...du har väl fritid när du inte jobbar, då kan du sköta och rida din nya häst.Vad du gör på din fritid kan ingen annan bestämma.
Sedan vet jag ju inte vilket avtal du har med arbetsgivaren om hur mycket du har rätt att träna/rida under praktiken. Vet dock att det finns regler för hur en praktikplats skall vara utformad. Prata med din skola om du är missnöjd med platsen så kanske du får byta om platsen inte uppfyller kraven. Meningen är ju att du skall få lära dej saker under din praktiktid som du har nytta av i ditt jobb sedan (det är ju liksom vitsen med praktik).
Lycka till!
 
Sv: Rida egen häst vid praktik i stall??

Du tycker om hästen, känner att du utvecklas på den och den har en prislapp som fungerar för dig- slå till!

Eftersom du inte fått rida så mycket på din praktik visar ju att det här stället fungerar utmärkt utan din ridhjälp och all ev ridning i framtiden mer eller mindre blir som en ren tjänst till dig. Och göra stallpraktikanter tjänster brukar vara synnerligen lågprioriterat i de flesta stall.

Sen tror jag att även om du så kommer dragande med självaste Salinero så skulle nog stallägaren kalla honom för avdankat ök eftersom han förmodligen kommer att dissa alla hästar du hittar om det inte är en av hans egna. Han vill ju självklart få dig att lägga pengarna på en av hans hästar istället.

Mitt råd är alltså att inte lyssna på praktikvärden utan kör på vad som känns rätt för dig
 
Sv: Rida egen häst vid praktik i stall??

Om du jobbar på restaurang, har din arbetsgivare då rätt att hindra dig från att äta på en annan restaurang?

Nej.

Lika lite har din praktikvärd att säga till om vad du gör på din fritid.

Max 40 arbetstimmar i veckan har din praktikvärd rätt att disponera. Resten av tiden är DIN tid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: warg
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp