Bukefalos 28 år!

Rida gravid?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

wingil

Tänkte höra lite hur länge man kan rida när man är gravid.. är i v21 nu och magen börjar komma och vill jättegärna rida fortfarande! Dessutom ska min pojk starta på skoj en liten 50 cm hoppning och vill ju rida själv!
 
Sv: Rida gravid?

wingil skrev:
Tänkte höra lite hur länge man kan rida när man är gravid.. är i v21 nu och magen börjar komma och vill jättegärna rida fortfarande! Dessutom ska min pojk starta på skoj en liten 50 cm hoppning och vill ju rida själv!

Jag red tills magen var i vägen och det inte kändes bra längre! Dessutom fick jag foglossning så det till slut gjorde så ont så jag inte kunde rida längre. Bebben ligger väl skyddad i magen så det är nog när du känner att det inte går längre som det är dags att sluta.
 
Sv: Rida gravid?

Jag har hört att det inte är farligt att rida, det är om man skulle trilla av som blir det farliga...
Jag red rätt länge men sen fick jag foglossning så då funkade inte mer. Min kompis red när hon var i 7:de-8:de månaden men då var det bara skritt...
 
Sv: Rida gravid?

min kompis är runt v.34 och rider fortfarande. Inga problem, hon tycker dock att det är jobbigt att skritta så det blir mest trav och galopp när hon slipper sitta och "ugga" :banana: .
men har man en häst man litar på, känner sig trygg i det man gör och dessutom inte har ont så är det ju bara att köra på, se bara på Malin Baryard!
 
Sv: Rida gravid?

Jag har precis gått in i vecka 23 och rider fortfarande i alla gångarter. Någon hoppning har det däremot inte blivit på ett tag. Planen är att fortsätta rida så länge det känns bra, men jag har börjat leta medryttare så smått för att få lite avlastning.
Min häst är lugn och snäll, annars hade jag nog avstått från ridningen, just pga risken att ramla av.
 
Sv: Rida gravid?

Jag red fram till en vecka innan jag födde. Var med i en lokal hopptävling i v 27 och efter det slutade jag med hoppning men red dressyr och lite ut i skogen på hästar som jag kände mig säker på.
 
Sv: Rida gravid?

Med pojken så red jag 2 dagar innan.(han föddes för tidigt)
Med min flicka så red jag 4 dagar innan. Jag gick bara upp 5.5 kg med mina barn så jag var ju inte så stor.
 
Sv: Rida gravid?

Har själv ridit nästan hela graviditeten ut med både mina barn, lite kortare med 2:an pga foglossning. Det var mest det där med kort trav som var jobbigt från 7:e månaden (har varit liten båda omgångarna).

En varning bara!!!
Har en kompis som åkte av sin häst i 6:e månaden och förlorade sitt barn. Tydligen är de så stora då att en ordentlig smäll från fel håll kan utlösa en abort...
 
Sv: Rida gravid?

Jag red till i början av åttonde månaden. Det var inga som helst problem att rida då fast jag red bara lugnt i paddocken, skritt och samlad trav.

Anledningen till att jag slutade är att jag inte litar till 100% på min häst, det händer att han får lite tokryck och jag vill inte riskera att ramla av. På slutet red jag bara om han gått ordentligt (medryttare) dagen innan och kändes harmonisk och lugn. Helst ville jag ha sällskap(sambon) så jag kunde få hjälp med upp och avklivning.

Nu är han på semester och jag har tre veckor kvar till beräknad födelse. Vi får se när jag börjar rida igen, jag saknar det!
 
Sv: Rida gravid?

Själv var jag med på både hopp- och dressyrträningar till ungefär sjätte månaden under båda mina graviditeter. Därefter red jag lättare uteridning hemma.

Hade nog ridit längre men det kändes inte bekvämt när magen var i vägen och dessutom fick jag kramp i magen plus foglossning.
Har dessutom en häst som inte var direkt bussig, han har väl aldrig bockat och kastat sig runt så mycket som när jag var riktigt höggravid. Har en teori om att han kanske tyckte jag satt konstigt eftersom man måste sitta mer upprätt för att få rätt balans med den stora magen.

Vid min andra graviditet flög jag av under en dressyrträning i sjättemånaden. Blev lite skakis direkt efteråt men fick inga övriga obehag.

Du känner bäst själv hur länge du kan rida, och hur länge du tycker att det är säkert. Man skall inte vara dumdristig men lyssna på din kropp så tror jag du kommer att veta när det är dags att sluta.

Efter förlossningarna var jag uppe i sadeln igen efter ungefär en vecka...man måste ju prova om det gick.
Lena
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 037
Senast: gulakatten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: Anna-KarinO
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp