Bukefalos 28 år!

Rida häst med framåtbjudning

NathalieFalk

Trådstartare
Hej!

Jag har tidigare ägt en haflinger (min första häst) och innan dess var jag medryttare till ett gammalt, litet halvblod. Något som dessa två har haft gemensamt är att de nästan totalt har saknat egen motor - iallafall vid markarbete i paddock. Då jag själv alltid har varit lite mesig när det kommer till fart och nerv har detta passat mig bra; hellre att jag har känt mig trygg och fått använda lite ben, än att konstant behöva sitta och hålla igen. Just nu är jag dock mitt uppe i ett köp av ett gudasnällt halvblodssto med ett underbart temperament, dock har hon ett betydligt större steg än vad jag är van vid, samt en helt annan framåtbjudning. Detta är någonting som jag tänker att jag kommer vänja mig vid och som faktiskt kan ses som något positivt. Hittills (har bara ridit henne någon enstaka gång) har jag dock haft en tendens att spänna mig och förflytta tyngdpunkten framåt när jag upplever att det går för fort, vilket inte får hästen att sakta ner direkt... Men jag lär mig :)

Nu blev detta ganska långt, det jag undrar är om jag kan få lite generella tips kring det här med att övergå från ponny till storhäst, men även från segis till piggelin! Är det en vanesak?

Tack!
 
Ja, det är en vanesak och du kommer märka att det är mycket roligare med en häst som vill framåt av sig själv. ;)

Felet som många gör när dom hamnar på en häst som har mycket framåtbjudning eller kanske är lite het är att dom glömmer av att använda sitsen och skänkeln. Oftast funkar det bättre om de har en någorlunda stadig inramning av sätet/skänkeln istället för att man försöker bromsa med handen.

Mitt bästa tips är att du skaffar av en bra tränare som kan hjälpa dig att få ordning på din sits o s v. :)
 
Trikset er jo nettopp det å ikke holde igjen, men å lære deg å slippe energien frem gjennom setet ditt og hoftene dine og så kanalisere den/forme den til det du vil bruke den til. Som nevnt tidligere; husk å ri frem og å bruke sete og sjenkler som vanlig. Selv om du ikke trenger å drive hesten fremover for fart, trenger du fremdeles sjenklene til å aktivisere bakbeina og setet til å forme hesten og energien. Det hørest selvsagt lettere ut enn det er, men det er først og fremst en treningssak! Jeg holder med foregående skribent; få tak i en dyktig trener som kan hjelpe deg til å føle deg trygg og at du mestrer den nye hesten. Lykke til! :)
 
Satt i exakt samma sits som dig för några månader sen. Gick från min sega ponny till en het fullblodshäst.
Det tipset jag skulle vilja ge är att skritta och trava mycket innan du börjar galoppera om det känns som om hästen är framåt. Även för att träna upp hästen, så kan du göra mycket övergångar mellan halt, skritt och trav. Detta ger även dig en känsla över hur lätt det är att reglera tempo.

Det kommer att kännas konstigt till en början, men om man tar det successivt så blir det mycket bättre :)
 
Satt i exakt samma sits som dig för några månader sen. Gick från min sega ponny till en het fullblodshäst.
Det tipset jag skulle vilja ge är att skritta och trava mycket innan du börjar galoppera om det känns som om hästen är framåt. Även för att träna upp hästen, så kan du göra mycket övergångar mellan halt, skritt och trav. Detta ger även dig en känsla över hur lätt det är att reglera tempo.

Det kommer att kännas konstigt till en början, men om man tar det successivt så blir det mycket bättre :)
Tusen tack, det låter rimligt! Ska testa mig fram såhär då :)
 
Hej!

Jag har tidigare ägt en haflinger (min första häst) och innan dess var jag medryttare till ett gammalt, litet halvblod. Något som dessa två har haft gemensamt är att de nästan totalt har saknat egen motor - iallafall vid markarbete i paddock. Då jag själv alltid har varit lite mesig när det kommer till fart och nerv har detta passat mig bra; hellre att jag har känt mig trygg och fått använda lite ben, än att konstant behöva sitta och hålla igen. Just nu är jag dock mitt uppe i ett köp av ett gudasnällt halvblodssto med ett underbart temperament, dock har hon ett betydligt större steg än vad jag är van vid, samt en helt annan framåtbjudning. Detta är någonting som jag tänker att jag kommer vänja mig vid och som faktiskt kan ses som något positivt. Hittills (har bara ridit henne någon enstaka gång) har jag dock haft en tendens att spänna mig och förflytta tyngdpunkten framåt när jag upplever att det går för fort, vilket inte får hästen att sakta ner direkt... Men jag lär mig :)

Nu blev detta ganska långt, det jag undrar är om jag kan få lite generella tips kring det här med att övergå från ponny till storhäst, men även från segis till piggelin! Är det en vanesak?

Tack!

Om hästen kliver på för att den vill jobba, så brukar jag nog tänka i termer av att jag vill visa den hur den ska göra för att jobba, inte springa fortare, utan gå i form, med mer energi, osv. Så att man tar hand om energin och visar hästen hur den ska använda energin på bästa sätt.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 730
Senast: Lobelia
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 465
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp