Rida lätt/sitta ner

J

Jonnah

Har en riktig nybörjarfråga som jag känner att jag inte riktigt har koll på men som jag inte har vågat fråga eftersom de e lite pinsamt. Det tog ett bra tag innan jag ens vågade skriva ner frågan här.:o:o
Men va fasen, ni vet inte vem jag e så lets go!

Jo jag undrar om det är skadligt för hästen att man inte rider lätt i traven? Om det är skadligt, hur illa och vad kan hända?
Det är så att jag rider en liten isis som har en förmåga att blanda friskt bland gångarterna när vi rider ut. Det har blivit bättre nu, men han byter fortfarande från trav till grisepass en del och då (tycker jag iaf) är det rätt svårt att rida lätt. Så jag sitter nästan alltid ner. Men på ridskolan har man ju fått lära sig att man ska rida lätt i början och att man sen efter en stund kan sätta sig ner.

Någon som kan hjälpa mig reda ut det här?:confused:
Jag vill ju inte skada min lille skrutt:(:o
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Om jag rider inne, så rider jag alltid lätt när jag rider fram, sedan sitter jag ner/rider lätt beroende på vad jag ska göra, sedan rida lätt i slutet.

När jag rider ut så rider jag antingen lätt eller rider i lätt sist, endast pga av att han är så skumpig och hoppig ute. :D

Bara du rider lätt fram och avridning så tror jag nog inte att det ska vara vara några problem alls :D Lycka till!
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Jag sitter nästan alltid ned på min häst. Hon har ganska markbunden gång så det är väldigt lätt att sitta på henne, plus att både jag och hon blir mer balanserade om jag sitter ned och jag känner hur hon jobbar genom kroppen.
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Jag rider alltid fram under lättridning. Känns naturligt och tycker hästen ska få värma upp innan jag sätter mig ner och kräver mer arbete. Samma sak vi nedläggning/avtravning, rider lätt medans jag lägger ner hästen.
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Har en instruktör som tycker att i början av ridpasset när hästen inte är helt uppvärmd ska man rida lätt, vissa muskler pressas ju mer när man sitter ner. Alltså är det smart att vänta tills de är uppvärmda!
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Ok, tack för alla svar!!
Får väl testa att stå i lätt sits i början av ridturen.

En annan sak. Menar ni uppvärmda som i; har skrittat rätt långt och travat igång lite lungt så de fått upp flåset, eller menar ni uppvärmda som i mjukgjorda och trampar på bra i någon så när form?
För i så fall kanske jag borde stå i lätt sits när vi rider i skogen, blir inte så mycket arbete där, utan senare på vägen.
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Jag har sett många ryttare dressyr/islands/western som inte rider lätt när dom värmer upp. Deras hästar är lika friska som våra! Om du rider ut och inte kräver allt för mycket så tror jag absolut inte att du behöver oroa dig.
Visst är det bättre att rida lätt i början men det är bättre att du sitter ner än vinglar runt och skapar obalans, det sliter mer!
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

ok tack så mycke:D
Ja de blir ju lite annat på isisen, annars rider jag ofta lätt, har inga problem med det, men eftersom han går i grisepass så stämmer de ju inte med stegen. Man ska väl sitta ner på inte bak och de blir ju lite bakvänt när han inte flyttar benen i rätt ordning. Blir ingen bra takt alls!:o
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Jag har sett många ryttare dressyr/islands/western som inte rider lätt när dom värmer upp. Deras hästar är lika friska som våra! Om du rider ut och inte kräver allt för mycket så tror jag absolut inte att du behöver oroa dig.
Visst är det bättre att rida lätt i början men det är bättre att du sitter ner än vinglar runt och skapar obalans, det sliter mer!

Nja, håller inte riktigt med. Om man sitter i god balans på hästen och hjälper den att hitta balansen och takten med sina egna höfter är det enklare för hästen att bära sig och bibehålla balansen än om man reser sig upp i vartannat steg eftersom balanspunkten och vikten då kommer i obalans. Dock är det ju bra att man rider lätt om man inte har balansen än eller rider i ett mycket friskt tempo där det blir svårare att sitta ned :)

Och sen att bara rida "ute" och inte kräva "någonting" sliter oehört mycket mer på hästen än om man rider hästen i en bra form. Om man bara sitter och "åker på hästens ryggrad" och låter hästen gå med huvudet i vädret och bakbenen hundra meter bakom hamnar ryttarens vikt på en sänkt rygg vilket sliter mycket, mycket mer på hästen än om den går i en rund form med höjd rygg, då ryttaren istället sitter på hästen ryggmuskulatur.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida lätt/sitta ner

ok tack så mycke:D
Ja de blir ju lite annat på isisen, annars rider jag ofta lätt, har inga problem med det, men eftersom han går i grisepass så stämmer de ju inte med stegen. Man ska väl sitta ner på inte bak och de blir ju lite bakvänt när han inte flyttar benen i rätt ordning. Blir ingen bra takt alls!:o

Det verkar som att grisepass är problemet. Inte lättridning eller inte.
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Lite så. Vi har jobbat jättemycket och nu går han kanske i grisepass 10% av "springandet". Innan var det nästan omöjligt att trava honom, han gick alltid grisepass i hagen istället för trav. Har bara haft honom snart ett år och jag tycker att han har blivit mycke bättre. Men eftersom han fortfarande faller över i grisepassen rätt som de e så blir de ju svårt att rida lätt (tycker jag iaf).
Han har otroligt mjuk och fin trav nu och det är inte det minsta skumpigt. Jag har alltid (även innan jag fick honom) ridit mycket barbacka och tycker inte att jag har några som helst problem att sitta ner. Tycker själv att jag rider bättre barbacka eftersom det blir bättre kontakt. Jag kan ju rida lätt barbacka med men föredrar att sitta.
Jag ville väl mest veta om det är skadligt att sitta ner i traven (och grisepassen) och anledningen till att jag sitter ner är väl delvis pga grisepassen och för att jag trivs bättre med det. Men om det inte är bra för honom så ställer jag mig hellre upp.
Jag har inte själv märkt på honom att han skulle tycka de va obehagligt eller så, men det kan ju vara skadligt i längden liksom:o:crazy:
Så egentligen va nog frågan mest om det är skadligt att sitta ner i trav.
Det andra jobbar jag redan på;)
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Ok, tack för alla svar!!
Får väl testa att stå i lätt sits i början av ridturen.

En annan sak. Menar ni uppvärmda som i; har skrittat rätt långt och travat igång lite lungt så de fått upp flåset, eller menar ni uppvärmda som i mjukgjorda och trampar på bra i någon så när form?
För i så fall kanske jag borde stå i lätt sits när vi rider i skogen, blir inte så mycket arbete där, utan senare på vägen.

Men du behöver inte stå i lätt sits, det räcker att rida lätt!
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Lite så. Vi har jobbat jättemycket och nu går han kanske i grisepass 10% av "springandet". Innan var det nästan omöjligt att trava honom, han gick alltid grisepass i hagen istället för trav. Har bara haft honom snart ett år och jag tycker att han har blivit mycke bättre. Men eftersom han fortfarande faller över i grisepassen rätt som de e så blir de ju svårt att rida lätt (tycker jag iaf).
Han har otroligt mjuk och fin trav nu och det är inte det minsta skumpigt. Jag har alltid (även innan jag fick honom) ridit mycket barbacka och tycker inte att jag har några som helst problem att sitta ner. Tycker själv att jag rider bättre barbacka eftersom det blir bättre kontakt. Jag kan ju rida lätt barbacka med men föredrar att sitta.
Jag ville väl mest veta om det är skadligt att sitta ner i traven (och grisepassen) och anledningen till att jag sitter ner är väl delvis pga grisepassen och för att jag trivs bättre med det. Men om det inte är bra för honom så ställer jag mig hellre upp.
Jag har inte själv märkt på honom att han skulle tycka de va obehagligt eller så, men det kan ju vara skadligt i längden liksom:o:crazy:
Så egentligen va nog frågan mest om det är skadligt att sitta ner i trav.
Det andra jobbar jag redan på;)

Om det är skadligt eller inte beror lite på hästens ålder och hur musklad den är. Storlek och din storlek. Det är inte bra att rida barbacka eller sitta ned mycket om hästen inte jobbar i en bra form och höjer ryggen.
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Tror inte riktigt att du läst igenom tråden.:angel:
Mitt problem e just att jag inte kan rida lätt eftersom han börjar springa i grisepass rätt som de e. så därför sitter jag. men om de inte e bra att sitta ner för att man belastar ryggen så är det ju bättre om jag ställer mig upp tills jag fått bort grisepassen såpass att jag kan rida lätt ostört!
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Jo jag fattar. Du frågar om det är skadligt eller inte att sitta ned (barbacka eller med sadel) istället för att rida lätt.

Jag svarar så här:

På en ung - omusklad - outbildad - fel form häst är det inte särskilt bra att ALLTID sitta ned.

Jag har inte tagit hänsyn till vad du kan eller inte ;)
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Jag svarade inte på ditt inlägg när jag sa att personen inte läst ordentligt. Titta på inläggen ovanför som sa typ du behöver ju inte stå upp det räcker att rida lätt. Så förstår du säkert varför jag svarade som jag gjorde.:angel:

Jag tyckte ditt svar va bra för övrgt!!;)
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Varför din häst går över i grisepass kan vara att den faktiskt blir störd av att du rider lätt. Den blir spänd av någon anledning därför grisepassar den. Många femgångshästar har lite besvärligt att hitta sin trav och då kan man i början hjälpa hästen genom att lätta lite i rumpan (men låta byxorna vara kvar :angel: ), ge efter lite på tygeln och på så sätt få hästen att själv hitta traven igen. Sen när traven kommer igen, kan man försiktigt sätta sig ner igen. Det är inte skadligt att sitta ner i traven. Många islandsryttare sitter alltid ner.
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Jag svarade inte på ditt inlägg när jag sa att personen inte läst ordentligt. Titta på inläggen ovanför som sa typ du behöver ju inte stå upp det räcker att rida lätt. Så förstår du säkert varför jag svarade som jag gjorde.:angel:

Jag tyckte ditt svar va bra för övrgt!!;)

Jag har läst, men rid lätt efter förmåga då. Eller sitt ner, om det lättare att få honom att trava rent då.
 
Sv: Rida lätt/sitta ner

Ett tips, kolla på islandshäst här på forumet. Där finns en tråd om travträning.
Du får säkert lite bättre svar där av vana islandsryttare, eftersom det är lite speciellt med våra gångartshästar.
 

Liknande trådar

Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 602
Senast: Krummi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 541
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Verdandi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 488
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp