Bukefalos 28 år!

Rida med reflexer:

I

IslaBonita

Tycker ni det räcker att rida med reflexländtäcke och reflexväst + på vägar i mörkret?
 
Sv: Rida med reflexer:

Jag har på benen och tränset också tycker det är bättre att ha för mycket än för lite.
 
Sv: Rida med reflexer:

Kanske, kanske inte. Är det verkligen värt att chansa? Är det inte bättre att sätta på mer och var "mer" säker på att ni syns?
 
Sv: Rida med reflexer:

Jag klär hellre på för mycket än för lite.
Vi ser ut som två julgranar när vi är ute hästen och jag :p

Jag: Reflexjacka och reflex på chapsen.
Hästen: Ridtäcke, benreflexer och boots med reflex på.

Vi syns i alla fall :)
 
Sv: Rida med reflexer:

jag skulle ta benreflexer också, eftersom bilarnas strålkastare är riktade mer neråt. och kanske något framme också eftersom din väst och ländtäcket inte syns så bra framifrån.
 
Sv: Rida med reflexer:

Mjo, jag har inga andra reflexer, det var därför jag funderade på hur bra vi syns :)
 
Sv: Rida med reflexer:

Vad kan man ha framme mer än benreflexer som är nere? Nån skrev reflex på tränset, på pannbandet då? Sätta reflexer på stigbyglarna kanske!!?

Mer reflexfunderingar; Syns varseljacka bättre än reflexväst?
 
Sv: Rida med reflexer:

nej det är för lite.
Detta är minimun för vad jag tycker är okej

hästen: reflexer på alla 4 ben, reflex på tränset fram, reflex brösta, reflex täcke och svansreflex om det inte finns på täcket bak. Detta för att hästen skall synas från alla håll

ryttaren: reflexväst, hjälmreflex.

ryttaren kan även ha reflexer på benen så den syns bra om den inte sitter på hästen men det går inte under minimun för mig.
 
Sv: Rida med reflexer:

ju fler reflexer ju bättre syns man och jackor har väl oftast även reflexer på armarna? men det som har störst betydelse är vad det är för typ av reflexer och hur nya dom är.

en helt ny refexväst syns mycket bättre än en varseljacka som är 3 år fast att jacken kanske har mera reflexer.. Så tänk på att byta ut reflexer ofta och därför är det oftast smartare att köpa en väst än en dyr jacka.
 
Sv: Rida med reflexer:

Jag brukar ha varseljacka (en knallorange, kontrollerar att den syns ordentligt med jämna mellanrum), reflexländtäcke, reflexbrösta, hjälmreflex, 4 benreflexer och snap-reflexer om stigbyglarna.
Jag brukar tycka vi syns för dåligt.. Så på med så mycket reflexer som bara möjligt, det kan inte bli för mycket!
 
Sv: Rida med reflexer:

Vi har reflexer på tränset samt reflextäcke (alltså inte ridtäcke utan vanligt utetäcke, jag rider inte) och så har jag reflexer på armar och rygg på jackan. Nöjer oss med det men håller oss också ifrån trafiken i största möjliga mån (mest trafikerat är ett villaområde där folk kör i 20-30km/h).
 
Sv: Rida med reflexer:

Vad kan man ha framme mer än benreflexer som är nere? Nån skrev reflex på tränset, på pannbandet då? Sätta reflexer på stigbyglarna kanske!!?

Mer reflexfunderingar; Syns varseljacka bättre än reflexväst?

Brösta, finns på Börjes för 26 kr. Reflexer på stigbyglar och svans.
Varseljacka och på hjälmen.
 
Sv: Rida med reflexer:

Nej. jag tycker att man ska ha benreflexer för att bilisten så tidigt som möjligt ska se att det är en häst och förhoppningsvis anpassa tempot.
 
Sv: Rida med reflexer:

jag och hästen ser alltid ut som julgranar!
Hästen är utrustad med
reflex brösta
reflex täcke
reflex förbygel
benreflexer
reflex på antingen tyglar eller träns.

jag själv har
varsel jacka
pannlampa
röd lampa bak på hjälmen.


så mycket som möjligt. kör jag så har jag surrat fast 2 ficklampor på skalmarna också dels för att jag ska se och för att synas.

jag föredrar mycket vita/silver reflexer, tycker att dom syns klart mycket bättre än dom gula.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida med reflexer:

nej verkligen inte, benreflexer på alla fyra är ett måste! Jag har även reflexer i svansen + förbygel.
 
Sv: Rida med reflexer:

Har i tråden fått tips om att skaffa brösta från b*rjes, är det också där det finns billligare alternativ till reflexer? Eller kanske ännu billigare i någon icke hästsportsaffär :)

Med tanke på vad sweep skrev här uppe skaffar jag nog hellre billigare reflexer och köper nya nästa år.

Tack alla för er input, jag kommer INTE ge mig ut i för lite reflexer!
 
Sv: Rida med reflexer:

Jag skulle inte ha så lite reflexer.Har även benreflexer på alla 4 ,reflexbrösta,svansreflex,på hjälmen samt en blinkande reflex på stigbygeln.
 
Sv: Rida med reflexer:

de är ju en stor risk att bilen inte hinner reagera med väst och ländtäcke..

jag har
benreflex
förbygel reflex
ländtäcke
samt reflex byxor och jacka från blåkläder bara för att va säker :D
 
Sv: Rida med reflexer:

Haha, Tycker det är alldeles för lite med bara reflexväst och reflextäcke :)

Jag ääälskar reflexer. Så jag och min goding syns alltid bra när vi är ut. Det är ju en ganska billig livförsäkring :)
Jag.
Reflexjacka, hjälmreflex.

Hästen.
Benreflexer på alla fyra, reflexbrösta, reflextäcke med reflexflärp ner över svansen. Och på tyglarna. :)
 
Sv: Rida med reflexer:

Nej!
Du behöver även reflerxer på benen på hästen. Gärna en brösta och kanske mjuka reflexer som inte skramlar i stigbyglarna. Om du har bereflexer så uppfattar i alla fall jag mycket fortare när jag kör att det är en häst på vägen. Det är super att även du har reflexer. Då ser man ekipaget tydligt och kan anpassa farten på bilen när man paserar. I stället för att bli övraskad när man kommer för nära.

Syns man inte finns man inte eller?
 

Liknande trådar

Fordon Börjar bli mörkt nu på kvällarna så var rädda om er och glöm inte att ta på reflexer när ni är ute på vägen i mörkret.
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 356
Senast: Motacilla
·
  • Artikel
Hästnyheter Att synas när mörkret faller är A och O. Reflexer åldras däremot snabbt – och därför är det viktigt att testa dem innan det är dags att...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
439
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 897
Senast: Therese1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp