Rida med sporrar?

G

ggfdgdfdg

Min häst har inga problem med just framåtdrivning, och försöker i vanliga fall vara till lags. Men i paddocken har han alltid sluppit undan arbete (vad jag hört från två källor, ny häst) så därför har han blivit bortskämd. När jag ber honom att öka till trav ignorerar han det om det inte passar honom i stunden (inte alltid så vanligt alltså, men det händer). Rider jag med spö är det inga problem när han "vägrar", men han blir då väldigt uppstressad och känner att det inte passar både honom och mig. Funderar därför på att börja rida med sporrar? Så han lyssnar lite mer till skänkel där problemet ligger.

Hästen har inte ont i fråga, inga problem vid longering, eller ute. Men i paddocken slipper han gärna undan arbete då han kommit ifrån det tidigare.
 
Sv: Rida med sporrar?

Jag skulle vant honom vid spöet så han ser det som en hjälp och inget straff. Men så har jag heller aldrig förstått meningen med sporrar, jag har aldrig haft någon nytta av dem annat än för att dölja bristande lydnad för sitsen/skänkeln och då tar jag hellre tag i det problemet.
 
Sv: Rida med sporrar?

sporrar används för att förfina hjhälper ej för att få en seg häst att gå fram.
Ta hjälp av en duktig person som kan ge dig id´´er om hur du ska få honom mer positivt inställd till arbete på banan.
 
Sv: Rida med sporrar?

få hästen att börja lyssna! inga sporrar i världen kommer hjälpa dig om din häst inte lyder dig ens i skritt.
Om du säger trav och inte får en reaktion, säg halt istället eller vänd eller vad som helst.
 
Sv: Rida med sporrar?

Han är positivt inställd, och ja, det är skillnad på att vara bortskämd och att inte vara positivt inställd. Tidigare ägare har låtit honom göra som han vill, därav vill han trava (obs! fortfarande långt ifrån alltid såhär) när han själv har lust. Sporrar kan jag hålla med om hjälper att förfina hjälper, men jag frågade om det var rätt att använda sporrar för att förtydliga hjälpen.
 
Sv: Rida med sporrar?

Ja, då tänkte jag att det var en bra idé att använda sporrar för att just få honom att lyssna, och förtydliga skänkeln.. Varför skulle han inte lyssna bättre med sporrar säger du?
 
Sv: Rida med sporrar?

Sporrar är ju ganska skarpa.. Om du rider med sporrar nu, hur blir det då när du tar av dem?... En okunnig ryttare i stallet rider med sporrar på en häst som har gett honom fula sår i sidorna. :crazy:

Jag skulle nog mer träna med spöet för att "väcka" honom. Det betyder inte
att du ska slå på hästen utan bara ha spöet där, snärta på din egen fot/stigbygel om du har stövlar ;)

Träna på att få honom att reagera DIREKT när du ber om trav.
Sedan kan du göra små och mindre hjälper allt eftersom han börjar
lyssna på dig.
 
Sv: Rida med sporrar?

Jag tycker inte att det ska gå så långt så att man behöver rida med Sporrar, inte ens spö ska behövas till en jättelydig häst ( dock finns det nog inte så många av dom :angel: )
men testa med ett Dressyrspö, eller be någon att stå på ridbanan med ett longeringsspö, just bara för att "väcka honom"
Om du tar Alternativet Dressyrspö, så börja med att smälla försiktigt, går inte det så ta i!
då kommer han att vakna, och bli väldigt uppmärksam på spöet...
Efter Några ridpass kan du bar vifta med dressyrspöet men inte nudda honom, så kommer han antagligen att tänka "Shit, bäst jag vaknar nu innan jag får smisk"
Väljer du alternativet longeringsspö, så kör på ungefär samma sätt, förutom att personen med spöet inte får nudda hästen med det, givetvis.
Med samma metod, alltså att hon/han smäller hårt med spöet alldeles bakom hästen, och sen trappar du ner på det. Förhoppningsvis så ska det senare räcka med att någon viftar lite lätt med ett litet spö på banan, för att han ska förstå att det är bäst att lyssna.
Han får självklart inte bli rädd för spön, eftersom longering då inte kommer att gå så bra i framtiden... Jag hade föredragit Dressyrspömetoden, för då visar du att det verkligen är DU som bestämmer.
hoppas att det hjälpte dig lite iaf. :)

(Det får ALDRIG gå så långt att en människa slår hästen verkens med eller utan spö)
 
Sv: Rida med sporrar?

min häst blir dunderstressad av spön, iaf under en peroid på 2 veckor använde jag sporrar för att hon skulle få in galopp skänkeln sedan tog jag bort sporrarna och det har hjälpt mig mkt
 
Sv: Rida med sporrar?

Jag tror att du under en kortare period kan använda sporrar för att vänja pålle av med latmaskigheten. Men då pratar vi några veckor just bara för att vara tydligare med vad som hjälper.
Jag har en pålla som ibland inte bryr sig om framåtdrivande, bara för att hon inte vill, jag har inte använt sporrar utan av att först ge en mjuk skänkel, lyssnar hon inte ger jag en betydligt kraftigare. Det verkar ge effekt åt rätt håll, men jag evt ju inte hur din pålle fungerar.
 
Sv: Rida med sporrar?

därför att din häst ärr inte "bortskämd". Det är bara ett begräpp du hittat på själv. Djur är inte bortskämda... antingen är de lydiga och lyssnar. Eller så är det inte det. Du bör träna lydnand, inte behöver du förtydliga skänkeln. du behöver bara få din häst att lyssna på dig.
 
Sv: Rida med sporrar?

Klart ett djur kan vara bortskämt! Men det grundar ju sig så klart i brist på lydnad.

Sen talar du förbi dig själv. Om jag förtydligar skänkeln, så får jag hästen att lyssna mer på mig där problemet (enligt dig och mig) fortfarande ligger.
 
Sv: Rida med sporrar?

Nej djur är inte bortskämda fortsätter att hävda det.

Men jag tycker just inte problemet sitter kring din skämkel utan kring den allmänna lydnaden.

Men ärlig talat, sätt på dig ett par sporrar. Det spelar lixom ingen roll.
 
Sv: Rida med sporrar?

Jag tycker absolut att du kan prova rida med sporrar! Du behöver kanske inte ha dom skarpaste som finns, men prova med ett par som du tycker verka funka till dig och din häst och se om det hjälper. Jag är mycket mer för sporrar än för spön då det bara är större risk att hästen blir stressad, som du skrev att din blir.
 
Sv: Rida med sporrar?

Varför denna totala ovilja mot sporrar? :confused: Kan man som ryttare använda dem rätt ser jag inga problem med att rida med dem. Släng på ett par sporrar du och se om det hjälper.
Jag förstår precis vad du menar med att han känns bortskämd. (Remmis, kan det inte vara så att du och TS har lite olika uppfattning och begreppets innebörd?) Oavsett om du rider med sporrar eller inte så är det viktigaste att du inte behöver tjata på hästen. Om han har bra inställning så handlar det om dina förväntningar, ber du hästen utföra något ska den göra det, det ska inte ta tre varv på volten och blåa vader, du ger hjälpen en gång, lyssnar inte hästen, peta med spöet/kicka till (ordentligt, men fortfarande på en nivå som din häst klarar av) med skänkeln/sporren. Om du upplever hästen som bortskämd, så får du se till att göra den uppmärksam igen! :)
 
Sv: Rida med sporrar?

För min del så har jag aldrig blivit hjälpt av att rida med sporrar. Om man inte räknar med att kunna bära runt hästen på dressyrbanan. Nuvarande hästen ger sporrar snarare motsatt effekt eftersom "hälridning" hindrar hans rörelser och därför står han snarare emot om man håller om med skänkeln som man gör när man använder sporren. Han rör sig framåt med god energi om man sitter rakt upp o ned avslappnat och det upplever jag inte att man kan göra om man rider med underskänkeln.

Dessutom blir sporren oftast lite "ja men tryck lite till", vilket ännu mer hindrar hästens reaktioner. Och behöver man kicka till hästen för att den inte lyssnar så räcker det utmärkt med en vanligt skänkel utan sporre, det ger precis samma impuls.

Sporrar ser jag mest användas som "nötningsmedel" vilket inte gynnar någon part.

Därav mitt svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida med sporrar?

Jag tycker du ska lära dig rida hästen istället.
Jag är inte emot sporrar i sig, men jag anser att man ska ha sporrarna NÄR ridningen funkar med hästen.
Att sätta sporrar i magen för att få hästen framåt tycker jag är en dum idé.
Det är ridningen som måste ändras och förbättras om hästen inte lyder, inte trycker mot magen.
Eftersom det bara är ibland du har problem så kan det väl knappast vara så att det är SÅ svårt att lösa?


Men med tanke på dina inlägg i tråden så antar jag att du kommer använda sporrar vad folk än säger :p
 
Sv: Rida med sporrar?

Klart ett djur kan vara bortskämt! Men det grundar ju sig så klart i brist på lydnad.

Sen talar du förbi dig själv. Om jag förtydligar skänkeln, så får jag hästen att lyssna mer på mig där problemet (enligt dig och mig) fortfarande ligger.

Även jag sållar mig till skaran där det anses att en sporre är till för
förfining av en hjälp. Där det sedan innan kan ridas med hjälp av säte,
vikt och skänkel. Vilket betyder att själva sporren bara sitter på hälen och
är i stort sett outnyttjad största delen av passet utom just vid förfining.

Skillnaden i om man tycker att sporre ska brukas som en förtydligande resp
förfinande hjälp är just den att vid det 1:a alternativet så brukar det kunna
nötas på rätt friskt vilket kan resultera i en än mer "okänslig" häst.
Vad ska man ta till sedan? Längre och längre sporrar?

Ett spö är ett bättre hjälpmedel vid tappad framåtbjudning.
Eller lite lathet. Man vänjer sig vid att rida med spö, dessutom behövs det nog inte i längden utan bara en tid.
Rid aktivt och håll hästen vaken för hjälperna.
Vid en sen/ utebliven reaktion förstärker du med spöt.

En tränare som kan coacha dig/ er vore nog super:)
Eller någon som är lite mera kunnig än en själv.
Alltid lättare med lite direkt feed back!

/J.
 
Sv: Rida med sporrar?

Jag kan egentligen inte förstå varför så många använder spön och sporrar, kan möjligtvis förstå det här med att förfina hjälperna, men med en tillräckligt bra och balanserad relation till hästen fungerar det minst lika bra utan.
Tycker du ska ta hjälp av någon eller göra andra, roliga och varierande övningar på banan så hästen börjar inse att det är roligt även där. Att få fram samma motivation ute som innen och det är inget som sporrar löser i mina ögon.
I ditt fall tror jag mycket väl att hästen känner och förstår hjälperna, men eftersom han har sluppit undan det innan så fortsätter han så, att då sätta på sporrar tror jag inte kommer att hjälpa långsiktigt.

Dock tror jag redan att du har bestämt dig. ^^
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 749
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp