Rida med sporrar?

Sv: Rida med sporrar?

Jag tycker du ska lära dig rida hästen istället.
Jag är inte emot sporrar i sig, men jag anser att man ska ha sporrarna NÄR ridningen funkar med hästen.
Att sätta sporrar i magen för att få hästen framåt tycker jag är en dum idé.
Det är ridningen som måste ändras och förbättras om hästen inte lyder, inte trycker mot magen.
Eftersom det bara är ibland du har problem så kan det väl knappast vara så att det är SÅ svårt att lösa?


Men med tanke på dina inlägg i tråden så antar jag att du kommer använda sporrar vad folk än säger :p

Jag håller med, sporrar använder du inte för att få fart på hästen för då använder du dem av fel anledning utan som en förfining av hjälperna i dressyren.
Jag är inte emot sporrar, bara emot att dom används ofta av fel anledning eller på fel sätt. :grin:
Sporrar som används fel kan ge fula sår på magen, göra hästen skänkeldöv och leda till andra tråkigheter..

Är du osäker på hur du ska använda sporrarna så skit i sporrar och kör på spö eller gör övningar istället t. ex som tempoväxlingar, övergånar mm.
 
Sv: Rida med sporrar?

Om valet står mellan sporrar eller spö och hästen inte totalflippar av det senare så skulle jag välja spö.
Varför? För att det är en felinlärning det är frågan om.

Om man tänker såhär:
Hästen har ingen inbyggd gaspedal i magen. Den måste läras betydelsen av framåtdrivande skänklar.
Om du sätter dit sporrar så spelar det egentligen ingen roll, det enda du gör då är att tala tydligare på ett språk den inte förstår! ;) Trycka hårdare på en knapp som är ur funktion.
Även om man kan tycka att hästen ska "kunna" vad skänkeln betyder vid det här laget så lär och avlär vi hästarna kontinuerligt när vi rider. Genom att vara konsekvent eller inkonsekvent. Konsekvent i det här fallet skulle vara att alltid be att få samma svar på samma styrka i hjälpen, varje gång och lika snabbt. Inkonsekvent är som du säger - ibland kräver man svar, ibland bryr man sig inte om man får ett svar, ibland ger man en hårdare signal när hästen inte lyssnar. - två bra exempel på när man systematiskt avlär skänklarnas innebörd.

Med spöet har du en mer naturlig signal för hästen. Precis som en häst kan gå och nafsa en annan häst på rumpan för att få den röra sig framåt så duttar vi den på rumpan för att få den röra sig framåt. Viktigt är då detta:
Tanken är ju inte att vi ska behöva dutta hästen på rumpan så snart den ska röra sig framåt. Det är inte spöet vi lär in utan vi lär med hjälp av spöet som förstärkning in betydelsen av skänkeln.
Då blir det väldigt viktigt att man är konsekvent både med spöet och skänkeln.
Först lägger man till skänkeln. I den grad man vill att hästen ska reagera. Dvs förslagsvis en lätt men tydlig skänkelhjälp. Om hästen inte lyssnar till den grad (eller mer) man vill att hästen ska reagera, varje gång så lägger man till en spödutt i den grad att hästen hajar till, hellre lite för mycket första gången än för lite men vet man sen tidigare hur mycket som krävs kan man anpassa dutten efter det (man daskar inte till på en spörädd häst, räcker det att visa spöt för att få en ökning så är det det man lägger till!). Absolut inte bromsa upp hästen om man får mer än det man bad om, inte ens om hästen halvskenar iväg. Först låter man den få eftergift av både skänklar och händer (och sits) så den får bekräftat och belönat att det var så den skulle svara. Sen, ett par sekunder senare åtminstone så det inte kopplas till accellerationen, så kan man sakta ner till önskat tempo.

Likaså om hästen tappar i tempo kan man behöva lära den att den själv ska ansvara för att hålla det tempo man bett om. Skänklarna ska inte betyda "hålla tempot", de ska betyda accellerera. Då lägger man mao till spöet direkt om hästen saktar av till lägre än det tempo man bett om/ville ha.

Nu är ju inte grejen att man ska sitta och daska till hästen med spö i tid och otid. Även den mest skänkeldöva häst har jag aldrig varit med om att det behövts mer än MAX 2-3 spödutt för att lära in accellerationen och 1-2 spödutt för att lära sig hålla hastigheten och sen kontinuerligt MAX 1 spödutt per pass ett par pass för att påminna. Och det är verkligen absolut max.
Men poängen är att om man är konsekvent, då hamnar man inte i de här situationerna. Det är bara ett sätt att korrigera felinlärning - antingen som man själv råkat lära hästen eller när man ska ta över en redan felinlärd häst.
 
Sv: Rida med sporrar?

Varför denna totala ovilja mot sporrar? :confused: Kan man som ryttare använda dem rätt ser jag inga problem med att rida med dem. Släng på ett par sporrar du och se om det hjälper.

Varför inte sporrar?
1. Det här är inte sporrarnas syfte. Och som jag skrivit rätt utförligt i mitt andra inlägg så tycker jag det finns bättre metoder/verktyg för syftet.
2. Tänk pedagogiskt. Gentemot hästen. Om du lär in att sporrarna betyder accelleration, när är de en hjälp och när är det en förstärkning?
Hur ska hästen förstå skillnaden?
Vissa, t ex en del westernryttare jag pratat med, använder samma princip där som med tryck-hjälper i övrigt. Att man först har ett lätt tryck med bara en lätt kramning av skänkeln, sen ökar på detta lite i taget till så småningom ett hårt hackande med sporrarna följt av eftergift som belöning. Den metoden har iaf en tanke bakom men jag har aldrig sett något i längden bra resultat av det (hittills iaf). Nackdelen man har av det är att det kan ta så lång tid att få det till den nivå där hästen svarar på hjälpen, den måste få ha sina "steg" innan det riktigt hårda kommer. När man använder skänklarna vill man att hästen reflexmässigt ska svara direkt för att kunna finlira i svårare övningar.

Jämför detta ovanstående med t ex skickliga djurtränare/hundtränare som förespråkar att man inte ens lär in ett kommando för rörelsen/uppgiften förrän djuret redan tagit sig igenom uppgiften och känner igen det, för att sen koppla till handsignalen/kommandot. Då har den aldrig lärt sig fel innebörd av kommandot och kommer inte på samma sätt se det som ett alternativ att maska eller kräva fler kommandon för den saken.

Jag är absolut inte anti sporrar. Men det är finliret sporrarna är till för. Bara dumt att lära sig någon annan icke gynnsam variant med dom. Ovanor är minst lika svåra för oss människor att lära in! ;) T ex som man kan se många dressyrryttare på tävling som i ren nervositet eller vana petar med sporrarna för varje steg. Då lär man systematiskt hästen att sporrarna betyder hålla farten. Hur lätt är det på en skala att bli av med? :p Och hur onödigt är inte det för såpass lydiga och skolade hästar som tar sig ut på tävlingar, när sporrarna kan användas till så mycket bättre saker än "hålla farten"?
 
Sv: Rida med sporrar?

Att få hästen att svara för skänkeln ska ju inte behöva ta någon längre tid. Det bör kunna lösas på ett ridpass. Sedan får man kanske påminna lite på nästa, och nästa...

Ge först den vanliga hjälpen, dvs skänkel (vaderna) och helst (eg viktigast) ska ju också sitsen vara med :-)
Om inget händer. Ge hjälpen igen och peta samtidigt på hästen med spöet på rumpan, eller vid skänkelläget. (En nackdel med att använda sporre här är ju att det hamnar i konflikt med den riktiga användningen av sits och underskänkel= det blir gärna häl-ridning istället.)
Om inget händer nu heller. Ge skänkel/sitshjälper och vispa till mer ordenligt med spöet. Då borde hästen rimligtvis reagera.

Tänk på att vara övertydlig. Släpp fram hästen helt i framänden. Och om hästen överreagerar och far framåt som en pil, så är det viktigt att motstå ens egen reflex att genast försöka bromsa den. Alltså inte genast dra den i truten om det händer utan åk med en bit i vilken gångart det än blir. Hästen gjorde ju rätt, bara det att det blev lite för mycket.

Alterativet är ju som tidigare nämts att ha en vettig människa på marken som i exakt rätt ögonblick kan veva till med en pisk bakom hästen. Alltså synkat med dina vanliga hjälper. Jag tycker spö/pisk är en bättre lösning än sporrar. Om hästen har problem med spö kanske du ska toleransträna den på det först?
 
Sv: Rida med sporrar?

jag tycker att du kan rida med sporrar, om du tycker det behövs. Som det är skrivet innan så används dom för att förfina hjälperna och det får du ju anpassa efter hästen. Jag tycker du ska försöka dig på att göra så att hästen tycker det är roligt, rid mycket olika vägar så att han/hon får engagera sig mycket. Det är nog det bästa knepet för att pigga upp hästen :)
 
Sv: Rida med sporrar?

Min häst har inga problem med just framåtdrivning, och försöker i vanliga fall vara till lags. Men i paddocken har han alltid sluppit undan arbete (vad jag hört från två källor, ny häst) så därför har han blivit bortskämd. När jag ber honom att öka till trav ignorerar han det om det inte passar honom i stunden (inte alltid så vanligt alltså, men det händer). Rider jag med spö är det inga problem när han "vägrar", men han blir då väldigt uppstressad och känner att det inte passar både honom och mig. Funderar därför på att börja rida med sporrar? Så han lyssnar lite mer till skänkel där problemet ligger.

Hästen har inte ont i fråga, inga problem vid longering, eller ute. Men i paddocken slipper han gärna undan arbete då han kommit ifrån det tidigare.

Är du verkligen säker på att hästen är frisk?
Kände en häst som alla tyckte var fruktansvärd att rida för han var så seg, när han dog obducerades han och det visade sig att han hade problem med luftstrupen. När han krökte på nacken kunde han helt enkelt inte andas ordentligt:(
Stackars häst.
Så kanske det inte är i ditt fall, men man kan aldrig vara för noga, och på honom märktes ingenting förutom i ridningen...

Ett annat tips istället för sporrar är att rida mer i skogen om hästen gillar det bättre. Du kan göra minst lika mkt dressyr övningar i skogen som på banan.
Kul omväxling:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 231
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp