Bukefalos 28 år!

rida med thiedemantyglar?

bondelinda

Trådstartare
Jag har en ridtravare som är väldigt tuff, vill gärna springa på i traven och kastar gärna med huvudet uppåt. Jag har använt en martingal på henne för att inte riskera att krocka med hennes huvud. Nu har vi varit på några hoppträningar och hon har börjat slå upp och ner med huvudet. Då tyckte tränaren att jag skulle rida mer dressyr på henne och då använda en thidemanstygel. Jag rider sällan med hjälptyglar och undrar lite vad den tygeln har för effekt, både positiv och negativ.

Hon galopperar bra men kan kasta sig in i galoppen och har inte någon riktig bra balans utan lutar sig väldigt mycket inåt i volten i galopp. Galopp ute i skogen på rakt spår brukar tendera att få extrema farter och försöker jag hålla in henne blir hon väldigt studsig eller bryter av till trav (efter en stund).

Några bra tips?
 
Jag håller med tränaren till viss del d v s att du behöver träna mer dressyr och sätta grunderna innan ni hoppar. Det jag inte håller med om är att du ska använda thiedemantygel. Det är bättre att använda sig av en vettig dressyrtränare. Eftersom du redan lägger pengar på att träna så är det smartare att träna dressyr än hoppning i nuläget så att hästen får sätta rätt muskler och bygga styrka för att orka bära sig på ett bra sätt. :)
 
Är allmänt av åsikten att träning löser problem bättre än hjälptyglar. Förmodligen är din häst inte balanserad eller musklad nog för uppgiften och det är där dressyrträning kommer in i bilden. Många ridtravare springer ifrån när det blir för jobbigt och är inte tillräckligt balanserade för att kunna göra det som krävs.

Thiedeman är dock rätt (dvs löst) spänd en av dom bättre hjälptyglarna i mina ögon eftersom den bara inverkar när den "behövs". Det man får tänka på är eftergiften, eftersom man inte kan släppa på "bara" gramantygeln som man kan om man rider med graman, rätt inspänt ska dock inte detta heller vara något bekymmer.
 
Är heller ingen vän av hjälptyglar, men på en stark häst skulle jag kunna tänka mig att periodvis rida m tiedemanstygel för att få kontroll. Det är dock viktigt att du rider m sitsen, är noga med eftergifter och inte bara drar ihop hästen. Om du inte själv är i balans när du rider ska du inte rida m hjälptygel - då måste du först få koll på din egen sits.
 
Jag har en ridtravare som är väldigt tuff, vill gärna springa på i traven och kastar gärna med huvudet uppåt. Jag har använt en martingal på henne för att inte riskera att krocka med hennes huvud. Nu har vi varit på några hoppträningar och hon har börjat slå upp och ner med huvudet. Då tyckte tränaren att jag skulle rida mer dressyr på henne och då använda en thidemanstygel. Jag rider sällan med hjälptyglar och undrar lite vad den tygeln har för effekt, både positiv och negativ.

Hon galopperar bra men kan kasta sig in i galoppen och har inte någon riktig bra balans utan lutar sig väldigt mycket inåt i volten i galopp. Galopp ute i skogen på rakt spår brukar tendera att få extrema farter och försöker jag hålla in henne blir hon väldigt studsig eller bryter av till trav (efter en stund).

Några bra tips?
mitt tips är enligt tränarens spår att satsa på att grundutbilda hästen som ridhäst dvs mer dressyr. Frågar du mig ska en sån häst som du beskriver i fråga om skolning/balans inte vara med på hoppträningar.

Jag håller med @Speedway . Tiedeman eller ej har inte med grundproblemet att göra.
 
Tack för era svar. Hästen ifråga är riden regelbundet ca 2-3 år, dock ej av mig utan av min sambo och då mest uteritter. Hon har god kondition och muskler vilket inte gör det lättare direkt. Jag hopptränar 1 gång varannan vecka och däremellan rider vi ut och dressyr någon gång i veckan.

Om det vore olämpligt att hoppträna henne borde inte tränaren säga det då? Hon har absolut inga problem med själva hoppningen utan hoppar fint och landar oftast i galopp.
 
tömkörning ä görbra, det här med travare tar tid, och ibland får man varva bett, sen gäller det att hitta ny rätt uppgift efter banan;)
 
@bondelinda Jo, man kan tycka att en tränare borde säga det men det är tyvärr inte alla tränare som gör det.

Att en häst har kondition har inte nödvändigtvis någon betydelse. En travare kan ha superkondis och orka springa både fort och länge men det innebär inte att den är rätt musklad för att orka bära och samla ihop sig vilket den behöver göra för att bära en ryttare. Det är en helt annan typ av jobb och man får oftast börja om helt från början med att få hästen att stärka rätt muskler d v s de som bär istället för de som skjuter på. :)

Om din häst helt plötsligt har börjat slå med huvudet så skulle jag nog också kolla om sadeln verkligen ligger bra. Sådana saker kan störa väldigt mycket när man hoppar.
 
Alltså, det jag egentligen vill ha fram är att det är viktigt att ta reda på varför hästen har börjat slå med huvudet. Det är ett symptom på något och du måste försöka lista ut varför. Sätter du på en hjälptygel så finns det en risk att du bara kamouflerar symptomet men orsaken finns fortfarande kvar. Förstår du hur jag tänker? :)
 
Ja, absolut. Problemet med att hon slår med huvudet kommer oftast när jag begränsar farten och kräver lite samling (alltså inte dra ihop utan mer kortare steg) trodde först det kunde hänga ihop med problem i munnen men hon reagerar likadant på bettlöst. Jag har testat lite olika bett och även bettlöst men tycker problemen kvarstår. Sadeln sitter inte helt optimalt, (då hon är nästintill omöjlig att hitta en perfekt sittande sadel till) så det kanske kan hänga ihop att när hon höjer ryggen i ett kortare steg?
 
Som sagt, sadeln kan vara en del av problemet och förmodligen tycker hon också att det är lite jobbigt att korta ihop sig. Typ en miljard övergångar brukar vara nyttigt och stärkande i det läget. Och där kommer dressyrtränare in i bilden så att man gör övergångarna med kvalité. Vi har ju alla saker vi behöver jobba på med våra hästar...och med oss själva också för den delen. :D
 
Jag har en ridtravare som är väldigt tuff, vill gärna springa på i traven och kastar gärna med huvudet uppåt. Jag har använt en martingal på henne för att inte riskera att krocka med hennes huvud. Nu har vi varit på några hoppträningar och hon har börjat slå upp och ner med huvudet. Då tyckte tränaren att jag skulle rida mer dressyr på henne och då använda en thidemanstygel. Jag rider sällan med hjälptyglar och undrar lite vad den tygeln har för effekt, både positiv och negativ.

Hon galopperar bra men kan kasta sig in i galoppen och har inte någon riktig bra balans utan lutar sig väldigt mycket inåt i volten i galopp. Galopp ute i skogen på rakt spår brukar tendera att få extrema farter och försöker jag hålla in henne blir hon väldigt studsig eller bryter av till trav (efter en stund).

Några bra tips?

Nu kan det ju vara så att den har fått ont. Det kan vara så att utrustning inte passar etc.
Men ganska ofta då hästar börjar joja med huvudet gör de det för att de tappat balansen. Så iom att din häst just upplevs som lite vass, gärna rusar iväg etc skulle jag gissa på att den är lite för mycket på framvagnen.
Då kan de kasta upp med huvudet för att försöka skjuta vikten bakåt.
Om du ber den korta steget och den inte är utbildad i dressyr vet den inte alltid om att den ska korta sig genom att sätta sig mer bak, vinkla ihop lederna där och lägga vikten bakåt.
Det är inte en naturlig rörelse för någon häst och svårare för vb-travare ofta iom deras exteriör.

Så mitt tips skulle vara att ta hjälp av en duktig dressyrtränare.
Jag hade inte hoppat hästen tills den har bättre balans och kan korta sig genom att sätta sig mer bak och får en galopp som man kan reglera mer.
Hjälptyglar hade jag skippat. De kan se till att skallen kommer ner. Men de ger inte att hästen bär bättre bak. Och det är vad jag tror är grundproblemet.
På vissa kan det upplevas positivt att de kommer ner med skallen/hals och man sen kan komma till jobb bak med. Men det kan också på hästar som faktiskt har svårt eller bara är vassa leda till att de försöker resa sig etc.. Har den tendenser att kasta upp huvudet är det förstadie till stegring. Det ska man veta om. Pressar man en sån häst kan det ibland leda till fulla stegringar om man inte gör det rätt sas..
En Tideman-tygel kan man ju heller inte reglera uppsuttet. Så jag tycker det är en dålig hjälptygel. Både av säkerhetsskäl och av utbildningsskäl.
Men ska man ha graman tex ska man veta vad man gör så pass att om man klarar av den är man duktig nog att inte behöva.. ;)

Så: dressyrjobb! Lär hästen grunder, svikta i bakkärran och sen sätta sig mer för att klara av att hålla balansen bättre.
 
Tack för era svar. Hästen ifråga är riden regelbundet ca 2-3 år, dock ej av mig utan av min sambo och då mest uteritter. Hon har god kondition och muskler vilket inte gör det lättare direkt. Jag hopptränar 1 gång varannan vecka och däremellan rider vi ut och dressyr någon gång i veckan.

Om det vore olämpligt att hoppträna henne borde inte tränaren säga det då? Hon har absolut inga problem med själva hoppningen utan hoppar fint och landar oftast i galopp.
Tränaren som jag läser det, säger till dig att hästen behöver grundutbildas i dressyr .
Då räcker inte uteritter och ngt enstaka dressyrpass i veckan och sen hoppträning där hästen tydligen blir het och obalanserad osv.
Som jag läser det är det just det tränaren säger till dig - hästen behöver utbildas bättre för att fungera i hoppningen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 487
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 265
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp