Rida när barnet sover i vagnen?

kristalia

Trådstartare
Hur gör ni som rider som har småbarn? Om ni har en ridbana (ej uteritt).
Rider ni när barnet sover i vagnen?
 
Hur gör ni som rider som har småbarn? Om ni har en ridbana (ej uteritt).
Rider ni när barnet sover i vagnen?
Nej. Jag red när jag hade barnvakt. Hade vänner som red när barnet sov, slutade inte sällan med barn som vaknar, börjar skrika, och får ligga ensamt och ledset medan mamma försöker kasta in hästen i stallet så fort som möjligt. Eftersom man inte gärna kan ta hästen i ena handen och barnvagnen i den andra på ett säkert sätt.
 
Eftersom man inte gärna kan ta hästen i ena handen och barnvagnen i den andra på ett säkert sätt.
Fast det beror ju på hästen. Jag gick ofta på promenad med häst och barnvagn. Och red när barnet sov i vagn. Oftast vaknade hon när jag ridit ~30 min och när hon blev äldre ville hon själv rida då. Det gick utmärkt.
 
Fast det beror ju på hästen. Jag gick ofta på promenad med häst och barnvagn. Och red när barnet sov i vagn. Oftast vaknade hon när jag ridit ~30 min och när hon blev äldre ville hon själv rida då. Det gick utmärkt.
Korrigering: vad mina bekanta ansåg vara säkert. Jag skulle inte ha vågat göra det heller, om hästen skulle hoppa till. Jag sa inte att man inte kan, bara att det inte är säkert.
 
Korrigering: vad mina bekanta ansåg vara säkert. Jag skulle inte ha vågat göra det heller, om hästen skulle hoppa till. Jag sa inte att man inte kan, bara att det inte är säkert.
Fast det är ju inte heller rätt. Min häst skulle aldrig ha rört barnvagnen. Och inte hoppade han till heller. Om det inte dök upp en get oväntat dvs ;)
 
Jag försökte mig på att longera medan barn nummer 1 sov men efter ett par gånger gav jag upp. Jag blev så nojjig av att gå med häst och vagn och det var alldeles för bökigt att ta en i taget.
Fick mardrömstankar om att hästen skulle bli rädd och slita sig, när vagnen stod tillräckligt säkert så blev det för bökigt att ge nappen om det behövdes.

En på klubben lastade sin unghäst och ställde barnvagnen (utan barn såklart) i släpet och åkte själv. Barnvagnen hade hon i mitten när hon longerade som uppvärmning...

Nej fy vale, jag ordnade barnvakt om inte pappan var hemma. Så mycket kan hända!
 
Jag hade någon idé om att det skulle fungera att rida medan barnet sov i barnvagn.. Verkligheten såg annorlunda ut med ett barn som sov max några minuter i vagnen.
Nej jag fick/får rida när jag har barnvakt.

Till sommaren när ridbanan töat upp så hoppas jag kunna rida när barnen somnat. Med babyvakten på.
Nuförtiden sover de någorlunda bra efter nattning och någon timme framåt, de är 6 och 3 år gamla.

Att gå med häst och vagn...
När vi hade en säker och stabil minishetland av nätt typ så kunde jag ta med henne när jag gick med barnvagnen.
Men en storhäst skulle jag aldrig gå med barnvagn. Det är 500 kg egen vilja och djupt rotad flyktinstinkt vi pratar om. Även den snällaste häst kan bli stucken av en geting och hoppa till..
 
Jag har två hästar.
Den ena skulle jag aldrig sitta upp på med barn i barnvagn. Den longerade jag endel istället. (Gjorde klart hästen, Körde ut barnvagnen utanför stallet och hämtade hästen som longerades utanför stallet på lilla volten där.

Den andra hästen kunde jag leda en bit med barnen i vagnen, rida ett kortare pass på gärdet jag fick rida på och leda hem igen. Ofta sov ena barnet och det andra tittade snällt på.
Det fick alltid bra.

Sen tyckte jag att barnen (skiljer ett år bara. De var här cirka 6 månader och 1,5 år) blev lite otåliga även om de var snälla så då slutade jag, utan red/rider bara när det finns barnvakt.
 
Jag har bara longerat när barnet sovit, inte velat rida, känns bökigt att behöva hoppa av om det blir nåt!
 
Nej skulle aldrig komma på den tanken oavsett hur trygg hästen är.
Sen kan man ju ramla av och bli skadad, vem tar barnet då.
Nej man kan aldrig skydda sig men detta anser jag är för stora risker.
Man rider väl ändå aldrig utan att någon vet var? Fanns ingen i stallet så brukade jag ringa hem och ge en tid på när jag skulle ringa och säga att jag var tillbaka, gjorde jag inte det skulle det larmas.
 
Min äldsta tjej (nu 7 år) sov gärna ca 2-2,5 timmar i stöten och då red jag ofta med henne sovande i vagnen bredvid padocken.
Den lilla (nu 5 år) sov max 20 min åt gången så där gick det inte utan fick vänta på pappan eller fixa barnvakt.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Man rider väl ändå aldrig utan att någon vet var? Fanns ingen i stallet så brukade jag ringa hem och ge en tid på när jag skulle ringa och säga att jag var tillbaka, gjorde jag inte det skulle det larmas.
Ja det är givetvis viktigt att någon vet om ridpasset. Skulle själv dock aldrig ta risken ändå.
Alldeles för mycket på spel. För min egen del va det ingen ridning dom åren om det inte fanns passning för barnen. Sen har ju ridning alltid bara varit en hobby för mig och inte något helt nödvändigt till varje pris.
 
Jag har hästen hemma så för mig har det passat utmärkt att rida medan barnen sovit. Särskilt 2.a barnet när det stora gick sina 3 dagar i veckan på förskolan. Då släppte jag in hästarna innan jag lämnade stora barnet på förskolan så de kunde torka till lite innan o jag sparade in den tiden. Sen hem med lilla barnet o fixa hästen medan barnet var nöjt i vagnen eller sele. Sen somnade han alltid snabbt i vagnen när man ställde honom vid banan (typ världens enklaste bebis) bara att hoppa upp o rida allt mellan 30 min o 1 timme. Ibland hann jag även släppa ut hästen o dricka kaffe innan lillen vaknade! Vill påstå föräldraledigheten var den smidigaste ridperioden någonsin. Nu med aningens äldre barn är det mycket mer pusslande. Den snälla bebisen blev oxå en väldigt aktiv pojk så nu är det inte så simpelt längre☺
 
Försökt longera men är alldeles för nojjig mamma.Jag vill gärna kolla barnets andning då och då och det blir svårt när man motionerar häst.Så nä jag rider när sambon kan passa :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 141
Senast: Sel
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 389
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
946
Senast: Humla
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 098
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp