rida på hårt/fruset underlag

Neia

Trådstartare
Vet ej om jag tagit rätt ställe att skriva det här på nu men ja.
Jag undrar hur ni rider när underlaget är fruset och hårt på ridbana och inte har tillgång till ridhus?
Hur mycket vågar man trava/galoppera när det är stenhårt underlag? Jag är osäker hur mycket jag ska våga rida i våran paddock nu innan snön kommer (om den kommer).
Jag skrittar mest ut nu men har tyvärr inget bra ställe där jag kan trava och galoppera när jag rider ut just nu:(
Hur gör ni?/Hur skulle ni göra?
Ska jag fortsätta att bara rida ut tills snön kommer?
 
Jag har inga problem med att rida på hårt underlag så länge det inte är knöligt. Tror personligen att det är skadligare att konstant sitta och rida på för tunga ridbanor än om det är lite hårt. Dock vill jag inte sitta och harva på volter på ridbanan om det är fruset eftersom det aldrig fryser så att underlaget blir helt plant utan föredrar i sådana fall att rida rakt fram på grusvägar och rida dressyrarbetet på vallen tills det kommit snö eller salta och harva ridbanan så att i alla fall topplagret inte fryser.
 
Har hästen skor, är i hyffsad kondis så ska den klara lite trav och galopp på hårdare underlag. Men precis som @Angel säger, inte harva runt på volter, utan försöka hålla sig till raka, icke knöliga spår :)
 
hårt fruset underlag är ju :love: jämfört leran vi har här, är ridbanan knölig så är det inte så bra, men saltar ni och sladdar runder så fort det blir lite tö så kan man ta bort de värsta knölarna.

jag har en gräsridbana, dvs den är bara ridbar när det är torka eller fruset i princip. men även som ihoptorkad eller frusen så ger den svikt, mer svikt än grusvägen och perfekt för hoppning och markarbete.
 
hårt fruset underlag är ju :love: jämfört leran vi har här, är ridbanan knölig så är det inte så bra, men saltar ni och sladdar runder så fort det blir lite tö så kan man ta bort de värsta knölarna.

jag har en gräsridbana, dvs den är bara ridbar när det är torka eller fruset i princip. men även som ihoptorkad eller frusen så ger den svikt, mer svikt än grusvägen och perfekt för hoppning och markarbete.
En liten trådkapning, ursäkta. Hur sköter du din gräsbana?
 
En liten trådkapning, ursäkta. Hur sköter du din gräsbana?
pinn harvar och krattar bort mullvadshögar, mockar och klipper gräset. samt plockar otroliga mängder sten som kommer upp hela tiden ;).
jobbigare än sand men billigare.
 
Tyvärr så i min mening tycker jag att det är lite knöligt:/
Men låter iaf positivt, Jag trodde jag skulle förstöra benen på hästarna om jag ens travar lite, får ångest varje gång jag travat i paddocken.
När jag red på ridskolan fick man ju inte trava eller galoppera när ridbanorna var frusna och hårda.
 
Här är det verkligen stenhårt i marken, och halt blir det också även om hästen är broddad. Så jag skrittar mest, på banan och längs grusvägarna rider jag aldrig snabbare än arbetstrav när det är såhär. På skogsvägarna är det inte riktigt lika hårt, så där travar och galopperar jag också, men inte lika mycket som jag gör om det inte är fruset eller om det är ordentligt med snö.
 
Jag tycker att det är bra att rida på lite hårdare ibland, det är bra för hästens senor men om man rider för mycket på hårt underlag så kan senorna bli lite stumma. Så variera så mycket det går men du behöver inte vara rädd för att rida på hårt underlag ibland :) Jag tvekar inte att trava på frusna grusvägar om det är raka vägar men galoppen försöker jag ta så mycket det går på gräsvägar eller liknande :)
 
Det bästa är ju om man kan sladda banan precis innan det fryser på(och inte rida emellan). Är den helt plan och frusen så tycker jag att det fungerar bra att skrittjobba+ trava korta intervaller. Så typ träna skrittövningar och trav-skritt-trav övergångar lite försiktigt. Är hästen van vid att jobbas på hårdare underlag kan man rida på lite mer.
 
Det bästa är ju om man kan sladda banan precis innan det fryser på(och inte rida emellan). Är den helt plan och frusen så tycker jag att det fungerar bra att skrittjobba+ trava korta intervaller. Så typ träna skrittövningar och trav-skritt-trav övergångar lite försiktigt. Är hästen van vid att jobbas på hårdare underlag kan man rida på lite mer.
skriver bara allmänt ;)

om man har sån tur att ridbanan inte fryser efter veckor av regn och är dränkt, så blir det mjukt under det frusna och ger fortfarande lagom svikt för att rida fullt ut (med undantag på höjdhoppning och snäva svängar ;))

själv så rider jag hellre på en frusen ridbana är en som är djup och full av snö.. hästen avskyr när det är tungt underlag.
 
låter bra:)
paddocken har blivit lite bättre nu, fortfarande hårt och så men inte lika knöligt så vågade på oss lite travbommar :)
tack alla, nu har jag mindre ångest för det här:)
 
O skulle du hitta is, så var inte rädd för den (om du nu är det). Is ger svikt. Platt, isig bana är guld att köra fort på. ;)
 
Ha bara i åtanke att om du har broddad häst (framförallt tåbroddad) så är det värre med uteblivet glidmoment än hårt i sig. På is bryr jag mig mindre, då glider det i vilket fall. Men är det bara hårt och påfrusen tex grusväg då hugger det i ganska bra, inte så skonsamt.

Utanför mitt stall passerar många travhästar i relativt frisk tempo (antagligen jogg i travhästmått). Vägen är jämn och isig och jag gjorde mig nöjet att gå dit och studera märkena i isen. Man ser tydligt att det är långa revor efter brodden, uppskattningsvis 5-7 cm. Det säger mig rätt mkt om vikten av ett glidmoment, samt hur stötar ska fortplanta sig upp genom benen i avsaknad av det :crazy:
 
Jag rider ut. Just nu har jag ingen ridbana vid stallet, men vid det förra stallet var underlaget så dåligt att det blev knöligt det första det frös på. Därför hade jag lättare att hålla igång hästen ute i naturen. Hade underlaget varit bättre, och inte knöligt, hade jag förmodligen ridit mer på ridbanan. Hästarna väger ju dessutom rejält mycket mer än vad vi gör, så om det inte är stenhårt är det ganska mjukt under (dit de sjunker ner, men inte vi). Min häst är varken skodd eller broddad, ska jag väl tillägga också.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 314
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp