Bukefalos 28 år!

Rida på snön/skoterled

Moa093

Trådstartare
Hej! Går det att rida på en skoterled, tänker nu på hästen och ej om man får eller inte.
Vi har fått tillåtelse att rida på en viss skoterled som vi själv hjälper till att underhålla, men min fråga är då om man KAN rida på en skoterled?

Eller behövs det köpas snösulor eller liknande?
Tänker mest på ifall att hästen skulle gå igenom eller nåt..
 
Det är inte så kul att rida på en skoterled tycker jag, det blir liksom packat av skotern men inte tillräckligt så lite sådär var tredje steg blir djupt så det känns som man stapplar fram. Nästan behagligare att rida på oplogade vägar med tjockt lager snö eller plogad vanlig väg.
 
Håller med @Piaff . Du får rida på skoterled, skoterförarna har väljningsplikt mot dig. Dock bär inte snön tillräckligt bra tyvärr.
 
Håller med övriga, kan till och med blir farligt att rida på skoterled om hästen trampar igenom och därmed gör sig illa eller går omkull.
Enda gången jag skulle tänka att det går att rida på skoterled är om det varit töväder och sedan fryser på ordentligt och man inte har en allt för tung häst.
 
Vi red på sjön (isen) när skoterspåret var pistat av slalombackens pistmaskin, fantastiskt roligt!
På islandshäst har jag ridit mycket på skoterspår, men dom är ju inte så tunga heller....
De beror förstås på hur bra botten det är i skoterspåret, och hur mycket det körs.


* Jenny
 
Jag har ridit mycket på skoterleder med tunga hästar. Men det beror på hur vintern har varit och hur mycket skoter det körs på leden.
Har det varit växlande temperaturer och bra uppkört tycker jag det fungerat utmärkt. Men alltid hållt mig till skritt såklart.
 
Som de andra säger det beror på snön och att man har god kännedom om hur det ser ut under.

I min ungdom red vi ofta på skoterlederna, var sällan speciellt djupt med snö. Det gick jätte bra tills vi kom till ett ställe där ett dike/grop drivit igen och inte syntes. Hästen gick igenom och sjönk ner till rumpan. Tack och lov gick det bra men var ingen behaglig upplevelse.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 544
Senast: Meglio
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 527
Senast: JohannaB
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp