Bukefalos 28 år!

Rida utan snösulor ?

Sv: Rida utan snösulor ?

I vanliga fall har vi alltid snösulor på vintern men i år är det ett undantagsfall då pålles hovar inte skulle må bra av sulorna iom att risken för tappsko ökar avsevärt för honom och han får inte tappa skor nu.

Det kan vara bökigt men de dagarna när det inte är risk för kramsnö fungerar det väldigt bra. Det går att förebygga genom att smörja hovarna undertill med fett också.

Konstigt nog har han inte hittills fått styltor i hagen utan enb vid ridning.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

kl, har varit torr och fin puder snö nästan hela vintern, men nu Bara för att jag tagit av snösulorna och bakskorna på pollen så är noll grader ute och har blitt kramsnö och is på vägen :rofl: precis det jag sa till hovslagaren att det nog skulle bli för att vi tog av sulorna :devil:.

har verkligen tur tydligen... hästen kommer åtminstone inte få snö styltor bak och is klumparna brukar lättare falla ur naturligt ur nb skorna
(-__-.)
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag tycker du ska prova joursulor! Man klickar själv lätt fast dem under skokanten och kan ta ur dem när som helst. Skaffade såna förra vintern, det bästa är att man kan ha dem på hela tiden, i hagen, boxen osv, vilket gör att man slipper kratsa hovar ;) De håller jättebra också, har samma par denna vintern som jag hade förra :) Du hittar dem här ----> http://www.joursulan.se/page5.html
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Jag har inte snösulor på ngn av mina. Det sliter för mkt på hovväggarna. Den ena är rätt plattfotad o får inte styltor i första taget. Den andra är värre, men sprayar pälsglas så håller det faktiskt rätt bra.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Har sulor på ena hästen jag rider, funkar bra :)
Inga sulor på andra hästen, vilket funkat minst lika bra hela vintern förutom en dag, när vi skulle ut och träna kondition i nollgradigt väder med massor av snö överallt. Gick dock jättebra att genomföra en vanlig ridtur utan allt för mycket skritt, så bor man inte någonstans där det ligger runt nollan mest hela vintern så tycker jag inte det behövs :)
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Det beror på underlaget tycker jag. Man får lära sig att tänka sig för helt enkelt och hoppa av och kratsa ur vid behov. För det mesta är det inga större problem har jag märkt men man tar det lite försiktigare/lugnare.
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Hej!

Min pålla kan inte gå med snösulor pga det extra trycket som blir av dem, jag får helt enkelt vackert rida utan. Ta med en hovkrats och växla gångarter är mitt tips, så brukar inte snön fastna lika mycket. Själv får jag bara skritta så då blir det lite mer kratsa ofta...

Men borde det inte bli mycket mer tryck på hoven om hästen måste kliva runt med snöstyltor?:confused:
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Ni som inte har sulor, vrf har ni inte det för? Så hemskt dyra är dom inte, och hästen lider väl inte ut av dom heller. Jag ser bara positiva saker med sulor, så varför har man inte det?
Jag rider alltid med sulor. När första snön kom, och hästarna inte hade hunnit fått sulor (eller broddar, men det var inte halt) gick det inte att rida ens 5 meter från stallplanen!
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Vet när man va yngre va va det inget snack om att man skulle ha det , nästan

Alla Red utan på vintern ..

Så vad tycker ni ?

Ja, och då fick man kliva av och kratsa/bända loss snöstyltor flera gånger under ridturen när underlaget var som värst. Man broddade ju också enbart när man red - mycket jobb och stor risk för fläkskador.

Tacka vet jag ordentligt med broddar i alla hovar och snösulor under dec-mars. Bekvämast och säkrast!
 
Sv: Rida utan snösulor ?

Det är inget måste alls att ha snösulor på hästen om den ska ridas på vintern, jag har aldrig haft snösulor på mina hästar och det har funkat bra endå, inga vrickningar eller sträckningar på alla dessa år :)

Jag rider inte i ridhus på vintern utan endast ute på vägarna samt paddock och vet jag om att det är riktig kramsnö ute så smörjer jag matolja i hovarna så klippar inte snön fast lika lätt och lossnar snabbare om det nu skulle klippa fast ändå.
Det har funkat super för mig alla vintrar, men sen så är det ju lite av en smaksak, och mycket beror på hästens hovar osvosv..

Självklart så har jag brottat runt om på mina hästar på vintern ! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 824
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp