Bukefalos 28 år!

Rida westernhäst för dressyrtränare?

DizAngel

Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur tror ni en dressyrtränare ställer sig till att man kommer på en träning med en westernhäst? Det kanske till och med finns någon här som är dressyrtränare och vill svara på min fråga? :)

Vad jag vet är hästen enbart riden western och inte i klassisk dressyr, men jag kommer eventuellt få möjlighet om jag vill att ta med mig denna potentiella medryttarhäst och rida för dressyrtränare om jag vill...

Alla svar och idéer mottages :)
 
Ring tränaren och fråga.

Du vill alltså rida dressyr, men hästen är westernutbildad? Det kan ju bli några kommunikationsmissar i början, men om tränaren har lite koll på western och ägaren tycker det är ok, så är det väl bara att rida.

När jag jobbade på ridskola hade vi en westernhäst med på lektion. Det tog honom ett litet tag att ställa om sig, ex från neckreiningen, men det var en himla juste och vänlig häst som tog sitt jobb som människoutbildare på allvar. ;)
 
Ja som rubriken säger, hur tror ni en dressyrtränare ställer sig till att man kommer på en träning med en westernhäst? Det kanske till och med finns någon här som är dressyrtränare och vill svara på min fråga? :)

Vad jag vet är hästen enbart riden western och inte i klassisk dressyr, men jag kommer eventuellt få möjlighet om jag vill att ta med mig denna potentiella medryttarhäst och rida för dressyrtränare om jag vill...

Alla svar och idéer mottages :)

En bra tränare ser att en häst är en häst och jobbar utifrån det för att stärka hästen i dressyrarbetet. Sen visst, man använder lite olika hjälper, men om man förklarar för tränaren så bör denne kunna hjälpa till på ett bra sätt.

Min tränare hade nog tyckt att det var en rolig utmaning :)
 
Dom dressyrtränare jag har erfarenhet av har då inte ställt sig särskilt frågande till det. Då rider jag tom med bettlöst (bosal). Dressyr rider alla, även westernekipage. Men sen finns det olikheter i hur hjälper används tex, men det finns det ju även inom olika westernläror. Men det brukar inte vara nåt problem, bara man talar om hur det man vill ha det och vilka saker man inte vill ändra på.

Det finns många olika "westernläror". I den lära jag anammar finns tex inte neckreining. Man rider med sätet primärt helt enkelt och då kan man rida en hand sen. Dom flesta "westernhästar" är lyhörda för sätet, oavsett "lära", och det är ju bara ett plus.
 
Hästen är westernutbildad och jag har provridit den några gånger. Den går fint i form och jag klarar att rida den för säte och skänkel utan att använda tyglarna för mycket :) Jag tycker inte att skillnaderna i hjälper är sådär jättestora utan tror att jag skulle klara av att rida den på en dressyrträning utan att krångla till det för mycket för min egen och hästens del. Tanken var väl mest om tränare tycker att man helst ska ha halvblod/dressyrhästar på dressyrträning :)
 
Ja som rubriken säger, hur tror ni en dressyrtränare ställer sig till att man kommer på en träning med en westernhäst? Det kanske till och med finns någon här som är dressyrtränare och vill svara på min fråga? :)

Vad jag vet är hästen enbart riden western och inte i klassisk dressyr, men jag kommer eventuellt få möjlighet om jag vill att ta med mig denna potentiella medryttarhäst och rida för dressyrtränare om jag vill...

Alla svar och idéer mottages :)

Det där tycker jag beror på väldigt..

Visst får man komma med häst utbildad inom vilken disciplin som helst om man vill lära sig.
Men som tränare har man ofta ett koncept, ett system och vissa saker måste ingå i det systemet. Vill man då vara med och träna enligt det system jag jobbar efter så måste man göra så på lektionerna. Om vi nu ska prata dressyrträning.

Det som jag anser är bäst för hästarna och ger dem en tydlig tillvaro där de vet vad som förväntas av dem och de då kan göra rätt och få beröm/slippa bråka med ryttaren/slippa förvirring etc är att man har ett visst signalsystem där en hjälp alltid betyder samma sak.
Där kan det ibland skita sig om man rider för olika tränare/olika inriktningar.
Det tycker jag personligen inte är optimalt för hästens skull.
Man kommer mycket snabbare till en lätt och trevlig kommunikation med lösgjord häst i balans om de vågar lita på att det alltid betyder exakt en viss sak när vi säger en viss sak.
Precis som det för oss inte ibland heter ros och ibland potatismos om samma sak.
Vi pratar ju med dem genom hjälperna och genom dem utbildar vi dem. För de vet inte hur vi vill ha det inom någon ridlära.
Att man sen rider lite olika övningar och i olika form är en helt annan sak. Det blir inte lika förvirrat för dem.

Däremot måste ju ägaren själv få välja hur den vill göra. Men jag brukar informera om detta och sen får de välja.
Jag slänger inte ut någon om den vill byta hit och dit. Men jag talar om vad jag tror om det. Och sen jobbar vi enligt de förutsättningar vi har.

Så är det bara du som ska rida tror jag inte det är några problem. Ska hästen också gå western skulle jag se över att hjälperna inte blir olika. Annars är det bara att köra.
 
Kl

För mig i min erf är det inga konstigheter att tränare tar emot ngn häst/ekipage i sak oavsett nivå , men högre tränare ibland sätter nivå grundmässigt vilka ekipage de tar emot .
 
Det där tycker jag beror på väldigt..

Visst får man komma med häst utbildad inom vilken disciplin som helst om man vill lära sig.
Men som tränare har man ofta ett koncept, ett system och vissa saker måste ingå i det systemet. Vill man då vara med och träna enligt det system jag jobbar efter så måste man göra så på lektionerna. Om vi nu ska prata dressyrträning.

Det som jag anser är bäst för hästarna och ger dem en tydlig tillvaro där de vet vad som förväntas av dem och de då kan göra rätt och få beröm/slippa bråka med ryttaren/slippa förvirring etc är att man har ett visst signalsystem där en hjälp alltid betyder samma sak.
Där kan det ibland skita sig om man rider för olika tränare/olika inriktningar.
Det tycker jag personligen inte är optimalt för hästens skull.
Man kommer mycket snabbare till en lätt och trevlig kommunikation med lösgjord häst i balans om de vågar lita på att det alltid betyder exakt en viss sak när vi säger en viss sak.
Precis som det för oss inte ibland heter ros och ibland potatismos om samma sak.
Vi pratar ju med dem genom hjälperna och genom dem utbildar vi dem. För de vet inte hur vi vill ha det inom någon ridlära.
Att man sen rider lite olika övningar och i olika form är en helt annan sak. Det blir inte lika förvirrat för dem.

Däremot måste ju ägaren själv få välja hur den vill göra. Men jag brukar informera om detta och sen får de välja.
Jag slänger inte ut någon om den vill byta hit och dit. Men jag talar om vad jag tror om det. Och sen jobbar vi enligt de förutsättningar vi har.

Så är det bara du som ska rida tror jag inte det är några problem. Ska hästen också gå western skulle jag se över att hjälperna inte blir olika. Annars är det bara att köra.

Kloka tankar, det är ungefär så jag går i funderingarna också! Jag vill inte ställa till det för häst och ägare utan tänker i så fall träna in mig på hästen först och de hjälper den är van, men eftersom jag är i grunden klassisk dressyr-ryttare så vill jag rida för tränare för att få hjälp med formen och tips i övrigt! Det som jag gillar med tränaren jag har i åtanke är att denne inte så mycket pratar om just hjälperna utan gör så att jag utifrån den häst jag rider kan förbättra situationen jag är i för tillfället. Rörigt men du kanske förstår ändå? :) Har ridit några olika hästar för denne tränare och det har alltid går bra då h*n är bra på att se hästar i alla åldrar och utbildningsstadier. Själv ligger jag på LA-nivå och är inte nybörjare heller :) Det kommer vara jag som rider men även ägaren som rider western, så jag ska lära mig och anpassa mig så mycket jag kan :)
 
Kl

För mig i min erf är det inga konstigheter att tränare tar emot ngn häst/ekipage i sak oavsett nivå , men högre tränare ibland sätter nivå grundmässigt vilka ekipage de tar emot .

Sant! Varken jag eller häst är nybörjare och jag har ridit för denne tränare innan så där tror jag inte det är något problem. Kanske mest valet av häst h*n har åsikter om...
 
Min erfarenhet är att en häst mycket väl kan gå både western och klassisk dressyr. Du måste väl däremot växla utrustning. Jag har själv ridit en quarter som ägaren red western på, men jag red i vanlig dressyrsadel och på tränsbett . Hästen hade inga problem alls med detta. Sedan måste man givetvis anpassa kraven efter hästens förutsättningar -som alltid! Denna häst blev och är alltid uppskattad av alla tränare oavsett disciplin pga hennes underbara psyke! Ansträngde sig alltid maximalt för att göra rätt!
 
Jag är dressyrtränare, klassisk dressyr och jag har ekipage som är på både HÖG nivå och låg nivå i följande discipliner; Island, dressyr, hoppning, westerm distans, Working Equitation, Doma Vaquera, skogsmullar, bruskridning, treck och säkert nn mer gren jag inte känner till. Jag har ingenting emot det och det går bra Man får anpassa hjälpgivningen. Nu har jag ju fördelen att ha tränat samtliga grenar själv så jag kan ju alla olika typer av hjälpgivning.
 
Min erfarenhet är att en häst mycket väl kan gå både western och klassisk dressyr. Du måste väl däremot växla utrustning. Jag har själv ridit en quarter som ägaren red western på, men jag red i vanlig dressyrsadel och på tränsbett . Hästen hade inga problem alls med detta. Sedan måste man givetvis anpassa kraven efter hästens förutsättningar -som alltid! Denna häst blev och är alltid uppskattad av alla tränare oavsett disciplin pga hennes underbara psyke! Ansträngde sig alltid maximalt för att göra rätt!

Ja jag tror att inköp av dressyrsadel är på G, så vi kommer iallafall se ut som ett dressyrekipage på träning ;) Jag kommer ju få lära mig hästen först innan träning är aktuellt så att jag kan rida den rätt, med ägarens hjälp såklart. Jag tror att hästen skulle funka oavsett disciplin faktiskt då hon är lättlärd och arbetsvillig.
 
Jag är dressyrtränare, klassisk dressyr och jag har ekipage som är på både HÖG nivå och låg nivå i följande discipliner; Island, dressyr, hoppning, westerm distans, Working Equitation, Doma Vaquera, skogsmullar, bruskridning, treck och säkert nn mer gren jag inte känner till. Jag har ingenting emot det och det går bra Man får anpassa hjälpgivningen. Nu har jag ju fördelen att ha tränat samtliga grenar själv så jag kan ju alla olika typer av hjälpgivning.

Kul att höra dina tankar, det får mig att känna att tanken kanske inte är helt fel heller att jag skulle rida för dressyrtränare, så länge det fungerar för hästen först och främst.
 
Fast i min värld är det inte skiljda ridsätt. Det är en häst med 4 ben. Oavsett ras eller gren så har den samma biomekaniska uppbyggnad. Hjäpgivningen bör inte skilja sig alls. Däremot så är det olika saker man ber hästen göra. På högre nivå är hjälpgivningen lika dan, men på låg nivå så är den skiftande inom grenarna.
 
Ja som rubriken säger, hur tror ni en dressyrtränare ställer sig till att man kommer på en träning med en westernhäst? Det kanske till och med finns någon här som är dressyrtränare och vill svara på min fråga? :)

Vad jag vet är hästen enbart riden western och inte i klassisk dressyr, men jag kommer eventuellt få möjlighet om jag vill att ta med mig denna potentiella medryttarhäst och rida för dressyrtränare om jag vill...

Alla svar och idéer mottages :)
Min kompis säger och jag håller med. Leta efter en dressyrtränare som gillar din typ av häst.
 
Jag har ridit en häst en hel del som går både western och engelskt. Det som blir klurigt med henne är stödet i hand/mun. Hon är extra känslig för förändringar där pga tidigare erfarenheter och kan reagera VÄLDIGT starkt om man vill ha ett stöd och inte är försiktig.

Och det är nog det jag tycker är viktigast att tänka på, att om hästen inte är van vid att gå med stöd och tränaren är mycket för ett stöd, så behöver man tänka på det.
 
Jag känner angående det med hjälpgivningen att när det gäller vikt- och skänkelhjälper så är inte ridningen annorlunda. Där rider jag med samma hjälper på hästen som jag gjort på vilken annan häst som helst. Däremot kommer nog detta med stödet i munnen också vara en fråga för ägaren att ta ställning till, vill hon att hästen ska ridas utan stöd så ska det självklart vara så. Så då får jag anpassa valet av tränare efter det i så fall.

Av ren nyfikenhet, ni som ridit westernhästar även i dressyr, har ni tävlat också? Har i så fall domare sagt något om det? :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 750
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp