Ridbana på sandjord

Veronika

Trådstartare
Vad skulle ni använda för material för att anlägga en ridbana på sandjord? Ska fungera för allroundridning och inte bli alltför dyrt.
 
Sv: Ridbana på sandjord

Om du har ridbanan utomhus så kan du göra ridabana av den redan befintliga marken:idea: jag ska göra en paddock nu i sommar men jag behöver inte köpa nåt underlag eftersom det bara är sand under allt gräs = plöja, harva och voíla= Sand:) Och sand går bra att arbeta i, om det inte blir för spårigt, blött osv.
Har redan ovalbana på den platsen så jag vet att det fungerar med sand.
Man tager vad man haver:p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridbana på sandjord

Jo men jag hade nog velat ha något ovanpå för jag tycker det är ngt hårt just nu (är packat som tusan iofs), hade velat ha lite svikt liksom.. Förslag?
 
Sv: Ridbana på sandjord

Vi ska börja på våran padock nu i sommar, vi bor på en ren sandbacke, vi kommer att skala av jordlagret, harva upp och ta bort ev stenar, och sen kommer vi att lägga trä flis som ytlager. Blir mjukt och fint. I och med att vi bor högt så behöver vi inte dränera, det har aldrig stått vatten någonstans på gården, blir lite billigare då.
 
Sv: Ridbana på sandjord

vi har bara sandmarker hos oss. vi skalade av grästet som var där och plöjde, harvade, sen var det färdigt.
hur mjukt man vill ha reglerar man på plogen, hur djupt den ska ta.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Bogesunds ridskola och ryttare ska få en bättre ridbana, så att man kan träna längre tid på året och arrangera tävlingar. Bygget blir...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 319
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 691
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp