Bukefalos 28 år!

Riddarnamn...

Elanor

Trådstartare
Hur tänkte ni när ni "upffann" era Riddarnamn?
Jag fick order om att skaffa mig ett alter ego, och sitter här med
ångest utav bara :devil: för att jag inte kan komma på någonting!

Så... Berätta histiorien bakom era namn! :idea:
 
Sv: Riddarnamn...

Jag hade det lätt fick hjälp av en kompis. fick höra från flera hål att jag var som ett lejon och stjärna ja det är jag definitivt en riktig stjärna . Hon slog i hop det och vips Lejonstjärna var född.
Stressa inte ett bra riddar namn kommer helt plötsligt finns det bara där.:idea:
 
Sv: Riddarnamn...

Jaha, kan börja med att säga att det tog lång tid, och ännu längre tid tog det att komma fram till ett vapen och vilka färger jag skulle ha.

Jag valde "Bork af Rigel" av lite olika anledningar.
Först och främst är min häst efter Bork Rigel så där kom väl iden från, sen var det inte meningen att det skulle bli "Bork", det var bara "af Rigel" som var spikat.
Men så blev det i alla fall (i brist på fantasi;)).

När jag senare skulle välja ett vapen började jag spåna på namnet "Rigel" och förstod snart att det var en stjärna i stjärnbilden Orion (den starkaste där).
Jag tog också reda på att det var den sjunde starkaste stjärnan på hela himlen och därmed blev det något med stjärnor.
Mitt vapen är alltså sex stjärnor runt en stegrande häst som symboliserar den sjunde starkaste, dvs. Rigel.

Om man vill ha ett namn och ett vapen i den här stilen så tycker jag att det bör ha någon koppling till ryttaren eller något som ryttaren är starkt bunden till.

Hoppas det gav lite ideer.

/Rigel
 
Sv: Riddarnamn...

ojojoj... Som dom innan har sagt så kommer det ta tid innan du hittar ditt egna jag.

Mitt första egna riddarnamn var "Draköga". Skölden var svart med en gul romb på. Det schabraket hade gått som "Könisch ludvig dunkel" när det var sponsrat men nu hade det avtalet gått ut och riddaren behövde ett nytt namn. En kompis till mig kollade på skölden och sa att det såg ut som ett reptilöga och vidare spånades det fram att det var ett draköga. Storyn bakom riddaren blev att han var så skicklig med sina vapen att han hade spetsat en drakes öga med sitt spjut.

Sen kom "Eldens Härskare" och det namnet kom faktiskt från en samlarkniv i en av min pappas tidningar. Kniven hette "mistress of fire" och föreställde en kvinna som omfamnades av eld. Men man kunde ju inte heta "Eldens Älskarinna" så vi modifierade det lite. (Men jag har faktiskt ridit spel nere i Ungern under namnet "mistress if fire" - hehe)

Nu har alteregot växt fram lite men jag jobbar fortfarande på det. Riddaren heter i a f Sverker Leijon. Sverker efter min äldsta katt ;) Leijonet återspeglas på vapenbilden där det stiger upp ur eld. Devisen lyder "med eldens hetta och lejonets raseri". Han är född tidigt 1300tal i södermanland och han är knappast guds bästa barn men i grunden ingen ond person. Rykten säger att han överlevt blixtnedslag två gånger och bundit avtal med djävulen - givetvis är det inte sant! ;)

Personligen är jag alltför facinerad av Eld - därför valde jag det elementet. Jag har tidigare varit eldartist men får inte elda längre för läkarna. Men jag har en enorm kärlek till elden.
Det är viktigt att du hittar någonting som du själv kan stå för - endast då kan du ge din roll rättvisa!


Vill du ha hjälp att spåna lite är det bara att höra av dig!

//Eldens Härsk... Nää Mia var det ja!
 
Sv: Riddarnamn...

efter som jag har 3 st namn får jag väll börja med det första
Gyllen grön . jag hade gjord vapenskölden först och sen fick dom andra riddarna hjälpa mig med namnet som blev gyllen grön

Riddare rutig kom efter tyget som jag köpte som var blå/gult rutigt

och sist men inte minst min nya namn
Riddare Roth af Lundsbrunn
jag heter Roth i efternamn och kommer i från Lundsbrunn

(kommer du på träningen på söndag)
 
Sv: Riddarnamn...

Har tyvärr ingen spännande historia, jag tog ett namn som föreningen hade registrerat, men som inte användes av någon längre.
 
Sv: Riddarnamn...

Har tyvärr ingen spännande historia, jag tog ett namn som föreningen hade registrerat, men som inte användes av någon längre.


"Det gyllene Lejonet" skapades åt ett arabiskt fullblod i allra första början. Både schabrak och tunika hade ett lätt arabiskt drag och jag har t o m för mig att hon red med en kroksabel istället för svärd. Lejon är ju annars ett väldigt vanligt förekommande heraldiskt djur.

Du får ta och hitta på en egen story omkring riddaren =) Vi i NK ser ju våra riddarnamn som t ex "eldens härskare" som smeknamn och presenteras oftast vid våra riktiga namn - "Sverker Leijon även känd som Eldens Härskare". Du kanske kan göra nån historia bakom så du får din personlighet in i namnet du med! NI är hemskt fina i det namnet iaf! :banana:
 
Sv: Riddarnamn...

"Det gyllene Lejonet" skapades åt ett arabiskt fullblod i allra första början. Både schabrak och tunika hade ett lätt arabiskt drag och jag har t o m för mig att hon red med en kroksabel istället för svärd. Lejon är ju annars ett väldigt vanligt förekommande heraldiskt djur.

Du får ta och hitta på en egen story omkring riddaren =) Vi i NK ser ju våra riddarnamn som t ex "eldens härskare" som smeknamn och presenteras oftast vid våra riktiga namn - "Sverker Leijon även känd som Eldens Härskare". Du kanske kan göra nån historia bakom så du får din personlighet in i namnet du med! NI är hemskt fina i det namnet iaf! :banana:

Tack:bow:
Haha, jag har faktiskt en autograf från det ursprungliga gyllene lejonet, för jag såg ett spel där hon red när jag var yngre. Jag har designat om schabraket eftersom Helge knappast passar in i det ursprungliga arabiska temat :D
Jag ser också Gyllene lejonet som ett smeknamn, men har inte kommit på ett bra riktigt namn ännu, även om jag har hittat på lite bakgrund och en devis till min riddare.
 
Sv: Riddarnamn...

oj - en orginal autograf... Coolt =) *skrattar* Fan va med autografer man har skrivit genom åren och aldrig med sitt egna namn... Illa illa... :cool:
 
Sv: Riddarnamn...

Jag kallar mig för Magnus de Tregsta.

Magnus är mitt vanliga förnamn.

Tregsta är det första dokumenterade namnet på den by där jag är barnfödd.

så Magnus från Trästa...

Enkelt... i och med att jag rider som tempelriddare så är ju problemen med att hitta sköldemärke och färger redan fixade.
 
Sv: Riddarnamn...

Jag vill gärna ha hjälp med förslag!

Jag heter Adell i andranamn och hade gärna haft med det i namnet.
Min kompis föreslog Lady Adell och eventuellt ett ortsnamn, men får man
ta vilken adlig titel som hällst?
Den plats jag har mest koppling till heter Lilla Öja, eventuellt bara Öja.

Mitt riktiga namn är Malin Johansson så det är ju inte direkt något
spännande att arbeta med :rofl:

Heraldik och symbol är på gång. Min vän har gjort en sköld i rött och guld
med en svart ros på. Tycker den är riktigt snygg och hoppas på att
kunna använda den!

Ös in förslag, om ni har några !! :bow:
 
Sv: Riddarnamn...

Tips vad det gäller heraldiken är att besöka http://www.heraldik.se/heraldica där kan man få svar på allt. Rent instinktivt så tror jag inte att det fungerar med en svart ros på rött eftersom det är färg på färg. En ide kan vara att dela skölden och t ex ha en svart ros på guldfältet och en guldig ros på det röda fältet.

Lady är ju inte en svensk adelstitel så det är väl lungt.
 
Sv: Riddarnamn...

Har för mig att jag läst någonstanns att färg får gränsa till eller ligga på färg, om symbolen (vilket det ju oftast är) som ska ligga på färg ligger med över 50% på metall.
Vice versa för metall.
 
Sv: Riddarnamn...

Än så länge heter jag och hästen faktiskt våra ursprungliga namn ,som ändå är relativt ridderliga:) (af huddinge kan ni nog gissa själva, men är då född i Huddinge;))

Linn Riddarhierta af Huddinge samt min ädle springare SirWillgott

ujujuj jag har en häst som är adlad, slå de ni!:D
 
Sv: Riddarnamn...

jag har försökt att tänka ut ett riddarnamn, men det är ju riktigt svårt :p har ju inte ens testat på det här med riddare, men min dröm är att bli riddare! :love: har drömt om det sen jag var liten..

har tänkt att skapa ett alterego o ngt häftigt riddarnamn, men allt jag kommer på låter så fånigt :p ngn som har tips på var man kan få inspiration ifrån?

:bump:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 353
Senast: Sasse
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 247
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 888
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
518
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp