Bukefalos 28 år!

Riddarnamn...

Sv: Riddarnamn...

Jag gillar verkligen ortsnamn! Men hur coolt låter Alingsås?! :rofl:
Det kanske slutar med ett 'af Lilla Öja' namn ändå.. Hur tycker ni att det låter? Bra eller anus!? :D;)
 
Sv: Riddarnamn...

Jag gillar verkligen ortsnamn! Men hur coolt låter Alingsås?! :rofl:
Det kanske slutar med ett 'af Lilla Öja' namn ändå.. Hur tycker ni att det låter? Bra eller anus!? :D;)

Hej Elanor hoppas att det går bra med namnet annars gör ett par alternativ och ta med på träningen den 20 april så kan Johan kolla på det
träningen kommer troligen att bli på Medeltidens värld
 
Sv: Riddarnamn...

Jag skall göra mitt bästa! :D Shit vad kul att rida på medeltidens värld! Det ser jag verkligen fram emot!
 
Sv: Riddarnamn...

Fick minsann börja leta efter ett "riktigt" namn när jag såg att så många andra har det.
Kom fram till att Johannes Bergqvist blev bra, Johannes Bergqvist af Stenstorp för att vara exakt.
Försökte relatera till mitt eget namn så mycket som möjligt, och det gick väl ganska så bra, förutom att Johannes inte är så besläktat med mitt förnamn som jag ville (börjar iaf på samma bokstav:D).
Har börjat arbeta fram en liten roll också men det är ju en annan tråd, ee historia...

/Rigel
 
Sv: Riddarnamn...

Tja, det finns ju både det ena och det andra! :D
Flera i "sällskapet" heter ju väldigt inte-riktiga namn! :idea:
Men jag satsar på att mit andraman och någonting mer,... SHIT vad svårt det är! :o
 
Sv: Riddarnamn...

Jag funderade väldigt länge på vad jag ska ha för riddarnamn.. de va både från de ena till de andra.. men det blev till slut Mälgårdens väktare. Mälgården har min gård som gårdsnamn, därav det, sen lades väktare till, fick hjälp med det.. före detta så va funderingen på camilla af mälgården.

Men mälgårdens väktare lät lite grymmare så det blev de namnet:)
 
Sv: Riddarnamn...

häftigt! :D

Jag funderar på Adell af Lilla Öja men jag vet inte...
Help me please!! :rofl:
 
Sv: Riddarnamn...

Mitt namn blev Joar (krigare till häst) och sen från Sunnansjö för att det är där jag kommer ifrån. Det var många funderingar på vad jag skulle välja innan jag tog detta. Men det är inte säkert att det kommer vara kvar.
 
Sv: Riddarnamn...

Tjaaa.... historien bakom mitt riddarnamn.....
Jo...
Sören från Uppsala.... jaaa..... det hela uppkom genom en felsägning av dottern då 7 år... Vi hade träffat några celeres människor och en heter ju Tjuren från Östra Aros, Dottern tyckte att han sa Sören från Östra Aros och på den vägen var det.... Det var ett bra namn som inte förpliktigar så himla mycket kändes det som då jag mer är glad amatör än duktig riddare:idea:
 
Sv: Riddarnamn...

Min kompis har ritat den, och just nu ser det ut såhär:

http://ClaraS.bilddagboken.se/p/show.html?id=179707122&directlink=1

Hon pratade om att lägga till en guldkant runt hela rosen för att det skall bli godkänt.
Jag kan absolut ingenting om hur sköldar och heraldik får se ut så...
Vi får se :D

Hej snygg sköld men du kommer inte att få den godk av tjuren pga att vi redan har en ros i föreningen men jag tycker att ska färgerna röd/gul för det är ingen som har MVH Annika
 
Sv: Riddarnamn...

Oj. Det är en låååång historia men det börjar med att min hustru var väpnare åt vår dåvarande härold, Videgren i efternamn. Det blev ett naturligt namn Willow Branch. Vpenskölden var blå med "videkissar" på. Då hon fick delar av hans utrustning när han gick bort så ville hon hedra honom och rida med anknytning till honom. Så hon blev en Vide kvist, en sån som växer ut från grenar :) Alltså kallade hon sig Willow Twig. Då skölden inte vara samma så blev den blå/röd delat med silver och "videkissar".

När jag blev ihop med henne så blev jag hennes väpnare och ganska snabbt ridande väpnare. Jag hade vid den tiden flera intresserade runt mig och vi skapade då en klan, klanen Twig. Ett Robin Hood insperarat gäng som var fiender med den grymma klanen Mc Dourgal. Vi hade riddare, väpnare, stuntmän osv.

Jag då? Tja jag kan inte kalla mig Willow... Å eftersom vi var en skogsklan så är alla medlemmar i klanen träd. Vi hade en druid (Sorbus), en knekt (Ulmus) en ovat (Betula) osv... Alla namn är oftast på latin, engelska eller ursprung från den keltiska namnen.

Grundtanken var att vi skulle försöka spegla trädens egenskaper. Så jag tog mig det krångliga namnet Lord Ilex Quercus af Twig. Det vill säga Järn (järnek) Ek av Kvist. Alltså använder jag eken som mitt träd. Det "keltiska" trädet för kunskap, stabilitet och stryrka. Ett träd som kunde tolkas som "ledarträdet".

Sen har det kortats ner till Lord Ilex Twig. Min vapensköld är blå med en gludbalk över. Denna balken innehåller tre eklöv. Det blir två blåa fält där det "övre" står för ren luft. Det nedre för det viktiga vattnet och guldbalken står för solens strålar. Alla dessa tre behövs för att jag (eken) skall kunna leva och frodas.

Låter det rörigt? Det kan jag förstå... Men alla har en i Twigs skall ha en bakgrundshistoria som kan förklara deras namn. Mer om det finns på St Nicolai Riddares hemsida. Når det under mig (Ilex Twig).

Tja, det var det det... hoppas att du blev nöjd:)
 
Sv: Riddarnamn...

hehe, om du är ifrån alingsås så borde du ju nästan ha en potatis nånstans också :D

Det är nog det enda jag kommer att tänka på när jag hör alingsås. :p
 
Sv: Riddarnamn...

Lindaslon_gif.gif
*kl*

jag är ju kanske ingen äkta riddare eftersom jag ridit tornerspel endast en gång i arboga. dock tränar vi regelbundet.

Lord gaupe är mitt riddar-alter ego. Gaupe kommer från fornnordiskan och betyder lodjur. Det föll sig väldigt naturligt. Ville inte heta riddare **** utan valde lord istället.

Jag har försökt tänkt till med symbolerna och färgerna. jag har försökt följa de heraldiska regler som finns. Mina färger är blå, silver, svart och röd. Blå och silver är Värmlands färger och de ville jag gärna ha med. Svart och rött kom sig naturligt då det blev en färgkombination som inte många riddare har. Vad gäller symbolerna har jag en svart kil, silverbro, ett rött lodjur och en silvermånskära. Den svarta kilen pekar neråt som en symbol för kvinnligheten. Även månskäran är en symbol för gudinnan och kvinnligheten. silverbron är hämtad från Sunne kommuns vapen. Jag ville verkligen ha med något från min hemkommuns vapen. Lodjuret kom sig även det av att det är inte många riddare som har det i sina vapen. dessutom är det ett av de vackraste djuren ajg vet. Till råga på allt skymtar vi emellanåt faktiskt lodjur hemmavid.

är itne speciellt nöjd med schabraket än, lon är för liten osv...

dsc_4391.jpg


dsc_4193.jpg


dsc_4470.jpg


oj nu blev det massa bilder sorry :bow::o:angel:
 
Sv: Riddarnamn...

Mitt riddarnamn kom till HELT utan eftertanke eller analyserande. Och jag hade ingenting med det att göra heller, det bara blev.

Jag hade tränat i drygt ett år, och skulle få vara med i en liten uppvisning på Lucia. Hade sytt som en idiot, dygnet runt, för att få klart alla grejer, hade fixat med vapen och rutsning m.m. och insåg 15 minuter innan uppvisningen att jag inte hade något namn. Så jag vände mig till lagledaren och frågade vad han skulle kalla mig för, varpå han tog 2 sekunder att tänka och sen sa: "Pilgrimernas Beskyddare. Eftersom du har ett kors på skölden."

Så blev det, och så heter jag fortfarande när jag rider tornerspel, 5 år senare.
 
Sv: Riddarnamn...

Spontanpåkomna (coolt ord) namn känns ju bättre än totalt framarbetade namn!
Innan hade jag som förslag; Adell af Lilla Öja/Adell af Öja,
men under pågående ritt i skogen med min häst dök namnet
Adell Stormlilja upp i skallen.

Adell heter jag redan, och Stormlilja kommer från min häst. Hon heter Liona, lite likt lilja, och har vit man. Dessutom är hon vild och galen så storm föll sig naturligt.

Är det någon som vet om det redan finns någon riddare som heter Stormlilja!? Annars paxar jag det :rofl:
Eventuellt blir då skölden med en lilja. Har även funderat på 3 stjärnor eftersom har har stjärnor tatuerade på axeln.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 353
Senast: Sasse
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 247
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 888
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
518
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp