Rider ni på tid eller känsla?

moster

Trådstartare
En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red...
Rider du på tid eller känsla?
Idag på ridbanan så sa en stallkompis när hon var klar sa i stil med: nu har jag ridit en timme, nu går jag in!
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk :p
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.
Nu menar jag inte att jag sitter och rider i 2-3 timmar, men känns det bra och jag är nöjd efter 30 minuter så sitter jag av och går in. Precis som att idag hade jag och hästen lite olika åsikter höll på i 75. Den sista kvarten var jag mer än nöjd och man kände verkligen att den tiden vi lagt innan behövdes.
För mig är det viktigt att ha någon bra känsla när jag sitter av. Man kanske inte lyckats med den övningen man tänkt, men att man kanske kan vara nöjd med något annat, halten eller övergången ect.

Kanske ska göra en "tilläggsfråga" som jag kom på nu, som kanske kan spela in? Bestämmer du innan passet vad ni ska göra? Jag förstår att man avgör om man ska hoppa, dressyra eller rida ut, men har du ett färdigt program innan du sitter upp över vad du ska göra? Eller tar du det lite som det kommer?
Jag har väldigt sällan en idé över vad jag ska göra. Ibland vet jag inte ens vad vi ska hitta på när jag börjar göra i ordning hästen utan känner lite på dagsformen och sen plockar därifrån. Det har hänt mer än en gång att jag bara känt "bläh" och sen skrittat ut i skogen när hästen känts på det humöret...

Hur gör ni??
 
Både och. Skrittar tex fram "på tid" och har koll på klockan under passet. Mest för att jag ofta liksom värmt upp hästen (kanske ridit i 20 minuter?) och tyckt "det här gick ju jättebra!" fast jag egentligen inte kommit till någon utvecklande ridning ännu :o

Men annars så är ju känslan viktigast, så klart :)

Gällande vad det ska handla om är jag inte heller så uppstyrd innan :p vet väl ungefär men ändrar mig utan problem efter dagsform. Kanske till och med kan vara lite väl inkonsekvent :angel:
 
Jag vill få igenom det som jag tänkt för dagen, om allting flyter på så byter vi och gör något annat istället, eller avslutar.

Men jag avslutar inte efter en viss bestämd tid, och tvärtom så pressar jag inte på bara för att under en viss bestämd tid heller. Är hästen mjuk och fin eller om han blir väldigt mentalt/fysiskt trött så släpper vi övningen snabbt.
 
Jag brukar gå på känslan när jag rider på banan, rider jag ut blir det så lång tid den turen tar. Jag brukar fundera lite på vad jag har för mål för ridningen för dagen och försöka sträva efter det, ibland händer det att jag kastar om planeringen, men det beror lite på vad som händer och känslan.
För mig är känslan viktig, då det ska kännas roligt att rida. :)
 
Klocka har jag sällan med mig när jag rider, så jag styrs av känslan av när det är dags att avsluta. Ibland tar det 20 minuter innan jag uppnått känslan, men då avslutar jag gärna med att rida ut en sväng för att förlänga ridpasset. Ibland tar det längre tid och känner jag att det jag tänkt kommer att fungera om några repetitioner så ger jag det den tid det tar. Jag vill få igenom i alla fall något som jag har tänkt innan passet är slut. Funkar noll och ingenting, vilket ibland händer t ex pga för mycket överskottsenergi, så brukar jag avsluta passet med något som absolut inte går att misslyckas med istället för att harva i flera timmar. Utan då återkommer vi till övningen någon annan dag när vi båda är i bättre form. Men som sagt, jag vill avsluta med en bra känsla i den mån det går.

Jag planerar veckovis vad jag ska göra på ridpasset, ca två veckor i taget. Pga avsaknad av ridhus får jag ibland kasta om vilodagarna och rida när det är bättre väder istället, men jag följer ungefär min plan varje dag. Tränar jag hoppning eller WE så kommer ju övningarna med hindren. Då måste man planera i förväg. I dressyr har jag en ungefärlig plan om vad jag vill få igenom under dagens pass, men planerar inte så ofta vilka övningar jag ska göra förrän jag sitter i sadeln och känner av dagsformen. Först då vet jag vad som är lämpligt att kräva av häst och ryttare. :)
 
Aldrig på tid. Känner igen ryttartypen som liksom har äggklockan ställd på 60 minuter, sen "riiiing" "dags att gå in".
Däremot rider jag enligt strikt schema, skritt, lösgjöra sidor, övergång, sen dagen övning, lägger ner mitt i passet, lite mer av dagens övning och sen skritta av. Gärna skritta ut en sväng. Dagar då lösgjordhet står som "dagens övning" så får jag ibland ge mig och nöja mej med "så lösgjord det bara gick" för jag vill inte hålla på att nöta.
 
Känsla, rider tills jag är nöjd. Men har det bara gått 20 min då så ökar jag kraven istället och rider 20 min till typ.
Har väldigt dålig uppfattning om tid då jag rider, så har gärna en klicka på mig bara för att hålla mig innom en rimlig tidsgräns.
Har inget vecko schema öht, endast inför tävling eller träning för att ha hästen rätt förberedd så att det inte blir 3 dagars skritt på lång tygel sen markarbetes pass och galopp intervaller innan vi ska iväg..

Brukar mest ha grund träning, dvs lösgörande övningar, markarbete med bommar, konditions träning och sen perioder med intensivare träning och högre krav på samling och arbete.
Ett pass ligger på 30-90 min beroende på vad vi gör och hur mycket pauser vi har :p. Ett 30min pass är mycket effektivare än 90 min passet, som istället kan innebära att man rider ut en halvtimme, går in på banan och arbetar en halvtimme och sen rider ut en kvart.
 
En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red...
Rider du på tid eller känsla?
Idag på ridbanan så sa en stallkompis när hon var klar sa i stil med: nu har jag ridit en timme, nu går jag in!
Jag frågade hur det gått och fick till svar "nja, kändes inte så bra, men jag har ju ridit en timme nu så det är dax att gå in"
Kvar satt jag på min häst och såg nog lite ut som en fågelholk :p
Jag och hästen var igång i kanske 75 minuter idag inga som helst problem för hästen... Igår höll vi på 35 minuter.
Nu menar jag inte att jag sitter och rider i 2-3 timmar, men känns det bra och jag är nöjd efter 30 minuter så sitter jag av och går in. Precis som att idag hade jag och hästen lite olika åsikter höll på i 75. Den sista kvarten var jag mer än nöjd och man kände verkligen att den tiden vi lagt innan behövdes.
För mig är det viktigt att ha någon bra känsla när jag sitter av. Man kanske inte lyckats med den övningen man tänkt, men att man kanske kan vara nöjd med något annat, halten eller övergången ect.

Kanske ska göra en "tilläggsfråga" som jag kom på nu, som kanske kan spela in? Bestämmer du innan passet vad ni ska göra? Jag förstår att man avgör om man ska hoppa, dressyra eller rida ut, men har du ett färdigt program innan du sitter upp över vad du ska göra? Eller tar du det lite som det kommer?
Jag har väldigt sällan en idé över vad jag ska göra. Ibland vet jag inte ens vad vi ska hitta på när jag börjar göra i ordning hästen utan känner lite på dagsformen och sen plockar därifrån. Det har hänt mer än en gång att jag bara känt "bläh" och sen skrittat ut i skogen när hästen känts på det humöret...

Hur gör ni??
Både tid och känsla. Hästarna måste röra på sig i 1 timme, men känns hästen väldigt bra så slutar jag kanske efter 45 minuter. Jag avslutar ALDRIG ett pass innan jag har hästen där jag vill ha den. Det brukar dock ta 20-30 minuter att få fram känslan oavsett häst, men skulle jag sluta där varje gång så skulle det inte vara tillräckligt.
 
Både och. Skrittar tex fram "på tid" och har koll på klockan under passet. Mest för att jag ofta liksom värmt upp hästen (kanske ridit i 20 minuter?) och tyckt "det här gick ju jättebra!" fast jag egentligen inte kommit till någon utvecklande ridning ännu :o

Men annars så är ju känslan viktigast, så klart :)

Gällande vad det ska handla om är jag inte heller så uppstyrd innan :p vet väl ungefär men ändrar mig utan problem efter dagsform. Kanske till och med kan vara lite väl inkonsekvent :angel:

Ang det fetmarkerade: känner väl igen mig! Har hänt mer än en gång att jag trott att klockan stannat eller nått sånt! :p
 
Jätte kul att läsa era svar! Verkar som att dom flesta av oss ändå rider på känsla! :)

Jag hade velat vara lite mera strukturerad i min planering utav ridningen, alltså att jag som någon skrev har en planering för typ två veckor... Men jag har försökt ett par gånger och det går sådär, är det fint väder vill man rida ut, är det skräp väder kan man ta ett pass i ridhuset. Är det någon stallkompis som ska hoppa så kan man passa på att själv ta några språng.
 
När jag rider ut blir det ju den tiden sträckan tar och lite svårt att ändra bara för det känns bra.

Är det intervall träning så är tiden grunden på den tränings formen.

När jag rider i ridhus eller paddock är det för tränare och har hänt någon gång att dressyren blir någon minut kortare än 30 min och hoppning har alltid varit mellan 60 till 90 min.
 
Både tid och känsla. Hästarna måste röra på sig i 1 timme, men känns hästen väldigt bra så slutar jag kanske efter 45 minuter. Jag avslutar ALDRIG ett pass innan jag har hästen där jag vill ha den. Det brukar dock ta 20-30 minuter att få fram känslan oavsett häst, men skulle jag sluta där varje gång så skulle det inte vara tillräckligt.

Nyfiken fråga :): Om du inte fått till det efter en timme, kan det då hända att du rider 1,5 eller sitter du av och går in ändå när det gått en timme?
Hur kommer det sig att hästen måste gå en timme?

Som sagt, bara nyfikna frågor! :D
 
När jag rider ut blir det ju den tiden sträckan tar och lite svårt att ändra bara för det känns bra.

Är det intervall träning så är tiden grunden på den tränings formen.

När jag rider i ridhus eller paddock är det för tränare och har hänt någon gång att dressyren blir någon minut kortare än 30 min och hoppning har alltid varit mellan 60 till 90 min.

Så då skulle man ändå kunna säga att det blir någon typ utav att "rida efter klockan" :)?

Håller med om att det är svårt att att anpassa helt när man rider ut, även om jag och hästen har våra små genvägar och senvägar i skogen! :D Ibland händer det att "vi tröttnar" och tar en kortare tur och ibland rider vi den långa vägen hem eller nått sånt! Fördel med stor skog med MYCKET stigar och vägar!
 
Jag rider nog på både tid och känsla. Känslan går absolut i första hand, det ska kännas bra innan jag avslutar. Dock rider jag inte i mindre än 30 eller mer än 60 min.
Sen brukar jag inte planera mina pass så mycket heller. Har mina träningar för tränare 1 gång/vecka, men annars brukar jag bestämma mig när jag skrittar fram och har en uppfattning om hur han är just idag.
 
Jag rider efter känsla men börjar kolla på klockan nu för att hästen kommer gå ganska hårt i sommar, då håller det inte att ha ridit 20-30 min 5 dagar i veckan utan då MÅSTE jag ju börja öka tiden på passen.
 
Nyfiken fråga :): Om du inte fått till det efter en timme, kan det då hända att du rider 1,5 eller sitter du av och går in ändå när det gått en timme?
Hur kommer det sig att hästen måste gå en timme?

Som sagt, bara nyfikna frågor! :D
Då kan jag rida i 1,5 timme :P
Men oftast är det något fel om hästen inte är helt lösgjord efter så lång tid. Även om hästen känns väldigt stel i början av passet så brukar det ta som mest 30 minuter att få hästen lösgjord igen om det inte är någonting allvarligt.
Undantaget är dock å tävlingsevent. Där kan det krävas lite längre tid att få hästen att fokusera och slappna av.
Tack och lov har det aldrig varit någonting allvarligt under den tid jag arbetat här.
Dom måste ridas så länge för att hållas i god kondition. Det är tävlingshästar så dom blir inte så trötta efter 20 minuter, knappt efter 1 timme heller, men till det har vi skrittband som dom får gå på på morgonen ;)
 
Jag rider fram och värmer upp till musik ( ofta) och håller koll på tiden därefter, en låt är ju ca 3-4 minuter. Har gjort den perfekta spellistan i telefonen :-)
Sen finns det fler fördelar med att rida till musik, jag har tex problem med takten i olika rörelser. Men häromdagen fick jag till en taktfast fin skänkelvikning tack vare en bra reaggelåt i travtakt :banana:

Annars rider jag efter känslan och slutar när det känns bra för oss. Ibland har jag ett upplägg precis hur jag ska rida och ibland inte. Önskar att jag var en sån person med veckoschema men det är jag inte. Jag går bara efter att variera mellan uteritter, dressyr, bommar och jogging.
 
Jag rider mest på känsla, men har tid i bakhuvudet. Då jag tävlar så vill jag ha igenom det jag tänkt mig för dagen, men skulle det inte fungera/dra ut på tiden så avslutar jag innan hästen är helt död. ;)
Tyvärr är jag nog lite dålig på att lägga upp en veckoplanering. Har funderat på att försöka bli bättre på det, men så blir det inte så ändå...

Rider jag ut så går jag efter tid i första hand. Jag rider tills rundan är slut. :D
 
Det beror lite på.. Oftast har jag en viss tid jag vill hålla träningen inom när det är jobbhästar. Både för att de blir lagom för hästen. Men det blir också lagom för mig ekonomisk.
Jag planerar innan vad jag och hästen ska göra och gör hinna med inom tidsramen. Skulle man stöta på ett jätteproblem beror det oftast på att man planerat fel/prioriterat fel saker under passet. Då får man ta sig tiden att ordna upp allt igen.
Jag har inte klocka på mig mer än mobil i fickan. Men jag brukar ha ganska bra koll på tiden.

Med egen häst kan jag varva in så mycket gos och annat och medvetna pauser där vi tränar på att göra ingenting. Så där kan tiden få driva mer ibland.
Men blir ju yrkesskadad och håller det ofta som övriga hästar. Men ibland är det helt fritt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Thomas Ryan har blivit känd för att rida hingstar – men allt började av en slump. Idag har han fem hästar i stallet hemma och menar att...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp