Bukefalos 28 år!

ridhjälm med ventilation

nightcrawler

Trådstartare
jag är ute efter en hjälm som jag kan ha på sommaren. det ska vara riktigt bra ventilation inte bara lite småhål i bak och lite i fram. vill ha något som kan motsvara en troxel spirit. helst vill jag ha en sån igen men hittar ingen återförsäljare i sverige när jag googlar. får inte kosta mer än 1000 spänn. funderar ev på whitaker men vet inte om jag gillar passformen på dom. behöver inte vara vg1 märkt.
 
Jag gillar min Lamicell. Den väger väldigt lite o har uttagbar foder, ställbar i nacken och man kan ha håret ovanför den lilla ratten, pricken över i:et :D

Garanterat inte ngn VG1-variant dock och jag skulle aldrig ha den på terrängbanan eller när jag rider andras hästar men den har ju trots allt godkänts någon gång.
 
kollade på lamicell i somras men bestämde mej för att vänta då det inte var nån koll på hur det skulle bli med dom nya reglerna. tyckte dom var väldigt bekväma och dom passade mitt huvud perfekt. ska ha en vinter och en sommarhjälm då jag är extremt känslig i huvet för både värme och drag. lite rädd för att ventilationen ska bli för dålig när jag är bortskämd med troxel.
 
Testat Casco Mistrall? Jag hade en sån tidigare, fantastiskt bekväm och extremt lätt och luftig, en fantastisk sommarhjälm!

Sen är nog den att föredra framför Lamicell, rent säkerhetsmässigt. Nu kan jag inte svära helt och hållet på att det var Lamicell som bars, men jag är relativt säker, och det var i så fall en sån hjälm som inte gick sönder ett dugg vid en väns avramling och det resulterade i en hjärnblödning.

Jag flög av med min Casco Mistrall strax efter, slog huvudet i asfalt (från en galopperande häst). Hjälmen sprack, jag fick inte ens huvudvärk.

Såklart att det kan ha funnits andra faktorer också, men jag skulle ändå tänka till lite och inte vara alltför snål när det handlar om något så viktigt som att skydda huvudet.
 
ser ut att vara lite samma typ som whitaker. sitter högt upp på huvet. vet inte om jag gillar det. fast å andra sidan så gör ju min troxel det och det har jag ju vant mej vid. går och lurar på whitaker. men kan inte riktigt bestämma mej. får nog prova några gånger till. är i alla fall ett par månader innan jag måste byta.
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 877
Senast: Unhappy
·
Utrustning Hej! Jag ska köpa en ny ridhjälm och funderar vilket märke o vilken modell ni skulle rekomendera. Jag vill ha en som är lite säkrare...
2
Svar
24
· Visningar
2 721
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hundavel & Ras Har börjat skanna nätet lite mest på skoj då vi ev funderar på valp till sommaren (eller nästa år, vem vet). Jag har konstaterat att de...
2
Svar
26
· Visningar
2 547
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp