Ridhus i praktiken

A

Akleja

Några frågor om det praktiska inför placering och bygge av ridhus.
*Hur nära en skog kan man lägga ett ridhus?
* Måste det finnas körväg runt hela ridhuset?
* Hur mycket måste man schakta bort av marken (sandmark med sten) innan man bygger?
* Vad krävs det för bygglov? (jordbruksfastighet)
* Vilket är bäst, plåtväggar eller träpanel?
* Är det bäst att gjuta plintar eller en hel sockel?
* Har alla ridhus takavvattning, hängrännor?
* Hur många dörrar måste det finnas?
* Hur göra för att det inte ska bli kondens i innertaket? (vilket det alltid brukar bli...)

Vad har du/ni för erfarenheter? Hur har ni själva gjort?
 
Sv: Ridhus i praktiken

Några frågor om det praktiska inför placering och bygge av ridhus.
*Hur nära en skog kan man lägga ett ridhus?
* Måste det finnas körväg runt hela ridhuset?
* Hur mycket måste man schakta bort av marken (sandmark med sten) innan man bygger?
* Vad krävs det för bygglov? (jordbruksfastighet)
* Vilket är bäst, plåtväggar eller träpanel?
* Är det bäst att gjuta plintar eller en hel sockel?
* Har alla ridhus takavvattning, hängrännor?
* Hur många dörrar måste det finnas?
* Hur göra för att det inte ska bli kondens i innertaket? (vilket det alltid brukar bli...)

Vad har du/ni för erfarenheter? Hur har ni själva gjort?

Har inget ridhus själv, men hjälper dig lite att tänka;)
*Hur nära en skog kan man lägga ett ridhus? Man vill kanske inte ha grenar skrapandes mot väggarna. Det är ju också bra om det blir lite ljus så kanske man inte alltid behöver tända i ridhuset när man rider (blir kanske lite billigare i el då)
* Måste det finnas körväg runt hela ridhuset? Jag tror att det är bra om man kan komma runt i alla fall på långsidorna för att få bort snö som faller från taket (i dessa dagar har jag börjat tänka på det). När snön sedan smälter blir det ju en hel del vatten som man inte vill ska rinna åt fel håll..
* Hur mycket måste man schakta bort av marken (sandmark med sten) innan man bygger? Har dålig koll på det, men det vet säkert en grävkunnig.
* Vad krävs det för bygglov? (jordbruksfastighet) Eventuellt behövs bygglov, men oftast inte. Kolla med kommunen
* Vilket är bäst, plåtväggar eller träpanel? Träpanel blir inte lika tätt. Jag tycker att de plåtridhus jag varit i har varit kallare och råare än de i trä. Sedan är trä grymt mycket finare (dock krävs ju underhåll då förstås)
* Är det bäst att gjuta plintar eller en hel sockel? Jag tror att det vanligaste är plintar. Troligtvis billigare också.
* Har alla ridhus takavvattning, hängrännor? Det bör man ha så att inte vatten rinner in i ridhuset om dräneringen blivit sämre av någon anledning.
* Hur många dörrar måste det finnas? Minst två tycker jag. En för hästekipagen och en skjutport för traktorn.
* Hur göra för att det inte ska bli kondens i innertaket? (vilket det alltid brukar bli...) Det finns kondensskyddad takplåt att köpa. Den är dock ganska dyr. Jag har sett att man har använt masonite som kondensskydd också, men den behöver ju också bytas ut ibland. Finns säkert andra lösningar också.
 
Sv: Ridhus i praktiken

Tack, en extra hjärna är bra att ha ibland:D

Tänkte ha lanternin på taket som ljusinsläpp, det blir billigare än el i slutändan tror jag. Dräneringen är viktig, jag har varit i ett ridhus som inte hade det. Vid snösmältning behövdes simdyna, inte så kul.

Någon som vet något om ridhuset på Strömsholms Hästklinik, det är så fint:laugh: Skulle gärna vilja att det såg ut så.
 
Sv: Ridhus i praktiken

Några frågor om det praktiska inför placering och bygge av ridhus.
*Hur nära en skog kan man lägga ett ridhus?
* Måste det finnas körväg runt hela ridhuset?
* Hur mycket måste man schakta bort av marken (sandmark med sten) innan man bygger?
* Vad krävs det för bygglov? (jordbruksfastighet)
* Vilket är bäst, plåtväggar eller träpanel?
* Är det bäst att gjuta plintar eller en hel sockel?
* Har alla ridhus takavvattning, hängrännor?
* Hur många dörrar måste det finnas?
* Hur göra för att det inte ska bli kondens i innertaket? (vilket det alltid brukar bli...)

Vad har du/ni för erfarenheter? Hur har ni själva gjort?

hur nära en skog handlar väl snarare om vad som anses praktiskt.. jag skulle iaf lämna 3-4meter runt ridhuset fritt för snöröjning och underhåll.. så man kan bygga en ställning om så behövs och även köra runt med traktor/bil.. inte så dumt att ställa släpkärror och annat som inte används så ofta bakom så man slipper se det.

-
det måste inte finnas körvägar runt om, sett flera ridhus som inte har det.. däremot så är det som sagt praktiskt.. både för underhåll men även i förebyggande underhåll.. så man kanske undviker att träd slår på väggarna och ev pickar ett fönster.. samtidigt så släpper man in mer ljus om det är luft runt ekring.

-

hur mycket som behövs schaktas bort beror på mer än bara underlagsmaterial, det ska bli helt plant också (man brukar sikta på höjdskillnad på max 2cm på 60x20m bana).

-
jordbruksfastigheter behöver väl vanligtvis inte bygglov vill jag minnas om det är på landsbygden.

-

metallpanel ALLA gånger.. mindre underhåll och billigare i längden... oavsett så bör du ha en träsarj i ridhuset oavsett ytterpanel.. ett tredje alternativ är murat ridhus, som med tegelfasad kräver 0 underhåll... fast det är ett helt annat projekt både i tid och pengar.

-

bäst är ju hel sockel, men vad kostar inte det? plintar+betongsarj är väl vanligast och enklast idag.. det är ju inte "sämre" per definition.. det viktiga är ju att det håller underlaget i ridhuset.

--

alla ridhus har inte stuprör och hängrännor, inget jag anser nödvändigt, omän jag gärna skulle ha det ovanför dörrar och portar åtminstone.

-

måste och måste, de flesta har ju bara en stor port in/ut ur ridhuset där hästar och traktor kommer in+ en eventuell dörr på läktaren.. det räcker

-

att kondens bildas är när varmt möter kallt, lösningen är isolering..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 545
Senast: Reville
·
A
Anläggning Jag är i början av planeringen att bygga ridhus. Behöver därför alla erfarenheter av ridhus jag kan få. Ridbanan i ridhuset som jag ska...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 241
Senast: WelshCob
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 304
Senast: Irenes
·
Hästmänniskan fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet...
Svar
13
· Visningar
2 183
Senast: Rydberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp