Bukefalos 28 år!

A

Agnes

Jag är i början av planeringen att bygga ridhus. Behöver därför alla erfarenheter av ridhus jag kan få. Ridbanan i ridhuset som jag ska bygga kommer ha måtten 40*22. Vilket är bäst, trä eller plåtväggar? Något underlag som ni upplevt som extra bra eller något som var väldigt dåligt? Placering av dörrar och portar in i ridhuset. Som ni hör vill jag veta allt ni kan bidra med.
Tacksam för alla svar!
 
Sv: Ridhus

Plåt låter förskräckligt. Kommer det sand och stänk på kommer det bullra hela tiden. Trä åtminstone inåt hade jag tagit.
 
Sv: Ridhus

Plåt utvändigt och manegeväggar i trä är väl det vanligaste. Rekommenderar varmt stående plank, för att lättare byta när någon gått loss med en hov i väggen.
 
Sv: Ridhus

Jag menar inte att själva sargen kommer vara i plåt utan väggarna på ridhuset. Sargen kommer bli i trä.
 
Sv: Ridhus

KL
Det är mycket bättre att lägga någon meter extra på bredden än på längden! Tycker iaf jag;) Dels är det lättare för tex unghästar om banan är lite bredare, det underlättar även vid hoppning, det sliter mindre på hästarna då "svängarna bli mindre snäva" så att säga. Sedan tycker jag att det är PERFEKT vid programridning då man är tvungen att hålla koll på yttersidan och inte kan stödja sig mot väggen!
 
Sv: Ridhus

Idiotiskt att träna på större yta än vad man ska tävla på oavsett om det är större på längden eller bredden.

Helt galet att vänja hästen vid vidare svängar å sen på tävling tvingas trycka ihop den när den inte är van vid det.
Varför experimentera på tävling?

Är det svårt för unghästen får man ju helt enkelt anpassa ridningen till vad hästen klarar av.

De e ju som att träna på att rida ett LC program i dressyr men man ska tävla LA... Galet...
 
Sv: Ridhus

Det är väl inte idiotiskt... Alla tävlar inte dressyr heller. Vid hoppning tycker jag det är jätteskönt med en lite bredare bana då det ger utrymme för mer variation i övningarna. Vill man träna på exakt 20 m går det bra att gränsa av med tex bommar.

Sedan tror jag inte att hästen har så svårt att bli "ihoptryckt" på en två meter smalare bana på tävling utan det är nog ryttaren som har problem med det isåfall. Du sitter väl inte och rider exakt samma svängar hela tiden i det vardagliga arbetet som du rider på tävling?
 
Sv: Ridhus

Hur vet du att TS tävlar/tränar dressyr???

Behoven är ju olika, själv hade jag helt klart valt bredare ridhus om jag fick välja!
 
Sv: Ridhus

Det finns väl inget standardmått? Tycker alla ridbanor har varierande mått, jag tror ts vet vad hon vill och för det behöver man inte kalla henne idiot!!! Bry dig då inte istället!

När det kommer till underlag vet jag att de som valt gummiflis varit fruktansvärt nöjda :)
 
Sv: Ridhus

Jag rider mest dressyr men för det sitter jag inte och traglar program hela tiden utan jag vill ha en ridbana som är så flexibel som möjligt utan att det ska kosta allt för mycket.
De där 2 metrarna extra på brädden gör ganska mycket extra på ytan.
Hur har rishus ni har erfarenhet sett ut utöver ridbanan? Stalldel i ridhuset? Läktare?
 
Sv: Ridhus

Plåt utvändigt och manegeväggar i trä är väl det vanligaste. Rekommenderar varmt stående plank, för att lättare byta när någon gått loss med en hov i väggen.

va intressant, det måste verkligen skillja regionalt. Jag tror jag aldrig ens sett ett ridhus med fasadbeklädnad i plåt .


Jag tycker att materialet på fasaden måste harmonisera med övriga byggnader och landskapet.
Och jag trode att trä typ målat i faluröd är vanligast?
Det snyggaste är nog i vit puts med massor av fönster med spröjs.
 
Sv: Ridhus

Här omkring finns det massor med ridhus med plåtfasad. Känns ganska praktiskt :) Dessa har varit i samma faluröda färg som det brukar.

Påtal om underlag gillar jag när det är en sand och filtblandning. Vet dock inte vad det kallas.
 
Sv: Ridhus

Här har vi inte annat än maskinhallar i plåt, som ridhus (grov överdrift, men av de 10 ridhus vi har i närheten är alla av plåt).
 
Sv: Ridhus

Hade nog velat ha ett bredare ridhus och offrat lite på längden.

Var skulle du helst dansa pardans, en långsmal korridor eller ett vardagsrum?
 
Sv: Ridhus

Det beror väl på att 08'orna är så pengastinna att de har råd att bygga i trä. :p Här är också vanligt med plåt, sån som liknar rödmålad plank.

Värsta med plåten är taket, om det inte är isolerat så låter det ju som att 3e världskriget har brutit ut varje gång det regnar..... :crazy: Jag har plåttak på stallet, och tröts att det är isolerad med glava och har innertak så låter det fruktansvärt vid regn.
 
Sv: Ridhus

Plåtfasad fungerat ju, precis som trä, de är väl mer än smaksak...

Att ha en mindre port att använda när man går in och ut med hästarna är ett smidigt sätt att slippa joxa med stora tunga portar på halva gaveln, som dessutom har en tendens att inte bli helt låsta och då blåser sönder.
Att ha den lilla porten i ett hörn på manegen gör att man slipper ha en sargdörr... Ännu mindre joxande...

Det absolut bästa underlaget enligt min mening är terra-tex med sviktande botten, antingen den såkallade ottomattan eller klippta bildäck...
 
Sv: Ridhus

Tack för era svar! Har tänkt bygga en stalldel i ena gaveln på ridhuset. Erfarenheter att ha stallet i samma byggnad? Hur var stalldelen placerad? Jag har tänkt mej längs med ena kortsidan men är mycket öppen för förslag. :)
Tyvärr är jag ganska begränsad i mitt bygge rent ekonomiskt men det ska inte bli någon halvbra utan bra utan att kosta en förmögenhet.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 508
Senast: warg
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 600
Senast: Reville
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 319
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp