Bukefalos 28 år!

Sv: Ridhus

Personligen skulle jag välja att bygga stall längs långsidan på ridhuset. Som stallet ser ut i mitt huvud har jag då stor plats till foderförvaring i ena änden samt boxar i dubbla rader i resten. +sadelkammare, spolspilta och andra faciliteter. Men det är ju min smak. Finns ett dansktföretag som bygger stall+ridhus efter den modellen.
Sedan skulle jag välja plåt eftersom det nog i många fall blir billigast.
Sarg skulle jag ju givetvis ha av trä men för att säga emot lovisaleonora skulle jag välja att ha liggande plank.
Om du någongång måste byta sargen pga fuktskador så behöver ju endast de nedre plankorna bytas.
Billigare att byta bara två-tre rader istället för alla.

Ett allternativ med sarg som jag också skulle kunna tänka mig är att ha de nedre 50cm gjorda av marinplyfa som står emot fukt. Förhoppningsvis måste de då aldrig bytas.
 
Sv: Ridhus

Glömde ju..
På den ena gaveln skulle jag ha en rejält stor dubbelport. Från stallet skulle det också finnas en ingång samt på motsatta sida som stallet. Långside ingångarna skulle jag lägga nära ett hörn. Detta för att inpassagen blir lättare då om det är fler folk i ridhuset.

Underlag har jag träffat på av varierande kvalitet.
Grus kan funka bra. Dock måste det vara sorterat så det inte finns risk att det tränger upp större sten.
Tänk även på att lägga tillräckligt med massor så inte markduken kryper upp.
Stenmjöl funkar också, kan dock bli lite hårt men det går kanske att blanda upp det med flis/spån.

Förr använde man sig väl av någon spånblandning och det funkade ju då så det gör det säkert nu med.

Om/när jag ska bygga ridhus kommer jag att göra studiebesök på så många ridanläggningar som möjligt för att spionera på byggen och underlag.. :idea:
Kanske kunde vara något för dig också? :)
 
Sv: Ridhus

Idiotiskt att träna på större yta än vad man ska tävla på oavsett om det är större på längden eller bredden.

Helt galet att vänja hästen vid vidare svängar å sen på tävling tvingas trycka ihop den när den inte är van vid det.
Varför experimentera på tävling?

Är det svårt för unghästen får man ju helt enkelt anpassa ridningen till vad hästen klarar av.

De e ju som att träna på att rida ett LC program i dressyr men man ska tävla LA... Galet...

Fast nu är du ute och cyklar... Hela poängen är ju att man fortfarande KAN rida program på "rätt" mått om man nu vill rida dressyr. Men man måste lära sig att rida med yttersidans hjälper betydligt bättre! Samtidigt som man har betydligt bättre med utrymme vid tex hoppning:idea:

Många ridskolor bygger också ridhusen något bredare just för att det ska slita mindre på hästarna. Jag är själv uppväxt på ridbana utan staket, extremt nyttigt! Många av de som sitter på inhängnade områden när de rider, skulle få stora problem om man flyttade väggen/staketet:angel:
 
Sv: Ridhus

KL
Till TS: Jag håller med Blomskan, ut och titta på så många stället som möjligt! Googla efter bilder på olika lösningar osv. Samla inspiration helt enkelt!

Jag hade nog också valt att lägga stallet längsmed långsidan på ridhuset.

Ang underlag så är jag kär i Geo-Gumtex med ottomatta under. Finns i flera av ridhusen jag rider i. Relativt underhållsfritt och härligt att rida på. Gillas skarpt! Dock kostar det därefter med....
 
Sv: Ridhus

Det lät bra, men som du säger säkert jättedyrt. Vet du hur dyrt?

Håller med ang måtten, det är ju bara att rida 1 m innanför spåret! Det gör jag jätteofta ändå för att kolla rakhet och ytterhjälper.
 
Sv: Ridhus

Jag skulle ha valt träväggar. I vårt ridhus har vi ingång/utgång i ett hörn vilket jag tycker är väldigt bra då man inte är ivägen så mycket då man går ut/in :)
 
Sv: Ridhus

Nää vet inte hur dyrt tyvärr... De jag har hästen hos nu tyckte att det var dyrt att lägga in och de har inte problem med pengar om vi säger så:angel: Man får väl be Exp*ra om en offert helt enkelt, bara för att stilla sin nyfikenhet:p
 
Sv: Ridhus

Tack för era synpunkter! Härligt med så många svar! jag kommer absolut åka runt och besöka så många ridhus jag kan innan jag bestämmer. Det är knepigt att hitta ridhus med stalldel i. Vet ni något bra ställe så länka gära till deras hemsida eller tipsa mej var de är.
 
Sv: Ridhus

Vet inte var du bor, men Susedalen i Halland har ridhus med stall längs långsidan. Ibland om där är en orolig häst så hörs sparkarna i väggen. Men jag har varit där så lite, så jag vet egentligen inte om det är nåt problem. Kanske finns nån info på deras hemsida.
 
Sv: Ridhus

I ridsportsförbundets häfte Bygga för häst avråds ju stall längs med långsidan på ridhus just pga ljud och störningar...

Jag tycker stall vid kortsidan är mysigare personligen, och så kan man ha förvaring längs långsidan.
 
Sv: Ridhus

Om möjlighet finns ekonomiskt och markmässigt, skulle jag satsa på att hellre vänta och spara in pengar, och att sedan bygga längre ridhus. Även om 40 m låter långt, så kan en storgalopperad häst inte ens få upp galoppen ordentligt förrän det är dags att svänga, är den ung/obalanserad kan det bli svårt att få framåtbjudning och störa hästens utveckling. Att minska kortsidorna som någon skrev skulle jag heller aldrig göra! Men rider du bara små hästar och kommer fortsätta med det är det inte samma problem, allt beror ju på om ridhuset bara är till dig och vad du sysslar med. Men ska du ha inackorderingar vet jag många som skulle tacka nej om ridhuset var så litet.
 
Sv: Ridhus

En fråga som egentligen är ställd till flera.

I vilken situation vill man/du/ni ha knäpptyst när man rider?

Jag är nämligen själv av den uppfattningen att plötsliga ljud och delvis oväsen faktisk är bra för koncentrationen både hos häst och ryttare.
Sen kanske det inte är så roligt att ha en häst som står och sparkar i väggen hela tiden timme efter timme.
Men då känns det som att man har andra problem att ta tag i med just den hästen.

Själv vill jag vill jag även ha murrade väggar i stallet och om inte jag har fel för mig så leder inte dessa ljud särskilt bra.
De är heller inte särskilt bekväma att sparka på.. :angel:
 
Sv: Ridhus

Jag håller med dig. Jag tycker om när det är en del ljud runt omkring, det är nog mest för att JAG blir så förskräckt när det är knäpptyst och sedan plötsligt börjar låta :angel:

Tycker också att det är bra miljöträning, hur ofta är det knäpptyst på en tävling till exempel? Mycket sällan.
 
Sv: Ridhus

Knäpptyst behöver det väl inte vara.

Men om man tex använder ridhuset som sin arbetsplats så vill iallfall jag slippa en massa störande ljud. Det är inte för hästens skull, jag kan miljöträna den någon annanstans känner jag men om jag tex vistas i ridhuset flera timmar om dagen och tex håller lektioner och tränar hästar så vill jag ha arbetsro, inte höra allt som händer i stallet och utanför.

Så i mitt fall handlar det inte om att vilja ha tyst för att hästen kan bli rädd osv, utan om ren arbetsmiljö.
Men så förutsätter jag också att hästen är miljötränad ändå...
 
Sv: Ridhus

Jag skulle definitivt välja träfasad i stället för plåt! Inte bara för ljudets skull utan ett träridhus känns mkt varmare på vintern. Tror att träet "andas" mer. Har jobbat som tränare 25 år och märkt en stor skillnad på detta.

När det gäller underlag finns det ju många aspekter. Själv har jag bara sand och tycker att det är "tråkigt". (har nyss flyttat hit så det är som det är) Men sen har flera sagt till mig att spara det för det är ett "dött" material som inte behöver bytas lika ofta. Spån, flis mm multnar efter ett tag och då måste man ta ut underlaget innan man lägger in nytt igen. Kolla också hur man får kassera underlaget. Gummiflis t ex kan vara svindyrt att bli av med för det räknas som farligt avfall.

Lycka till med bygget!
/Liza
 
Sv: Ridhus

Hej!
vad spännande att du ska bygga ett ridhus!

Du har ju redan fått många kloka kommentarer, men jag skulle vilja bidra med ytterligare några aspekter då jag som arkitekt ritat några ;)

Om du är osäker skulle jag absolut vilja rekommendera dig att ta hjälp av en arkitekt o få hjälp med placering o logistik. Det är ju en sådan stor investering att den hjälpen skulle snabbt betala sig.

Jag skulle råda dig till stora ljusinsläpp då el till belysningsarmaturer är en stor kostnad i driften av ridhuset.

Du får gärna höra av dig till mig om du behöver hjälp :)

Lycka till!
 
Sv: Ridhus

Kolla också hur man får kassera underlaget. Gummiflis t ex kan vara svindyrt att bli av med för det räknas som farligt avfall.

Viktigt påpekande där! I min kommun räknas gummiflis som miljöfarligt avfall och miljöinspektören påpekade att sanering blir mycket dyrare än inköp av flisen.

Till TS:

Som personen ovan påpekade: massor av ljusinsläpp! Och tänk på bevattning, nödljus, förvaring av hindermaterial, placering av speglar, kablage till ljudanläggning, m.m.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 508
Senast: warg
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 600
Senast: Reville
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 319
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hur får jag loss den??
  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp