Bukefalos 28 år!

Ridlärare som inte "ser" dig.

J

Jennysis

Finns det någon som råkat ut för ridlärare som inte "ser" dig under lektionstid?
Hur har ni taklat det isf?
Själv rider jag och en kompis lektion tillsammans (alltså bara vi 2) och min ridlärare ägnar 95% av lektionen till att ge henne instruktioner och beröm men inte till mig. Vet att de inte är inbillning för även min kompis har påpekat det.
Pratade med ridläraren men fick till svar att jag inte var i behov av lika mycket hjälp som min kompis. Men känner mig verkligen inte nöjd med svaret. Det finns alltid något man kan rätta till eller träna på...och om jag nu är så bra som hon säger...varför kan hon inte uttrycka det under lektionen så man blir medveten om, att hon kanske måste lägga ner mer tid på den andra men ändå "ser" mig och vad jag gör?
Blir så himla ledsen, och vet inte vad jag ska göra...några tips?
Kan inte byta ridskola (finns ingen i närheten) och inte ridlärare (då det bara finns hon tillgänglig).
Vill inte sluta rida heller..men inte betala för ridlektioner där jag inte lär mig något...!
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Då tycker jag att du skall säga till henne att om du inte får det stöd och den hjälp som DU behöver under ridpassen så måste ni ändra något. Endera får ni ta tid - hon fokuserar på en av er första halvan av passet och den andra sedan, eller så rider ni individuellt.

Det blir ju helt bortkastade pengar för dig att ta lektioner om du ändå inte får någon hjälp att komma vidare!
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Prata med tränaren. Säg som det är, att du vill ha mer hjälp. Om det inte fungerar, försök hitta en ny tränare.


Har varit med om exakt samma sak, på en privatlektion med bara mig. Spännande upplevelse, hon lyckades på något sätt glömma bort att prata med mig. Gav massa order gjorde hon, men ren och skär envägskommunikation. Jag bytte tränare.
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Om du inte enligt ridläraren behöver lika mycket hjälp som din kompis så är det väl upp till ridläraren att ge dig mer utmanande övningar kan jag tycka.

Försöka prata med ridläraren igen och förklara att du vill ha mer stöd, hjälp osv, det är ju faktiskt därför du rider lektion. Annars kanske du kan försöka med privatlektioner alternativt byta ridlärare.
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Sånt är så jäkla trist! Kan ni rida kortare tid och rida enskilt? Jag har varit med om fenomenet många gånger, de finns de tränare som helst håller på med den bästa eleven och de som hellre ägnar tiden ger den som behöver mest hjälp. Men jag anser har man betalt för en lektion ska man få ungefär hälften av tiden om man är 2 st om nu inte något katastrofalt inträffar. Min favoritinstruktör hon håller lektioner för två samtidigt där båda sedan känner att de fått hur mycket hjälp som helst. Hon håller på tills man fått igenom det man tänkt sig också, så reslutaten blir kanon. Hon varvar så man rider både tillsammans på volt och gör helt självständiga övningar.
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Det borde bli lika dyrt pengamässigt för dig att rida privat än att rida med din kompis som får all uppmärksamhet (och du får dina pengar i princip bortkastade)...så om inte instruktören lyssnar och faktiskt anpassar lektionerna efter DIG också hade jag nog övervägt det alternativet.

Jag har alltid varit den som fått klara mig själv, för att jag var sämst och fegast i gruppen.
20 år senare kan jag fortfarande inte rida, åker mest.
De gånger jag ridit privat har jag utvecklats lika mycket som en termin på ridskola typ.

Sådant är så himla tråkigt :cry:
Kanske kan du hitta en medryttarhäst att rida? :)
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Säg ifrån eller byt tränare. Du betalar lika mkt som alla andra och du är kund hos din tränare och har rätt att inom rimliga nivåer syälla krav på vad du ska få för dina pengar...
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Hur länge har ni ridit för tränaren ifråga? Jag vet själv att vissa lektioner ser man bara vissa elever, eftersom de behöver mycket mer hjälp än de andra. Men det får ju inte pågå en längre tid.

Om jag tycker att jag inte får tillräcklig hjälp på en träning brukar jag helt enkelt säga "Kan du ge mig lite hjälp här, jag har kört fast". Ibland ber jag tillochmed tränaren att skrika lite på mig ang vissa problem som jag tränar på att lösa för tillfället. Tex ska jag imorgon be min tränare att vara extra petig med mitt skänkelläge, eftersom det inte alls funkade idag. Om du verkligen rider fram till din tränare och säger "Vad tycker du att jag kan förbättra just nu?", vad händer då? Det är inte svårt att ge dig mer komplicerade övningar och din kompis lite enklare, det får man lära sig på vilken ridlärarkurs som helst (att undervisa i grupp med olika kunskapsnivåer).

Eller byt tränare! Du betalar för en tjänst som du ska få levererad.
Du har angett Stockholm som bostadsort, där vimlar det av ridskolor och tränare, så det borde inte vara så svårt.
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Om din tränare inte tycker att denne behöver ägna dig någon uppmärksamhet så tycker jag att du ska fråga henne/honom exakt vad det är du betalar för....
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Det är en anledning till att jag aldrig rider med någon annan, jag kör alltid med privat för att jag vill ha all intensiv hjälp jag kan få under den tiden jag rider. Det är ju ofta inte direkt jättebilligt heller och man ska få vad man betalar för annars kan man lika gärna rida själv.

Så i ditt fall hade jag dumpat den tränaren, sådär ska inte en tränare bete sig. Jag tycker inte man ska behöva säga till tränaren vad den ska säga till än eller vad den ska tjata på än om. Det är tränarens jobb att se allt man behöver hjälp med, det är liksom därför den är där.

Okej om det är lektionsridning och det är 10 andra pers som ska ha hjälp, då kan man komma bort lite och få lite mindre hjälp vissa lektioner men är man två ska tränaren inte utesluta den andra.
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Ja - som alla andra svarat - Säg till ridläraren... Finns ingen orsak för dig att betala pengar för att rida omkring i 45 min utan att få kommentarer.

Prata artigt med ridläraren och förklara att du gärna vill lära dig mer, ställ konkreta frågor. Fungerar det inte så får du väl byta till en annan instruktör.
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Om hon tycker att du är så himla duktig att du inte behöver hjälp, be henne ge dig svårare uppgifter så att du har något att arbeta med.
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Om det bara finns en ridlärare på en ridskola, borde inte fler ryttare märkt av problemet eller är det bara du? Det kanske finns fler som är sugna på att ta in en ny.
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Jag bor utanför sthlm och har inget körkort så jag kan ta mig till ngr andra ridskolor så byta är rätt så svårt.

Det är fler ryttare som stött på detta problem och valt att sluta rida där pgr av detta.
Dom har gått vidare till andra ridskolor eller skaffat medryttarhäst.
Så jag vet att jag inte är ensam om problemet.
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Men SÅ svårt är det inte att byta ridskola i Stockholm, det finns ju massor av ridskolor som ligger nära allmänna kommunikationer.

I övrigt så tycker jag att skogstrollet har ett bra tips - fråga ridläraren exakt vad det är du betalar för
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Det var jag med om också en gång på en privat träning där man skulle rida 2 och 2. Jag red min yngre häst och en annan tjej red vår gamla häst (25 år då) och hon ägnade hela passet åt mig och gav bara ytterst få råd till den andra tjejen. Började dessutom med att 'ja den där hästen är ju så gammal så man får ju ta det lite lugnt..' typ. Hade vi ansett att hon var för gammal för ett dressyrpass hade vi ju knappast anmält oss. :mad:
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Hade det varit jag hade jag inte fortsatt.
Men om du vill vara kvar, finns ingen tid för dig att rida ensam för tränaren? (sen som någon sa det är tyvärr ingen garanti för att det blir bra heller..)

Kolla upp alternativa ridskolor eller liknande dit du kan ta dig komunalt, hur lång tid extra tar det dig dit? det kanske är värt en extra timmes resväg om du får en toppentränare?
 
Sv: Ridlärare som inte "ser" dig.

Fråga henne vad det är du betalar för om hon inte kan komma med några konkreta råd.
Jag skulle tycka det var värt att ha längre resväg för att faktiskt utvecklas i min ridning, det finns ju flera ridskolor i sthlm nära allmänna kommunikationer. Eller skaffa dig en medryttarhäst och ta dit en egen tränare. En bra instruktör är guld värd, jag lär mig mer på privatlektioner än vad jag gjorde en termin på ridskolan.
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 211
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 530
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 166
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp