Ridning av ny häst!

QuickStar

Trådstartare
Vad tycker ni?
När ska man börja rida sin nyinköpta häst?
Ska man vänta några dagar eller en vecka eller två?
Jag har alltid väntat runt 4-7 dgr beroende på hur hästen beter sig, jag vill gärna ge den några dagar att få kommer till ro efter att ha flyttat, bytt foder, hästkompisar människor och allt annat.

Gå ut och promenera med den brukar jag göra redan den första eller andra dagen, knalla runt stallet och i de närmsta omgivningarna.

Hur gör ni/ har ni gjort? och varför?
 
Mitt tips är att promenera först så den vänjer sig lite med området!
 
Jag gör ingenting alls första veckan. Då får hästen bara ta det lugnt och vänja sig vid sina nya kompisar och sitt nya hem. Sen andra veckan brukar jag börja gå promenader och markarbeta för att sedan börja rida lite smått i slutet av vecka 2.
 
Då jag har förmedling på ponnyer i liten skala så får ju jag hem olika hästar hela tiden ibland kan det gå fort ioch ibland kan det gå långsammare. Jag tycker att man måste se till hur individen är.
Är det en stressad häst så ta det lugnt, lär känna den i några dagar. Är det en lugn häst så brukar jag försöka hoppa upp så fort som möjligt. Vet jag inget om hästen så brukar jag ta den till ridhuset OM det skulle bli något och man ramlar av. (Än har det inte hänt något) Då är ju hästen inständgd och kan inte springa sin väg om den blir lös.
:D

Många gånger så tycker jat att det kan vara bra att hoppa upp på hästen ganska snart. Det kan ju vara dumt att låta den stå, vissa hästar blir ju galna av en sån sak.
Det är ju inte så kul att börja med att bråka med sin nya häst.
Där emot så tycker jag inte att man skall åka iväg och träna eller kanske rida ett hårt pass på banan första dagen. Ut och luffsa i skogen, ha roligt dom första ridpassen. Det tror jag hästen uppskattar.
Har precis fått hem en ny ponny och pga lite olika omständigheter så tog det tre dagar innan jag kunde sätta mej på henne. Det var vackert väder, solen sken och det var underbart skönt vinterväder. Vi båda njöt av ridturen.
Hon visade sej vara en mkt pigg och glad tjej. Oerhört nyfiken och ville se allt som hände runtomkring, Blge Energi hade helekopter kontroll av telefon och el ledningarna så vi fick sällskap av en lågt flygande helekopter. Hon hade öronen spetsade och var så glad!! Tittade på allt! Inte en tillstymmelse till dumheter eller rädsla fins i hästen. När vi kom hem igen ville hon inte gå in. Hon ville fortsätta vara ute och gå runt och ha mysigt.

:bump: :bump:
Det är min syn på det hela, alla har nog en egen uppfattning om hur man skall gå till väga.

Hörde en sak som jag kan tycka är ganska bra.
"Låt inte hästen vila för länge när den byter hem. Då tror den att den har kommit till ett ställe där den inte behöver arbeta. Det kan få konsekvenser...."
Det ligger kanske nått i det. Den kanske tror den åkt på semester.. :rofl:
 
när jag fick min nya häst så fick han gå i hage första dan (han kom på förmiddan), pysslade om honom.. han var så lugn, så jag bestämde mig för att rida ut en sväng med sällskap, och allt gick bra.. så första veckan var vi ute med sällskap 1h varje dag.. Nu rider jag ut honom själv, men han känner sig lite otrygg ännu, så för det mesta försöker jag få med mig sällskap..
 
Pållen fick första dagen bekanta sig med boxen , Kom på ef,
Dagen efter så fick hon gå ut en sväng i hagen, Träffa dom nya hästarna ,
Tredje dagen, Gick vi en promenad , bekanta oss med varandra och med området.
Fjärde dagen satt jag upp och skrittade och travade ut med en kompis.

Tycker att det har funkat bra ,
Pållen hann vänja sig vid stallet och vid mig, Men väntade inte heller med att rida på henne , såg inget hinder för det :smirk:
 
Jag har försökt att med sunt förnuft anpassa mig efter hästen i fråga. Jag vill gärna känna hästen innan jag sitter på ryggen på den och har därför alltid börjat med att promenera med den så att den får vänja sig vid sin nya miljö utan att jag sitter på och "stör" för mycket.

Min senaste häst var väldigt lugn från början men blev välidigt trött av att busa med sina nya kompisar i hagen. (Hon var bara fyra år) Därför väntade jag nästan två veckor med att sitta på henne.
Jag fick höra en hel del om hur mycket energi hon skulle ladda upp med om jag inte red henne så fort som möjligt. Men lugnare och snällare häst får man leta efter.
Tror faktiskt att det har lite att göra med att hon snabbt fick förtroende för mig och nu litar hon fullt och fast på mig.
Andra gånger har jag suttit upp snabbare så jag säger nog att det har med hästen och med dig själv att göra.
Men jag skulle nog aldrig rida hästen samma dag som jag fick hem den. Då händer det ändå så mycket för hästen att jag inte tycker att det är rättvist att dessutom kräva några prestationer i ridväg från den.
 
när jag har köpt häst så har jag bara gått med dem den första tiden ( båda va oinridna) Men normalt tycker jag att du kan börja rida efter ca 1 vecka.
Lycka till :)
 
Jag red min häst första dagen.

Men det var ju iofs pga att han stog kvar i samma stall som han stog sedan tidigare, och jag hade ridit honom nästan ett år innan jag köpte han ;)

Men annars skulle jag nog ta det lugnt några dagar. Beror lite på hur hästen är. Är den stencool och så skulle jag gå ut och gå kanske i 3 dar och sen rida lite lätt.
Är hästen däremot ängslig så skulle jag vänta längre tid.
 
Beror ju på hur hästen tar omställningen. Min var vi tvugna att motionera eftersom han hade haft föl så hon inte skulle få juverinflammation.
 
Och mina har varit så :cool: så de har jag ridit dag 2.
Hur gör ni om ni ska ut och tävla?? :confused:
Ställer hästarna på uppstallning 2-3 dgr innan eller?
*duckar för hela bukegänget nu*
 
Klart att jag red min första dagen!vem kan hålla sig i veckor??men det är klart att han fick ta det lungt va ute i hagen vänja sig med de nya omgivningarna i början, men jag ser ingen anledning att vänta, det är bara att köra i gång och lära känna hästen!
 
Jag har bara haft en häst och han blev skadad i hagen första natten så han fick stå i två dagar innan jag satt upp på honom.
Tycker att man ska låta hästen stå minst en dag efter att den kommit. Sen får man känna av hästen.
 
Jag promenerade första dagen, dan efter red jag.
Funkade bra!
 
När jag får hem min nya häst så ska jag vänta MINST 1 vecka innan jag sätter mig på hästryggen, jag ska vara säker att hantera honom, säker att leda, vara säker på hur han reagerar i trafiken och hur han är att leda och mot andra hästar.
Han kommer få vara i sin box 1:a dagen (tror han kommer på eftermiddagen), nästa dag kommer han få gå ihop med mina andra hästar och jag kommer borsta och pyssla med honom JÄTTE mycket!!
Den här gången skall det gå bra, inga mer otrygga hästar till mitt stall.
Jag skall känna mig stentrygg med min nye häst.
Anledningen är att jag har blivit manad av mina föräldrar att jag ska "pröva" hästen så fort jag fått hem den trots mina protester. Denna gång kan de inte säga något då jag kanske inte ens tänker ha honom i mitt eget stall den 1:a månaden, har inte bestämt mig än. Jag har även köpt hästen själv och betalar för alla hästarna själv.

Mvh Lisa!
 
Jag har gått ut och promenerat med hästen första dagen och därefter ridit.
Varför låta hästen bygga upp en massa onödig energi genom vila????
Men då förutsätter jag att det är en inriden häst och i hygglig kondition.
 
Jag har planerat att pyssla med honom och gå en promenad runt anläggningen redan första dagen, han kommer på eftermiddagen och sedan låta honom vara i boxen resten av dagen/kvällen
Sen ska de släppas ihop dagen efter så beroende på hur de beter sig då så rider jag troligtvis antingen dag 2 eller dag 3.
Vissa hästar springer ju som tusan och leker och busar när man släpper ihop medan andra rör sig knappt.
 
Det tog väl ungefär 1,5 år innan jag red Patsy ;)

Tibbe minns jag inte riktigt men jag tror att han fick tre veckors vila för att dels lägga på sig lite mer hull och sen för att tappa lite av den superkondisen han hade.

Annars när jag fått hem hästar så har jag pysslat från marken och promenerat ett par dagar, sen kollat av linlöpningen och hur den lyssnar och sen ridit en sväng på ridbanan.

Utom när jag har min fd chefs hästar hos mig, vi känner varandra så bra så jag rider direkt.

Men som sagt, ett par dagar för att acklimatisera sig och inse att det är en flytt, inte en träning/kurs.
 
Jag skiljer på tävling och flytt och på tävlingen har du ju inte en NY häst utan en du känner.

Flyttar jag med MIN häst så rider jag ju direkt men det är ju en annan sak, den behöver man ju inte lära känna först.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 352
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp