Ridning av ny häst!

Ok,du tänker såååå.. :D
Näe,skämt å sido,på meetings då?? är ju en eller två övernattningar och med ett nytt stall och nya stallkamrater och och och...
Näe,alla gör på sitt lilla vis och det finns väl inget som är rätt eller fel,det gäller som sagt att anpassa efter individen.Å andra sidan så har jag blivit lärd nångång för typ 100 år sen :D att om man börjar med det "dagliga" livet mer eller mindre omgående,så blir inte hästen "stallmodig".Det har alltid funkat för mig så jag tror ju på mitt.. :)
 
Därför jag skiljer på tävling och flytt.

Om matte åker och rider direkt så är det tävling eller kurs, även om vi sover över. Men om matte INTE rider så har vi flyttat och då är det läge att kolla omgivningarna lite mer noga.

Tycker det är ett schysst sätt att skilja på flytt och kurs.

Men Patsy spelar det nog inte så stor roll med, hon är så trygg i sig själv att jag tror det kvittar för hennes del.
 
Fast vi har varit iväg på "långväga" meetings med uppstallning redan dagen innan,och då rider vi inte,bara en promenad efter transporten.
Äsch då,vi har olika åsikter,jag tycker så här,och du tycker annorlunda.Och eftersom mina hästar inte flyttar lika ofta som vi är iväg på tävlingar har jag svårt att se att de ska veta skillnaden.
 
När min nya häst kommer så får hon stå i boxen åsådär(hon kommer på eftermiddagen) sen om hon är lugn så kan man ju alltid pyssla å borsta lite på henne. Andra dagen ska hon ut i hagen på förmiddagen..Sen ska jag ut å promenera med henne rut okring i området. ta en sväng in i ridhuset och gå runt lite där. Är hon lugn kan man ju alltid longera henne lite så man ser hur hon rör sej.(bara skritt å lite trav isf.)

Sen tredje dagen om hon är lugn går jag väll ner till ridhuset en sväng leder runt henne där tills hon slappnar av sen sitta upp skritta runt lite å känna på hur hon lyssnar åså..skritta ut en 10 min sen leda henne tillbaks till stallet..Så hade jag planerat det..

Jag tycker att efter ungefär 2 veckor borde man kunna sätta i gång i normal träning om hästen är lugn. "den normala träningen" måste ju såklart va anpassad till hästens kondition.

Wääjjj
 
Hej! Jag undrar hur man gör om man KÄNNER hästen ifråga?! Jag ska antagligen få hem min medryttarhäst på foder snart! :D
 
Jag tycker man ska vänta ett par dagar så den hinner acklimatisera sig på det nya stället.

En i vårt stall köpte nyligen häst och dagen efter den kom lastade hon på den på trailern och åkte till ridhuset en mil bort och red hopplektion :crazy:
 
Klarar man av hästen på marken, klarar man av den under ridning!
Gå promenader,stressa inte, och lär dig känna hästen från marken först, innan du börjar med några pass.. ;)
 
Nu blev det att jag red redan dag 2 då vi skulle släppa ihop hästarna och vi ville ha dem någorlunda uppvärmda så de inte gjorde sig illa om de busade.
Nu första veckan har jag ridit 4 dgr och bara skrittat ca 20-40 min 3 av ggr och ridit ca 50 min med lite trav senaste gången, idag blir det en ungefär lika lång tur med lite mer trav och lite galopp.
Hästen är en lugn och harmonisk kille men som har haft en hel del överskotts energi trots bara betfor och ensilage, han har tidigare gått på lösdrift så det blir ju lite extra energi över genom att stå inne på nätterna.
Så jag tror jag gjorde rätt som har ridit denna veckan annars hade det nog vara fart och fläkt.
Det är väldigt olika från häst till häst, det har kommit en annan häst till stallet som är väldigt nervös så henne har de väntat att rida ca en vecka och det funkar jättebra på henne.
 
hur gör man om man skickar sin häst på träning tex 1 vecka?
nytt stall och någon annan som rider hästen.
har endast erfarenhet från isisar men det är ju vanligt att man skickar hästarna på träning för tävling, avelsvisning eller bara för att vidareutbilda hästen.
en del hästar far ju runt som skottspolar till olika personer som skall rida dom på tävlingar.
 
Jag började rida min (inget hårdare iofs. promenader, enklare arbete) efter 1 dag. Dock var hon hur cool som helst och betedde sig som om hon alltid stått där.

Hade hon varit mer stressad och osäker i sin nya miljö hade jag väntat lite längre och kanske gått promenader i stället. Det är ju ganska individuellt!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 352
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp