ridning vid graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mli

Trådstartare
Eftersom det verkar som om en del av er är eller har varit gravida undrar jag lite om vad som rekommenderas angående ridning egentligen.

Man har ju hört att det inte ska vara bra de sista månaderna av förklarliga skäl, men även att det inte är bra de första tre månaderna heller?

Ni som vet det, hur ligger det egentligen till?
 
Sv: ridning vid graviditet

Min barnmorska sa att det inte var farligt att rida. Däremot skulle jag tänka på att sitta av försiktigt, detta pga att skelettet blir skörare.

Med barn nr 1 red jag tills ca 7:e månaden.
Barn nr 2 tills 3 dagar innan förlossning. Det gick inte att trava med magen på slutet som bara var i vägen, så det blev skritt eller galopp i fältsits.
 
Sv: ridning vid graviditet

Rid och träna så länge du kan och känner att det känns BRA!
Min bästa vän är runt v.30 och rider på för fullt, ja ute i skogen numer och nått skrittpass på banan, men hon säger att hon bara mår bättre av att rida!
Själv fick jag sluta i v.24 förra gången för att jag fick så ont i fogarna...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ridning vid graviditet

Jag tävlade dressyr när det var 2 månader kvar till BF. Sen tog det en vecka innan jag inte kunde rida pga att magen tog i i framvalvet...

Så länge man känner efter vad kroppen klarar av och inte rider hästar som är "opålitliga" så är det ingen fara. Bra att vara vältränad vid förlossningen och efter.

M.
 
Sv: ridning vid graviditet

På ett infomöte i vår stadsdel sa de om ridning:
rekommenderas ej för gravida. Jag frågade lite upprört varför och om de verkligen menade det redan från början. De sa då att givtevis gör man som man vill men ridning räknas som en risksport, det är inte bra för bäckenet, man riskerar avramling, sparkar och så av hästen (även klämning) och att särskilt mot slutet blir det ofta för otympligt för många. Men de var rätt bestämda med att ej rekommendera ridning ens i början.
 
Sv: ridning vid graviditet

På min MVC säger de precis tvärt om. Inga restriktioner på ridning över huvud taget! Det är helt OK att rida så länge det känns OK i kroppen! Naturligtvis upplyste de om att det inte är bra att trilla av, men inga moralpredikningar kring det över huvud taget. Lite skumt att det är så himla olika, eller hur? Dock borde jag inte förvåna mig... Jag har varit i högsta grad involverad i vården under flera års tid pga knäskador och redan då fick jag kläm på att det var otroligt stora skillnader mellan de olika landstingen vad gäller rekommendationer odyl. Det skilde till och med mellan olika sjukhus med bara några mils mellanrum. Problemet är ju att man som patient blir något förvirrad av så olika budskap... :confused:
 
Sv: ridning vid graviditet

Jag säger som de flesta redan gjort: Så länge det känns bra för dig kan du fortsätta rida. Om du mår bra, mår bebisen bra! Det är den rekommendation jag fått av min bm. Hon tycker det är bra att jag håller igång så länge det känns bra för mig. Jag är i v. 22 och rider några lätta pass i veckan och kommer att fortsätta med det så länge det känns bra. Du skall dock naturligtvis inte ta några risker som någon ovan skrev, och använd gärna pall när du sitter upp och av, det är ju bra både för dig och hästen. Lycka till! Mayara
 
Sv: ridning vid graviditet

Mli skrev:
Eftersom det verkar som om en del av er är eller har varit gravida undrar jag lite om vad som rekommenderas angående ridning egentligen.

Man har ju hört att det inte ska vara bra de sista månaderna av förklarliga skäl, men även att det inte är bra de första tre månaderna heller?

Ni som vet det, hur ligger det egentligen till?

Man ska ju sporta och röra sig som vanligt till den mån man kan!! Man är ju bara gravid, inte handikappad! MEN ang ridning så är det ju en jätterisk att rida när man är gravid... tänk om du ramlar av!! Risken för missfall är ju på så sätt stor, eller att bebisen får en såpass smäll att den "växer fel" och inte utvecklas som den ska.!!

Men det är ju upp till var och en vad man väljer!! Själv slutade jag rida i 4e månad trots att det inte ens syntes förren 7-8e att jag var gravid!!
 
Sv: ridning vid graviditet

Jag har inte hört nån särskild rekommendation utan går efter " Gör allt som du gjorde innan graviditeten så länge det känns bra för din kropp".

Nu är jag snart i åttonde månaden och har inga problem att rida.
Fast ridningen är anpassad efter mig.
Jag rider i paddocken, inte ut i skogen eftersom han inte är säker att rida ut på, när hästen känns på bra humör och lugn, inte när han har vilat en eller två dagar eller känns busig.

När inte ridningen funkar longerar jag eller liknande, fast det är nästan lika jobbigt som att rida....

Har jag väl tagit mig upp på pållen och kommit igång är det inga som helst problem. Rider dressyr i skritt och lugn trav. Tom att sitta ner i traven går fint, bara han är samlad tillräckligt.
 
Sv: ridning vid graviditet

Kolla på Malin Baryard ;) Var de inte hon som förklarade att ramla av hästen är lika farligt som att krocka med bilen?
 
Sv: ridning vid graviditet

Med mitt första barn red jag till tre dagar innan födseln...och var igång tre veckor efter igen...
med det andra fick jag sluta rida i månad tre pga smärtan i bäckenet+ischias...och kom inte igång igen förrän ca ett år efteråt...

Så olika kan det vara, men det känner man nog själv...

sen tycker jag väl kankse inte att man ska rida på "vad som helst" när man är gravid, utan det får ju vara hyfsat lugna och trygga hästar!!!
 
Sv: ridning vid graviditet

Med barn nr 1 red jag till vecka 30,tävla hoppning till vecka 28.. Andra barnet red jag inget alls pga av att jag hade en 2 årig unghäst.. Nu är jag gravid igen i vecka 8.. Kommer forsätta så länge det känns bra..
 
Sv: ridning vid graviditet

Jag tror inte att jag kommer att rida alls, kan man undvika det så varför inte? Skulle inte vara så kul att gräma sig själv över ett mf eller annan skada för att jag var så egoistisk och ville rida. Men det är bara mina tankar. Och vad gäller Baryard så.... tja. Hon hade väl tur. Hon hade lika gärna kunnat gjort den där vurpan i Norrköping som i Globen.

Jag säger inte att det är fel att rida, inte alls, men det är nog upp till var och en vad man orkar ha på sitt samvete.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 035
Senast: gulakatten
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 753
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 199
Senast: Dorinda
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 449
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp