Bukefalos 28 år!

Nicenluc

Trådstartare
Hej var för en tid sedan med om en ridolycka. Hästen i sig är snäll och ärlig men blev rädd och jag föll av. Har varit uppe en gång efter det kort efter olyckan och kändes inget konstigt men hade jäkligt ont och har det ff. Så avvaktar med ridningen då jag tänker att har jag ont så spänner jag mig och då blir också hästen spänd. Någon som har ett råd inför att jag ska sitta upp igen?
Lite orolig...
 
Ha med en trygg person som du känner förtroende för och som förstår att det kan vara oroande och stressande. Se till att det är lugnt omkring er.
 
Som de ovan sagt. Plus; gör något som du vet att du klarar av. Ett varv i skritt i paddocken med ledare eller ridpass i galopp ute. Lägg det på den nivån DU är bekväm med.

(jag låg över halsen på min häst och grät av rädsla första gången jag red ut efter hon kastat av mig och jag skadat mig riktigt illa. En god stallkompis ledde hästen. Det blev mycket bättre efter det).
 
Tack för era svar. Tänker att jag ska börja på en ridväg där jag känner mig trygg. Eller på stubben där inget kan gömma sig
Vill mest ventilera för allmänt så känns det som att man inte får erkänna att man är lite orolig efter en avåkning
 
Tack för era svar. Tänker att jag ska börja på en ridväg där jag känner mig trygg. Eller på stubben där inget kan gömma sig
Vill mest ventilera för allmänt så känns det som att man inte får erkänna att man är lite orolig efter en avåkning
Jodå, erkänna får man lov att göra ☺️
Däremot är det viktigt att man gör något för att komma över oron. Om det så är att skritta på en annan häst, bli ledd eller något annat.
 
Som ett tips så finns det flera trådar här på forumet där folk skriver om rädsla och ridning. Dels en följetångstråd men också flera mer specifika trådar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 858
Senast: co-SMAD4
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad läser du just nu?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp