ridponnyhingst

miaia

Trådstartare
Jag har ett c-ponny sto som jag funderar på att ta föl på. Hon är fullboldsarab, ca 137 cm. Hennes stam är Garanti - Mustapha - Bilbao. Jag vill inte avla vidare på arabstammen, utan vill få in mer ponnyblod för att få en mer "ridskoleponnytyp" (eftersom vi har ridlägerverksamhet också).
Är det någon som har ett bra tips på vad för ridponnyhingstar som gäller??? Jag vet typ bara PB och han vill jag helst inte använda.

/maria :confused:
 
Tycker ju att veronas Bo-Gi är superläcker!! :love: Han har ju dessutom lämnat bra avkommor, alla är högt bedömda på utställning.
Annars, om du vill GÖRA en ridponny, är det ju aldrig fel med welsh på araber. Ska själv betäcka med Carolinas Foxglove,också bra prestationer, både själv och avkommorna. Dessutom är han ju söt som socker.
//Tuttiboo
 
Welsh eller en "färdig" ridponnyhingst skulle jag välja!
 
Jag skulle välja en bra ridponnyhingst, Typ Elegant han har hög ridbarhet.
Veronas BO-Gi har väldigt mycket fullblod i sig ca 70% så det kanske blir lite mycket blod. Varför inte någon av de nygodkända ridponnyhingstarna, gå in på ASRP hemsida. PB har inga vidare kvalite på sina skick inte heller Feno-Me har någon vidare kvalite på sina skick.
Jag tycker Leuns Veld Elegant är bra.
För en billigare peng kan man få en Welsh hingst. Kulltorps stuteri har Welshar med lite bra storlek och inte för små.
 
Hm..jo fast jag undrar om jag inte skulle ha valt en bra newforest eller connemara hingst? eller som ni andra säger en Welsch. det är svårt det där,vad hade du tänkt för typ av hingst,alltså hur vill du att han ska se ut?och ska han ha bra gångarter?bra i hoppning?
Du kanju hitta massor med fina hingstar även hos newforest och hos connemara.Jag tycker själv personligen att de är himla bra ponnyer då de jag har sett och ridit själv har haft varit bra ridskole hästar men även kanon som tävlingshästar.
Lycka till iaf! ;)
 
Jag vill ha en lite kraftigare och större ponny, efter som hon är ganska liten ( ca 137) och smal i typen. Men jag vill ändå ha kvar elegansen. Inriktingen ska vara en allround ponny mot hoppning. Men ska ändå kunna gå dressyr och ev. fälttävlan. Stoet är hoppad mkt och är totalt orädd i skogen. Hoppar fasta hinder utan problem, men ibland så visar hon verkligen att hon är arab (!) och allt är läskigt.
Så jag vill använda en stabil/lugn hingst till henne.

/Maria
 
Power boy? Min gammla lärare har en Welsh hingst som är super läcker :love:
 
Jag gillar ju både welsh och ridponny, men för att få lite storlek kanske någon av ridponnyhingstarna Veronas Gershwin eller Feno-Me kan vara något?
 
Vill fråga Rodde var informationen om att PB och Feno-Me har dålig kvalitet på sina skick kommer ifrån?
Är det du som är hingstägaren?
 
Jag avlar ridponny själv och har i microskopet sett spermier, när det gäller Feno-Me var delar av hans skick nästan helt utan liv, jag har ett sto dräktigt med Feno_Me men det beror nog mer på att hon är lätt att få dräktig. Kompisar till mig fick byta hingst under pågående inseminering och ta Veronas gershwein, vilken jag absolut inte hade valt. Power Boy går det att läsa statistik av 50 betäckta ston blev 20 dräktiga??? Jag har vänner som betäckte med Power Boy och inget sto blev dräktigt. Jag har två avkommor som är e. PB så jag har inget imot hingsten. Detta är bara fakta tyvärr och jag tycker att stoägare ska veta detta då det kostar så mycket att inseminera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 120
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 448
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp