ridschema för 6-årig D-ponny inriktning hoppning

malinhest

Trådstartare
Hur många gånger i veckan tycker ni en "ungponny" ska gå? Hur många gånger i ridhus? Hur länge ska man rida osv? Ska man skippa ridhuset och bara rida ute?

Har precis köpt d-ponny som står på anläggning där det finns två ridhus, utebana, terrängbana, fina ridvägar och många duktiga tränare. Ponnyn är en valack importerad ifrån Irland där han gått hunting. Kan alltså bara start-broms, svänga och hoppa. En het ponny som blir ivrig om han går för lite. I framtiden ser jag honom som en hopponny.

Hur tycker ni en "ungponny" ska gå? Kommentera :)
 
Det är jättesvårt att svara på utan att veta mer om dig och din ponny eller utan att ha träffat er i verkligheten. Det absolut bästa är att ha en dialog med er tränare och lägga upp ett schema tillsammans med tränaren. En sexåring kan tränas 6 dagar i veckan men om det är lagom mängd för din beror helt på vilken kondition han är i idag. Det skulle kunna vara alldeles för mycket eller helt lagom. Samma sak med hur länge den rids. Det bästa med en ny häst är att fråga säljaren och i början följa hur säljaren har gjort och om man sedan vill ändra upplägget så gör man det bit för bit så hästens kropp hinner anpassa sig till den nya träningen.

Rent generellt så brukar jag tänka på hur hästen är van att ridas just nu och vilket mål jag har på lång sikt med min häst. När jag vet mitt mål så bryter jag ned det i dels vad jag och hästen behöver kunna och vilken kondition och ork som behövs för att nå målet. På vägen dit lägger jag upp delmål för att göra det tydligare vilka steg vi behöver klara av steg för steg och sedan lägger jag upp en träningsplan för att nå dit.

Ridhus-dagar försöker jag ofta hålla till max tre per vecka - dels för att jag inte vill att hästen ska gå på samma underlag för ofta men också för att jag tappar så mycket extra miljöträning av att rida i ridhus för ofta. När jag var ung och oerfaren hamnade jag i ett läge där jag red för mycket i ridhus och i ridhuset fungerade allt "perfekt" men när jag red någon annanstans var hästen inte alls lika lydig och avslappnad utan spände sig och tittade på allt (det som jag trodde fungerade perfekt i ridhuset var inte så perfekt som jag trodde eftersom det inte fungerade utomhus). Man kan lika gärna träna dressyr på uteritten som innanför fyra väggar och då får man dessutom miljöträning på köpet.

En annan generell tanke jag brukar ha är att inte träna samma muskler två dagar i rad och om hästen går ett hårdare pass ena dagen så får den skritta på lång tygel dagen efter. Beroende på hur ansträngande det hårda passet var kan hästen få ta det lugnare upp till 3 dagar efteråt. typ skritt ena dagen, lugn uteritt med lite jogging andra dagen och ett lugnare dressyrpass med fokus på lydnad och lösgjordhet tredje dagen.

Det bästa är som sagt att kolla med säljaren hur din häst är van vid att ridas och sedan ta hjälp av din tränare med att lägga upp en plan. Lycka till med din nya ponny!
 
Min reds som vilken normal häst som helst som sexåring. Fem-sex pass i veckan, planen var två-tre pass i ridhus/paddock (hade två paddockar och ett ridhus att välja på inom ridbart avstånd så det gick att variera underlag), en promenad vid handen och resten ut. De dagar som var vilodagar gick hon enbart i hage. Men då hade den ridningen byggts upp hela tiden sen hon var fyra och ett halvt i alla fall, så konditionen fanns där.

Hade en liten tjej som körde hoppning med henne i somras (när hon alltså var precis sex år), då bytte vi bara en av dressyrdagarna mot hoppning istället.
 
Låt ponnyn landa i Sverige och hos dig. Den svenska hästhållningen är ju lite annorlunda mot den irländska. Vill du ha en bra hoppeponny så skulle jag nog i början satsa på den grundläggande dressyren eftersom det trots allt är grunden för allt och variation i ridningen. Se till att hästen går i rätt form, är lydig och lyssnar på dina hjälper. Med en het ponny så kan du få så mycket hjälp i hoppningen om den vanliga dressyren funkar.

Lycka till !
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 755
Senast: Mia_R
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 781
Senast: Cilla
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 263
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp