Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare

Jag har svårt att höra instruktionerna och nej, min ridlärare har inte mikrofon. Det känns ganska jobbigt att behöva be henne upprepa vad hon sagt, eller fatta mitt i en övning att jaha, det skulle vara tex skänkelvikning, för att ridläraren är på en för att man inte fick till någon skänkelvikning (för att man inte försökte för att man inte hade hört).
Förstår absolut att det blir svårt utan mikrofon.
 
Ni som har svårt att höra - har ridläraren inte mikrofon? Kan väl i och för sig vara svårt att höra allt ändå ibland men ja, bara nyfiken. :)
Nix, dock har min ridlärare ett helt overkligt magstöd så hon är inte alls svår att höra.
Man hör klart och tydligt hennes instruktioner även utanför ridhuset :D Hon upphör aldrig att imponera mig!
 
Lektion i går på Gosmotorn. Det var jäkligt bra, han är ju ändå rätt så "lättriden" i den bemärkelsen att han inte blir tung och inte har några gigantiska gångarter där man behöver använda lite muskler för att rida rätt. Jag hade iaf haft kramp i underarmarna och ryggen tidigare under dagen så det var skönt att få en häst av den typen. Sen är han svårriden rent tekniskt :)

Han var SPÄND när jag skulle sitta upp, tydligen hade han blivit rejält skrämd/upprörd över något över natten och varit rätt harig/reaktiv under dagen. Ingen fattade riktigt varför, han är frisk och kry och ingen boxkompis eller så var påverkade.

Nå jag skrittade iväg och Gosmotorn skrittade på rätt bra framåt, dock på ett spänt sätt och inte alls bjudigt. Men jag tänkte att det kan jag ju inte begära om han nu redan var spänd från början. Jag testade broms, gas och svängar och han lyssnade fint trots att han var spänd. Ställde mig upp emellanåt och klappade mjukt och kliade lite i manken när han gick lugnt - kände att han varvade ner bra då :)

Vi började ganska snabbt med övningen, svårt att förklara vad den handlade om men kanske att skapa och kontrollera energi?
I skritt skulle vi rida små små yttepytteskrittsteg, men samtidigt fylla på med energi. Målet var att komma till känslan att hästen "laddades upp" och ville släppa ur sig energin genom att komma till ett stadie där den frågade ryttaren "kan vi inte skritta på och sträcka ut nu?". Inget knorrhållande samtidigt som man skänklade för att fylla på med energi dock.
Jag hittade en metod där som Gosmotorn svarade superbra på. Förhållning, lätta, en väl avvägd skänkel, och sedan fortsätta så, nästan i varje steg. Samtidigt så klart med sitsen förklara att framåt men med pyttesteg tack.
Det gick toppen, men Gosmotorn gick inte vackert. Det var en stjärnkikande ostbåge jag satt på. Tänkte dock inte supermycket på det, formen brukar komma så småningom.
Emellanåt fick vi med hjälp av sits och att vi mjuknade pysa ur den där energin som samlades och skritta på.
Det var nyttigt för här kände jag verkligen problematiken med att Gosmotorn inte riktigt slappnar av i rygg och liksom inte kan länga ordentligt på steget. Han gick fortare men tog inga större steg.

Vi gick sedan över till att göra samma sak i trav. Där gick det också bra med kortelikort stegen men inte riktigt så bra med att pysa ut energin. Kunde även verkligen känna den där energin vi skulle ladda dem med. Kändes nästan som att han skulle explodera i bland, men samtidigt som han blev bättre fokuserad och mer avslappnad medan vi höll på. Försökte verligen guida honom till att ta för sig mer när han fick pysa ut energin. Tyckte det långsamt blev bättre det med.

Efter det gick vi in på en stor båge som gick nästan hela vägen till andra långsidan, sedan skulle vi göra en volt därifrån som gick till långsidan vi kom från och sen in i bågen igen och ut. Båge + volt skulle vi pysa ut energi, kortsidan kortelikorta travsteg, och sen när man kom ut ur kortsidan fatta galopp. Galoppera 4 steg, sakta av och ta tillvara på traven om vi får en sån riktigt fin energirik och bjudig trav efter, men sedan ta tillbaka kortelikortstegen antingen innan vi känner att bjudet kommer att ebba ut eller vid nästa kortsida.
Här kände jag att ökandet och längandet av steget verkligen började lossna, det var då och då det kändes som att det stoppade upp i Gosmotorns kropp men vi kunde jobba oss igenom det. Fick bara rida lite mer där, samtidigt som jag försökte att inte stoppa upp eller vara ivägen med min kropp.
En grej jag märkte var att han i bland väjde och sneddade ut lite väl i volten. Försökte rama in ordentligt, men jag fick inte riktigt tag i yttersidan vissa gånger.

Efter det jobbade vi lite med galoppen. Vi fattade efter att vi laddat energi i traven, sedan in på volterna. Där ökade och minskade vi volterna och galoppen, använde de mindre volterna för att hjälpa oss att minska galoppen. Gosmotorn brummade på, galoppen är ju hans bästa gångart. Det är skönt för det är min sämsta. Även om det var svårt att hålla igång honom och så när galoppen och volterna minskade kände jag att han svarade superfint på mina hjälper när jag bad honom fortsätta.
Under galoppen klickade det plötsligt till och Gosmotorn blev en helt annan häst, riktigt fin i form och bjudning. Efter galoppen satt det kvar i och det var bara att njuta, fortsätta rida.

Kändes som att han blev 10 cm större, som ett moln att forma och styra runt men med en jäkla massa power :love:. Ridläraren bad mig att rida in på en volt och titta på hur det såg ut i spegeln och han såg ut som en helt annan häst. Jag har visserligen hittat form på honom förut men detta var verkligen en helt ny dimension. Såna där fina stora luftiga och vägvinnande steg.

Sedan fick vi pusta i skritt. Tyvärr fick jag aldrig tillbaka den där extra dimensionen av form, men vi var nästan där.

Härligt att känna att man fick nosa lite på ännu en dimension av ridning.
Pratade med ridläraren om det efter och hon sa att hon skulle vilja se mig bli en mer effektiv ryttare. Inte för att jag inte är det, men att jag kanske är lite väl mjuk och tänkande kring hur hästen gör och varför osv. Ridläraren vill ha mig att väga över lite mer på raka rör, så att jag kan få bättre effekt och att det kanske blir så att hästarna känner sig att de får mer stöd.
Hon tror att jag har den balansen i mig, och hon tycker också att det är superfint och bra att jag är mjuk och inkännande, men typ att om jag får fram lite effektivitet kommer jag automatiskt få den här dimensionen oftare och komma till ridning snabbare under lektionen.
Spännande insikt! Det är definitivt mitt mål för det här året, mer raka rör!
 
Jag har börjat bli bättre på galoppfattning, men jag har jättesvårt att hålla galoppen, tror det är för att jag är obalanserad och dunsar omkring, säkert inte så trevligt för hästen.

Vi skulle göra skänkelvikning, jag vet ju vad det är men minns inte hur man gjorde, fattade inte riktigt utförandet trots en snabb förklaring så jag ska kolla på lite youtubeklipp och läsa på hemma tänkte jag.

Förövrigt slår det mig hur mycket härligare det är att gå på ridskola som vuxen, alla är trevliga och hjälpsamma, noll prestige, när jag red som ung minns jag hur pinsamt det kändes att inte kunna, nu har jag inga problem med det, jag är ju där för att _lära_ mig och är snarare tvärtom, jag frågar väldigt mycket och erkänner mer än gärna att jag inte kan.
 
Jag rider fortfarande en gång i veckan och tycker det är roligare och roligare varje gång. Rider i en lite blandad grupp både ålders- och kunskapsmässigt, jag är klart äldst (strax över 30) och sen är det några ungdomar som nog precis ska börja gymnasiet eller så. Liten grupp, superskönt. Jag har aldrig ridit på ridskola särskilt regelbundet så jag har ingen gedigen grund att stå på men har nog ändå känt att det ofta är "för enkelt" på våra lektioner. Nu börjar vi dock börja syssla med för mig ganska nya grejer, t ex öppna, och det känns så himla roligt!!

Har oftast ridit Sjukt Stora Farbror-hästen C. I början var jag rädd för honom, livrädd att ramla av när han skojade till det lite i galoppfattningar och små skutt. Innan har jag mest ridit mindre hästar så det här var en stor omställning. Han har verkligen vuxit på mig och han är helt magisk att rida när man hittar rätt. Så rolig att jag nu blev medryttare på honom en dag i veckan. Har egentligen inte alls tid men äh - jag saknar verkligen att rida självständigt och att få hänga mer i stallet. Prioriteringar! 👌
 
Kom hem från ridningen för en liten stund sedan. Det blir verkligen sena torsdagskvällar men det är värt det 🤩. I alla fall om fler lektioner känns som kvällens.

Det var jättejättejätteroligt att rida. Jag fick en hög (170 cm?) mörkbrun häst som heter Bork. Han började med att "retas" och lyfta huvudet så högt upp att jag inte nådde att ta på honom grimman 😅. Fick tipset av en annan elev i gruppen att lägga ett grimskaft över halsen och då sänkte han huvudet. Jag tog på grimman och lade bort grimskaftet. Men jag fick ta det igen då han gjorde precis likadant när jag skulle ta tag i grimman för att binda upp honom 🤣.

Bork kändes så pigg och glad och lite som att han hade fjädrar (spiralsorten alltså) i alla fyra benen. Jag skrattade när jag red. Vi red bl.a. på volterna och skulle trava på den öppna delen och galoppera på den stängda. Jag tror knappt jag gjorde någon ordentlig galoppfattning för det räckte att jag satte mig ner i sadeln från lättridningen 😅.

Vet inte om det gick bra eller inte men det var som sagt fantastiskt roligt. Z som jag red förra veckan kändes svårare, men är säkert jättefin att rida han med när man får till det ☺️. Tyvärr hade han blivit halt, annars hade jag ridit honom idag med.
 
Lite funderingar jag har som ni kanske kan svara på?
1. Jag har ridit två gånger nu och båda gångerna fått feedback på min fotplacering/hur jag trampar ner i stigbygeln men jag tycker det är skitsvårt för jag ser ju inte hur det ser ut, hur åtgärdar man det? Spegeln i ridhuset ser jag bara min överkropp
2. Jag har tidvis jättesvårt att höra vad ridläraren säger, speciellt om hon är längst bort i ridhuset, allt annat ”prassel”, hästens steg, mina egna flås etc överröstar ännu mer, känns pinsamt att säga ”va?” för åttiofjärde gången, hur gör ni andra? Hör ni alltid lärarens instruktioner?


Fråga 1 jag hade samma problem så jag tog några privatlektioner där vi fokuserade mycket på sitsen och vrida om till rätt läge så jag kunde känna efter i hela benet hur det skulle vara. För jag tycker det påverkar hela benet och det behövde jag lära mig hur det skulle ändras.

2. Hör du inte så prata med ridläraren till exempel under avskrittning eller innan ni börjar rida nästa gång hur ni kan lösa det. Om hon till exempel kan ge dig feedback när hon är närmare dig. Själv rider jag utomhus året runt så jag frågar om ibland eller säger att jag inte hört på grund av blåst och liknande. Är aldrig något problem att be henne upprepa en övning.
 
Terminens första lektion igår. Självständig uppvärmning som vanligt, men ridläraren berättade lite allmänt vad man kunde behöva göra på olika typer av hästar, en del behöver ridas på böjda spår, en del behöver piggas upp lite, en del behöver en del lydnadsövningar etc. Ganska självklart vad min lite mulliga fjordhäst behöver :D. Jag hade redan skrittat fram i 20 minuter när lektionen började så jag kunde börja trava ganska snart. Red bågar först, sedan volter och serpentiner. Kände att jag fick bra respons på böjande och ställande hjälper och till och med lite form! Så jag hoppade över min standardrutin med framdelsvändningar i hörn på en fyrkant och skritt-halt-skritt som brukar vara min go-to när hon inte lyssnar och la in några övergångar i bågarna i stället. I dagens övning skulle vi vända in på en av 5 linjer från C till A ( koner utställda vid A som vi skulle sikta på) och rida så många bågar som möjligt utan att komma över på grannens linje. Noggrann med att sitta om när man böjde om. Försökte först under lättridning men lyckades inte koordinera byten av sittben så körde nedsittning instället. Detta gick riktigt bra och fick en fin mjuk häst. Sedan skulle vi rida öppna på linjen och då blev det svårare. Jag förböjde i början, men efter lite instruktioner om att räta ut med yttertygeln, mer innerskänkelnoch hålla emot med yttern lyckades jag få till några bra linjer i båda varven. Detta var väldigt nyttigt för mig att få både se (spegel vid A)?och känna hur det skulle vara när det blev rätt. Jag har ridit med lite för böjd häst tidigare! Sen gjorde vi några varv med rakriktning på mitten och öppna åt andra hållet. Efter det skulle vi istället galoppera med rak häst och detta är ju min hästs paradgren. Spikrak, sa ridläraren. Så då skulle jag gå från galopp till halt istället. Inte helt lätt med pigg och arbetsglad liten häst, men efter ett par försök visste hon ju vad vi skulle göra. Så då lade vi på ryggning efter halten och galoppfattning direkt. Detta är också något som min lilla dam kan och gillar, så vi körde på några varv tills jag tyckte hon kunde få vila. Travade av i lång och låg form, supermjuk och härlig. Riktigt rolig lektion!
 
Lektion i går på Drömvalacken :love: I vanlig ordning blev jag alldeles glad och varm inombords. Pirrig och kunde inte komma till boxen fort nog.

Jag är väldigt tacksam att vi inte längre behöver gå ner för en brant backe till ridhuset längre. Det var isgata, tokblåste och småregnade.

Satt upp och skrittade iväg på långa tyglar. Slutar aldrig faschineras över Drömvalackens sävliga stora gång. Som att sitta på ett gigantiskt skepp i en storm. Han var lite väl seg på reaktionen när jag skänklade (hände nästan ingenting faktiskt) så jag började jobba med det problemet. Det var ganska enkelt ordnat att få honom sådär halvvägs men sen efter det gick det lite trögare. Hann inte med att få den reaktion jag skulle vilja ha på skänklingarna innan vi började med övningen men det visade sig att det inte gjorde så mycket.

Innan vi började kom ridläraren med ett litet peptalk :D och påminde mig om det där med att bli mer effektiv. Bara göra och inte tänka så mycket men fortfarand tänka. Ta igenom det jag vill ha gjort liksom.
Vi började genast med den övningen vi gjorde sist. Kortelikorta steg och ladda upp hästarna.
Det var absolut inte lika lätt på Drömvalacken som på Gosmotorn. Att korta stegen på en stor sävlig heffaklump med sjumilakliv känns lite halvt omöjligt i början. Det blev mycket att han gick i slow motion i stället för att han kortade stegen. Men sedan tänkte jag på det där med effektiviteten och försökte ändra inställning helt. Lyckades väl ganska bra i alla fall, och fick honom successivt att korta sig lite mer hela tiden. Jag försökte fylla på med energi för att "ladda på" honom men det var nästan som förgjort tills det plötsligt bara hände av sig självt 🤷‍♀️
Där när det bara hände av sig självt var det även lite som att åka hiss upp, för han började bära sig helt annorlunda och blev 10cm högre. Sen kom formen av sig själv.

Vi fortsatte med det i traven ochså. Här var det lite knepigare men vi fick ordning på det till slut. Ridläraren sa att det var bra, men att jag skulle fylla på med mer energi och komma ihåg det där med effektiviteten. Så jag kämpade järnet på en långsida och fick ett fint gensvar av Drömvalacken som började bjuda på energi och samtidigt faktiskt slappnade av litegrann och frustade nöjt.
Så jag fortsatte kämpa, och fick hela tiden mer och mer energi och vad som kändes som en lugnare, gladare och mer avslappnad häst. Kul att de två kan hänga ihop :p
Medan vi jobbade med att kortelikorta stegen och sedan mjukna och trava på framåt för att släppa fram energin skulle vi rida så att vi red spetsiga kortsidor. Jag vet inte riktigt vad det tillförde kom jag på nu, men det är väl säkert något med att hästarna inte bara ska falla in i fyrkantslunken.

Drömvalacken kändes bara finare och finare, och jag behövde kämpa mindre ju mer effektivt jag red. Det kändes verkligen som att ridläraren var något stort på spåren (det brukar hon ju vara) så nu är detta till hundra procent mitt mål i år.

Vi red in på volterna och galopperade. Flyttade volterna upp från kortsidans vägg, för att få "styra själva" sas. Drömvalacken var till en början lite så att han var på väg att tappa den fina energin vi byggt upp, men jag påminde mig själv om det där med effektiviteten och bara gjorde och tog igenom det jag visste att han behövde. Kortade och längde galoppen några gånger med den där känslan av att ladda på honom med energi, och sedan var det avklarat.
Fick en väldigt fin, stadig, och pigg häst att galoppera på. Fick beröm för att han hade bra form med lite "klipp i steget" och blev supernöjd.
Vi ökade och minskade lite på volten, och skänkelvikte ut och in i volten. Det kändes busenkelt nu när Drömvalacken var så pass på g och med på noterna.

Efter det skulle vi byta om volt i galopp och försöka hålla den omvända galoppen som blir naturligt till efter kortsidan i den nya volten. Noll problem för mig och Drömvalacken :love: Tror vi hade kunnat ta ett helt varv utan problem faktiskt.
På den nya volten jobbade vi på samma sätt. Drömvalacken har det lite svårare i det varvet så jag försökte rida effektivt och stöttande, men det blev aldrig riktigt samma wow känsla som i den andra volten.
Även här bytte vi om volt och skulle hålla den omvända galoppen, men den här gången lyckades vi bara till halva kortsidan. Jag vet inte om det berodde på att det är hans svåra varv, eller att vi hamnade lite nära hästen framför så han inte orkade hålla i galoppen, eller om jag blivit för kaxig och tänkt att det var en peice of cake och därmed inte red lika bra :angel:

Vi avslutade med att trava av dem och jag satt och njöt mycket uppe på fina Drömvalacken. Jag älskar känslan när man känner att nu kan jag bara bestämma mig för att göra precis exakt vad som helst och det kommer att ske utan "knussel". Den är magisk!

En jättebra lektion. Jag har nog aldrig lyckats komma till ridning så pass fort någonsin, och det känns kul att hitta något nytt förbättringsområde att suga tag i. Jag märkte ju väldigt tydligt att Drömvalacken gillade när jag blev så där effektiv och inte lät tänkandet sega ner mig. Tror att han tyckte det var toppen med en sån pilot.
Ridläraren gav bra feedback, och sa även hon att vi nog hittat något här, och att vi ska jobba vidare på det. Sen hade hon blivit superglad av att se Drömvalacken som rätt ofta får sega runt med nybörjare och på lätta lektioner (inget fel med det!) bli lite mer energifylld, se glad ut, få klipp i steget och dessutom kunna slappna av så bra. Det värmde att höra :)
 
Så lycklig efter dagens privatlektion!! Mörbultad men så glad.

Red samma rara irish cob som jag har ridit de andra gångerna, och idag var hon nog som bäst :love: De andra gångerna har hon varit lite trött, kanske för att jag är dagens första ryttare, men idag piggnade hon verkligen till.

Vi gjorde inget överdrivet komplicerat då jag inte har ridit sen december. Ridläraren la fram 3 travbommar. Övningen gick ut på att rida ett varv på en 20-meters volt vid C, och sedan vända upp och trava över bommarna. Det gjorde vi två gånger i varje varv. Tror det var bommarna som gjorde att hon taggade till: det sägs att hon är en liten racerponny, och idag kände jag det ordentligt! Hon såg bommarna och då flög öronen fram och hon blev glad. Det var dessutom första gången jag klev över något av något slag sedan jag slutade rida för 4-5 år sedan, så det kändes som ett roligt första steg!

Efter det galopperade vi. Har lite svårt med galopp då vänstra sidan av min kropp är svagare än höger. Hamnar ofta i obalans, spänner mig, och tappar vänster stigbygel/känner att den glider. Fick till några riktigt bra fattningar till slut! Sen några sämre också. Men den här pigga ponnyn har också mycket tålamod och vill vara till lags :heart Hon har en stor härlig galopp som är lätt att följa med i när man väl får till det.

Efter lektionen fick hon morötter och mycket klapp och kram, det förtjänar hon :love:
 
Vi hade markarbete på kvällens ”dressyrlektion”. Hästen var både pigg och lite sävlig på något sätt i uppvärmningen. Lite svår att få ”tag på”. Men körde på med mycket volter och flyttade lite för skänkeln och lade in många tempoväxlingar. Vi skulle försöka rida i låg och rund form under uppvärmningen och jag tycker jag lyckades hyfsat med det. Själva övningen var ganska komplicerad med mycket att hålla reda på! Vi började i trav i vänster varv och svängde in på en hörnlinje från A där det låg 3 travbommar, sedan in på en volt och ut igen på en hörnlinje mot A med 3 nya travbommar. Galoppfattning innan hörnet och in på en volt över en galoppbom på medellinjen, fortsätta på volten i galopp och övergång till trav någon gång mellan A och hörnet. Sedan skänkelvikning in mot kvartslinjen där det låg 4 travbommar ungefär på mitten och så skänkelvikning ut till spåret igen och så över 8? travbommar på kortsidan precis innanför spåret och därefter galoppfattning och in på en volt över ett litet sockerbitshinder på medellinjen, galopp på spåret utanför travbommarna och så in på en linje innanför spåret och galopp över två bommar på linjen med 5 galoppsprång emellan och övergång till trav innan A och sedan börja om igen. Det blev ordentlig körigt och grötigt i början och lite förvirring över vägen. Det tog en lång stund innan jag lyckades slutföra ett varv. Blev hängandes i tygeln över travbommarna, hängde inte med i stegen och studsade i sadeln, fick inte igenom några halvhalter och lyckades inte hålla galoppen över bommarna på långsidan! Skänkelvikningen funkade däremot bra! Jag hade problem att hitta rätt tempo och tyckte det gick för fort och ville bromsa, men fick instruktioner om att släppa fram henne mer och då gick det bättre! Sedan när vi bytte varv gick det mycket bättre och vi hittade takt och tempo och kom över hindret med rätt böjning och tempo några gånger. Fick till sist till galoppbommarna med 5 jämna språng med och avslutade då med att trava av i olika kringelikrokar runt alla bommar. Mycket frustande och svettig häst! Kände mig ganska nöjd trots att det gick dåligt i börja!
 
Kom hem från ridningen för en halvtimme sedan och hittade hundvakten och hunden i hallen så han slapp vänta på mig ikväll 🥰.

Jag fick rida samma höga, pigga häst som förra veckan. Idag gick han lektionen innan och det kändes som att han hade hunnit springa av sig lite. Han kändes inte trött, mer rastad 😅.

Vi jobbade på volterna och hade en bom på den öppna delen. Först travade vi ett par varv för att hitta vägen bra och sedan galopperade vi. Det är härligt att galoppera :love:. Idag kände jag att Bork hade riktigt mjuk galopp som gick bra att sitta i. Ofta kan jag tycka att det är svårt att sitta i galoppen på större hästar. Det är lättare på ponnyer och mindre hästar eftersom rörelserna blir mindre. Men här gick det som sagt bra.

Därefter jobbade vi i trav tre serpentinbågar över ridbanan med travbommar över medellinjen på mittenbågen. Det gick helt okej men jag märkte att det var lätt både att få en förböjd häst åt höger och att få en för rak häst åt vänster :rolleyes:.

Det är så roligt att få rida. Är tacksamt att det är på torsdagarna också när det blir så sent. Har bara en dag på jobbet innan helg och möjlighet att sova ut.
 
I onsdags red jag Lilla Vita. Hon är ganska ung och inte jätteutbildad och jag kan knappt ta i tyglarna alls utan att hon lyfter på huvudet. Vi red serpentiner över bommar i skritt och trav och det är verkligen klurigt att få henne att plocka med sig hela kroppen i svängarna samtidigt som jag försiktigt försiktigt försöker hitta kontakten med huvudet och verkligen låta henne söka sig nedåt.

Igår var det andra gången jag red medryttarhästen och det känns bannemig som att han är min drömhäst. 😍 Han gick lektion innan och var lagom uppvärmd och mjuk så det var bara att börja leka vidare. Han är så MJUK?? Räcker att tänka något så är han där. Vi jobbade lite mer i galopp igår då jag tidigare känt att jag inte riktigt hittat balansen (och inte han heller, faller gärna i korsgalopp i svängarna). Igår rullade vi på fint!

På slutet av passet var vi båda ganska slut även om vi inte gjort något särskilt avancerat. Jag njuter av att bara känna att han är med mig, att samspelet funkar så fint. Skrittade en kort sväng runt gårdsplan och jag insåg hur mycket jag verkligen saknat att rida självständigt. Flög på små moln hela kvällen och natten 😊
 
Lektion i går på Drömvalacken igen. Vilken lycka! :love:

Borstade länge och noga och masserade lite. Drömvalacken stod antingen och njöt eller tiggde godis på sitt urgulliga sätt.

Satt upp och skrittade iväg på en lite stel Drömvalack. Han hade inte gått några lektioner under dagen och hade tydligen stått ute en stund på morgonen och kanske fryst litegrann? Inga större problem, jag bad honom helt enkelt att skritta på i friskt tempo och joggade igång litegrann några travsteg här och där så var han på banan igen.

Vi övade vidare på det vi gjort två gånger tidigare. Det där med att ladda upp hästarna med kortelikorta steg och sedan mjukna och släppa fram energin. Jag hade lite huvudbry i början för när jag kortade fick jag en häst som liksom kortade sig på vissa delar av kroppen medan andra fortfarande var samma gamla sävliga sjumilainställning. Resultatet var att det kändes riktigt knasigt att sitta på honom. Först tänkte jag att "det där löser sig om en stund" men så kom jag på det där med att jag ju ska vara effektiv :D
Kom då fram till att om jag backar litegrann, och inte kortar fullt så mycket, men i stället kräver lite av honom att raka upp sig genom att hjälpa honom rakrikta och vara noga med att själv sitta ordentligt rätt uppepå, borde det bli bättre.
Det blev det, på en långsida hade jag fixat problemet!

Vi kom rätt snabbt in på en enklare övning där vi skulle rida upp på kvartslinjen, skänkelvika ut till spåret, sedan skänkelvika ut på kvartslinjen igen. Det skulle vi sätta ihop med det vi håller på att lära oss kring att ladda på med energi etc.
Sedan blev övningen lite svårare och vi skulle upp på kvartslinjen, skänkelvika ut på spåret, trava där, sakta av och sedan skänkelvika upp på kvartslinjen igen.
Ridläraren sa att det kanske känns som en enkel övning men att vi skulle klappa oss lite på axeln och rabblade upp alla moment vi har i huvudet. Krama, lätta, skänkla. En ridväg. Två övergångar. Två skänkelvikningar. Två omställningar. Alltså ca 10 moment på ett varv. :p Tycker det var ett bra sätt att se på det. Jag tror att ibland blir man blind över att "övningen är lätt".
Hur som helst, jag red arslet av mig och det märktes jättebra på Drömvalacken. Jag red några av mina allra bästa skänkelvikningar någonsin. Jag gjorde flera övergångar från skritt till trav och trav till skritt där jag verkligen märkte att det. Jag hade Drömvalacken fint mellan hand och skänkel, utan att jag tappade det och tänkte "jaja, det gör inget jag plockar upp det sedan" utan jag jobbade mer proaktivt med att inte tappa det i stället.
Drömvalacken gick fint, frustade, kändes så där peppig och nöjd med att jobba med kroppen.

Efter det gjorde vi samma övning i galopp. Galopp är ju inte min starkaste sida men i går kändes det nästan som att problemen inte existerade. Jag fortsatte med att då och då "ladda energi" i Drömvalacken, rama in, och kräva att han stannar med mig och inne i min ram. Jag fick en så fin och trevlig galopp där Drömvalacken var så fint mjuk men ändå spänstig och fin. Resultatet av det blev att det blev plättlätt att skänkelvika i galopp.
Jag har alltid behövt kämpa för att hålla ihop hästen och hålla igång när vi rider skänkelvikning i galopp, men nu var det bara lätt.

Sist travade vi av dem med två serpentiner och en ökning på diagonalen. Drömvalacken kändes superfin där med.

Fick mycket beröm av ridläraren för att hon såg att jag verkligen jobbat med det där med effektiviteten. Men inte så att det såg ut som att jag "tog i" eller "kämpade" utan man såg det snarare på Drömvalacken. Jag tyckte ju att jag kämpade skithårt 🙈
Jag vågar inte riktigt tro på det ännu, innan jag får rida en annan häst med min nyfunna effektivitetsridning, men jag är hoppfull kring att jag hittat en ny dimension i ridningen äntligen.
En skitjobbig dimension där jag får kämpa järnet under lektionen - men jag tror att även det här kommer att komma mer naturligt om jag bara ser till att hålla i det nu. :)
 
Har verkligen hittar rätt nu i ridskoledjungeln känns det som :love:
Bra lektioner, äntligen lite hoppning!!
Fina, glada hästar som är utbildade.

Kommer flytta närmare (på tisdag, woop!), så då har jag 10-12min att cykla :D
Älskar när ridlektionerna gör att man bara vill rida mer och mer, det är ju så det ska kännas!

Lär väl aldrig bli så bra som jag vill på att uppdatera här, men lite då och då iaf!
 
Jag red igår, samma häst som de senaste två lektionerna. Men han var seg så jag blev jätteförvirrad 😅. Och sedan när vi gjorde en markarbetesövning blev han plötsligt pigg och drog lite med mig istället. Men visst var han snäll och duktig ändå. Lektionen gick inte så bra men vi får se hur det går nästa gång. Då är det hoppning.
 
Dressyrlektion i torsdags. Först kändes det lite segt och för ovanlighetens skull blev det ingen självständig uppvärmning efter framskrittningen utan vi började jobba direkt i skritt. Vi jobbade med öppna, typ 10 m, rakriktning, och sedan ny öppna i 10 m osv. Först bara liten böjning för att om det kändes bra öka ut till en ”full” öppna. När det funkade gick vi över till sluta på samma sätt. Detta är väldigt svårt för min häst och hon går bara något steg i sluta, väldigt långsamt. Jag fick fokusera på att bakdelen skulle gå innanför spåret utan att bry mig så mycket om ställning och böjning. Det funkar bäst i vänster varv. Sedan gjorde vi någon bakdelsvändning och så samma i andra varvet. Ny bakdelsvändning och sen fick vi trava och galoppera självständigt en stund. Efter det samlades vi i ena varvet och skulle göra galoppfattningar och avsaktningar med fokus på snabb respons och att fattningarna gick uppåt snarare än framåt. Byte av varv och samma övning. Här går hon bäst i höger varv. Sen en övning i förvänd galopp. Man kom i rättvänd galopp på ena långsidan och vände upp vid A in på en linje mot andra långsidan, övergång till skritt och fatta andra sidans galopp som skulle bibehållas genom hela kortsidan innan man fick bryta av och fatta rättvänd galopp igen. Och så samma sak i andra varvet. Min häst är duktig på det och tycker det är roligt. Hon lärde sig övningen snabbt och gjorde alla fattningar rätt. Det vi har kvar att jobba på är att få till lite mera samling. Sen var lektionen slut, häst och ryttare trötta och svettiga, travade och skrittade av. Kul lektion!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 366
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 843
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp