Ridskoleryttare

Äntligen ridning efter två veckor!

Som jag anade blev det hästbyte. Ikväll fick jag en ännu större häst 😅. Jag tyckte hästen jag hade första lektionen var stor nog 😆.

Som vanligt roligt att prova en ny häst. Jag samlade förr på hästar jag ridit. Lite svårt var det i alla fall då jag inte hinner känna mig riktigt klar på bara ett pass med en ny häst.

Dressyr idag och övningen var vänd rätt upp, vänd ut åt höger eller vänster vid kortsidan och efter hörnet rida i en lång båge istället för att följa långsidan. I skritten gjorde vi en volt i bågen. Efter att ha gjort övningen i skritt fick vi göra den i trav och vi skulle vara noga med att byta sittben när vi formade om i bågen. Vi red också bågen i galopp några gånger. Fattade då galopp i vändningen ut på kortsidan från vänd rätt upp, saktade av till trav efter bågen, vände rätt upp igen med en övergång till skritt på mitten och så om igen.

Att rida rakt fram på vänd rätt upp var svårast 🙃. Bågen i galopp gick rätt bra i båda varven men jag är inte så stolt över mina hörnpasseringar efter galoppfattningarna 😅😅. Galoppen kändes rätt skön. Har jag bara drömt att stora hästar ofta är lite svåra att sitta på i galoppen?

Jättefin, gullig häst. Ska bli kul att känna hur det känns lektionerna framöver 🙂. Kanske kommer jag vara lite lite lite avundsjuk på den som rider Bork bara 🤪. Fast mest glad att hon får rida honom. Verkade vara en av hennes favoriter med.

Hittills har vi inte jobbat trav nedsittning någonting. Jag undrar om det är för att spara på hästarna? Tänker att många gånger är det lättare med lättridning.
 
Ska rida på måndag! Inte ridit sen mitten av november då jag skadade mig på gymmet kort efter det. Kommer nog inte kunna göra allt som gruppen gör men är ändå :):D:rofl::laugh: Under en period när jag var som sämst och hade smärta dygnet runt och knappt kunde ta mig ur sängen så trodde jag aldrig jag skulle kunna rida igen.
 
Ska rida på måndag! Inte ridit sen mitten av november då jag skadade mig på gymmet kort efter det. Kommer nog inte kunna göra allt som gruppen gör men är ändå :):D:rofl::laugh: Under en period när jag var som sämst och hade smärta dygnet runt och knappt kunde ta mig ur sängen så trodde jag aldrig jag skulle kunna rida igen.
Så kul och skönt att skadan håller på att lösa sig :heart Håller tummarna!
 
Ridlektion ikväll, instruktören avviserade att det kan bli fråga om hästbyte "sista lektionen för vrinterterminen"
Jag som bara suttit på "min häst" tre gånger inräknat privatlektion tycker inte det är så himla nödvändigt :eek::rofl:
 
Ridlektion ikväll, instruktören avviserade att det kan bli fråga om hästbyte "sista lektionen för vrinterterminen"
Jag som bara suttit på "min häst" tre gånger inräknat privatlektion tycker inte det är så himla nödvändigt :eek::rofl:


Vad har ni för terminsindelning? Avslutas er vintertermin nu? Är det permanent hästbyte så att ni fortsätter med den hästen in på nästa termin?
 
Vad har ni för terminsindelning? Avslutas er vintertermin nu? Är det permanent hästbyte så att ni fortsätter med den hästen in på nästa termin?
Vi har uppdelat i tre terminer med 15-16 lektioner per termin. Om man sitter på samma häst beror lite på nivå av grupp. i kväll är min tredje lektion efter 7 års uppehåll.
Hoppade ju inte i en nivå 3-4 grupp så de har oftast samma häst väldigt länge.
Tror inte det var menat som permanent byte.
 
Ridit tre gånger sen sist tror jag!

Hoppkurs på Prinsessan, gick jättebra. Behöver få fram henne i galoppen lite, hon vill gärna bli studsig.
Red henne också på min vanliga lektion i måndags, vanlig dressyrlektion. Och GUD så fin hon var!
Stundvis bara dansade vi fram i skänkelvikning. Wow, ridkänslan!
Traven gick allra bäst. Skritten helt okej, men mot slutet blev/blir hon orolig i munnen och kräver fööööljsam hand.
Stöd, men det är på grammet att det blir rätt, känns det som.

Galoppen ändå helt okej, särskilt runt fyrkanten. Hon har så stoooor galopp 😅
Och är väldigt känslig, för allt haha. Skänkel, vikten, andra hästar. På volten lite svårreglerad för mig, mina hjälper blir nog ibland för klumpiga. "Okej, du la till skänkel, jag studsgalopperar på stället! HÖPP! Jaha, menade du skänkelvikning i trav på volten? Men SÄG det då!".

Men vi jobbar på att tala samma språk, och ibland fick vi till det. De stunderna var magiska.
Hörde något om att hon kanske ska flytta, men hoppas inte. Väldigt fin häst.

--
Idag var det markarbete på fm och jag fick rida en ny häst igen. Och igen var det ett WOW.
Dessutom galet vacker. Om man tänker sig ett vackert, brunt, svenskt halvblod. Med stjärn. Så är det denna man ser framför sig. Perfekt Häst. Vad man nu ska kalla honom då, Drömhästen? Även om jag har två (tre?) andra favoriter med, så är han ju en dröm.

Nåja! Drömhästen är stor! Och framåt, men behöver bra med säte och drivning för att gå sitt bästa. Mycket ridning helt enkelt. Väldigt fin och välskolad. Härliga gångarter dessutom. Vi red först på bommar, två uppsättningar med tre bommar på varje. Vände från H, halvhalt, kvarts framdelsvändning runt en kon (nära H) mot B, över 3 bommar. Ungefär vid X/medellinjen, flytta bakdelen vid en kon när man vänder mot K. Över tre bommar på vägen mot K och efter bommarna flytta bakdelen runt en kon för att komma ut på spåret.

Oklart om det där makes sense.
Men gjorde detta i skritt och trav, och när vi galopperade så var det hinder istället för bommar. Superkul! Superbra för att öva kontrollerade vändningar. Och bra för att ha koll på ytterhjälper och yttertygel.
Väldigt nöjd, bra lektion och härlig häst. Och NÅN gång kommer jag få tillbaka överlivet från början på lektionen :rofl:

Som vanligt nu efter lektion på denna ridskola så vill jag bara dit igen och rida, mer och mer och mer 😅💸
 
Varit och ridit. Hästen var jättesnäll. Jag hade hoppats och trott att det skulle gå bättre idag, andra gången på samma häst, än det gjorde förra gången men njaaaa. Vi red dock en helt annan sorts övning idag. Mest skritt och så skulle det vara skänkelvikning och öppna. Min häst gick snällt sidvärts men det kändes lite avigt. Öppnan gick okej åt ena hållet. Åt det andra vet jag inte vad jag höll på med för då fick jag in bakdelen innanför spåret istället 🙈.

Lite besviken är jag allt då en stor anledning till att jag börjat rida är att en gång i veckan få känna mig duktig på något. Som tur är finns det fler anledningar. Jag tycker om att vara med hästar och att sitta på hästryggen.
Jag hoppas jag har bättre ordning nästa vecka! Jag ska definitivt ha något varmt på mig i alla fall, så koncentrationen inte störs av att jag fryser i alla fall. Får inte upp värmen ett dugg 😅.
 
Dressyrlektion igår, bland hinderstöd och bommar (gruppen före och efter hade hoppning, men vi är en dressyrgrupp). Vi fick instruktioner att innan vi började trava i uppvärmningen skulle vi rida skänkelvikning i skritt, gärna på diagonaler. Jag red en del på hörnlinjen och till och från spåret med vad jag tyckte var väldigt mycket tvärning, och fick kommentarer att det såg ganska bra ut. Sen fick vi värma upp i trav och galopp. Jag fick som vanligt instruktioner att efter några varv försöka få till lite elasticitet ( men jag är inte säker på hur egentligen) och att komma ned ordentligt på inre sittbenet, framförallt i vänster galopp. Jag har en tendens att luta mig framåt och lätta på vänster sittben. Tänkte på detta och satt verkligen den här gången och jag tror nog det blev bättre än det brukar. Jag har en gammal rädsla att hamna i stolsits och så blir det fel åt andra hållet istället. Jag tyckte vi galopperade i evigheter! Blev trött och behövde vila.
Övningen sen bestod av skänkelvikning i trav på diagonalerna där vi skulle vara supernoga att hålla linjen. Vi skulle få in skänkelvikning, upprätning, skänkelvikning, upprätning, skänkelvikning och hela tiden hålla linjen. Det var inte lätt! Ibland blev det för mycket tvärning, ibland för lite. Min häst tycker det är jobbigt så hon springer gärna på utan att flytta undan, så jag fick jobba mycket med uppbromsning och halvhalter och då blev det lätt skritt i stället. Jag fick en hel del tips hur jag skulle öva på detta. Nyttig övning!
Sedan ett skrittpass med bakdelsvändningar och ryggningar. Det kändes bra och min häst var väldigt lyhörd och klev på fint bakåt med höga benlyft!
Och så avslutade vi med galopp på volterna då vi skulle rida med rak häst först och sedan utåtställning ca halva volten. Vi tuffade på varv efter varv och fick inga kommentarer, så jag antar att det blev rätt. Vi började i vänster varv som är hästens svåra och tog höger sist. I höger tickade vi på utan att jag behövde driva något och vi fick någon kommentar om att det var rätt och såg bra ut. Sen trava av och hästen kändes mjuk och gick o trevlig form och ridläraren tyckte om kontakten jag hade på tygeln.
 
Lektionen i onsdags gick skit, hann trava två steg så small det till i ryggen.
Sen kunde jag i princip bara skritta. Provade galoppera, det gick lite bättre men orkade inte hålla emot helt och då bröt han av.
Igår var jag i allafall och ekiperade mig med nya ridskor och ny ridhjälm så det får bli nya tag på onsdag igen (med lite behandling av ryggen också innan dess)
Har beställt shortshaps på nätet då inte ens Hööks vidaste modell gick runt mina stubbar till vader :cool:
 
Lektionen i onsdags gick skit, hann trava två steg så small det till i ryggen.
Sen kunde jag i princip bara skritta. Provade galoppera, det gick lite bättre men orkade inte hålla emot helt och då bröt han av.
Igår var jag i allafall och ekiperade mig med nya ridskor och ny ridhjälm så det får bli nya tag på onsdag igen (med lite behandling av ryggen också innan dess)
Har beställt shortshaps på nätet då inte ens Hööks vidaste modell gick runt mina stubbar till vader :cool:
Hoppas ryggen bättrar sig fort!

Har samma problem med shortchaps, hopplöst ju :bag:
 
Lektion i går på fina Drömvalack.

Tyvärr gick han lektionen en timme innan min, annars gillar jag ju att rykta honom så länge jag bara kan. Nu fick jag endast 45 minuter på mig :p

Nåväl jag satt upp på honom. "Ny" sadel medans hans egna är iväg och blir stoppad. Den luktade unket, var stenhård i sätet. Knädelen var stenhård. Lappad och lagad. Fruktansvärda sadelgjordstroppar. Två olika långa stigläder. På ena sidan var läderbiten som skyddar låret från stigläderspännet borta. Superlätta plastiga fruktansvärda stigbyglar i plast. :bag:
Men den passade bra på hans rygg och det var den de hade medans hans var borta. Så länge den inte gör illa honom utan gör illa mig istället är jag glad.

Skrittade iväg på en ganska trött Drömvalack som inte satt ihop någonstans i kroppsdelarna. Jobbade med att få honom att röra lite på soina långa ben och sin långa kropp men fick generellt ganska usel respons framåt. Dock lossnade det rätt okej innan vi skulle påbörja övningen vilket var tur iom att övningen var väldigt mycket skänkelvikning. Drömvalacken har ganska lätt för skänkelvikning men är han för seg blir det motorstopp stup i kvarten.

Vi skulle rida en stor båge på långsidan och vid kortsidan skulle vi rida lite innanför. Skänkelvikning i toppen på bågen (så att det blev en bågtopp) och skänkelvikning på kortsidorna. Då får man skänkelvikning åt båda hållen, rakriktning, och ställning i båda hållen. Fiffig liten övning.
Jag fick kämpa lite med Drömvalackens långa och icke sammanhängande kropp. jag vet ju dock att delarna brukar komma på plats så småningom bara man rider lite inramat och ber honom att korta sig så det gjorde mig inte så mycket att han såg ut och kändes som plockepinn just då. Fortsatte bara att rama om och rida ordentligt och göra övningen.

Vi fortsatte i trav och skulle då rida en grundare båge, men flytta in i den, rakrikta, sen ut ur den. Det missuppfattade jag dock och trodde vi skulle vara på den högre bågen och att vi skulle flytta bara i toppen på den och det blev bara underligt och osammanhängande konstigt. Var min hjärna var när vi fick instruktionen har jag ingen aning om, och varför jag inte hajade till på att det kändes konstigt och tittade upp och såg vad de andra gjorde eller bara frågade ridläraren vetefan 😅
Till slut snappade ridläraren upp att jag gjorde tokigt dock och det gick väldigt mycket bättre att rida den övningen hon egentligen hade tänkt vi skulle rida :angel:
Det gav även bättre resultat att rida övningen som vi skulle. Drömvalackens kropp kom på plats och han började kunna jobba lite med bakbenen under sig och formen kröp sig på.
Vi gjorde övningen i båda varven. Det är alltid så roligt att jobba skänkelvikningar på Drömvalacken just för att han har så lätt för dem men även för att det är lätt att känna när det blir rätt och när han fuskar :D
Det gick rätt bra för oss i övningen. Jag gjorde konstigt i bland och då blev han en banan, i bland krävde jag för lite och då fuskade han lite, men på det stora hela blev det fina skänkelvikningar!

Sedan rullade vi igång i galoppövningen och den gick ut på att skänkelvika in och ut ur volterna.
Den första fattningen jag gjorde blev urusel, och av någon anledning gav jag mig sjutton på att testa att hålla igång honom och rida ihop honom tills han faktiskt fick en bättre galopp.
Det gick! Och det är jag jättestolt över. Galoppen är definitivt min sämsta gångart och jag har väldigt länge haft svårt med galopp. Alltså att rida den ordentligt, att hålla formen även i galoppen och att påverka den på ett bra sätt. Min lösning har ofta varit att bryta av och fatta igen, för får jag bra galopp från början kan jag ofta hålla den i alla fall.
Men i alla fall. Jag lyckades! Det tog några varv men sedan kunde jag gradvis plocka ihop galoppen till en hållbar och trevlig galopp, samtidigt som jag gjorde övningen med skänkelvikning 😅
Vi gjorde så klart även den i båda varven.

Till slut travade vi av dem, och Drömvalacken var superduperfin. Kunde lägga ner honom med bibehållen fin form och fin kontakt.

Så en rätt bra lektion. Men jag har de senaste gångerna inte riktigt varit så skarp i huvudet medan jag ridit som tidigare. Jag önskar att jag kunde hitta tillbaka dit. Tror det beror på mycket jobbstress och allmänt trött.

Ridläraren tyckte i alla fall att jag ridit väldigt bra. Att det syntes att jag kämpat på och att jag i bland kanske tappat framåtbjudningen men att jag varit snabb med att plocka tillbaka när han fallit isär eller inte bjudit framåt. Så så illa som jag tänker mig var det nog inte!

Sadeln... Den var katastrof. :rofl: Hoppas hans sadel är klar till nästa gång jag ska rida honom :angel:
 
Fick rida min tredje häst sedan jag började på ridskolan, en jättemysig valack i boxen, men han höll på att bocka av mig i galoppen och började mosa in mig i ridhus-sargen på slutet, vet inte om han var less på mig 🤣
Men en sak jag märkt är att jag inte är så bra att få hästarna att hålla galoppen, jag fladdrar omkring ganska mycket, jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att sitta mer stilla, jag försöker verkligen tänka på att sitta stilla men ändå blir jag väldigt fladdrig, det kanske ger med sig desto mer jag rider och får öva?
 
Började skriva ett långt inlägg igår som sedan försvann, GAH.

Fick rida Prinsessan i måndags, lilla älsklingshästen. Nåja, "lilla", är nog bara hennes söta huvud egentligen.
Mankhöjden är nog 170cm, och jättegångarter :rofl:

Sjukt intensiv lektion, hände grejer hela tiden. Enligt Equilab klockade vi dessutom in på 12min galopp. 🥵
Fokus var skänkelvikningar längs spåret och volt tillbaka ur skänkelvikning, efter kort framridning i skritt och trav. Fick tänka hela tiden, det gick i ett.
Skritt-skänkelvikning-volt tillbaka-trav-skänkelvikning-fatta galopp-skänkelvikning-volt tillbaka i kort galopp-byte-fortsätt på spåret-trav skänkelvikning osvosvosvosv :D

Övningen i alla gångarter. Det gick bra, efter en stund! Provade en ny sadel, som låg bättre på hästen, och är hyfsad för mig. Men tyvärr gör den ibland att jag klämmer till med knäna, om jag inte tänker på att släppa dem sas. Det är lite kränkande för Prinsessan, som då gärna tänker "studsa på stället". Fair enough! Så vi hade lite sämre kommunikation i traven framförallt, men stundvis var det guld även där.
Skritten lite bättre denna gång, lär mig mer hur hon vill att jag har handen.

Störst framsteg hade vi i galoppen! Hon vill så himla gärna byta till yttergaloppen, och/eller forsa fram. Svår balansgång, för så fort jag försöker ta en halvhalt så vill hon studsa och byta. I måndags fick jag bra tips, och prioriterade att hålla rätt galopp. Övningen fick komma senare. I början var vi lite banan, forma runt innerskänkeln, ställ inåt och driv bara med ytterskänkeln. När det känns som att ytterbogen är loss och hon är balanserad - rakställ. När det känns stabilt, testa övningen (rättvänd skänkelvikning i galopp).

Detta fick vi ta fram och tillbaka efter behov.
Och så bra det funkade! Tror vi hade ett par byten i varje varv, mot snarare ett par byten varje långsida senast.
Var en väldigt vältajmad lektion att ha så mycket galopp, jag hann verkligen jobba med alla tips jag fått, känna skillnaden, hitta när jag behöver backa bandet för att undvika byte - och känna av framstegen! Mot slutet hade vi kommit från ostbåge längs spåret till en hyfsat korrekt skänkelvikning i båda varven. Magiskt!

Sedan var hon så himla fin i avtravningen, lugna, luftiga steg och avslappnad häst.
Fantastiskt rolig lektion.
 
Lektionen i går gick bra, ryggen höll hyfsat. Lite svårt sitta ner i traven fortfarande.
Nya hjälmen är en dröm rida i och skorna/chapsen lika så.
Antagligen därför det gick så bra :rofl:
Vi hade inte en enda felfattning i galoppen och bara ett ofrivilligt avbrott.
 
Ridning ikväll! Det är dressyr igen. Ju mer jag tänker på förra passet desto sämre tycker jag det gick. Så jag hoppas att jag kan rida ordentligt ikväll.

Men såklart ser jag fram emot att rida :)
 
Ridning ikväll! Det är dressyr igen. Ju mer jag tänker på förra passet desto sämre tycker jag det gick. Så jag hoppas att jag kan rida ordentligt ikväll.

Men såklart ser jag fram emot att rida :)
Tycker inte du ska vara så hård mot dig själv, alla har sämre dagar och perioder! 🤗
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 359
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 326
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 158
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 691
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp