Ridskoleryttare

Tappade bort min inloggning. Så har inte varit här på ett tag. Men nu är jag tillbaka :)

Var och red idag. En häst som jag bara haft ett fåtal gånger. Velar lite över hur vi ska göra med vilken häst jag rider. Skulle gärna ha lite input från er.

Har två hästar som jag kan rida

Angi. Henne har jag ridit mestadels sen i höstas. Men har börjat bli lite rädd för att rida henne. Hon är lite spattig och hoppar till och slänger sig åt sidan åtminstone någon gång under varje lekton. Dessutom bockar hon, ibland mer ibland mindre, i galoppfattningen. Jag trillade av en gång när hon slängde sig och bockade ordentligt och efter det känner jag mig lite nervös. Vilket såklart inte gör det hela bättre att jag sitter där uppe helt spänd. Men hon är en välutbildad häst så jag kan "göra mer" med henne. Och jag lär mig saker hela tiden när jag rider på henne.

Geiser är en gammal gubbe. Har ridit honom två gånger. Väldigt lugn och långsam. Orkar inte så mycket så det blir en heldel skrittpauser. Han är ganska stel och det känns ofta som om jag mest "åker häst" när jag rider honom. Men jag är avslappnad och inte rädd.

Jag har lite svårt att bestämma mig. Vill ju LÄRA mig och bli en bättre ryttare. Samtidigt som det är jobbigt att känna sig orolig uppe på hästryggen hela tiden. Tyvärr är det bara dessa två som finns som alternativ för mig just nu pga min vikt och längd. Hur skulle ni tänkt?
 
Tappade bort min inloggning. Så har inte varit här på ett tag. Men nu är jag tillbaka :)

Var och red idag. En häst som jag bara haft ett fåtal gånger. Velar lite över hur vi ska göra med vilken häst jag rider. Skulle gärna ha lite input från er.

Har två hästar som jag kan rida

Angi. Henne har jag ridit mestadels sen i höstas. Men har börjat bli lite rädd för att rida henne. Hon är lite spattig och hoppar till och slänger sig åt sidan åtminstone någon gång under varje lekton. Dessutom bockar hon, ibland mer ibland mindre, i galoppfattningen. Jag trillade av en gång när hon slängde sig och bockade ordentligt och efter det känner jag mig lite nervös. Vilket såklart inte gör det hela bättre att jag sitter där uppe helt spänd. Men hon är en välutbildad häst så jag kan "göra mer" med henne. Och jag lär mig saker hela tiden när jag rider på henne.

Geiser är en gammal gubbe. Har ridit honom två gånger. Väldigt lugn och långsam. Orkar inte så mycket så det blir en heldel skrittpauser. Han är ganska stel och det känns ofta som om jag mest "åker häst" när jag rider honom. Men jag är avslappnad och inte rädd.

Jag har lite svårt att bestämma mig. Vill ju LÄRA mig och bli en bättre ryttare. Samtidigt som det är jobbigt att känna sig orolig uppe på hästryggen hela tiden. Tyvärr är det bara dessa två som finns som alternativ för mig just nu pga min vikt och längd. Hur skulle ni tänkt?
Varför fastna på en och samma? Det roliga och väldigt nyttiga med ridskoleridning är ju att lära sig att rida olika typer av hästar.
 
Tappade bort min inloggning. Så har inte varit här på ett tag. Men nu är jag tillbaka :)

Var och red idag. En häst som jag bara haft ett fåtal gånger. Velar lite över hur vi ska göra med vilken häst jag rider. Skulle gärna ha lite input från er.

Har två hästar som jag kan rida

Angi. Henne har jag ridit mestadels sen i höstas. Men har börjat bli lite rädd för att rida henne. Hon är lite spattig och hoppar till och slänger sig åt sidan åtminstone någon gång under varje lekton. Dessutom bockar hon, ibland mer ibland mindre, i galoppfattningen. Jag trillade av en gång när hon slängde sig och bockade ordentligt och efter det känner jag mig lite nervös. Vilket såklart inte gör det hela bättre att jag sitter där uppe helt spänd. Men hon är en välutbildad häst så jag kan "göra mer" med henne. Och jag lär mig saker hela tiden när jag rider på henne.

Geiser är en gammal gubbe. Har ridit honom två gånger. Väldigt lugn och långsam. Orkar inte så mycket så det blir en heldel skrittpauser. Han är ganska stel och det känns ofta som om jag mest "åker häst" när jag rider honom. Men jag är avslappnad och inte rädd.

Jag har lite svårt att bestämma mig. Vill ju LÄRA mig och bli en bättre ryttare. Samtidigt som det är jobbigt att känna sig orolig uppe på hästryggen hela tiden. Tyvärr är det bara dessa två som finns som alternativ för mig just nu pga min vikt och längd. Hur skulle ni tänkt?
kan du inte rida den äldre tills du fått tillbaka självförtroendet.
 
kan du inte rida den äldre tills du fått tillbaka självförtroendet.
Ja det kanske är en bra ide. Kände lättnad idag när jag kom och hon sa att det är bäst att jag red honom idag. Säger ju endel. Får en liten klump i magen när det pratas om att rida Angi. Men jag vill aldrig riktigt erkänna när jag är rädd, men hästen känner ju att jag stelnar till även om jag försöker fejka
 
Ja det kanske är en bra ide. Kände lättnad idag när jag kom och hon sa att det är bäst att jag red honom idag. Säger ju endel. Får en liten klump i magen när det pratas om att rida Angi. Men jag vill aldrig riktigt erkänna när jag är rädd, men hästen känner ju att jag stelnar till även om jag försöker fejka
Ja, alltså att behöva vara rädd låter ju inte kul... Låter lite märkligt att de har en ridskolehäst som bockar och håller på. Men, det jag menar är att du säkert lär dig som mest om du rider på olika hästar och inte fastnar på bara en och samma. De där två låter ju dessutom väldigt olika, så det är nog väldigt lärorikt att variera.
 
Ja, alltså att behöva vara rädd låter ju inte kul... Låter lite märkligt att de har en ridskolehäst som bockar och håller på. Men, det jag menar är att du säkert lär dig som mest om du rider på olika hästar och inte fastnar på bara en och samma. De där två låter ju dessutom väldigt olika, så det är nog väldigt lärorikt att variera.
Ja kan ju säga att ridskolor i Grekland inte är riktigt som ridskolor hemma. Hon används mest för dom som tävlar i dressyr. kan gå jättefint om man är duktig nog. Grejen är nog att jag är lite för feg och lite för ringrostig för henne egentligen men hon är en av få som är stora nog att passa mig (173, 77kg så kan ju inte rida så små hästar).

Men ni har rätt. att växla lite är nog det bästa alternativet! skönt att bolla tankarna lite. tack
 
Ja kan ju säga att ridskolor i Grekland inte är riktigt som ridskolor hemma. Hon används mest för dom som tävlar i dressyr. kan gå jättefint om man är duktig nog. Grejen är nog att jag är lite för feg och lite för ringrostig för henne egentligen men hon är en av få som är stora nog att passa mig (173, 77kg så kan ju inte rida så små hästar).

Men ni har rätt. att växla lite är nog det bästa alternativet! skönt att bolla tankarna lite. tack
Nu låter ju inte 173 och 77 kg så jättestort ändå. Jag är 168 och väger 75 och jag skulle få rida alla stora hästar och några D- ponnyer på vår ridskola. Men rider numera min egen fjording som är C-ponny utan att vara för stor.
 
Nu låter ju inte 173 och 77 kg så jättestort ändå. Jag är 168 och väger 75 och jag skulle få rida alla stora hästar och några D- ponnyer på vår ridskola. Men rider numera min egen fjording som är C-ponny utan att vara för stor.
Grekiska ponnyer är ofta rätt små, kanske är sådana de har? @alex.ha Kanske inte så många hästar heller?
 
Grekiska ponnyer är ofta rätt små, kanske är sådana de har? @alex.ha Kanske inte så många hästar heller?
Ja mest ponny som går lektioner. Sen turridning hästar där det finns några större och grövre, men dom går inga lektioner utan bara ut på uteritter med turister. Och sen några större "finare" hästar som bara går lektioner med dom som tävlar (vilket jag inte är intresserad av att göra).
 
Markarbete på dressyrlektionen ikväll. Först kändes hon lite seg på uppvärmningen, men hon svarade ändå bra på lösgörande övningar och numera behöver jag bara göra en halvhalt och tänka framdelsvändning så gör hon den. Likadant med skänkelvikningar i skritt. Jag behöver nästan bara dra tillbaka överskänkeln lite och tänka på att inte luta mig framåt, dvs sitta ordentligt så flyter hon åt sidan. I traven gjorde jag som vanligt en massa bågar och volter och tempoväxlingar, och lite skänkelvikning på hörnlinjerna. Jag använde bommarna som låg framme till att göra bågar och volter runt. Sen i galoppen jobbade jag mest med att få henne att gå framåt ordentligt. Jag fick lite instruktioner på att tänka på att driva på och slappna av och se till att få upp tårna efter drivning så jag inte fastnade med spänd vad och uppdragen häl. Jag koncentrerade mig på det ett tag och kände hur benen blev längre och jag fick en mer avspänd sits i galoppen. När man får till det har min lilla fjorddam en väldigt mjuk och behaglig och bärig galopp som man kan ”åka” runt i hur länge som helst. Väl till övningarna då, så skulle vi komma i trav över tre bommar strax innanför spåret på ena långsidan, över en ensam bom mitt på och så tre till längre bort. Vi kom en eller två gånger i varje varv, sedan lade vi till övergång till skritt emellan, så det blev trav över tre bommar, skritt, trav över en bom, skritt, trav över tre bommar och sen jobba med valfritt som bågar, skänkelvikning, volter etc på andra långsidan. Här taggade hon till lite över bommarna första gången och kärvade emot lite när jag ville böja och forma på andra långsidan, men det krävdes bara några övergångar och halvhalter tills hon var reglerbar igen. Hon svarade riktigt bra sen. Sedan bytte vi en skritt mot halt istället och sedan lade vi in galopp i stället för skritt, så det blev trav över tre bommar, galopp över en bom och trav över tre bommar. Lyhörd och fin häst som flöt igenom den övningen. Kom lite snett någon gång bara. Och till sist skulle vi galoppera snett igenom på en kortdiagonal över en upphöjd galoppbom, landa i andra galoppen eller hinna byta innan långsidan, v-sväng till andra kortdiagonalen och över ny galoppbom och byte av galopp igen. Här hade vi svårt, hon landade alltid i fel galopp och jag hade svårt att hinna med att snabbt bryta av till trav och byta galopp innan svängen. Men fick till det hyfsat bra på slutet och fick trava av. Hon kändes helt fantastisk i avtravningen, mjuk som smör och frustade jättemycket!
 
Red Prinsessan igår, hoppade in i en annan grupp än min vanliga. Dressyr!
Lite ojämn nivå på gruppen, men det löste sig ganska bra ändå.

Prinsessan kändes lite knagglig och "oriden" (inte halt alltså, mer ofokuserad). Men vi kom till ridning hyfsat ändå.
Var kul att få rida lite på volterna, det gör vi nästan inte i min ordinarie grupp (utom självständigt).
Fick göra lite fattningar från skritt och övergångar galopp-skritt på volten. Även lite öppnor.

Är så kär i den där hästen :heart
Hon kan verkligen vara lättkränkt, man måste göra på det sätt hon gillar annars får man veta det.
Men då är det bara ännu mer fin känsla när jag gör rätt.
Fick till fina galopper, inte ett enda byte! Det är ju annars hennes paradgren, men har lärt mig känna av och parera när hon vill falla över till yttergaloppen.
Även korta traven runt fyrkanten och avtravningen blev riktigt fina. Känns som ett bra betyg ändå när man skrittar av och ridläraren bara "du får henne!" 😅 :love:

Hon är dock på utlån till ridskolan, så vet inte riktigt hur länge hon kommer vara där. Har därför passat på att skriva upp mig på henne på typ varenda kurs/extra grej fram till efter påskhelgen. Man får ju ta de chanser som ges :rofl:
 
Ridlektionen i onsdags gick skit 2/3 av tiden. Först på slutet som piloten samlade ihop sig och fick ihop timing med hjälperna.
Han är så härligt ärlig på det sättet, rider du som en skit så tänker han minsann inte anstränga sig det minsta :o:rofl:.
Så bara för att det gick skit beställde jag en tävlingskavaj från Sellpy. En Pikeur för 180 kr.
Ska vi skämma ut oss på klubbdressyren ska vi göra det med stil.
 
Igår red jag kallblodsstoet igen. Har haft henne tre gånger nu. Det var markarbete/hoppning igår.

Hon är rolig att rida, det svåra är att få henne att lämna de andra hästarna när man stått stilla en stund, och det kan bli soppatorsk även när meningen är att försöka ta sig förbi en hästkompis. När vi väl kommer framåt är hon också rätt pigg och framåt. Hon känns inte tung att rida även om hon är en rejäl häst. Tydligen gillar hon bommar och hinder, bjöd ordentligt i alla fall. Hon bjöd också på en liten bockning :rofl:.
 
I onsdags fick jag en ny ridskolehäst, en d-ponny som ännu inte gått så många lektioner i den här verksamheten. Mycket vänlig och nyfiken häst att göra iordning och söt som socker :love:

Första halvan av lektionen blev det inte mycket med då en av de andra hästarna inte riktigt kunde hålla sig på mattan utan hittade på diverse otyg men när han väl blev utvisad ur ridhuset så kunde vi börja rida ordentligt. Vi red en mycket bra övning där långsidan kortades och reds mellan 20 och 40 meter (vi har 60 meters ridhus) och vändningen från 40 till 40 och 20 till 20 meter gjordes på böjt spår genom en halv volt. Vi varje passering av medellinjen och på mitten av långsidan red vi först övergång mellan skritt och halt och därefter mellan trav och skritt.

Hade från början lite svårt att hitta en bra känsla i tyglarna och kände att jag fipplade för mycket med mina händer, dessutom hade jag lite svårt med balansen då ponnyn hade en hoppsadel som inte gav så mycket stöd som de dressyrsadlar jag brukar rida i, men när vi kom igång ordentligt med övningen så slappnade hon av jättefint när jag lyckades bli lite mer stilla och mjuk i handen. Kunde göra övergångarna bara genom att sjunka ner lite djupare i sadeln och hon var helt framme och kunde enkelt komma fram i trav igen efter ett par tre steg i skritt. Det märktes att hon var ung och energin och fokuset gick lite upp och ner men överlag en jättebra första lektion. Jag gillar verkligen hästar som vill framåt och föredrar det alla dagar i veckan jämfört med hästar som jag måste "jaga på" hela tiden.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 247
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp