Ridskolornas mörka baksida

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Melsie

Hej,Har ridit på ridskola i många år nu, och har under denna tid uppmärksammat många ridskolehästars öden. Hästar byts bort kors och tvärs, hästar som kanske funnits på platsen i ett par år, men inte längre platsar i verksamheten av olika anledningar. Hästhandlaren kommer med en last hästar (vilka ofta är mer beresta än många människor...) Dessa lastas ut, provrids och ställs sedan in i sina nya boxar(...eller spiltor) Efter övenskommelse, lämnas sedan gamla ridskolehästarna i byte. VAD HÄNDER MED DESSA? Några av dessa byts kanske ut för att de är tröga, och kanske hamnar på en annan ridskola... ett tag. Men vad händer med småhalta och utslitna hästar? Med tanke på den "fina" marknaden för slakttransporter till Italien, så känner jag mig starkt oroad. En annan variant av öde, är de omtyckta och populära hästarnas. Dessa får gå in i det sista och bli inte pensionerade förrän det är dags att fara till "de gröna ängarna."(så är det inte överallt) Tycker att det är fruktansvärt att detta utnyttjande av hästar pågår på våra ridskolor, och givetvis inte bara där. Men borde inte detta kunna förhindras genom relering och uppföljning? Givetvis finns ridskolor som bryr sig om sina hästar och vårdar dem väl, men tio bra ridskolor uppväger inte en dålig.Vill gärna höra vad andra tycker.Hälsningar/Bekymrad
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 692
Senast: jennyth
·
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 284
Senast: Efwa
·
N
Träning Måste skriva av mig och få råd om någon orkar läsa... När vi köpte D-ponnyn sa dåvarande ägarna att det hade varit en del problem...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: jessivega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp