Unghäst fasoner..

westernhorsemanship

Trådstartare
Hej! behöver tips och råd om unghästfasoner!
Min valack född 08 som jag köpte för en månad sen var endast sutten på 3 grr när jag tog hem honom. Hr utbildat honom själv nu och Han förstår nu hackamore och bett, han kan gå i form i skritt och trav, börjar trava på ssss ljudet. Snäll att rida ut på grusvägar/skogen.

Men till galoppen ( och nej han har inte ont, blivit kollad och besiktigad ua av vet) På åkern bockar han rejält och högt och brallar på ordentligt, det går inte att göra en rund volt utan han drar bara hemåt. Börjar med att göra en volt i skritt, sen trav och då kommer problemen, han stannar såfort vi går bortåt i volten, och så bockar han när man säger till han, volten blir oval, han förstår inte riktigt skänklarna än. Har ingen ridbana utan rider bara ut för tillfället och på åkern. Han är allmänt stressad och jobbig att rida på åkern.

På grusvägen är han snäll att fatta galopp på men bara hemåt, bortåt går inte, han bara slängtravar..
Han har skor och ömmar inte, han är inte osäker ute heller utan bara seg och lat.

Hur ska jag få honom att sluta bocka? Har ridit in många hästar tidigare helt själv så jag har erfarenhet av sånna som han. Har jobbat på större inridnings stall men där var vi i ridhus så då skötte sig hästarna ( inget utifrån som störde)

Jag har befäst pussljudet för galopp från marken, tömkört mycket och berömmer jätte mycket såfort han tänker rätt.

Fick ett tips från en hästmänniksa om att ha med ett spö, att vara lite mer konsekvent ute när vi ska galoppera bortåt, inte slå men "rapa" till en gång när han bara slängtravar. Jag brukar samla ihop honom när han gör så och göra om det utan resultat.


Tänkte börja rida lektion snart men vill han ska gå att galopperas på ute/ bortåt om ni förstår.

Tänkte också på att han är ung och allt är nytt för honom, kanske en övergångs grej också? :bump:

tips ideer? :bow:
 
Sv: Unghäst fasoner..

På en så ung och grön häst är det viktigt att det är lätt att göra rätt. Galoppera på volt på en åker när man är riden en månad är ganska avancerat... Låt hästen hitta balansen i galopp ute på skogsstigar, gärna i svag uppförsbacke om du har någon sådan. Träna övergången trav-galopp-trav galopp flera gånger i följd, låt hästen hitta takten o balansen i traven igen innan ny galoppfattning. Och mycket beröööm. Möjligen kan du träna fattning på volt sedan, men vänta lite med voltarbete i galopp, om hästen inte är i balans på volten så förstör galoppvolten mer än den bygger upp. Lycka till :)!
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jag glömde skriva det att jag inte har galoppat på volt på åkern, bara rakt fram liksom :) Har däremot travat och skrittat på volt. Men när jag ska fatta galopp bortåt på grusväg slängtravar han, vad kan man göra åt det? Jag brukar bara samla ihop honom och göra ett nytt försök men han fattar aldrig galopp då. Tips? :)
 
Sv: Unghäst fasoner..

Ridsällskap är toppenbra i början. Det låter lite som brist på arbetsvilja (helt normalt i början av inridningen) om han inte vill galoppera bortåt men gärna hemåt, och en kompis som draghjälp är guld värt.

Om du börjar träna galoppfattning i kombination med röstkommando i lite uppförslut så tror jag inte det bli så mycket slängtrav. Försök få honom söka sig fram- ner innan fattning genom att rida en mjuk båge på vägen, ledande tygeltag, tex böjd åt vänster, när du kommer till andra vägkanten fatta höger galopp m god tygelfrihet på höger, ställ om.

Du känner ju nästan direkt om han vill slängtrava- halsen rätas upp och höjs (antar jag?), minska tempot i traven på en gång med böjning, börja om. Hästen ska vara lugn och trygg med det du gör. Tålamod tålamod..
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jag föreslår att du tar kontakt med någon klok person i din närhet som kan unghästar och inridning. Det är knappast troligt att din häst är arbetsskygg eller lat. Mer troligt är att han har gått från 0 till 100 på en månad och nu behöver en viloperiod för att smälta allt det nya. Därefter kan du börja om och se till att stärka hästen för att kunna klara av att galoppera under ryttare. Bockningar kan vara ett tecken på att hästen inte orkar.
När det väl är dags för galopp så behöver även du hjälp för att hjälpa den unga hästen att fatta galopp. Det finns en del tips och trix för att få dem att fatta den rent fysiskt (utöver det verbala galoppkommandot).

Hoppas det löser sig för er!

/V
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jag föreslår att du tar kontakt med någon klok person i din närhet som kan unghästar och inridning. Det är knappast troligt att din häst är arbetsskygg eller lat. Mer troligt är att han har gått från 0 till 100 på en månad och nu behöver en viloperiod för att smälta allt det nya. Därefter kan du börja om och se till att stärka hästen för att kunna klara av att galoppera under ryttare. Bockningar kan vara ett tecken på att hästen inte orkar.
När det väl är dags för galopp så behöver även du hjälp för att hjälpa den unga hästen att fatta galopp. Det finns en del tips och trix för att få dem att fatta den rent fysiskt (utöver det verbala galoppkommandot).

Hoppas det löser sig för er!

/V

+1 på den helt enkelt :bow:

TS: om du är så erfaren vad gäller inridning så är det här en ganska konstig fråga faktiskt, ta hjälp av en tränare är mitt enda tips. Både för att planera vad som ska göras när, och hur mycket, när behövs det viloperioder osv.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Spontant känns det som om du gått väldigt fort fram... Du har haft hästen i en månad... och på den tiden lärt in signaler från marken och sen upp för att lära in signaler från ryggen... Är du helt säker på att hästen verkligen har hunnit med och ta in allt... dvs att dina signaler är befästa??

På en månads arbete med en unghäst.. då hade jag nog fortfarande harvat med skritten i voltarbetet och lagt fokus på att få hästen stark och bärig i skritten först. Lärt den att jobba rätt med kroppen och att förstå signalerna. Framförallt hade jag lagt fokus på att få hästen att förstå skänkelns inverkan i skritt först innan jag började blanda in andra gångarter.

Kan vara så att det är lite kaos i skallen på honom då signaler från marken och signaler från ryggen ger motstridiga signaler.... När det blir lite för mycket för den lilla hästhjärnan så brukar det kunna bli sådana här reaktioner.

Mitt tips är således att backa bandet rejält... Ta god tid på dig att lära hästen varje hjälp/signal i lugn och ro och låt det ta lite tid så det blir ordentligt befäst... Ta sen hjälp av naturen och jobba hästen i en grundläggande form ute... då blir den stark nog för att orka jobba på volt också.. Finns inte den styrkan i kroppen på hästen så brukar volten bli allt annat än rund..

Som en jämförelse kan jag berätta att min -07:a är riden sen i augusti.. dvs drygt 6 månader och vi har inte kommit till uppsuttet galopparbete ännu... Men hon är stark och fin i kroppen och jobbar mycket bra på volten i skritt och trav... Orkar hålla formen och arbeta korrekt på både stor och liten volt. Hon klarar tempoväxlingar utan att tappa form, takt och koncetration.

När jag känner att hon är stark nog för galopparbete så kommer det av sig själv... Man känner när hästen är redo för nästa gångart.. för har du tränat rätt bjuder hästen själv in till nästa växel så att säga. Kan hästen det grundläggande i skritt och trav så får den med sig det automatiskt till galoppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst fasoner..

Klurigt.. Min bockar också ibland men de är bara för att han är envis och ung :P men det där med galoppen kanske man har en ide om. Att samla en häst kan hjälpa men ibland är det kanske bara tempot som måste regleras och eftersom han är så ung och ännu inte helt erfaren så kanske du ska skippa att samla honom innan. Bara bromsa upp i lugn trav och fatta galopp. Det kan ju hjälpa att jobba med tygeln också, det där klassiska att släppa ena lite och "dra" i motsatta tygeln för att fatta galoppen. Men ta det lugnt bara, han är ung än så länge och behöver tid att få tänka igenom allt du lärt honom. Skynda långsamt :)
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jag hade först kollat så sadeln inte glappar där bak. Min tjej gick lätt att fatta galopp på med bomlösa, men inte westernsadeln för den glappade när hon tog galopp, vilken är obehagligt om dom inte är van. En idé hade ju varit att lägga en bakgjord om fallet är så.

Annars hade jag dragit upp huvudet och drivit framåt om han börjar bocka. Och direkt han galopperar fint utan att bocka sakta av som belöning och beröm. Jag tog bara några galoppsteg med min tjej i början. Såg alltid till att ha ett handtag där fram med som man kan hålla i om dom börjar bocka, så är det lättare att ta kontrollen igen.
 
Sv: Unghäst fasoner..

svar till alla: Jag har ridit in många hästar i mina dar, men alla är inte likadana. (såklart) Iallafall tänkte jag bara höra med er alla om nån hade nått specifikt tips. Jag har gått fort fram med honom för han är väldigt mogen, Han lär sig väldigt fort och tar in saker. Han får nästan vila varannan dag när jag gjort något nytt. Iallafall för nån dag sen testade jag att flytta rumpan lite ( typ som öppna) och sen be om galopp och då fattade han direkt från skritt! testade några fler grr och han gjorde perfekta fattningar.
Nu gör han jättefina fattningar utan bockningar eller bus, tror han bockade för att få lite påskjut :)
 
Sv: Unghäst fasoner..

sadeln passar honom väldigt bra, den glappar inte. Men det kan ju vara så att han tycker det är obehagligt ibörjan med en w sadel då dom är lite längre än en vanlig sadel.
 
Sv: Unghäst fasoner..

Det där håller jag inte alls med om- om hästen inte har VÄLDIGT svårt för sig.

den ska tränas i både trav o galopp för att få mer allsidigt arbete samt då bli starkare fortare. man får däremot inte begära att hästen ska kunna galoppera långsamt då det blir oerhört svårt för den att orka hålla ihop.

Fattningar o stora vida spår typ på en åker är ju ypperligt.
 
Sv: Unghäst fasoner..

agree.
syrran: att inte galoppera på 07 låter väldigt sent.. om den inte är sent inriden såklart. Är bara ute i skog och mark, har ridit i en paddock en gång med honom. Är ute för att få den naturliga bjudningen från honom. Skulle aldrig harva runt på en bana i skritt och trav i 6 månader :O
 
Sv: Unghäst fasoner..

Det där håller jag inte alls med om- om hästen inte har VÄLDIGT svårt för sig.

den ska tränas i både trav o galopp för att få mer allsidigt arbete samt då bli starkare fortare. man får däremot inte begära att hästen ska kunna galoppera långsamt då det blir oerhört svårt för den att orka hålla ihop.

Fattningar o stora vida spår typ på en åker är ju ypperligt.

Allsidig träning som stärker hästen och gör den hållbar det skaffar man den ute i naturen... Stark nog att orka jobba på en volt det tar den tid det tar... var och en blir salig på sin fason... och att gå för fort fram gör inte hästen på något vis hållbar...
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jag sitter inte o skrittar på en unghäst då den inte bär upp en med musklerna som den gör i trav o galopp. Ej heller behöver man fibbla o dona o hästen får både bjudning o styrka. Bärig i skritten? Det är den om den bjuder på lång tygel.

varför ska den förstå skänkelns inverkan i skritt när den ska betyda enbart FRAMÅT. De ska ej ridas på tygeln i skritt i början- just bara för att de msåte lära sig att bjuda o det görs i trav o galopp.

Liten volt rider man inte på med en unghäst som är riden 6 mån.

Jag galopperar så fort det bara går o om inte får man ha draghjälp.

AR mån tro:grin:
 
Sv: Unghäst fasoner..

Som jag skrev Axel... så blir var och en salig på sin egen tro... Jag är inte överens med dig... men tråden handlade om något annat. Så den skolningsdiskussionen tar vi inte här.

Och nej.. det är inte AR även om det kan tyckas låta så i dina öron. Har förstått att du är en fanatisk motståndare mot den ridningen. Jag har min grund i vanlig skolridning från svenska ridskolor på -70 talet, provat på det mesta inom ridning och nosat på flera olika inriktningar... Jag blandar och ger lite ur flera olika skolor... men vill du absolut placera mig i något fack.. Sätt mig då i facket: vanlig sketen hobbyryttare... med inriktning Western...

TS efterlyste tips... Min åsikt var att hon har gått för fort fram. Vill inte TS vara överens med mig i det så är det upp till henne... Tipsen och åsikterna är mina, för TS att ta till sig eller förkasta.

När det kommer till hållbarhet så använder jag terrängen till att stärka mina hästar. Speciellt unghästar och de har varit en hel del av dem de senaste åren. Terrängen är överlägsen till att bygga styrka och hållbarhet och det går alldeles utmarkt även i lägre gångarter än galopp.

Jag har aldrig haft problem med bjudningen hos mina hästar. Snarare tvärt om. Kanske är det därför jag inte har behövt blanda in uppsutten galopp förrän mycket sent i utbildningen. Bjudning finns så det räcker och blir över... Min erfarenhet är att ger man hästen tid i att mogna in i uppgiften (fysiskt och psykiskt) så kommer bjudningen alldeles av sig själv.. Man behöver inte jaga fram bjudningen genom tokgalopper... Hästen bjuder för att den tycker arbetet under ryttare är roligt.

Till TS .. Min 07:a är inriden sent ja... Det är en kallblodstravare. Hon växer lite långsammare än vad exvis de amerikanska raserna gör... Inridningen började i augusti -11. Innan dess har hon jobbats rätt mycket med inriktning på körning.

Jag har en ridbana... men den används inte oftare än naturen, snarare tvärt om.. Men det är på ridbanan jag kontrollerar att signaler och hjälper sitter där de ska.. Att hon förstår vad jag menar och villigt gör det jag vill att hon skall göra.. En plats där vi kontrollerar utbildningsnivån kan man säga...

Resten av tiden är vi ute i skogen...
 
Sv: Unghäst fasoner..

Jag har gått fort fram med honom för han är väldigt mogen, Han lär sig väldigt fort och tar in saker.Han får nästan vila varannan dag när jag gjort något nytt.

Är det inte just dom hästarna man får vara lite extra försiktiga med?
Risken med hästar som har lätt för sej fort ju att man går för fort fram med dom i förhållande till vad deras fysik riktigt fixar?
 
Sv: Unghäst fasoner..

Syrran; håller med dig ^^

Det får ju ta den tid det tar och alla hästar utvecklas i sin egen takt.
Brukar heller inte traggla runt på ridbanan, skogen är roligare, bättre, skönare och ger mer för både min häst och mig :)
 
Sv: Unghäst fasoner..

Det tror jag också. Även om huvudet är mogen och på är hästens kropp inte mer än sin ålder och pallar inte hur mycket som helst. Jag har själv en lättlärd 09a, hon är sutten på sedan september ( vila 3 mån i vinter ) och ska jag rida på volt blir det stora mittvolten.

TS, jag tror att du gått alldeles för fort fram. Att rida hästen på volter och låta den vila "nästan varannan dag" låter inte bra. Och om den är riden en månad, hur ofta har den gjort "något nytt"? Om du kommit såpass långt med den redan. Får den någonsin vila mer än ett par dagar? Om jag var du hade jag ställt av hästen helt och hållet en månad, sedan börjat tömköra och rida omväxlande. Då vill jag nästan lova att du får en helt annan häst.

Tillägger att det faktum att volten blir oval är inget att bry sig om. Man kan inte begära av en häst under inridning att gå på en helt rund volt. Man får belöna att de försöker så de fortsätter vilja vara till lags och arbeta med oss.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 054
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
900
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 497
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp