Ridsportförbundet kritiskt till viktgränser: ”Begränsar mer än man bjuder in”

Två ridskolor i Umeå har infört viktgräns för eleverna. Svenska Ridsportförbundet är kritiskt till detta och menar att man stänger ute ungdomar genom att göra detta.
– Vi ställer oss inte bakom en sådan skrivning, säger ridskolerådgivaren Anna Reilly från SvRF.
 
Men vad ska man göra? Offra hästars och ponnys hälsa för att ingen ska känna sig exkluderad? Den här debatten är så märklig tycker jag!

Det är ingen mänsklig rättighet att få rida. Det är ett privilegium man kan få om man kan rida utan att hästen/ponnyn tar skada av det.
Tänker att egentligen är väl vad någon ska göra att ändra vårt samhälle så att vi inte blir så väldigt långa och stora som vi blir nu? Det har ju varit annorlunda tidigare och det är bättre för hälsan.
 
Men vad ska man göra? Offra hästars och ponnys hälsa för att ingen ska känna sig exkluderad? Den här debatten är så märklig tycker jag!

Det är ingen mänsklig rättighet att få rida. Det är ett privilegium man kan få om man kan rida utan att hästen/ponnyn tar skada av det.
Min åsikt är att ridskorna får fixa hästar så att de kan välkomna och inkludera alla upp till och med 17 år (eller välja någon annan åldersgräns förverksamheten) i sin ridverlsamhet om de vill ha bidrag från stat och kommun. Det är väldigt få om någon 17-åring i sverige som är i en viktklass att det inte finns hästar som fixar det och än färre om man ser till de som verkligen kommer till ridskorn. Kanske ingen alls. Det gäller för alla idrotter inom RF.

När det gäller vuxna så får man inte bidrag på samma vis är ett annat problem i mina ögon. Men att anordna tömkörningslektioner där folk får tömköra en kvart är inte att inkludera folk i ridverksamheten. Man kan kanske annordna tömkörningskurser/longreining där all har sin häst och inte bara får testa på utan verkligen lära sig. Det är en konst i sig att arbeta hästar för hand. Det kräver ju en instruktör som kan det också.
 
Min åsikt är att ridskorna får fixa hästar så att de kan välkomna och inkludera alla upp till och med 17 år (eller välja någon annan åldersgräns förverksamheten) i sin ridverlsamhet om de vill ha bidrag från stat och kommun. Det är väldigt få om någon 17-åring i sverige som är i en viktklass att det inte finns hästar som fixar det och än färre om man ser till de som verkligen kommer till ridskorn. Kanske ingen alls. Det gäller för alla idrotter inom RF.

När det gäller vuxna så får man inte bidrag på samma vis är ett annat problem i mina ögon. Men att anordna tömkörningslektioner där folk får tömköra en kvart är inte att inkludera folk i ridverksamheten. Man kan kanske annordna tömkörningskurser/longreining där all har sin häst och inte bara får testa på utan verkligen lära sig. Det är en konst i sig att arbeta hästar för hand. Det kräver ju en instruktör som kan det också.

I så fall får Riksidrottsförbundet också förbjuda all form av elitsatsning för aktiva under 18 år. Jag tror att andelen ryttare under 18 år som inte får rida p.g.a. sin vikt är försvinnande liten jämfört med den andel fotbollsälskande barn och ungdomar som kickas från sitt lag för att de inte är duktiga nog. Där finns inte ens ett djurskydd att ta hänsyn till. Bara girighet efter framgång.
 
Sen förutom vktbärande behöver ridskolan även ordna hästar för de med olika typer av rörelsehinder och andra funktionsnedsättningar så att alla är välkomna. Blir många hästar.
 
Tänker att egentligen är väl vad någon ska göra att ändra vårt samhälle så att vi inte blir så väldigt långa och stora som vi blir nu? Det har ju varit annorlunda tidigare och det är bättre för hälsan.
Va?!? Du menar att vi ska begränsa barns näringsintag så att de inte blir så långa som de har genetisk potential att bli? För det är ju så man förhindrar att någon blir lång (alternativt tillföra pubertetshormoner för tidigt, då stannar man också i växten). Övervikt är en annan sak, där finns det ju åtminstone gott om teoretisk kunskap kring hur vi förebygger det (typ bra mat och mycket rörelse).
 
Min åsikt är att ridskorna får fixa hästar så att de kan välkomna och inkludera alla upp till och med 17 år (eller välja någon annan åldersgräns förverksamheten) i sin ridverlsamhet om de vill ha bidrag från stat och kommun. Det är väldigt få om någon 17-åring i sverige som är i en viktklass att det inte finns hästar som fixar det och än färre om man ser till de som verkligen kommer till ridskorn. Kanske ingen alls. Det gäller för alla idrotter inom RF.

När det gäller vuxna så får man inte bidrag på samma vis är ett annat problem i mina ögon. Men att anordna tömkörningslektioner där folk får tömköra en kvart är inte att inkludera folk i ridverksamheten. Man kan kanske annordna tömkörningskurser/longreining där all har sin häst och inte bara får testa på utan verkligen lära sig. Det är en konst i sig att arbeta hästar för hand. Det kräver ju en instruktör som kan det också.
Upp till 14 år möjligtvis, men man kan få problemet att man måste sätta barn på hästar som är för starka för deras nivå.

Min dotter gick nyligt två terminer på ridskola. Hon är nu 9 år (då 8), lång precis som jag, men viktmässigt följer hon den övre kurvan. Passade precis på dom nätta milda B-ponnyerna som det fanns massor av. Det fanns barn i gruppen som var lika gamla och både långa och riktigt tunga, och ridskolan hade bara 2 större ponnies som var lämpliga för dom nybörjarna.

Det är en annan sak att matcha viktbärande storhästar mot vuxna nybörjare, men med barnen är det lättare sagt än gjort.

Det är inte ok att offra hästarnas ryggar för människans upplevda privilegie.

Däremot så tycker jag att det ska startas fler Hästskolor, med promenader, körning, klickerträning med mera på schemat.
 
I så fall får Riksidrottsförbundet också förbjuda all form av elitsatsning för aktiva under 18 år. Jag tror att andelen ryttare under 18 år som inte får rida p.g.a. sin vikt är försvinnande liten jämfört med den andel fotbollsälskande barn och ungdomar som kickas från sitt lag för att de inte är duktiga nog. Där finns inte ens ett djurskydd att ta hänsyn till. Bara girighet efter framgång.
Varför? Jag ser en stor skilnad på att ta ut de bästa och utesluta de tyngsta.

Förutom det så går det emot att peta folk tidigt. Man går mycket mer mot inkludering och väntar med elitsatsningen.
 
Varför? Jag ser en stor skilnad på att ta ut de bästa och utesluta de tyngsta.

Förutom det så går det emot att peta folk tidigt. Man går mycket mer mot inkludering och väntar med elitsatsningen.

Jag tycker att det är mycket bättre att exkludera pga djurskyddsskäl (som man faktiskt är skyldig att göra oavsett vad Riksidrottsförbundet eller Ridsportförbundet säger) och att exkludera barn för att man vill vinna.
 
Tja, det heter ridskola och inte hästskola, så är väl ridning folk vill göra och har inget till lågt intresse för själva hästen.

Hadde själv gått på ridskola några år innan egen häst och kunde noll om foder, skoning och mycket mer. Hade tom jobbar på ridskola innan egen häst så mocka kunde jag men det mesta var ju sånt som chefen fixade med som skoning, foder, avmaskning, vaccin mm mm.
 
Tja, det heter ridskola och inte hästskola, så är väl ridning folk vill göra och har inget till lågt intresse för själva hästen.

Hadde själv gått på ridskola några år innan egen häst och kunde noll om foder, skoning och mycket mer. Hade tom jobbar på ridskola innan egen häst så mocka kunde jag men det mesta var ju sånt som chefen fixade med som skoning, foder, avmaskning, vaccin mm mm.
Så sätt var travskolan här bättre med kurser om själva skötseln av hästen. Fanns ju fristående föreläsningar inom olika områden för dom som vill lära sig häst.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att det är mycket bättre att exkludera pga djurskyddsskäl (som man faktiskt är skyldig att göra oavsett vad Riksidrottsförbundet eller Ridsportförbundet säger) och att exkludera barn för att man vill vinna.
Varför ska man exkludera av djurskyddsskäl istället för att se till att verksamheten kan bedrivas både inkluderande och med hästmaterial som klarar vikten.
Varför ska skattemedel gå till en verksamhet där barn exkluderas pga sin vikt?

RF är helt emot att exkludera barn från att träna för att de inte är bra nog, men alla kan givetvis inte vinna SM eller VM-guld. Folk får vara med och spela ändå, det jobbas det hårt på.
 
Va?!? Du menar att vi ska begränsa barns näringsintag så att de inte blir så långa som de har genetisk potential att bli? För det är ju så man förhindrar att någon blir lång (alternativt tillföra pubertetshormoner för tidigt, då stannar man också i växten). Övervikt är en annan sak, där finns det ju åtminstone gott om teoretisk kunskap kring hur vi förebygger det (typ bra mat och mycket rörelse).
Nej inte begränsa näringsintag eller begränsa någonting annat såklart. Varifrån fick du det när jag skrev förändra.

Jag tänkte självklart på att det vore kanske bra för samhället i sig om val som var lite bättre var lite lättare och roligare. Tex trygg och säker cykling och stora härliga skolgårdar och att godiset inte var vid kassorna typ. Helt ärligt jag är inte hälsoperson men det är ju tydligen ett faktum att ens hälsa avgörs av samhället man bor i i kombination med de gener man fått och det är svinsvårt och bakvänt för individen att sträva i en annan riktning än den som samhället manar till.

I vårt samhälle idag har barnen inte lika bra balans och atletiska förutsättningar som barn har haft tidigare och det tycker jag känns lite tråkigt även om det kanske inte spelar någon roll antar jag. Om man sträcker ut vårt samhälle över Europa så såg till exempel England att de snabbaste barnen i tester nu skulle blivit omsprungna av de långsammaste barnen på 70-talet. Så någonting är inte helt optimalt i hur vi äter och ger barn förutsättningar för att kunna leka och äta härligt nu.

Men absolut det var nog ganska dumt att skriva. Det är nog faktiskt bättre med raka viktgränser och helt enkelt acceptera att fler för varje generation faller bort ur ridning. Större hästar är ju inte nödvändigtvis hållbarare så den vägen funkar inte.

(Det verkar inte alls finnas gott om teoretiskt kunskap till hur man förebygger övervikt, det är tydligen jättesvårt och det jag tycker de verkat komma fram till i det senaste är att det handlar om hur samhället ser ut och ens genetiska förutsättningar. Vikten är bestämd av de gener man fick och ändras beroende på vilket samhälle man bor i. Det finns forskning på adopterade tvillingar tex eller personer som flyttar från olika länder till USA. Det är det jag menade med mitt ursprungsinlägg.)
 
Senast ändrad:
Varför ska man exkludera av djurskyddsskäl istället för att se till att verksamheten kan bedrivas både inkluderande och med hästmaterial som klarar vikten.
Varför ska skattemedel gå till en verksamhet där barn exkluderas pga sin vikt?

RF är helt emot att exkludera barn från att träna för att de inte är bra nog, men alla kan givetvis inte vinna SM eller VM-guld. Folk får vara med och spela ändå, det jobbas det hårt på.

Så roooligt att få vara med och träna men när det är dags för match så får man veta att man inte är bra nog så då får man inte spela... verkligen inkluderande... och av en så ädel anledning som en seger...

Man måste ha en maxvikt eftersom det finns en maxvikt för varje häst. Vilken maxvikt varje enskild ridskola har varierar efter vilka hästar de för tillfället har. Om den mest viktbärande hästen är halt så sänks maxvikten tills den hästen är redo att gå lektioner igen.
 
Så roooligt att få vara med och träna men när det är dags för match så får man veta att man inte är bra nog så då får man inte spela... verkligen inkluderande... och av en så ädel anledning som en seger...

Man måste ha en maxvikt eftersom det finns en maxvikt för varje häst. Vilken maxvikt varje enskild ridskola har varierar efter vilka hästar de för tillfället har. Om den mest viktbärande hästen är halt så sänks maxvikten tills den hästen är redo att gå lektioner igen.
Bättre än att inte få träna alls åtminstone, sen har man ofta både två och tre lag för att alla ska få spela match.

Och som jag skriver så får man skaffa hästmaterialet om man nu vill ha bidrag i mina ögon när det gäller subventionerad barn/ungdomsverksamhet. Bidragen är till för att alla eller åtminstone fler ska ha råd inte för att man ska kunna utesluta barn.
 
Bättre än att inte få träna alls åtminstone, sen har man ofta både två och tre lag för att alla ska få spela match.

Och som jag skriver så får man skaffa hästmaterialet om man nu vill ha bidrag i mina ögon när det gäller subventionerad barn/ungdomsverksamhet. Bidragen är till för att alla eller åtminstone fler ska ha råd inte för att man ska kunna utesluta barn.

Det låter som att det vore lätt att skaffa hästmaterial.

Men folk är extremt mycket större nu än bara för 20 år sen. Och det är inte alls lätt att hitta ridskolehästar överhuvudtaget, ännu svårare att hitta viktbärande men nybörjarvänliga.

Från Folkhälsomyndigheten:
"Cirka 23 procent av barn i åldern 6–9 år hade övervikt eller fetma läsåret 2021/2022, därav hade 15,6 procent övervikt och 7,2 procent fetma. "

"Andelen med övervikt och fetma har ökat bland 11–15-åriga skolbarn i Sverige, från 7 till 15 procent, mellan läsåren 1989/90 och 2021/22. Fetma blev fyra gånger vanligare under perioden; från 0,8 till 3,4 procent av skolbarnen. Efter 2009/2010 ses en särskilt kraftig ökning, och en sämre utveckling för pojkar än för flickor."
 
Varför ska man exkludera av djurskyddsskäl istället för att se till att verksamheten kan bedrivas både inkluderande och med hästmaterial som klarar vikten.
Varför ska skattemedel gå till en verksamhet där barn exkluderas pga sin vikt?

RF är helt emot att exkludera barn från att träna för att de inte är bra nog, men alla kan givetvis inte vinna SM eller VM-guld. Folk får vara med och spela ändå, det jobbas det hårt på.
Hur många hästar finns det som klarar 120 kg+ flera timmar varje dag, där ryttarna har varierande kunskap och koordination? Jag tror att det är FÅ hästar som klarar det. Dessutom så ska hästarna ha lång rygg så att de får plats med en stor sadel. Lång rygg rimmar illa med viktbärande...

Precis som att jag tror att det är många hästar som klarar 120 kilo skicklig ryttare, 15 minuter här och där.
 
Det låter som att det vore lätt att skaffa hästmaterial.

Men folk är extremt mycket större nu än bara för 20 år sen. Och det är inte alls lätt att hitta ridskolehästar överhuvudtaget, ännu svårare att hitta viktbärande men nybörjarvänliga.

Från Folkhälsomyndigheten:
"Cirka 23 procent av barn i åldern 6–9 år hade övervikt eller fetma läsåret 2021/2022, därav hade 15,6 procent övervikt och 7,2 procent fetma. "

"Andelen med övervikt och fetma har ökat bland 11–15-åriga skolbarn i Sverige, från 7 till 15 procent, mellan läsåren 1989/90 och 2021/22. Fetma blev fyra gånger vanligare under perioden; från 0,8 till 3,4 procent av skolbarnen. Efter 2009/2010 ses en särskilt kraftig ökning, och en sämre utveckling för pojkar än för flickor."
Jo folk är större - extremt mycket större är väl att ta i, få i 3-17 års åldern om någon som vill rida lär väga mer än 90-95 kg. Där finns det goda möjligheter att hitta passande hästar.


Och om man inte klarar det så uppfyller man inte RFs mål och då kanske man inte ska vara medlem och kan inrikta sig på personer som väger upp till 60 kg eller vad man önskar. Jag tycker mest bara att ska stat och kommuner (dvs föräldrarna - även till de tyngre barnen) vara med och finansiera ska verksamheten var öppen för alla.

Lägg märke till att jag inte tycker det ska gälla för vuxna. Där är problemen också enormt mycket större med tyngre ryttare.
 
Jo folk är större - extremt mycket större är väl att ta i, få i 3-17 års åldern om någon som vill rida lär väga mer än 90-95 kg. Där finns det goda möjligheter att hitta passande hästar.


Och om man inte klarar det så uppfyller man inte RFs mål och då kanske man inte ska vara medlem och kan inrikta sig på personer som väger upp till 60 kg eller vad man önskar. Jag tycker mest bara att ska stat och kommuner (dvs föräldrarna - även till de tyngre barnen) vara med och finansiera ska verksamheten var öppen för alla.

Lägg märke till att jag inte tycker det ska gälla för vuxna. Där är problemen också enormt mycket större med tyngre ryttare.

Fast nybörjarbarn kan man inte sätta på envis stark tinker, om tinkern inte råkar vara extremt lämpad för jobbet.

Vikten som hästens rygg behöver klara kan missmatcha styrkan och kunskapsnivån på barnet, är vad jag försöker förmedla. Då får dom gå längre än nödvändigt med ledare, kan ha svårt att lära sig rida lätt, osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 305
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp