Bukefalos 28 år!

Ridtravare, hur träna?

jarnesson

Trådstartare
Hej!
Tänkte sätta igång att rida en travare ett par dagar i veckan (inte min häst, utan en häst jag hjälper till med), har innan endast ridit honom ibland tidigare, och då mest i skogen/lättare pass på banan. Han har några år på nacken, men är helt frisk och pigg, lättlärd. Han kan alla gångarterna, men har lite problem med galoppen i ena varvet + svårt att hålla form i trav/galopp. Vill ha massor av tips/inspiration på övningar och annat jag kan göra för att stärka honom i de svaga muskelgrupperna som just ridtravare har!

Tack på förhand! :D

/Josefin
 
Hej!
Tänkte sätta igång att rida en travare ett par dagar i veckan (inte min häst, utan en häst jag hjälper till med), har innan endast ridit honom ibland tidigare, och då mest i skogen/lättare pass på banan. Han har några år på nacken, men är helt frisk och pigg, lättlärd. Han kan alla gångarterna, men har lite problem med galoppen i ena varvet + svårt att hålla form i trav/galopp. Vill ha massor av tips/inspiration på övningar och annat jag kan göra för att stärka honom i de svaga muskelgrupperna som just ridtravare har!

Tack på förhand! :D

/Josefin

Vanlig grundridning? Jag tycker man brukar kunna rida travare på samma sätt som alla andra hästar, om de har så dålig galopp att de blir väldigt stressade av galoppen, så har jag inte ridit så mycket galopp på banan, utan fokuserar på grundjobbet i skritt och trav. Det blir lättare för hästen om man jobbar i en gångart där den har lite lättare med balansen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 284
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp