Bukefalos 28 år!

Riktigt god rödvinssås?

Casteloro

Trådstartare
Har ni något bra recept? Åt världens godaste rödvinssås på en kryssning i helgen och jag vill göra detta på bästa möjliga sätt henma. Brukar ha gjort, men den blir sisådär, så jag tager tacksamt emot recept på era bästa rödvinssåser!

Mvh Strindlund
 
Sv: Riktigt god rödvinssås?

Jag åt en riktigt god häromdagen. Minns jag rätt var det grädde, rödvin, kalvbuljong (lika delar?) samt en lite nedsmulad mörk choklad.
 
Sv: Riktigt god rödvinssås?

Det här är den godaste rödvinssås jag vet:

2 msk koncentrerad kalvfond (Bong)
2 dl vatten
2 dl rött vin
1/2 msk kinesisk soya
1 1/2 dl fint tärnade rotsaker: morot, palsternacka, schalottenlök.
2 fint hackade vitlöksklyftor
4 finstötta enbär (viktigt!)
1/2 msk finhackad timjan
1/2 msk finhackad rosmarin
1 msk finhackad bladpersilja
2 msk + 75 g smör

Koka ihop kalvfond, vatten, rödvin och soya i c:a 10 minuter.

Fräs under tiden rotsaker, enbär, vitlök och örter i 2 msk smör några minuter under omrörning.

Häll rödvinsfonden över och låt sjuda försiktigt under lock 10 minuter till. Sila ner i en kastrull. Reducera ev längre tills ungefär 2 dl återstår.

Vispa i 75 g smör precis före servering.

Det är så vansinnigt gott, jag brukar faktiskt äta upp grönsaksröran som blir kvar i silen när man silat.........
 
Sv: Riktigt god rödvinssås?

Den godaste jag gjort var, förutom de vanliga ingredienserna, med lite balsamvinäger i, färska kryddor och kalvbuljong! (eller var det oxbuljong..). Och charlottenlök. Och den sjöd läääänge.
 
Sv: Riktigt god rödvinssås?

Min bästa sås innehåller även hallon och blir supersmarrig :d

Hallonrödvinssås:
200 g frysta hallon
1 gul lök, grovt hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1/2 morot, skalad och hackad
1/2 palsternacka, skalad, hackad
2 Knorr Fond ”DU CHEF” Beef
0,5 l rödvin
4 dl vatten
Maizena
1/2 dl brun farin
smör till stekning
salt och peppar

Värm en gryta och tillsätt smör. Lägg i rotfrukterna, fräs tills de får färg. Strö över brun farin, låt sockret få färg. Slå på vin, vatten, hallon och köttbuljong. Småkoka i 20-30 minuter. Mixa och sila av såsen. Koka ner såsen något, för en tjockare sås tillsätt maizena utblandat i lite vatten. Smaka av med salt och peppar.
 
Sv: Riktigt god rödvinssås?

Jag brukar googla på Mannerström och rödvinssås, sedan följer jag nästan receptet och det brukar bli jättebra!:)
 

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: sthu
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Javan
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 166
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp