Riktigt varma ytterkläder

Tackar ocksa for inspirationen i lanad trad - jag behover bade en snygg vinterkappa, typ Ullkappa och en mer funktionell, "varm pa riktigt" jacka. Tycker det ar lattare att kopa jackor av god kvalite, stil och funktion i Sverige an UK, sa forsoker passa pa nu i mellandagarna

Ar dock fundersam kring etisk produktion och vad det basta alternativet till dun ar - sa mycket research!
 
Viktigt att också tänka på att ha tillräckligt varma skor, tycker jag. Sulan måste vara tillräckligt isolerande för att man ska hålla värmen.
Absolut! Men där har jag inte haft några problem, fryser främst om armar och ben… Har förvisso en jacka som är varm men som jag vill byta ut, var nyss ute och svettades som en gris 🐷 om överkroppen men frös nästan om benen. Lyckas på något sätt aldrig klä mig lagom 🙄
 
Absolut! Men där har jag inte haft några problem, fryser främst om armar och ben… Har förvisso en jacka som är varm men som jag vill byta ut, var nyss ute och svettades som en gris 🐷 om överkroppen men frös nästan om benen. Lyckas på något sätt aldrig klä mig lagom 🙄

Ofta är ju benkläder inte alls i närheten av lika varma som jackor, och för mig funkar inte riktigt det. Jag kör med thermokjol eller, som @Keb71 , dunshorts i så fall.

Jag behöver se till att varje enskild kroppsdel är lagom varm. Gissar att det har att göra med att jag både är ganska liten (mindre kroppar blir ju mindre stabila i temperatur gentemot omgivningen) och har lite dålig cirkulation. Att vara för varm på ett ställe och för kall på ett annat är ju dubbel plåga!
 
Precis som med ull finns det bättre och sämre produktion. Många av de bästa märkena följer certifieringar, dun utan det skulle jag inte köpa.

Jag vintertältar ju en del, och i jämförelse mellan bra dun och de allra bästa syntetmaterialen så är dun alltid varmare (så länge det är torrt). Om det bara är värme som är viktigt och man inte lägger in vikt och hållbarhet i år så är de bra syntetfibrerna (helst apex, men tex thinsulate i tillräckligt kraftiga dimensioner är ju också bra).

Min vinterjacka i stan är en Elvine med 180 g thinsulate. De flesta är tunnare än så i den tekniska isoleringen, och då funkar det inte för mig åtminstone.
Jag köpte den här i fjol. Lila färg. Den är riktigt varm.
Använder ett par täckbyxor från Didrikssons och tillsammans med smidiga underbyxpr från Ullmax och vanliga byxor ovanpå så har jag hållit mig varm.
Nu hade vi inte så kall vinter ifjol, men jag tror nog att jackan klarar det testet också.
Jag håller i alla fall på att få värmeslag om jag inte kommer ut fort efter att jag tagit på mig jackan.
https://www.ellos.se/ahkka/dunjacka-renata-expedition2/1048471-02

Det var till viss del gjorde att det blev denna jackan är
"Áhkká använder inte dun som handplockats från levande fåglar. "
 
Jag har den här från H**ks. https://www.hooks.se/ryttare/damklader/ridjackor/jacka-reflex-epic-crw-dam-1

Brukar bara ha underställströja under som jag ska gå promenad och blir svettig om det är varmare än 5 minusgrader. Ner mot 15 minus lägger jag till en tröja till.
Jag är kort med breda höfter och alla täckbyxor är minst 2 dm för långa, så nedtill har jag underställsbyxor och mjukisbyxor och vid mer än 5 minus eller om det blåser lägger jag till ridkjol.
 
Nej, men det blev en overall från Engelsons i utbyte mot jackan och byxan jag fick skicka tillbaka!

Sen råkade jag hitta denna på extrem rea, ifall man vill se lite fin ut ibland också 😁

34749602-D226-4BB6-B319-D8BB6079A41A.jpeg
 
Okej, den gula jackan är jag rätt nöjd med som vardagsjacka.

Overallen provade jag ute idag när barnet ville åka pulka. Hade först för lite kläder under och blev kall. Tog på ett lager till och kändes lagom, men sen blev jag svettig. Och så fort jag står still blir jag kall pga svettig! Blir galen! Det är väl mig det är fel på… ger upp 😑
 
Hittade en overall jag funderar på att byta till, ska skicka tillbaka jacka och byxa som jag köpt. Det var egentligen inte alls det jag hade tänkt, men det är ju varmt i alla fall!

https://www.engelsons.se/1891-vinteroverall-dam

Har du hunnit köpa och testa? Hur upplever du storleken? Smidig att sitta på huk i?

Jag har haft skoteroverall från Jula men trots stor storlek så gick den sönder i grenen. Samma med den från Biltema (säljs inte längre). Jag huksitter mycket när jag jobbar av nån anledning, och har breda lår, så tunna tyger ryker fort 😂.
 
Har du hunnit köpa och testa? Hur upplever du storleken? Smidig att sitta på huk i?

Jag har haft skoteroverall från Jula men trots stor storlek så gick den sönder i grenen. Samma med den från Biltema (säljs inte längre). Jag huksitter mycket när jag jobbar av nån anledning, och har breda lår, så tunna tyger ryker fort 😂.
Storleken kändes rimlig men ja, se ovan. Trodde inte jag skulle behöva så mycket kläder under för att vara varm. Så känner mig inte helt nöjd…
 
Storleken kändes rimlig men ja, se ovan. Trodde inte jag skulle behöva så mycket kläder under för att vara varm. Så känner mig inte helt nöjd…

Ah, ja jag vill ha overall till fodringarna när det är under -15C, så jag slipper ta på mig hundra lager 4ggr per dag.

Men angående frysa/svettas: man måste klä sig som man gör för utomhussporter. Ull närmast kroppen. Ventilerande lager. Vindtäta lager du kan ta av.

Fluffiga dunjackor och overaller är till för när man sitter still / inte rör sig så man blir svettig.

Jag kör på...
Överkropp:
Ullunderställ
Huvtröja i bomull (lite vindskydd, lite ventilerande)
Stickad ulltröja
Väst
Vindjacka om blåsigt
Fodrad jacka om väldigt kallt

Underkropp:
Ullunderställ
Mjukisbyxor/vintertights om bara typ -5C
Täckbyxor om kallare
Dubbla ullsockar
Vinterskor (Joe Nimble barfotaskor)

Halsduk
Mössor av olika tjocklek eller pannband
Fodrade mekanikerhandskar
 
Jag har den här från H**ks. https://www.hooks.se/ryttare/damklader/ridjackor/jacka-reflex-epic-crw-dam-1

Brukar bara ha underställströja under som jag ska gå promenad och blir svettig om det är varmare än 5 minusgrader. Ner mot 15 minus lägger jag till en tröja till.
Jag är kort med breda höfter och alla täckbyxor är minst 2 dm för långa, så nedtill har jag underställsbyxor och mjukisbyxor och vid mer än 5 minus eller om det blåser lägger jag till ridkjol.
Har också en sån, tyvärr gått sönder en del nu efter många år i stallet, men ändå varm. Tur det finns knappar när dragkedjan är trasig.
 
Ah, ja jag vill ha overall till fodringarna när det är under -15C, så jag slipper ta på mig hundra lager 4ggr per dag.

Men angående frysa/svettas: man måste klä sig som man gör för utomhussporter. Ull närmast kroppen. Ventilerande lager. Vindtäta lager du kan ta av.

Fluffiga dunjackor och overaller är till för när man sitter still / inte rör sig så man blir svettig.

Jag kör på...
Överkropp:
Ullunderställ
Huvtröja i bomull (lite vindskydd, lite ventilerande)
Stickad ulltröja
Väst
Vindjacka om blåsigt
Fodrad jacka om väldigt kallt

Underkropp:
Ullunderställ
Mjukisbyxor/vintertights om bara typ -5C
Täckbyxor om kallare
Dubbla ullsockar
Vinterskor (Joe Nimble barfotaskor)

Halsduk
Mössor av olika tjocklek eller pannband
Fodrade mekanikerhandskar
Klädde mig ungefär som du beskriver faktisk! Har ullunderställ, hade nu en bomullströja över och en ulltröja över den. Blev väl kanske för mycket… Ska testa med någon annan tröja nummer tre nästa gång…

Benen var okej, jag hade ullunderställ och mjukisar.

Men som du säger, trodde jag skulle slippa tre lager men jag verkar ha fel. Ärmarna var inte jättevida heller så. Jag får testa mig fram lite…
 
Kan ni tips på riktigt varma ytterkläder som passar nu i vinterkylan? Allt jag har är för kallt! Jag har bra underställ i ull och mellanlager osv, men fryser ändå.

Behöver tips på vinterjacka och termobyxor, som helst inte kostar skjortan…

Tack!

Jag har en lång fuskpäls i Cruella de Ville-stil. Jag tänker hellångt! Såklart är ju äkta päls allra varmast, men dels tråkigt att ha en hel familj på sig. Samt att det sällan blir SÅ kallt om en inte bor i Arktis typ
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 550
Senast: Buongusto
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 370
Senast: Buongusto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
Kläder & Bli fin Jag behöver en ny regnjacka och kollar runt lite. Är det nån som har en riktigt bra regnjacka som ni kan tipsa om? Jag vill ha en som...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 677
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp