Riktigt varma ytterkläder

cambodia

Trådstartare
Kan ni tips på riktigt varma ytterkläder som passar nu i vinterkylan? Allt jag har är för kallt! Jag har bra underställ i ull och mellanlager osv, men fryser ändå.

Behöver tips på vinterjacka och termobyxor, som helst inte kostar skjortan…

Tack!
 
Kan ni tips på riktigt varma ytterkläder som passar nu i vinterkylan? Allt jag har är för kallt! Jag har bra underställ i ull och mellanlager osv, men fryser ändå.

Behöver tips på vinterjacka och termobyxor, som helst inte kostar skjortan…

Tack!

Dobsom har ett par väldigt prisvärda termobyxor. Älskar även att de har dragkedja på utsidan av benen så att man kan ta av/på sig dem utan att ta av skorna.

Tenson Himalaya är en parkas som är väldigt prisvärd. Ett tips är annars att köpa en mellanlagertäckjacka och ha under den vanliga täckjackan.
 
5CFD9C74-6B24-4E8C-8C44-06D895D974CA.jpeg

Jag köpte den här jackan för två år sedan och har inte frusit sedan dess! Och jag är en riktig fryslort 🥶
 
Jag har en dunjacka från 8848 som är suverän. Rejält tyg och går ner till låren. Inte billig, men finns säkert begagnad. Min är dryga 10 år och ser helt ny ut.

Generellt sett tycker jag att dun är oslagbart.
Ja, jag ser att det verkar vara dun i de jackor som ska stå emot mer kyla… men tänker på fåglarna, att det inte är bra på något sätt? Men det kanske inte behöver vara så?
 
Ja, jag ser att det verkar vara dun i de jackor som ska stå emot mer kyla… men tänker på fåglarna, att det inte är bra på något sätt? Men det kanske inte behöver vara så?
Numera finns det en hel del ytterplagg som produceras med återvunnet dun. Googla på recycled down eller Re: Down. Egentligen utan mellanslag med vette sjutton hur jag ska lyckas utan att det formateras om till en emoji/smiley.
 
Kan ni tips på riktigt varma ytterkläder som passar nu i vinterkylan? Allt jag har är för kallt! Jag har bra underställ i ull och mellanlager osv, men fryser ändå.

Behöver tips på vinterjacka och termobyxor, som helst inte kostar skjortan…

Tack!
Engelsons har billiga thermobyxor som är både varma och vindtäta. I kombination med långkallingar och mjukisbyxor håller de gott för måttlig rörelse utomhus i ner mot -25 grader. Blir svettigt om man jobbar hårt... Våra har hållit 2 säsonger nu.
 
Jag är jätte dåligt påläst ang dun. Men kan anta att det säkert inte är en sund produktion. Tyvärr… Hoppas jag har fel.

Precis som med ull finns det bättre och sämre produktion. Många av de bästa märkena följer certifieringar, dun utan det skulle jag inte köpa.

Jag vintertältar ju en del, och i jämförelse mellan bra dun och de allra bästa syntetmaterialen så är dun alltid varmare (så länge det är torrt). Om det bara är värme som är viktigt och man inte lägger in vikt och hållbarhet i år så är de bra syntetfibrerna (helst apex, men tex thinsulate i tillräckligt kraftiga dimensioner är ju också bra).

Min vinterjacka i stan är en Elvine med 180 g thinsulate. De flesta är tunnare än så i den tekniska isoleringen, och då funkar det inte för mig åtminstone.
 
Engelsons har billiga thermobyxor som är både varma och vindtäta. I kombination med långkallingar och mjukisbyxor håller de gott för måttlig rörelse utomhus i ner mot -25 grader. Blir svettigt om man jobbar hårt... Våra har hållit 2 säsonger nu.
Var därifrån jag beställde men måste valt helt fel typ. Det var inte varmt alls! Dock tror jag mer på overallen jag såg där.
 
Kan ni tips på riktigt varma ytterkläder som passar nu i vinterkylan? Allt jag har är för kallt! Jag har bra underställ i ull och mellanlager osv, men fryser ändå.

Behöver tips på vinterjacka och termobyxor, som helst inte kostar skjortan…

Tack!

Min bästa vinterjacka köpte jag på Lager157 av alla ställen. Billig och varm, är skitnöjd!
Är det riktigt kallt så har jag dobsom täckbrallor under!
IMG_20210102_145744_082.jpg
 
Jag har en urgammal skoteroverall från Jula. Den är fortfarande varm. Och har fördelen att inte prassla.

Hade en blå varm sak men den blev stel i rejäl kyla och skrämde livet ur unghästarna 😁

Hade också en parkas med "rumprem" dvs en resår under rumpan så höll tätt mot kyla underifrån. Man knäppte ihhop den med två tryckknappar och den skyddade massor.
 
Jag har täckbyxor från Blåkläder, de står emot väta/blötsnö bra och är slitstarka.
Har kompletterat dem med resårremmar med clips för att sätta under fötterna när jag rider i dem; det är väl enda nackdelen att de glider upp utan. Minst fleecetights under, men är det riktigt kallt åker dunshortsen också på - min ABSOLUT bästa investering i vinterklädesväg någonsin, näst efter neoprenmasken! :love:
De är så smidiga att de går under skalbrallorna också utan problem och det gör MYCKET för värmen att rumpa och lår inte fryser.

På överkroppen har jag en tjockare, gammal, täckjacka från Mountain Horse ovanpå ullunderställ och tunn "ridtäckjacka".
Samma där, någon form av väst gör mycket för värmen!
Nu skrev du inte om kläderna skulle ridas med, men jag kör samma upplägg om jag är ute och promenerar t.ex.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 550
Senast: Buongusto
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 371
Senast: Buongusto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·
Kläder & Bli fin Jag behöver en ny regnjacka och kollar runt lite. Är det nån som har en riktigt bra regnjacka som ni kan tipsa om? Jag vill ha en som...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 681
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp