Riktigt varmt och bra innetäcke?

Qodrofenia

Trådstartare
Ja som överskriften lyder. Vilket täcke tycker ni är håller måttet ordentligt för inomhusbruk när det är riktigt kallt? Gärna bilder om ni har. Berätta gärna era upplevelser och vilken typ av häst ni har osv.

Är på jakt efter ett täcke med bra passform som håller värmen ordentligt riktigt kalla vinternätter till den frusna travargubben.

haken?

Det får inte vara tungt och otympligt.
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

jag tycker rambo stable är bra, alla horseware iof.. fal pro gondolphin men det är ju ganska dyrt.. :)
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

De varmaste Rambo-täckena är ungefär lika varma som ett duntäcke (det känns i alla fall så när man är frusen och vill ta en lur i sadelkammaren! :D) så de borde nog räcka.
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Horseware Rambo Stable har jag och är nöjd med har 400 gram fyllning. Det finns lättare täcken men även tyngre. Har än så länge inte haft någon som inte varit varm under detta även när det varit -2 i stallet.

Shires har både 400g och 600g som kostar runt 500 kr. Det ÄR lätt. Jag har 400 grams varianten och är mycket nöjd med den.

I princip alla täcken med minst 400 grams fyllning är tillräckligt varma för minus i stallet. Dock väger vissa mer än andra men känn på dem i butiken. :idea:
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Event/Hansbos stalltäcke, går att få hals till och finns i 220 eller 400g med magplatta. Ligger bra, fastnar inte skit i det, snörade bogveck, bra spännen o.s.v. Köpte mitt för 600kr och det är bara helt outstanding. Finns i brunt och marint.
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Det där låter som nått jag skulle kunna tänka mig går halsen att plocka av?
Och brunt det gillar vi :D
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Minus -2 är ingenting jag har kallstall och är det -20 ute så är det inte så stor skillnad inne.


ska kolla in shires täcken oxå .Just att dom inte väger så mycket är guld värt för mig .Finns dessa med tillbehör? så som magplatta och halsdel?
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Minus -2 är ingenting jag har kallstall och är det -20 ute så är det inte så stor skillnad inne.


ska kolla in shires täcken oxå .Just att dom inte väger så mycket är guld värt för mig .Finns dessa med tillbehör? så som magplatta och halsdel?

Nej okej. Då tror jag du behöver de med 500-800 grams foder om du bara vill ha ett täcke på.

Just den modellen på Shires som jag har, har inte halsdel eller magplatta. Dock har de andra modeller, tror det finns ett 500 grams stalltäcke med hals.

Jag har hansbos (event) stalltäcke med magplatta och gillar det INTE. Det andas dåligt och väger bly.

Horseware Jumbo Stable har 550 gramsfoder och halvhals. Har inte testat mitt men tror det är lika bra som resten av deras sortiment.
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Yes, den ingår ju inte men finns att köpa till! Är helt sjukt nöjd, allt med det är bra; priset, utseendet, kvalitén (mitt blir 3 år nu o fortf fräscht) lixom hela grejen!
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

horseware jumbo stable eller shires chillcheeta. ca 500g foder, shirestäcket finns med hals också. dock är det rena mandödaren....

annars har jag ett domani som ska ha 600g fyllning, tycker det är bättre än shirestäcket eftersom det har glatt innerfoder. dessutom verkar kvaliten otroligt bra, tyget är nästan som på ett utetäcke. mitt är blått men dom har funnits i brunt också.

men måste säga att jag upplever att hästarna håller varmen bättre med dubbla täcken än med ett jättetjockt. jag vet att många påstår att det inte är så men det är min erfarenhet av klippta och frusna hästar. en klippt häst har ju ingen päls att resa ändå liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

jag tänker lite som du ang det sista du skrev. problemet för mig är ju att jag pallar inte att kasta på flera täcken har svårt nog i dagläget att få på ett täcke..Och jag känner väl att jag inte kan be maken om hjälp vareviga gång heller ..Nått måste jag känna att jag klarar själv.

Du menar att horseware jumbo väger bly eller?
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Ska åka iväg i helgen och kolla runt lite få se om jag hittar just det täcket du rek. gillar att det finns halsdel att köpa till och magplatta. i dagläget är det tjockaste jag äger ett 350 täcke och det är för utomhusbruk. brukar ha det och ett 250 under och då brukar han stå sig bra.
Så ett 400g låter bra för då kan jag slänga på ett fodrat regntäcke över så borde han stå sig. och det blir framför allt lättare för mig i slutändan.
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

förstår precis, jag får ofta ta hjälp själv för att få på utetäckena under vintern...

jumbo stable är tyngre än andra hw täcken men så har det ju mer fyllning också. det jag som sagt tycker är dumt med täcken som har hög hals eller hel hals är att dom skaver så sjukt mkt på manen! kan ju ha med hästens byggnad att göra också, för mig har manen blivit hemsk på 2 av 3. så jag försöker begränsa halsanvändandet till utomhus där det verkligen behövs, så får dom klara sig utan inne. därför gillar jag domanitäcket bäst, det är varmt och rätt högt skuret runt halsen men inget manskav.:) det är inte särskilt tungt heller och väldigt fluffigt. men något lite i stl, jag tog 165 eftersom 155 var slut (155 är oftast rymligt på min häst) och det var nog tur för 155 skulle nog varit i minsta laget! nu är det perfekt för mitt lilla kylskåp :p. synd bara att jag inte lyckades få tag på det bruna....
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

fördelen med event/hansbo är att de flesta vanliga ridsportsaffärer säljer det annars finns det på jättemånga internetshopar (jag köpte mitt på från någon, minns inte vilken) och är de bara hansbo-ÅF så kan de ta in sådana om man beställer!
tyvärr har min förra häst ätit upp snörningen på ena bogvecket så det ser lite trashigt ut men jag har vant mig :p
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Var i väg i går och hittade på ett event 400g det var brunt och hadde ljusblå passpoal är det samma?
Det hadde ingen resår och fanns i brunt och svart.hadde magplatta och fästen för halsdel.
499 kostade det.Känns som täcket du beskriver är lite mer påkostat än så?
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Är domani täckena små i storlekarna överlag tycker du? Min drar vanligtvis 145.
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

jag har bara det ena så det vågar jag inte svara på. men kan tänka mig att det har att göra med hur tjockt det är, för oftast tar dom inte hänsyn till det utan kör med samma mått. tex ett hw amigo 300g upplevs betydligt mindre än ett 150g eftersom vadderingen tar en del plats.
 
Sv: Riktigt varmt och bra innetäcke?

Hmm... Jag har ju det marinblåa (det var det som kom först typ), vet inte vad det bruna har för färger mer faktiskt. Det är i ganska rejält material (inte som t.ex. Amigo eller Rambo Insulator som är i sådant där "blankt" material), det har tre fästen för hals, magplatta som är avtagbar, bogvecken är snörade med resårsnören och har stor stjärtlapp sas.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 436
Senast: Emuliiaa
·
Hemmet Jag är nu hemma hos min mor i den lägenhet vi bott i de senaste nio åren. De senaste nio åren har vi haft problem med att det är så...
Svar
17
· Visningar
1 543
Övr. Hund Skulle gärna vilja ha tips på bra och varma vintertäcken! Det ska vara hyfsat smidigt att röra sig i och varmt, bor i Norrbotten och har...
Svar
1
· Visningar
1 022
Senast: Illiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp