Rimlig framförhållning?

Nä, fast när barnen i just den åldern oftast går i skolan halvdagar så kan man ju kalla barn i den åldern till eftermiddagstider (kl. 13-15) så har de hunnit gå klart i skolan.

Sen vänder jag mig helt emot att de bara skickar hem en tid till mig. Tiden passar aldrig och man måste alltid ringa och boka om. Snacka om att slösa resurser i form av tid (både min och deras). Hade varit bättre om man kunde boka tiden själv online. Eller liknande. Alla tider de skickar ut verkar vara på förmiddagar mellan kl. 10-11. Min privata tandläkare ringer när det börjar bli dags och så bokar vi gemensamt en tid som passar. De har också väldigt få avbokningar och väldigt få inte kommer på utsatt tid.

Värst var det en gång jag skulle in för cellprov. Jag fick en tid skickad till mig, tog ledigt från jobbet den tiden det tar att köra till provtagningen, ta provet och köra tillbaka till jobb (med lagom marginal), sen när man kommer dit (en vardag kl 10 naturligtvis) får man veta att tiden är endast ungefärlig och de kan inte garantera när man får komma in. Jag satt i 45 min och väntade efter bokad tid en gång. Hon i receptionen sa att så är det. Tiden man fått är endast ungefärlig och man kan inte räkna med att den kommer stämma. Ja, jag bytte till en annan mottagning efter den gången. Att det nån gång blir försening och de ber om ursäkt och säger att det inträffade nåt oförutsett så är det ju ok. Men enligt de var det fullständigt normalt att de var 45 min försenade och något man skulle räkna med.

Lösningar med bokning online är på gång. Det finns redan vissa mottagningar som sköter det via 1177. Tyvärr är det inget som går på en handvändning och de flesta it-system inom vården är 5-10 år gamla. Det är ett sådan gigantisk organisation att de nyutvecklade lösningarna hinner bli föråldrade innan de når hela vägen ner till den enskilde vårdgivaren/patienten.

Sen är det så att någon måste komma klockan 10 och någon måste komma klockan 14. Det finns inte tillräckligt många timmar på dygnet för att alla ska få den där trevliga 8.30 tiden. Staten har fö inte råd med sjuksyrrelönerna ens nu - det blir väldiga skattehöjningar om all vårdpersonal ska ha ersättning för obekväm arbetstid. Och jag är tveksam till om det hade blivit så mycket bekvämare då. Är det bättre att ha tandläkartid kl 23.30?
 
Skolan kan väl i alla fall inte ha några synpunkter på att barn behöver gå till tandläkaren, även om det råkar bli på skoltid? Jag gick på tandreglering, så för mig räckte det inte med den vanliga tandläkartiden utan jag skulle springa där i tid och otid. Ingen sa någonsin något. Då har vi ändå minst en halvtimmes resväg och inga möjligheter att åka kollektivt mitt på dagen, så mamma fick köra även när jag var så stor att jag kanske egentligen borde klarat av det själv om vi bott mer centralt. Nu var hon hemma med yngre syskon och/eller jobbade deltid/oregelbundna arbetstider så hon bokade om till en dag hon kunde om det krånglade. Men skolan sa aldrig något.
 
Men alltså vissa av er i tråden.. har ni nån gång reflekterat över hur bra ni har det? Fri vård & tandvård för barnen, blir kallade till tandläkaren utan att behöva göra ett skvatt, får professionell vård bara sådär- och då uttrycks missnöje över att det inte är kvällar/helger?
Många hade nog varit missnöjda med en tid fre-lör kväll tex. Söndag morgon kanske man vill sova.. osv. Inte ens med dygnet runt-tider hade alla varit nöjda. Det vore att lägga sanslösa resurser om vi skulle ha all vårdpersonal tillgänglig för standardbesök annat än normal kontorstid (vi i vården vill också ha ett liv nån gång ibland).

Jag kan verkligen inte tycka att det är för mycket begärt att man tar sitt årliga tandläkarbesök på dagtid. Och barn dör inte av att missa nån timme eller ens halvdag i skolan, och som vuxen får man också ordna sådant- det gäller liksom alla.
Därför att många av de patienter jag träffar arbetar inom lågt betalda kvinnoyrken som har svårt att komma ifrån. De måste ta semester t ex för att träffa någon vårdgivare en timme kanske högst. Jag menar att det måste finnas möjlighet för alla att komma till vården, de som kan flexa och komma ifrån, fine för dem, men många jag träffar har inte de möjligheterna alls. Då är det inte orimligt att erbjuda kvällstider till dem. Du behöver inte mästra mig, tack.
 
När jag förut jobbade inom tex butik så var det alltid suck och stön och löneavdrag om jag skulle gå till läkaren etc. Inte roligt när jag under en period behövde gå mkt....
Tyvärr har vissa inte så förstående arbetsgivare och inte möjlighet att själva flexa.
 
Därför att många av de patienter jag träffar arbetar inom lågt betalda kvinnoyrken som har svårt att komma ifrån. De måste ta semester t ex för att träffa någon vårdgivare en timme kanske högst. Jag menar att det måste finnas möjlighet för alla att komma till vården, de som kan flexa och komma ifrån, fine för dem, men många jag träffar har inte de möjligheterna alls. Då är det inte orimligt att erbjuda kvällstider till dem. Du behöver inte mästra mig, tack.
Men då det väl snarare arbetsplatsens policys dom bör ändras. Jag förstår att det är olika men inget jobb jag har haft har nekat till att ta en obetald timme för ett besök i vården.
Att behöva ta en hel semesterdag låter helt befängt.
 
Men då det väl snarare arbetsplatsens policys dom bör ändras. Jag förstår att det är olika men inget jobb jag har haft har nekat till att ta en obetald timme för ett besök i vården.
Att behöva ta en hel semesterdag låter helt befängt.

Måste man ta ledigt för att gå till läkaren/tandläkaren? Jag går på arbetstid, men det är kanske olika på olika arbetsplatsen då?
 
Därför att många av de patienter jag träffar arbetar inom lågt betalda kvinnoyrken som har svårt att komma ifrån. De måste ta semester t ex för att träffa någon vårdgivare en timme kanske högst. Jag menar att det måste finnas möjlighet för alla att komma till vården, de som kan flexa och komma ifrån, fine för dem, men många jag träffar har inte de möjligheterna alls. Då är det inte orimligt att erbjuda kvällstider till dem. Du behöver inte mästra mig, tack.

Jag mästrar dig inte, jag säger emot dig och din i mitt tycke ganska bortskämda syn på vad du tycker att vården ska serva dig med. Om man behöver ta semester/komp/flex/obetald ledig tid för att kunna gå ifrån, och inte tycker det är värt det, kan man heller inte ha ett särskilt stort behov- håller med @Inte_Ung där.
 
Det är säkert olika. Däremot har jag aldrig hört att man måste ta en semesterdag för det.
Det handlar väl om vilken slags yrke man har, jobbar man på "kontor" medliteflexibla arbetsuppgifter är det väl lättare att komma ifrån ett par timmar, men har man ett jobb där någon måste vara på plats en viss tid/göra ett visst pass behövs någon annan tas in och då får man glatt söka ledigt hela dagen.
 
Jag mästrar dig inte, jag säger emot dig och din i mitt tycke ganska bortskämda syn på vad du tycker att vården ska serva dig med. Om man behöver ta semester/komp/flex/obetald ledig tid för att kunna gå ifrån, och inte tycker det är värt det, kan man heller inte ha ett särskilt stort behov- håller med @Inte_Ung där.

Behov och behov, det är väl inte helt orimligt att önska att kunna utföra vårdbesök på morgon/em innan/efter jobb? Såklart kan det inte alltid tillgodoses men i alla fall jag hade lite svårt att med gott samvete gentemot mina kollegor för tredje gången på två veckor lämpa över mina arbetsuppgifter på någon annan för läkarbesök. Går det att få tid på morgonen blir det bara ett par timmar, hade jag fått tid mitt på dagen hade jag med en timme enkel väg till sjukhuset nog inte fått ihop många timmars jobb den dagen.

Det i sin tur leder ju till att jag tycker att tandläkaren/blodgivningen/knäfrakturen som egentligen behöver rehabilitering inte är något jag har behov av att göra något åt just nu. Det hade ju varit helt fantastiskt att ha möjlighet att kunna ta de besöken typ vid 17-18 på eftermiddagen.
 
Lösningar med bokning online är på gång. Det finns redan vissa mottagningar som sköter det via 1177. Tyvärr är det inget som går på en handvändning och de flesta it-system inom vården är 5-10 år gamla. Det är ett sådan gigantisk organisation att de nyutvecklade lösningarna hinner bli föråldrade innan de når hela vägen ner till den enskilde vårdgivaren/patienten.

Sen är det så att någon måste komma klockan 10 och någon måste komma klockan 14. Det finns inte tillräckligt många timmar på dygnet för att alla ska få den där trevliga 8.30 tiden. Staten har fö inte råd med sjuksyrrelönerna ens nu - det blir väldiga skattehöjningar om all vårdpersonal ska ha ersättning för obekväm arbetstid. Och jag är tveksam till om det hade blivit så mycket bekvämare då. Är det bättre att ha tandläkartid kl 23.30?

Fast det du kallar den "trevliga 8.30 tiden" är en riktigt dålig tid för mig. Det är ju så med vuxna. Vi har olika arbetstider. En del jobbar 8-17, andra jobbar natt och en del jobbar skift.

Pensionärer kan ju bokas in kl. 10. Som exempel. De som jobbar skift kan komma kl. 10 de veckor de jobbar eftermiddagsskiftet, lärarna på sommarlovet osv. Poängen tycker jag är att man själv ska bli mer involverad i vilken tid som bokas åt en. Det hade inte varit så illa om man med den förbokade tiden fått med en länk där man själv kunde boka om eller boka av den utan att behöva sitta i telefonkö. Det hade ju även varit bra för sjukvårdspersonalen om de hade sluppit ta emot alla dessa (jag antar att de är hyfsat många på en VC) samtal med folk som bara vill boka om tiden de fått.

Min tandläkare ringer och säger att det är dags att boka in en tid för undersökning och så hittar vi en tid då båda kan (oftast mellan kl. 16-17 inom 1-2 veckors tid). Inga problem.
 
Måste man ta ledigt för att gå till läkaren/tandläkaren? Jag går på arbetstid, men det är kanske olika på olika arbetsplatsen då?

Jag får bara gå på arbetstid (permission) om det är en akuttid. Inte på en i förväg inbokad tid. Då måste jag ta ledigt. Förr fick vi gå på arbetstid men det har ändrats tyvärr.

Vi får gå på blodgivning på arbetstid däremot.
 
Jag jobbar med att göra förhandsbedömningar av orosanmälningar som inkommer till socialtjänsten. Vi har lagstadgat att detta ska ske inom två veckor från att anmälan kommit in. Det är inte alltid som anmälan innehåller telefonnummer till den som ska kallas, och det är inte alltid som telefonnummer går att hitta på nätet. Värst är när den man söker har fem abonnemang och man förstår att flera av dem går till barnen. Eller så har de ett abonnemang och man tänker att det måste vara personens egna telefon men det är barnets och själv har man företagstelefon.
Jag skickar då brev och försöker att ha en veckas framförhållning. Jag har full förståelse för att man inte alltid kan tiden som jag föreslår och de flesta brukar ha full förståelse för den arbetssituation som jag har. Men till skillnad från TS så tar vi inte ut någon avgift av den som inte kommer eller avbokar sent.

Jag tycker att det är fel att bli upprörd över att den som skickar kallelse inte tänker på att t ex barn måste gå i skolan en viss tid. Man skickar ut kallelser utifrån när det finns tider, och vissa kan anpassa sig till den tiden medan andra inte kan det. Jag tycker däremot att man ska bli upprörd om tiden inte går att ändra.

Däremot känns det orimligt att kräva att vårdpersonal av alla de slag ska kunna ta emot en efter ens eget arbete om man jobbar kontorstid. Den som ska ta emot en kan också ha egna barn som t ex går på förskola och då måste förskolepersonalen jobba kväll för att vårdgivaren ska kunna jobba kväll för att man själv vill komma utanför arbetstid. Skulle vårdpersonal behöva arbeta delade pass t ex för att andra ska kunna komma utanför sin egen arbetstid så skulle vården antagligen få ännu svårare att få personal.

På mitt jobb har vi öppet till 19 en kväll i veckan, annars jobbar vi vanlig kontorstid. Vi kan inte ta emot besök hur som helst utan måste hålla oss inom vissa tider eftersom vi måste anpassa oss till när vår säkerhetsvakt arbetar och andra rutiner. Både vi och vårdpersonal arbetar i verksamheter som nu för tiden är utsatta för våld och hot och behöver därför ha en backup omkring oss för att kunna ta emot besök.
 
Det är verkligen inte att respektera folks tid!

Det finns ju folk som har väldigt viktiga arbeten som inte kan vara så flexibla. Nu går jag på ett ställe där min bokade tid är min och ingen annans och jag kommer in den tiden jag har bokat. Funkar utmärkt!
När det har strulat för mig med tiderna till cellprover så har jag helt enkelt pratat med mottagningen så har jag fått en bokad tid istället, inga som helst problem.


Fast det du kallar den "trevliga 8.30 tiden" är en riktigt dålig tid för mig. Det är ju så med vuxna. Vi har olika arbetstider. En del jobbar 8-17, andra jobbar natt och en del jobbar skift.

Pensionärer kan ju bokas in kl. 10. Som exempel. De som jobbar skift kan komma kl. 10 de veckor de jobbar eftermiddagsskiftet, lärarna på sommarlovet osv. Poängen tycker jag är att man själv ska bli mer involverad i vilken tid som bokas åt en. Det hade inte varit så illa om man med den förbokade tiden fått med en länk där man själv kunde boka om eller boka av den utan att behöva sitta i telefonkö. Det hade ju även varit bra för sjukvårdspersonalen om de hade sluppit ta emot alla dessa (jag antar att de är hyfsat många på en VC) samtal med folk som bara vill boka om tiden de fått.

Min tandläkare ringer och säger att det är dags att boka in en tid för undersökning och så hittar vi en tid då båda kan (oftast mellan kl. 16-17 inom 1-2 veckors tid). Inga problem.
Du menar att sjukvården och tandläkarna ska ha koll på vad varje patient arbetar med? Hur kan du anse att det är rimligt överhuvudtaget?
Men ja det är smidigt att kunna boka om tiderna själv, är sjukvårdsinrättningen ansluten till 1177 så verkar det ofta gå att lösa, jag bokade om sonens tandläkartid här om dagen, jag kunde när jag bokade om välja om han ville ha tider hela dagen, förmiddag, eftermiddag eller kväll och vilken dag i veckan. Jag kryssade i det som passade oss bäst och två dagar senare kom det en ny tid om tre veckor.
 
Jag får bara gå på arbetstid (permission) om det är en akuttid. Inte på en i förväg inbokad tid. Då måste jag ta ledigt. Förr fick vi gå på arbetstid men det har ändrats tyvärr.

Vi får gå på blodgivning på arbetstid däremot.

Det är ändå rätt generöst av de som får gå generellt utan att ta obetald ledighet, jag har aldrig fått det och då har jag haft väldigt varierande jobb. Här skulle man iofs få dispens för cellprov-screening men när jag som haft cellförändringar skulle gå tyckte de inte att det var screening utan efterkontroll så då fick jag inte..:meh:

Jag kan absolut hålla med er som önskar att kunna gå när man vill i sak, självklart. Det är bara att jag sitter även på andra sidan och ser hur hopplöst det blir att få ihop. I en verksamhet där man har gott om tider eller är en mindre enhet som är mer lättstyrd så kan det absolut gå att vara mer flexibel. I en som den jag arbetar i, där det är total brist och folk uppmanas gå in på lediga dagar för att riva av två timmars mottagning bara för att lätta lite på köerna, då är "bra" tider en utopi, en tid över huvud taget är bra om man får fram.
 
Jag ber administratören ringa med tid om det är mindre än 1-2 veckors framförhållning. Några dagar känns lite väl.
Men vi har inte några 24-timmars regler kring avbokningar utan man kan avboka 5 minuter innan.. Dock får man inte omboka mer än 1 gång.

Ingen aning om vad du jobbar med, men vad händer om man ombokar mer än 1 gång? Det kan ju hända att man t.ex. blir sjuk eller nåt och inte kan på den nya tiden heller.
 
exakt, det kan vara svårt. Men jag tänker att det också handlar om att vården är så knepigt organiserad, vilken vuxen människa i arbetsför ålder kan komma ifrån 10.45 en tisdag? Det vore så mycket bättre med kvällsöppna vårdcentraler kan jag tycka.
Alla jobbar inte dagtid. Det finns massor med folk som jobbar oregelbundet så för dem kan det passa.
 
Ingen aning om vad du jobbar med, men vad händer om man ombokar mer än 1 gång? Det kan ju hända att man t.ex. blir sjuk eller nåt och inte kan på den nya tiden heller.
Då avslutar vi ärendet och så får det skickas en ny remiss om det fortfarande är aktuellt. Men vi är ju inte helt fyrkantiga så det beror lite på omständigheterna.
 
Jag mästrar dig inte, jag säger emot dig och din i mitt tycke ganska bortskämda syn på vad du tycker att vården ska serva dig med. Om man behöver ta semester/komp/flex/obetald ledig tid för att kunna gå ifrån, och inte tycker det är värt det, kan man heller inte ha ett särskilt stort behov- håller med @Inte_Ung där.
Nä min syn är knappast bortskämd däremot så arbetar jag med patienter som lever vid fattigdomsgränsen, och de kan inte gå ifrån utan att förlora pengar, många har dessutom sms-jobb där de blir inringda och om de du strular det minsta så säger arbetsgivaren tack och hej till dem. Då blir det socialtjänsten som är nästa instans liksom. Jag pratar inte för dem som skriker högst och som är resursstarka, de behöver sällan den vård de tycker att de har rätt till.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 354
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 773
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 471
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp