Rimlig framförhållning?

Ja, med tanke på att sjukhus och liknande klarar av att ha folk dygnet runt, så är jag rätt säker på att vårdcentraler kan utöka sina öppettider. Tror till och med det finns vc som gjort det redan. Och självklart är det en planeringsfråga. Precis som för alla andra branscher som har öppet/kör längre tider.

Fast det är ju akutvård eller inneliggande patienter.
Inom socialtjänsten har vi socialjouren som går in utanför ordinarie kontorstid.
 
Ja, det finns vårdcentraler som har tillräckligt många personal för att ha längre öppettider.
Men det finns också de (se beskrivningen som du besvarade) där det inte går, även med planering. Det behöver finnas två legitimerade läkare på plats hela tiden, utifrån beredskapen att en kan bli tvungen att lämna platsen. Visserligen händer det där "lämna" väldigt sällan, men beredskapen måste finnas.

Ja, det är en planerings- och bemanningsfråga.
Och jo, jag personligen skulle kunna tänka mig att jobba eftermiddag/kväll typ varannan vecka:
Varannan vecka jobba 08-17 med en timmes lunch
Varannan vecka jobba 13-21 med en halvtimmes måltidsuppehåll.

Dock provade man kvällsmottagning gällande planerade besök på en vårdcentral där jag jobbade för ungefär 15 år sedan. Det gick enbart med planerade besök, eftersom det inte fanns tillgång till tillräckligt många BMA för att bemanna laboratorier (på den enhet där jag jobbar idag finns exempelvis två personer, ibland tre, på lab, två personer på samtalsmottagningen och ganska många personer av övriga yrken).
Det var väldigt få personer som tackade ja till att komma på kvällarna, varför kvällsmottagningen lades ner.

Och visst är det en fråga om planering. Men som sagt, kritiska grupper kan vara BMA för att bemanna laboratorier - det skulle kräva en ganska omfattande nyanställning.
Ena problemet med det är tillgång till utbildad personal (BMA precis som så många andra yrken är bristkompetens), andra problemet är att det skulle fördyra att anställa fler människor.

Så visst skulle det gå att organisera. Med högre kostnader som pris.
Frågan är om vi tycker att bekvämligheten är värd de högre kostnaderna som skulle krävas.

Jag tycker absolut att det vore värt det. Vård måste få kosta. Men det är jag det.
 
Fast det är ju akutvård eller inneliggande patienter.
Inom socialtjänsten har vi socialjouren som går in utanför ordinarie kontorstid.

Fortfarande kan dom planera så att det finns personal dygnet runt. Vilket var det jag svarade på. Säkerligen fullt möjligt även på en vårdcentral, även om det såklart kräver resurser i form av personal och pengar.
 
Fortfarande kan dom planera så att det finns personal dygnet runt. Vilket var det jag svarade på. Säkerligen fullt möjligt även på en vårdcentral, även om det såklart kräver resurser i form av personal och pengar.

Det kräver så väldigt mycket extra personal runt omkring, inte bara läkare utan sköterskor, receptionist, röntgenpersonal etc. Att få alla dessa personer att arbeta kvällstid kräver en stor förändring i samhällsapparaten som att barnomsorg ska vara öppen dygnet runt för att föräldrarna ska kunna arbeta obekväm arbetstid.

Att det fungerar att upprätthålla en akutnivå beror bl a på att det är många som arbetar kontorstid och därför kan den andra föräldern många gånger ta hand om barnen, alternativt är att man fått plats på några av de få nattis som finns.
 
Till er som tycker att det inte borde vara svårt att bemanna en vårdcentral obekväma tider.

Vi har redan idag för få distriktsläkare. Många som väljer den specialiteten gör det för att arbetstiderna är till största delen dagtid med få jourer jämfört med att arbeta på sjukhus. Jag gissar att arbetstiderna lockar även andra personalkategorier. Risken om alla vårdcentraler måste hålla öppet kvällstid för bokade tider är att det blir svårare att bemanna primärvården.
 
Till er som tycker att det inte borde vara svårt att bemanna en vårdcentral obekväma tider.

Vi har redan idag för få distriktsläkare. Många som väljer den specialiteten gör det för att arbetstiderna är till största delen dagtid med få jourer jämfört med att arbeta på sjukhus. Jag gissar att arbetstiderna lockar även andra personalkategorier. Risken om alla vårdcentraler måste hålla öppet kvällstid för bokade tider är att det blir svårare att bemanna primärvården.

Svårare och dyrare.
Där vinsten är i form av bekvämlighet men inte förbättrad medicinsk kvalitet och inte ökad tillgång till mottagningstider. Inte kortare väntetider, inte mer vård.
Mindre vård för pengarna, snarast, för att kunna bemanna upp fler timmar.
 
Fortfarande kan dom planera så att det finns personal dygnet runt. Vilket var det jag svarade på. Säkerligen fullt möjligt även på en vårdcentral, även om det såklart kräver resurser i form av personal och pengar.

Men om utbildad personal inte finns?
Och om vi redan har svårt att ha råd att bemanna som det är idag?

Är bekvämligheten värd att få mindre vård för samma pengar?
 
Personligen skulle jag inte ha något emot att jobba kvällstid ibland om det gjorde att jag inte började förrän på eftermiddagen. Särskilt när det är som mörkast ute, då vore det fantastiskt att kunna rida när det är ljust ute.
Däremot skulle jag inte vilja ha ett jobb som är ständigt schemalagt så att jag jobbar när alla jag umgås med är lediga. Har haft det så en gång och det var döden om man är så social som jag.
 
Jag har inget behov av gå på rutinundersökning eller icke-akut undersökning utanför normal arbetstid. Bara jag får vara med och välja en tid som passar mig utan att detta ska ta alltför lång tid att ordna (d.v.s. jag vill slippa sitta i långa telefonköer till VC/tandläkarmottagning) så är jag nöjd. Samt att tidsbokning faktiskt erbjuds och tiden hålls (alltså inte som på cellprovtagningen där en försening på 45 min ansågs fullständigt normal och något man skulle räkna med).
 
Jag har inget behov av gå på rutinundersökning eller icke-akut undersökning utanför normal arbetstid. Bara jag får vara med och välja en tid som passar mig utan att detta ska ta alltför lång tid att ordna (d.v.s. jag vill slippa sitta i långa telefonköer till VC/tandläkarmottagning) så är jag nöjd. Samt att tidsbokning faktiskt erbjuds och tiden hålls (alltså inte som på cellprovtagningen där en försening på 45 min ansågs fullständigt normal och något man skulle räkna med).

Det du uttrycker är rimligt.
Viss väntetid kan man dock få acceptera utifrån att det händer oväntade saker. 45 minuter tycker inte jag är OK väntetid men 20-25 minuter kan man få stå ut med (jo, jag förstår det opraktiska).
Det är sällan utövarens fel, utan kan bero på att exempelvis en läkare eller sjuksköterska måste göra något akut.
Att det dök upp ett ärende som inte var planerat och som måste åtgärdas (en sårskada, exempelvis, som behöver sys).
Eller att en person som var bokad, visade sig ha ett mycket större problem än som gått att förutse och som faktiskt inte kan vänta.

Så jo, självklart tycker jag att tider ska hållas men med reservationen att verkligheten inte alltid är sådan att tiden faktiskt kan hållas.

Där ser ju jag å andra sidan den inte helt ovanliga verkligheten att patienter kommer tio-femton minuter försenade till sin mottagningstid och ändå förväntar sig att vårdgivaren ska ha gott om tid.
Man har haft svårt att hitta parkering (jo, självklart kan det vara svårt!) eller man har åkt för sent. Eller man tog miste på tiden.
Och man blir arg om vårdgivaren informerar om att det bara är tio minuter kvar av tillgänglig tid - för nu när man är på plats, måste man ju få ordentligt med tid med vårdgivaren!

eller man förväntar sig att kunna ta upp sju-åtta olika ärenden (det är inte en överdrift, även om tre-fyra ärenden nog är det mer vanliga) på samma gång.
 
Jag har inget behov av gå på rutinundersökning eller icke-akut undersökning utanför normal arbetstid. Bara jag får vara med och välja en tid som passar mig utan att detta ska ta alltför lång tid att ordna (d.v.s. jag vill slippa sitta i långa telefonköer till VC/tandläkarmottagning) så är jag nöjd. Samt att tidsbokning faktiskt erbjuds och tiden hålls (alltså inte som på cellprovtagningen där en försening på 45 min ansågs fullständigt normal och något man skulle räkna med).
Men du behöver inte gå på cellprovsscreeningen. Du kan boka en tid som passar dig hos en gynekolog.
 
Det du uttrycker är rimligt.
Viss väntetid kan man dock få acceptera utifrån att det händer oväntade saker. 45 minuter tycker inte jag är OK väntetid men 20-25 minuter kan man få stå ut med (jo, jag förstår det opraktiska).
Det är sällan utövarens fel, utan kan bero på att exempelvis en läkare eller sjuksköterska måste göra något akut.
Att det dök upp ett ärende som inte var planerat och som måste åtgärdas (en sårskada, exempelvis, som behöver sys).
Eller att en person som var bokad, visade sig ha ett mycket större problem än som gått att förutse och som faktiskt inte kan vänta.

Så jo, självklart tycker jag att tider ska hållas men med reservationen att verkligheten inte alltid är sådan att tiden faktiskt kan hållas.

Där ser ju jag å andra sidan den inte helt ovanliga verkligheten att patienter kommer tio-femton minuter försenade till sin mottagningstid och ändå förväntar sig att vårdgivaren ska ha gott om tid.
Man har haft svårt att hitta parkering (jo, självklart kan det vara svårt!) eller man har åkt för sent. Eller man tog miste på tiden.
Och man blir arg om vårdgivaren informerar om att det bara är tio minuter kvar av tillgänglig tid - för nu när man är på plats, måste man ju få ordentligt med tid med vårdgivaren!

eller man förväntar sig att kunna ta upp sju-åtta olika ärenden (det är inte en överdrift, även om tre-fyra ärenden nog är det mer vanliga) på samma gång.

Fast där på cellprovtagningen så hade de tydligen sån rutiner att man fick en tid hemskickad till sig. Det såg ut som att man faktiskt hade en bokad tid men när man kom dit och frågade när det gått 10-15 min från min bokade tid så sa de som om det var det mest självklara att man egentligen inte hade en bokad tid på det sättet utan det var en väldigt ungefärlig tid så att jag kom in kl. 10.45 istället för kl. 10 var något jag skulle räknat med. Men vanliga förseningar där de ber om ursäkt för att de är sena och förklarar att just idag har det tyvärr kört ihop sig är ju sånt man får räkna med. Så var inte fallet på cellprovtagningen.
 
Men du behöver inte gå på cellprovsscreeningen. Du kan boka en tid som passar dig hos en gynekolog.

Det gör jag numera. Jag tycker bara att det var synd att de inte informerade om detta när de skickade tiden till mig. Jag hade ingen aning om att det var så det gick till. Nu går jag tidsbokat (riktig tidsbokning) till en barnmorska och det funkar jättebra!
 
Det gör jag numera. Jag tycker bara att det var synd att de inte informerade om detta när de skickade tiden till mig. Jag hade ingen aning om att det var så det gick till. Nu går jag tidsbokat (riktig tidsbokning) till en barnmorska och det funkar jättebra!
Jaha, det var första gången du gjorde provet? Annars tycker jag att man lärt sig både vad gäller cellprov och mammografi att man är många bokade på samma tid. Jag har många gånger kommit i god tid och blivit inropad före den tid jag var kallad till, de hugger ju på alla som är där.

Jag var hos tandläkaren förra veckan och fick vänta 40 minuter. Det var min bokade tid, tandläkaren är ensam med två tandsköterskor på mottagningen. Min försening berodde på att hon tagit in en patient med akut tandvärk och det irriterade mig, jag satt där på min arbetstid. Är man ensam tandläkare/läkare har man inte utrymme för akutpatienter i min värld, om man inte avsätter en stund varje dag för just sådana. Men när det gäller screening och löpande band så ställer jag inte de kraven.
 
Jag tycker absolut att det vore värt det. Vård måste få kosta. Men det är jag det.
Men det finns ju inte folk? Och det är inte så enkelt som att det inte handlar om pengar. I mitt landsting står vårdavdelningar och operationssalar stängda för att det inte finns sjuksköterskor. Hur skulle man då hitta sjuksköterskor som kan stå och göra enkel provtagning klockan 22? Även olika specialiteter bland läkarna är det brist på.
 
Jaha, det var första gången du gjorde provet? Annars tycker jag att man lärt sig både vad gäller cellprov och mammografi att man är många bokade på samma tid. Jag har många gånger kommit i god tid och blivit inropad före den tid jag var kallad till, de hugger ju på alla som är där.

Jag var hos tandläkaren förra veckan och fick vänta 40 minuter. Det var min bokade tid, tandläkaren är ensam med två tandsköterskor på mottagningen. Min försening berodde på att hon tagit in en patient med akut tandvärk och det irriterade mig, jag satt där på min arbetstid. Är man ensam tandläkare/läkare har man inte utrymme för akutpatienter i min värld, om man inte avsätter en stund varje dag för just sådana. Men när det gäller screening och löpande band så ställer jag inte de kraven.

Nä, de andra gångerna har det inte varit det problemet. Har väl haft tur och kommit in rätt snabbt och tyckt att det var en rimlig tid att vänta.

Sen tycker jag att det rätt ohyfsat att boka in så många på samma tid att det blir 45 min väntetid för en som kommer 10-15 min innan "bokad" tid och dessutom inte be det minsta om ursäkt för det utan snorkigt påpeka att det är så det är och att jag i stort sett var korkad som trodde nåt annat. Då respekterar man inte folks tid. Sen tycker jag att man ska informera tydligt i kallelsen om det.

Jag kom alltså dit kl. 9.45, hade tid kl. 10.00 och blev inte inkallad förrän 10.45.
 
Jag har också fått brevkallelse med kort varsel, två dagar innan. Mottagningens argument var att ”du ska ha fått den förra veckan” (de hade skickat den veckan innan).
Vadå ”ska ha fått”? Det var nästan som om sekreteraren antydde att jag minsann fått den tidigare än jag sa. :mad:

Ännu sämre var att jag fick sms-påminnelsen innan kallelsen. :banghead: Så jag fick halvpanik över att jag fått en tid jag inte visste om.
 
Men det finns ju inte folk? Och det är inte så enkelt som att det inte handlar om pengar. I mitt landsting står vårdavdelningar och operationssalar stängda för att det inte finns sjuksköterskor. Hur skulle man då hitta sjuksköterskor som kan stå och göra enkel provtagning klockan 22? Även olika specialiteter bland läkarna är det brist på.

Fast det är ju ett problem generellt inom vården och nått som måste jobbas på att lösa. Får man bukt på det, det jag ingen anledning till att inte anpassa vårdkontakt efter moderna arbetstider. Vad jag ser, så finns personal att tillgå. Åtminstone sköterskor. Problemet är ju att dom inte vill jobba kvar.
 
Min dotter som då var 7 år fick en kallelse till tandläkaren kl. 10 en vardag. Hon gick då i skolan mellan kl. 8-13. När jag ringde för att avboka frågade jag varför de skickar ett kallelse till en tid då alla barn garanterat går i skolan. Hon svarade bara att då får barnet ta ledigt från skolan den tiden det tar att gå till tandläkaren.

Det finns ju vuxna som jobbar andra tider än kl. 8-17 men alla 7-åringar jag hört talas om går faktiskt i skolan kl. 10 en torsdag. Hur tänkte de där egentligen?
När jag gick i grundskolan åkte vi till tandläkaren med skoltaxi, ca 6 barn per gång. Då fick vi hänga där på Folktandvården några timmar och åkte tillbaks till skolan till lunch.
Detta var en landsbygdsskola.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 355
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 371
Senast: Fille
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 773
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 474
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp