Bukefalos 28 år!

Rimlig framförhållning?

exakt, det kan vara svårt. Men jag tänker att det också handlar om att vården är så knepigt organiserad, vilken vuxen människa i arbetsför ålder kan komma ifrån 10.45 en tisdag? Det vore så mycket bättre med kvällsöppna vårdcentraler kan jag tycka.

Jag är helt för mer kvälls- och helgöppen vård. Tyvärr är det ont om pengar i vården redan och det är dyrt att ha folk på obekväma tider.

Fast det du kallar den "trevliga 8.30 tiden" är en riktigt dålig tid för mig. Det är ju så med vuxna. Vi har olika arbetstider. En del jobbar 8-17, andra jobbar natt och en del jobbar skift.

Pensionärer kan ju bokas in kl. 10. Som exempel. De som jobbar skift kan komma kl. 10 de veckor de jobbar eftermiddagsskiftet, lärarna på sommarlovet osv. Poängen tycker jag är att man själv ska bli mer involverad i vilken tid som bokas åt en. Det hade inte varit så illa om man med den förbokade tiden fått med en länk där man själv kunde boka om eller boka av den utan att behöva sitta i telefonkö. Det hade ju även varit bra för sjukvårdspersonalen om de hade sluppit ta emot alla dessa (jag antar att de är hyfsat många på en VC) samtal med folk som bara vill boka om tiden de fått.

Min tandläkare ringer och säger att det är dags att boka in en tid för undersökning och så hittar vi en tid då båda kan (oftast mellan kl. 16-17 inom 1-2 veckors tid). Inga problem.

Det är som sagt på g med bokning online men det kan nog ta en 5-10 år är innan det är standard överallt. Fram till dess så är min erfarenhet att de flesta gör sitt yttersta för att ta hänsyn till allas önskemål. Att ringa runt till alla fungerar möjligen på väldigt små mottagningar. Vi tar emot 120 patienter i veckan och då har vi väldigt få besök jämfört med vårdcentraler etc.
 
Jag är helt för mer kvälls- och helgöppen vård. Tyvärr är det ont om pengar i vården redan och det är dyrt att ha folk på obekväma tider.



Det är som sagt på g med bokning online men det kan nog ta en 5-10 år är innan det är standard överallt. Fram till dess så är min erfarenhet att de flesta gör sitt yttersta för att ta hänsyn till allas önskemål. Att ringa runt till alla fungerar möjligen på väldigt små mottagningar. Vi tar emot 120 patienter i veckan och då har vi väldigt få besök jämfört med vårdcentraler etc.

En fråga av ren nyfikenhet:

Om ni skickar ut 100 tidsbokningar till patienter. Ungefär hur många uppskattar du:
-Låter bli att dyka upp
-Ringer och bokar av
-Ringer och bokar om
-Dyker upp på den tid ni har valt åt dem
 
Något många mottagningar bla tandis har börjat med är att skicka en påminnelse via sms några dagar innan. Tandis gör det dessutom två ggr en gång veckan innan en gång dagen innan. För mig som just nu har ett minne som en dement guldfisk är det perfekt, särskilt när besöket bokats en längre tid i förväg. :up:
 
Fast det du kallar den "trevliga 8.30 tiden" är en riktigt dålig tid för mig. Det är ju så med vuxna. Vi har olika arbetstider. En del jobbar 8-17, andra jobbar natt och en del jobbar skift.

Pensionärer kan ju bokas in kl. 10. Som exempel. De som jobbar skift kan komma kl. 10 de veckor de jobbar eftermiddagsskiftet, lärarna på sommarlovet osv. Poängen tycker jag är att man själv ska bli mer involverad i vilken tid som bokas åt en. Det hade inte varit så illa om man med den förbokade tiden fått med en länk där man själv kunde boka om eller boka av den utan att behöva sitta i telefonkö. Det hade ju även varit bra för sjukvårdspersonalen om de hade sluppit ta emot alla dessa (jag antar att de är hyfsat många på en VC) samtal med folk som bara vill boka om tiden de fått.

Min tandläkare ringer och säger att det är dags att boka in en tid för undersökning och så hittar vi en tid då båda kan (oftast mellan kl. 16-17 inom 1-2 veckors tid). Inga problem.

Visst är det så, att det finns olika tider som passar olika personer, men de tider som går åt snabbast när patienter bokar om är morgon och sen em tid.

Men, som patient gillar jag att kunna boka själv, typ cellprov och liknande. Då kan jag välja när det passar mig och om jag hellre vill vänta lite längre för att slippa ta ledigt från jobbet.
 
Min dotter som då var 7 år fick en kallelse till tandläkaren kl. 10 en vardag. Hon gick då i skolan mellan kl. 8-13. När jag ringde för att avboka frågade jag varför de skickar ett kallelse till en tid då alla barn garanterat går i skolan. Hon svarade bara att då får barnet ta ledigt från skolan den tiden det tar att gå till tandläkaren.

Det finns ju vuxna som jobbar andra tider än kl. 8-17 men alla 7-åringar jag hört talas om går faktiskt i skolan kl. 10 en torsdag. Hur tänkte de där egentligen?

Tider erbjuds under verksamhetens ordinarie öppettid...
det verkar ganska rimligt.

Sedan kan man ha åsikten att den som bokar och skickar kallelser ska titta på personnumret på alla och helst kontakta innan för att se så tiden fungerar. Men det skulle innebära en enorm tidsåtgång som sannolikt inte vore rimlig kostnadsmässigt.
Det är som sagt knappa resurser, och de behöver användas rationellt.
 
Jag tycker att det är väldigt onödigt att ta ledigt från skolan för det när de bara går i skolan halva dagar (d.v.s. slutar efter lunch). Bättre då att få en tid mellan 13-15 (när de flesta fortfarande jobbar men små skolbarn inte längre går i skolan).

Jag går med mitt barn till en annan tandläkare där man själv är med och bokar tiden och väljer då tider som passar oss.

Du vet att små barn ofta har halvdagar.
Det visste inte jag förrän du skrev det här.
 
Men det får ju lösas med arbetsgivaren. Jag tycker inte att vården ska behöva ha öppet kvällar och helger för att folk ska slippa ta ledigt. Att kräva att andra ska jobba kvällar och helger och anpassa sig känns orimligt.
Okej, en kväll i veckan är fint, men mer än så är orimligt. Att kräva att människor på vårdcentralen arbetar obekväma tider för att det annars blir obekvämt för en själv känns sådär.

Gäller det kollektivtrafik, taxi och andra yrken också? Eller är det bara vården som inte ska behöva anpassa sig?
 
Därför att många av de patienter jag träffar arbetar inom lågt betalda kvinnoyrken som har svårt att komma ifrån. De måste ta semester t ex för att träffa någon vårdgivare en timme kanske högst. Jag menar att det måste finnas möjlighet för alla att komma till vården, de som kan flexa och komma ifrån, fine för dem, men många jag träffar har inte de möjligheterna alls. Då är det inte orimligt att erbjuda kvällstider till dem. Du behöver inte mästra mig, tack.

Min bokade tid hos ortopeden (verklig; inte fiktiv) är kl 920.
En inte jättepraktisk tid sett till mitt jobb.
Men jag har fått avboka det mesta den förmiddagen och hoppas kunna börja kl 1030 (tagit höjd för att det krånglar inne på sjukhuset och räknar med att mitt besök kan bli något försenat; själva besöket tar nog fem minuter, och så tar det en kvart-tjugo minuter att köra till jobbet efterår).
Det är ju så man får göra, oavsett om man är hög- eller lågavlönad. Man får göra sig ledig betydligt längre tid än förväntat.
 
Att behöva ta en hel semesterdag låter helt befängt.

Ja, men en halv till en semesterdag kan vara vad det "kostar" beroende på vad arbetstagaren har för flexavtal. På min arbetsplats har många ett avtal som tillåter en timmes flexande vid arbetspassets början och slut, och en halvtimme i varje ände kring lunchen.

Andra har rätt att flexa hur de vill mellan kl 06-22, oavsett veckodag.
 
Pensionärer kan ju bokas in kl. 10. Som exempel. De som jobbar skift kan komma kl. 10 de veckor de jobbar eftermiddagsskiftet, lärarna på sommarlovet osv. Poängen tycker jag är att man själv ska bli mer involverad i vilken tid som bokas åt en. Det hade inte varit så illa om man med den förbokade tiden fått med en länk där man själv kunde boka om eller boka av den utan att behöva sitta i telefonkö. Det hade ju även varit bra för sjukvårdspersonalen om de hade sluppit ta emot alla dessa (jag antar att de är hyfsat många på en VC) samtal med folk som bara vill boka om tiden de fått.

Jag håller med dig.
Men de allra flesta kommer faktiskt den tid de blivit kallade. Man ordnar det.
 
En fråga av ren nyfikenhet:

Om ni skickar ut 100 tidsbokningar till patienter. Ungefär hur många uppskattar du:
-Låter bli att dyka upp
-Ringer och bokar av
-Ringer och bokar om
-Dyker upp på den tid ni har valt åt dem

Hos oss: Säg att högst tio vill byta tiden. Av 100 kallade patienter uteblir nog ett par-tre.
Resten dyker upp.

Av dem som får tiden bokad tia 1177 är det mycket högre bortfall och mycket mer ändrande av tider.
Skulle säga att var femte uteblir, lika många vill byta tiden.
 
Gäller det kollektivtrafik, taxi och andra yrken också? Eller är det bara vården som inte ska behöva anpassa sig?

Verksamheterna är ju dimensionerade olika.

Jag har tidigare arbetat på en vårdcentral där det fanns 2½ tjänster distriktsläkare, 3 tjänster distriktssköterska (inklusive undersköterska), 60% kurator. 3 tjänster vårdadministratör.

Distrikstläkaren kan behöva lämna lokalerna för att åka ut och bedöma vårdintyg, eller konstatera dödsfall.
Tror du att det skulle fungera med långa öppettider i en sådan verksamhet?
 
Hos oss: Säg att högst tio vill byta tiden. Av 100 kallade patienter uteblir nog ett par-tre.
Resten dyker upp.

Av dem som får tiden bokad tia 1177 är det mycket högre bortfall och mycket mer ändrande av tider.
Skulle säga att var femte uteblir, lika många vill byta tiden.
Skillnaden tyckte jag var intressant. Har du teorier om varför.
 
Skillnaden tyckte jag var intressant. Har du teorier om varför.

Jag kan ju bara spekulera.
Men lite kan det bero på vilken människogrupp det handlar om.
De flesta av dem som bokar via 1177 är unga människor, och många av ärendena ser inte så allvarliga ut. En del av dem hör av sig dagen efter och vill ha en ny tid för de glömde, andra hör aldrig av sig igen och man kan tänka sig att problemet gått över/försvunnit.

Jag brukar föredra att folk ringer för att boka tid, just på grund av att det är så pass vanligt att man uteblir och glömmer när man bokar via nätet.

De som får kallelser är ju som regel personer som har haft en viss diagnos en tid, och som har en fortlöpande kontakt över tid.
De personerna verkar vara mer motiverade att komma, oftast en äldre persongrupp som verkar ha större förståelse för att tider ska hållas.

Jag gissar alltså på en attitydskillnad.

Jag tycker mig kunna se den skillnaden på buke också: många yngre (tänker nu på personer upp till ca 30årsåldern) verkar ställa större krav och verkar vara mindre villiga att anpassa sig. Man verkar ha högre förväntningar på att omgivningen ska anpassa sig efter individen i stället för tvärt om.
 
Fast det är ju inte så konstigt att äldre inte bokar om lika ofta. Pensionärer har ju ingen arbetsgivare som står och kräver att de ska vara på jobbet. Att yngre (som kanske också har små barn) som har mer tidspress på sig är mindre benägna att använda sina semesterdagar till att gå till läkaren/tandläkaren/provtagning är ju heller inte konstigt. Jag skulle aldrig ta ut en semesterdag en dag när mitt barn går i skolan. Inte en chans! Semesterdagar tar jag när barnet är ledig och jag kan ge mitt barn en härlig ledig dag istället för en heldag på fritids. Det blir tillräckligt måna heldagar på fritids på sommarlovet ändå. Jag tänker inte öka antalet genom att använda mina semesterdagar till tandläkarbesök och liknande. Då väntar jag hellre med tandläkarbesöket några veckor extra och får en tid när jag inte jobbar och sparar mina semesterdag.
 
Fast det är ju inte så konstigt att äldre inte bokar om lika ofta. Pensionärer har ju ingen arbetsgivare som står och kräver att de ska vara på jobbet. Att yngre (som kanske också har små barn) som har mer tidspress på sig är mindre benägna att använda sina semesterdagar till att gå till läkaren/tandläkaren/provtagning är ju heller inte konstigt. Jag skulle aldrig ta ut en semesterdag en dag när mitt barn går i skolan. Inte en chans! Semesterdagar tar jag när barnet är ledig och jag kan ge mitt barn en härlig ledig dag istället för en heldag på fritids. Det blir tillräckligt måna heldagar på fritids på sommarlovet ändå. Jag tänker inte öka antalet genom att använda mina semesterdagar till tandläkarbesök och liknande. Då väntar jag hellre med tandläkarbesöket några veckor extra och får en tid när jag inte jobbar och sparar mina semesterdag.

Jag tror att du inte läste riktigt hela mitt inlägg.
Jag drog gränsen runt 30-årsåldern.
De flesta personer som är äldre än 30 år, är inte pensionärer.
 
Hos oss: Säg att högst tio vill byta tiden. Av 100 kallade patienter uteblir nog ett par-tre.
Resten dyker upp.

Av dem som får tiden bokad tia 1177 är det mycket högre bortfall och mycket mer ändrande av tider.
Skulle säga att var femte uteblir, lika många vill byta tiden.

Jag hakar på.

Hos mig kommer cirka 75% på de kallade tiderna utan att höra av sig innan och försöka ändra tiden. Några ber om att få skjuta upp besöket någon vecka men när de får förklarat under vilken lagstiftning jag måste jobba så lyckas vi så gott som alltid hitta en lämplig tid inom mitt lagliga tidsspann.

Till mig kommer mycket sällan pensionärer utan vanliga förvärvsarbetande föräldrar och deras barn.
 
Fast det är ju inte så konstigt att äldre inte bokar om lika ofta. Pensionärer har ju ingen arbetsgivare som står och kräver att de ska vara på jobbet. Att yngre (som kanske också har små barn) som har mer tidspress på sig är mindre benägna att använda sina semesterdagar till att gå till läkaren/tandläkaren/provtagning är ju heller inte konstigt. Jag skulle aldrig ta ut en semesterdag en dag när mitt barn går i skolan. Inte en chans! Semesterdagar tar jag när barnet är ledig och jag kan ge mitt barn en härlig ledig dag istället för en heldag på fritids. Det blir tillräckligt måna heldagar på fritids på sommarlovet ändå. Jag tänker inte öka antalet genom att använda mina semesterdagar till tandläkarbesök och liknande. Då väntar jag hellre med tandläkarbesöket några veckor extra och får en tid när jag inte jobbar och sparar mina semesterdag.
Men då är väl lösningen att arbetsgivarna blir generösa och låter anställda gå på läkar- och tandläkarbesök på arbetstid? Inte att vården ska behöva ha öppet på obekväma tider för att föräldrar vill ge sina barn "härliga lediga dagar". Eller så får man väl välja privata, egenbetalda lösningar som erbjuder den tillgänglighet man vill ha. Jag tycker att det låter som ett häpnadsväckande krav på samhället att vård ska erbjudas på tider som inte inkräktar på något som helst annat.
 
Verksamheterna är ju dimensionerade olika.

Jag har tidigare arbetat på en vårdcentral där det fanns 2½ tjänster distriktsläkare, 3 tjänster distriktssköterska (inklusive undersköterska), 60% kurator. 3 tjänster vårdadministratör.

Distrikstläkaren kan behöva lämna lokalerna för att åka ut och bedöma vårdintyg, eller konstatera dödsfall.
Tror du att det skulle fungera med långa öppettider i en sådan verksamhet?

Ja, med tanke på att sjukhus och liknande klarar av att ha folk dygnet runt, så är jag rätt säker på att vårdcentraler kan utöka sina öppettider. Tror till och med det finns vc som gjort det redan. Och självklart är det en planeringsfråga. Precis som för alla andra branscher som har öppet/kör längre tider.
 
Ja, med tanke på att sjukhus och liknande klarar av att ha folk dygnet runt, så är jag rätt säker på att vårdcentraler kan utöka sina öppettider. Tror till och med det finns vc som gjort det redan. Och självklart är det en planeringsfråga. Precis som för alla andra branscher som har öppet/kör längre tider.

Ja, det finns vårdcentraler som har tillräckligt många personal för att ha längre öppettider.
Men det finns också de (se beskrivningen som du besvarade) där det inte går, även med planering. Det behöver finnas två legitimerade läkare på plats hela tiden, utifrån beredskapen att en kan bli tvungen att lämna platsen. Visserligen händer det där "lämna" väldigt sällan, men beredskapen måste finnas.

Ja, det är en planerings- och bemanningsfråga.
Och jo, jag personligen skulle kunna tänka mig att jobba eftermiddag/kväll typ varannan vecka:
Varannan vecka jobba 08-17 med en timmes lunch
Varannan vecka jobba 13-21 med en halvtimmes måltidsuppehåll.

Dock provade man kvällsmottagning gällande planerade besök på en vårdcentral där jag jobbade för ungefär 15 år sedan. Det gick enbart med planerade besök, eftersom det inte fanns tillgång till tillräckligt många BMA för att bemanna laboratorier (på den enhet där jag jobbar idag finns exempelvis två personer, ibland tre, på lab, två personer på samtalsmottagningen och ganska många personer av övriga yrken).
Det var väldigt få personer som tackade ja till att komma på kvällarna, varför kvällsmottagningen lades ner.

Och visst är det en fråga om planering. Men som sagt, kritiska grupper kan vara BMA för att bemanna laboratorier - det skulle kräva en ganska omfattande nyanställning.
Ena problemet med det är tillgång till utbildad personal (BMA precis som så många andra yrken är bristkompetens), andra problemet är att det skulle fördyra att anställa fler människor.

Så visst skulle det gå att organisera. Med högre kostnader som pris.
Frågan är om vi tycker att bekvämligheten är värd de högre kostnaderna som skulle krävas.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 383
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 391
Senast: Fille
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 846
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 779
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp