Rimlig kostnad för träning

Nu jobbar ju många tränare på sin egna gård och kanske säljer hästar/driver inackorderingsstall,

Ja precis :cool: Det är få som enbart försörjer sig på träningar enbart ;) tror inte jag vet någon här som gör det ?

Ang hoppekvationen så blir det ju mer pengar för kortare tid men i snitt ändå detsamma om du inte står där och har träningar timme ut och timme in varje kväll ;)
 
Senast ändrad:
@mackan hur menar du att hopptränaren i snitt får samma? Det får den ju definitivt inte. Hopptränaren som kommer till oss får 1200-1500kr i timmen, dressyrtränaren 1000kr.

Du betalar ju själv ett högst normalt pris? 250kr för 30min är ju en timlön på 500 kr/tim och det är ju rimligt eftersom det är på tränarens egna gård utan restid för hen osv.
Jag hävdar fortfarande att de som rider för 200-300kr per timme ska vara väldigt tacksamma för sina tränare eftersom det är nästintill välgörenhet :p eller svart :D
 
@Jfrelin fattar inte vad du menar :D

Jag menar att ingen jag redovisat har träningar som enda inkomst . Så om x hopptränare har x antal träningar och en annan dressyrtränare x antal utifrån sina egna marknadsupplägg så jämnar det ut sig utifrån tränaren som företagare och deras upplägg och hur de Finansierar sig . Kort och gott .
Hur många träningar de väljer att ha osv och priser de tar, beror ju på dem hur de väljer att finansiera sig och övrig verksamhet ?
 
Senast ändrad:
@mackan absolut men faktum kvarstår att en hopptränare tjänar mer än en dressyrtränare på samma tid. En dressyrtränare måste alltså ha fler träningar för att dra in lika mycket pengar på just träningsverksamhet.
 
Det beror lite vem jag tränar för men som det ser ut i dagsläget så rider vi för, för oss en ny tränare där prislistan är 350:- för 45 min enskilt och 250:- för samma tid i grupp om 2. Utbildad ridlärare level II och vidareutbildad i dressyr.

Tidigare har jag ridit för ett par andra där jag betalt 200-250:-/45min för personer som inte själva varit utbildade men har själva haft stor erfarenhet av utbildning av häst och tävlingsmeriter. Trivdes väldigt bra, nu är det dock lite långt att åka.

Kan tänka mig att betala betydligt mer för en givande träning också. Men just nu känns det lagom med 250-350:- så vi kan träna oftare för det är vad vi behöver just nu :)
 
Jag har provat 2 andra tränare nu, känns som om det ger mer valuta för pengarna. Har en summa jag tycker är rimligt att träna för varje månad, och vill ju få ut så mycket "nytta" som möjligt för den summan.
 
Jag undrar om min tränare läste denna tråd. Hon höjer priset till 350:- för 30 minuter from 1 februari. :p
 
@mackan hur menar du att hopptränaren i snitt får samma? Det får den ju definitivt inte. Hopptränaren som kommer till oss får 1200-1500kr i timmen, dressyrtränaren 1000kr.

Du betalar ju själv ett högst normalt pris? 250kr för 30min är ju en timlön på 500 kr/tim och det är ju rimligt eftersom det är på tränarens egna gård utan restid för hen osv.
Jag hävdar fortfarande att de som rider för 200-300kr per timme ska vara väldigt tacksamma för sina tränare eftersom det är nästintill välgörenhet :p eller svart :D

Varför är 300 kr/timme välgörenhet?

Såvida det inte ingår häst- och/eller anläggningshyra så blir det ju en helt ok timpenning för tränaren om man får 300 i timmen. Bara som jämförelse så motsvarar det en månadslön på 54000. Det skulle jag inte kalla välgörenhet. Sen kanske man inte pallar att ha träningar 8 h/dag, men även om man bara jobbar 4 h/dag så skulle det ju gå att leva på det.
 
Varför är 300 kr/timme välgörenhet?

Såvida det inte ingår häst- och/eller anläggningshyra så blir det ju en helt ok timpenning för tränaren om man får 300 i timmen. Bara som jämförelse så motsvarar det en månadslön på 54000. Det skulle jag inte kalla välgörenhet. Sen kanske man inte pallar att ha träningar 8 h/dag, men även om man bara jobbar 4 h/dag så skulle det ju gå att leva på det.
Nej, som företagare betalar du själv egenavgifter motsv arbetsgivaravgifter. Dessutom får du själv betala semester, pension, försäkringar m fl kostnader som arbetsgivaren står för om du arbetar på A-skatt. Dessutom moms då - även om det bara är 6% på just ridlektioner. Du får i det närmaste halvera en "lön" på F-skatt för att jämföra med en lön på A-skatt.
 
Nej, som företagare betalar du själv egenavgifter motsv arbetsgivaravgifter. Dessutom får du själv betala semester, pension, försäkringar m fl kostnader som arbetsgivaren står för om du arbetar på A-skatt. Dessutom moms då - även om det bara är 6% på just ridlektioner. Du får i det närmaste halvera en "lön" på F-skatt för att jämföra med en lön på A-skatt.

Halvera vet jag inte, LKP brukar väl vara runt 35%?

Då är det fortfarande en lön på 35000, vilket jag inte skulle kalla välgörenhet.

Problemet är väl snarast att de flesta tränare inte är i den positionen att de har så många elever - för de tränare jag känner har den bristande lönsamheten inte i första hand berott på att man inte får tillräckligt betalt de timmar man jobbar, problemet är att man inte lyckas fakturera tillräckligt många timmar. Plus då att det för de flesta inte är realistiskt att undervisa med kvalitet 40 h/veckan. Alltså behöver man antingen avsevärt högre priser så att det räcker att fakturera färre timmar, eller fler ben att stå på. Det senare verkar ju rätt vanligt, tycker jag, t ex kombinera med hovslageri, tillridningshästar, jobb på ridskola, eller nåt annat. Är man tillräckligt välrenommerad, typ A-tränare, kan man höja priserna och helt enkelt jobba färre timmar.
 
Halvera vet jag inte, LKP brukar väl vara runt 35%?

Då är det fortfarande en lön på 35000, vilket jag inte skulle kalla välgörenhet.

Problemet är väl snarast att de flesta tränare inte är i den positionen att de har så många elever - för de tränare jag känner har den bristande lönsamheten inte i första hand berott på att man inte får tillräckligt betalt de timmar man jobbar, problemet är att man inte lyckas fakturera tillräckligt många timmar. Plus då att det för de flesta inte är realistiskt att undervisa med kvalitet 40 h/veckan. Alltså behöver man antingen avsevärt högre priser så att det räcker att fakturera färre timmar, eller fler ben att stå på. Det senare verkar ju rätt vanligt, tycker jag, t ex kombinera med hovslageri, tillridningshästar, jobb på ridskola, eller nåt annat. Är man tillräckligt välrenommerad, typ A-tränare, kan man höja priserna och helt enkelt jobba färre timmar.
Halvera kanske är lite överdrivet, men 35-40% är egenavgifter, 6% är moms. Sen tillkommer t ex semester och pension som du själv måste ansvara för, semesterersättningen på en anställning motsvarar 12% som jämförelse. Sen måste du som företagare räkna in viss odebiterbar tid för t ex administration, marknadsföring osv - sånt som måste göras men som du inte kan begära att någon annan betalar för. Hur mycket som är rimligt är givetvis en diskussionsfråga. Du står även själv för dina omkostnader. Som tränare behöver de kanske inte vara jättestora, om du inte håller träningarna på egen anläggning. Men då tillkommer ju troligtvis resor istället + att eleven måste betala anläggningsavgift. 300 kr i timmen på F-skatt ger i slutänden inte särskilt mycket i lön, även om du kan hålla nere den odebiterbara tiden.
 
Frilanskalkylatorn är ett bra verktyg - går lätt att googla fram :-) 300 kr/timmen med 20% overhead motsvarar enligt den 20 000 i månaden i vanlig lön (före skatt förstås). Med 30% overhead motsvarar det ca 18000 i månaden.
 
@warg Mao hade de tjänat ungefär som en taxichaufför (vilket jag är:p). Då jobbar jag iofs både fler timmar och dessutom nätter. Så mina vita träningar om 200 :- ger mer timlön än mitt vanliga jobb.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
@Mabuse
Som tillägg till det @warg skrivit så jobbar instruktörer huvudsakligen på obekväm tid. Kväll och helg. Det bör också återspeglas i lönen.

Men som allt annat så styrs ju det av tillgång och efterfrågan, inte så många som kan träna på dagtid heller. Jag har ibland ridit hoppträningar på dagtid och betalar då en 100 lapp mer för då rider jag själv. Men många eller dom flesta rider ju sina egna hästar och hästar i träning på dagtid och då vill dom inte ha lektioner. 300 kronor betalar jag för A- tränare i hoppning i grupp plus 50 kronor i ridhusavgift. Tror det är svårt att klämma ut mer faktiskt.
 
Men som allt annat så styrs ju det av tillgång och efterfrågan, inte så många som kan träna på dagtid heller. Jag har ibland ridit hoppträningar på dagtid och betalar då en 100 lapp mer för då rider jag själv. Men många eller dom flesta rider ju sina egna hästar och hästar i träning på dagtid och då vill dom inte ha lektioner. 300 kronor betalar jag för A- tränare i hoppning i grupp plus 50 kronor i ridhusavgift. Tror det är svårt att klämma ut mer faktiskt.
470 kr i grupp är det högsta pris jag hört häromkring. Plus ev ridhusavgift.
1.5timme iofs
 
470 kr i grupp är det högsta pris jag hört häromkring. Plus ev ridhusavgift.
1.5timme iofs

Jag vet inte var du bor men det skulle jag aldrig betala på regelbunden basis :D Jag har sett träningar och deltagit på träningar med duktiga tränare genom åren, både Svenska och utländska och dom som är riktigt duktiga har ju samma filosofi egentligen. Inget nytt under solen tyvärr.. Ibland hoppas man ju på att någon ska öppna dörren till all hemlighet och att man helt plötsligt bara ska utvecklas till en svårklassryttare i hoppning men som alltid upptäcker man besvikelsen i att begränsningarna ligger hos en själv :rofl:

Jag kan hoppa vilket stort och hemskt terränghinder som helst men att styra på en jävla fet parallell oxer på 150 två galoppsprång ur hörnet är verkligen lika med självmord :crazy: Någon påstår att jo med en riktig hopphäst så... men jag är tveksam :cautious:

Men jag ska prova en ny hopptränare framöver här så nu får vi se om jag blir en svårklassryttare denna gången :rofl:
 
Jag vet inte var du bor men det skulle jag aldrig betala :D Jag har sett träningar och deltagit på träningar med duktiga tränare genom åren, både Svenska och utländska och dom som är riktigt duktiga har ju samma filosofi egentligen. Inget nytt under solen tyvärr.. Ibland hoppas man ju på att någon ska öppna dörren till all hemlighet och att man helt plötsligt bara ska utvecklas till en svårklassryttare i hoppning men som alltid upptäcker man besvikelsen i att begränsningarna ligger hos en själv :rofl:

Jag kan hoppa vilket stort och hemskt terränghinder som helst men att styra på en jävla fet parallell oxer på 150 två galoppsprång ur hörnet är verkligen lika med självmord :crazy: Någon påstår att jo med en riktig hopphäst så... men jag är tveksam :cautious:
Är väl det där med efterfrågan- har man fulla grupper kan man passa på att ta betalt.
Jag har betalt det en gång och hade lätt gjort det igen om jag var en rik person!
Även om filosofin är samma har vissa det där extra ögat som gör att de justerar övningen så att du plötsligt flyger över den där 150 oxern utan problem :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
921
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 088
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp