Rimlig kostnad för träning

Det där har jag funderat på, är det ett rent arvode då? Ingen OB-ersättning? Måste man ha F-skattsedel för att kunna fakturera arvodet?
Hur man väljer att ta betalt är mellan arrangerande förening och domaren. Vissa skickar fakturor, andra vill ha det betalt på kontot och vissa tar Swish och kontant mot kvitton...
 
Hur man väljer att ta betalt är mellan arrangerande förening och domaren. Vissa skickar fakturor, andra vill ha det betalt på kontot och vissa tar Swish och kontant mot kvitton...
Det intressanta i sammanhanget är vem som skattar. Är det på F-skatt eller på A-skatt?
 
. Jag läser till domare och vi kommer få 200 kr/h sen på lokal och regional nivå när vi är klara. Detta enligt förbundets regler.

Det är inga regler, utan rekommendationer.
Förbundet kan och får inte reglera prissättning som en regel som måste följas, det är samma som med vilken yrkesutövning som helst, det är fri företagsamhet och du kommer inte bli anställd av förbundet så de har inget med domarnas timlön o göra med egentligen.
 
Jag tror det är frivilligt det med. Men det är ju ett år till jag måste veta :idea:
Kolla upp det och berätta gärna :-) Det är ju jättestor skillnad i vad som blir kvar av 200 kr/h på F-skatt och A-skatt. Och det är stor skillnad vad det kostar för klubben också förstås.
 
@JohannaB Vi betalar även domare genom TDB. Just den domaren har inget eget företag utan säger att hen tar upp det som sidoinkomst på sin egen deklaration. Är faktiskt lite nyfiken både på om hen faktiskt tar upp det och vad som hänt om vi som arrangörer hade krävt kvitto.

@ginnies Jag tolkar detta helt klart som att det är regler för maxersättning till domare? http://www.ridsport.se/Tavling/Till-arrangorer/Maxersattningtilldomare/

@warg Enligt länken ovan finns det maxersättning för domare just för att det inte ska kunna bli en överraskning kring domarens ersättning.
 
Jag hävdar fortfarande att det är rekommendation , helt klart är att det finns GP domare som tar långt mer,utan att förbundet gör något utan det är en överenskommelse mellan arrangör och domaren i fråga vid bokningen.
Är rätt säker på att ingen kan eller kommer att straffas av förbundet om de ligger på säg 300 eller som vissa kan ta 400 kr / timme.
 
Det står i länken som @Fiorano lagt in att 200 kr/timme är inklusive lagstadgade skatter och avgifter. Det borde betyda att klubbarna ska betala ut 200 kr/timme och sedan ska skatteverket få det de vill ha och det som blir över får domaren.
 
@ginnies Ja, jag vet också att det finns domare som får mer betalt och det är nog lite förbundet kan göra åt det. Men jag misstänker att förbundet har satt en maxersättning för att ingen domare ska kunna anlitas av en förening och sen kräva mer betalt än vad maxersätning är. Om en domare vill ha mer betalt/en arrangör vill betala mer för att få en specifik domare är det ett annat scenario som ska kommas överens om innan tävling.
 
Jag betalar 350 kr till min tränare för 45 min(C-tränare som själv tävlat svårklass och unghästtoppen) men då är vi ca 8 ekipage den kvällen så misstänker att vi har lite rabatt eftersom vi har ett så stort gäng på samma plats. Jag tycker det är hysteriskt billigt!
De två andra jag tränat för senaste tiden har tagit 500kr och 850kr för samma tid. De har dock större meriter och den dyraste med tränarutbildning och enorma internationella erfarenheter (dansk).

Jag själv tar 375 kr för 45 min. Ingen tränarutbildning men en del erfarenhet och läser till fysioterapeut och hoppas kunna nischa mig åt det hållet såsmåningom.
 
Min ena tränare, utan formell utbildning, men som tävlar högt och har mycket erfarenhet, tar 400 för 45-60 min privat och 200 grupp.

Den andra, som egentligen är hoppryttare, men som är duktig och pedagogisk i dressyren också, tar 240 kr för 45 min privat och 190 kr för 60 min grupp.
 
När jag bodde hos mina tränare och jobbade där red jag gratis lektioner, 1-3 per dag.
Normalt när jag bodde nära betalade jag 450 kr 45 min och 500 kr för 40 min.
Sen flyttade jag, tränaren fick längre att åka och färre andra kunder. Då fick jag betala 800 kr plus 100 i ridhushyra.

Lätt värt det. Det är ju deras levebröd och ska täcka sjukdagar, semester etc.

Tränare ett är utbildar ridlärare och beridarstipendiat som tävlat tom GP.
Tränare två är mer självlärd supertalang som gjort allt. Inte så mkt tävling. Men hjälper Sveriges elit sen många år.

Har en tredje som jag får träna gratis för med pga att han tycker det är kul med fina, väldresserade hästar som ägs av några av hans bästa vänner.
Det är problemlösning, inridning och trick. Han tar annars runt 800 kr.
Han säger: "Man tar inte betalt av familj".
I say thank you!
 
Apropå att vissa tränare tar lite betalt. Jag läser till domare och vi kommer få 200 kr/h sen på lokal och regional nivå när vi är klara. Detta enligt förbundets regler. Och det är samma oavsett erfarenhet. Börjar man döma Nationellt stiger det något. Tur att det jag inte kommer göra det för pengarna :angel:
De är ju sjukt dåligt betalt.:meh: Allt som oftast är de ju dessutom på helger.

Betalar just nu 500:- för 30 minuter privat för A tränare.
Andra tränaren tar 1000:- för 45 minuter privat. Ingen svensk titel på denna och bor inte i Sverige nu, utan kommer för träningar.
 
Jag betalar 300:- för 30 minuter privat. A tränare i Östergötland.
Tycker den tiden är lagom, annars dör jag :p
 
Jag betalar 300:- för 30 minuter privat. A tränare i Östergötland.
Tycker den tiden är lagom, annars dör jag :p

Jag bor ju som du i Östergötland och som jag redovisat tidigare i tråden så är ju det prisspannet precis som du visar normen . Dvs det är den priskategorin tränarna har här som är marknadsmässiga. Solmell, Lilja, Jerhammar , Carlstedt, Åman, Melin mfl . Finns ju många fler, dålig koll på exakt vad hopptränarna tar men de hamnar ju i min vetskap inte högre de heller -Spetz, Rinne' osv, men då är det ju iof per automatik gruppträningar i regel .
 
Tycker det är så intressant att läsa, variationerna är stora över landet tycker jag. Noterar även att de som har tränarlicens verkar ligga lite högre än de utan vilket jag tycker känns helt rimligt. Och min nuvarande tränare tillhör de dyrare om man bortser från internationella tränare.
 
@Wilfa håller med ang licens/utbildning !
Utöver det så är det ju lite krasst så att priserna måste vara marknadsmässiga vid konkurrens och att priser kan sättas som man vill av egna företagare /privata marknaden.

Om din tränare utan formell utbildning höjer priset och ligger högt så har denne ju såklart all rätt i världen att göra det , om kunderna följer med och tycker det är värt det/ekonomiskt möjligt . Om de inte gör det så kommer tränaren ju hamna snett i fråga om elevantal och inkomst .

Tycker din tråd är jätteintressant :)
 
Senast ändrad:
Tillägg ...

Oftast när man är supernöjd med sin tränare gör man ju allt det går att trots prishöjning fortsätta? . Dock självklart finns det en smärtgräns för alla någonstans, beroende på hur ekonomi ser ut och ffa hur ofta man kanske tycker sig behöva rida för tränaren också tänker jag ?

Jag tror tex att många av de tränare vi har här i länet , hamnat rätt dels marknadsmässigt i sak utifrån konkurrens , men även då utifrån att priset landar marknadsmässigt rätt för att de flesta elever då har råd att verkligen rida typ varje vecka eller iallafall minst 2 ggr/månad .

Det är ju också högst relevant från tränarnas sida gällande vad som är ekonomiskt i ett helhetsperspektiv .
 
Hopptränare tjänar mycket mycket mer. Till oss kommer en normal tränare typ C kanske och tar 300 kr per ekipage för en timme men så är de 4-5 ekipage då blir det ju 1200-1500 kr per timme. Det är hopptränare man ska vara alltså..... billigare att tävla hoppning också :p

Som sagt det är ju fri prissättning men jag är alltid skeptisk till att saker är vitt om man tar 300kr för en timme. Det är som frisörer som slingar och färgar för 350kr..... Det är omöjligt att de kan ta lön, pension, semesterersättning, lokalhyra samt materialkostnad och få ut att leva på efteråt. Det är enkel matematik.
Nu jobbar ju många tränare på sin egna gård och kanske säljer hästar/driver inackorderingsstall, har annat jobb som huvudsyssla men att ta 300 kr per timme vitt och ha lektioner 8 tim om dagen, vilket är helt osannolikt att någon tränare har, och dessutom ha egen häst och träna och tävla den det går liksom inte ihop...... Fast det är ju schysst välgörenhet till sina elever :p
 
Efter sista prishöjningen tror jag att min tränare riskerar att tappa elever för att priserna inte är marknadsmässiga längre. Kul att det är fler än jag som tyckte det här var spännande, @mackan :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 156
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 094
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
925
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp