Rimlig stallhyra?

EvaK15

Trådstartare
Hej! Jag är lite nyfiken på vad ni tycker är rimlig stallhyra för att hyra in sin häst där det ingår följande.

Stor box 350x300 i ett nybyggt varmstall med vattenkopp
Stora hagar, både vinter och sommarbete med elband och trästolpar
Varm sadelkammare där du får så mycket plats som du behöver
Duschspilta med varmvatten
Fri tillgång på hösilage ute och torrhö inne
Betfor (övrigt kraftfoder får du betala själv)
Spån
Mockning alla dagar
Ut-/insläpp alla dagar
Täckesservice
Ridplan ca 20x40m med hinder
4 km till ridanläggning
Fina rid och körvägar
Hästtransport finnes
Jag kan passa hovslagare veterinär mm så du slipper ta ledigt från jobbet
Jag kan motionera din häst om du inte hinner ibland

Bor i mellansverige i hästtätt område.

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för detta?
Jag tar i dagsläget 2000/mån men känner att det är dags att höja lite då jag insett att jag faktiskt jobbar rätt gratis med att sköta andras hästar...

Mvh

Eva
 
Hej! Jag är lite nyfiken på vad ni tycker är rimlig stallhyra för att hyra in sin häst där det ingår följande.

Stor box 350x300 i ett nybyggt varmstall med vattenkopp
Stora hagar, både vinter och sommarbete med elband och trästolpar
Varm sadelkammare där du får så mycket plats som du behöver
Duschspilta med varmvatten
Fri tillgång på hösilage ute och torrhö inne
Betfor (övrigt kraftfoder får du betala själv)
Spån
Mockning alla dagar
Ut-/insläpp alla dagar
Täckesservice
Ridplan ca 20x40m med hinder
4 km till ridanläggning
Fina rid och körvägar
Hästtransport finnes
Jag kan passa hovslagare veterinär mm så du slipper ta ledigt från jobbet
Jag kan motionera din häst om du inte hinner ibland

Bor i mellansverige i hästtätt område.

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för detta?
Jag tar i dagsläget 2000/mån men känner att det är dags att höja lite då jag insett att jag faktiskt jobbar rätt gratis med att sköta andras hästar...

Mvh

Eva
hur långt är ett snöre?

Dvs, det beror väldigt mycket på var i landet du bor och hur kostnaderna i närliggande stall ligger.

Sätt ett pris som du tycker täcker de faktiska kostnaderna plus ditt eget jobb. De som är beredda att betala kommer acceptera det, de som tycker det blir för dyrt kommer flytta.
 
4-5000 inkl moms hade jag tagit för det om det varit mitt stall. Det viktigaste är att du bestämmer dig för ett pris och själv känner dig bekväm med det. Jag vet att jag någon gång frågade om pris och många här trodde aldrig jag skulle få inackorderingar med mitt pris. Men jag har fullt i stallet. Grannen som är mycket billigare har inte fullt.
 
Hej! Jag är lite nyfiken på vad ni tycker är rimlig stallhyra för att hyra in sin häst där det ingår följande.

Stor box 350x300 i ett nybyggt varmstall med vattenkopp
Stora hagar, både vinter och sommarbete med elband och trästolpar
Varm sadelkammare där du får så mycket plats som du behöver
Duschspilta med varmvatten
Fri tillgång på hösilage ute och torrhö inne
Betfor (övrigt kraftfoder får du betala själv)
Spån
Mockning alla dagar
Ut-/insläpp alla dagar
Täckesservice
Ridplan ca 20x40m med hinder
4 km till ridanläggning
Fina rid och körvägar
Hästtransport finnes
Jag kan passa hovslagare veterinär mm så du slipper ta ledigt från jobbet
Jag kan motionera din häst om du inte hinner ibland

Bor i mellansverige i hästtätt område.

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för detta?
Jag tar i dagsläget 2000/mån men känner att det är dags att höja lite då jag insett att jag faktiskt jobbar rätt gratis med att sköta andras hästar...

Mvh

Eva
Mellansverige säger inte så mkt, stockholm, Uppsala eller nånstans i Dalarna! Värmland lixom? Du bör skriva stad.
 
Oj! Du har jobbat gratis..

Hästen står 25min norr om sthlm. Jag betalar ju 4000kr/mån ink. moms för:
  • Stor box 350x300 i ett nybyggt varmstall med vattenkopp
  • Stora hagar, både vinter och sommarbete med elband och trästolpar
  • Varm sadelkammare där du får så mycket plats som du behöver
  • Duschspilta med varmvatten
  • hösilage
  • Spån
  • Ut-/insläpp alla dagar
  • Täckesservice
  • Ridplan ca 20x40m med hinder
  • 300m till ridanläggning (ridhusavgift betalas separat)
  • Fina rid och körvägar
  • Hästtransport finnes

Alltså står du med betfor, fri tillgång på hösilage mockning alla dagar och möjlighet till hjälp med veterinär och motion utöver det jag har idag.
-För halva priset.
Dock är 4km till ridhus ett stort minus i mina ögon, men inte värt en 50% rabatt för det :D
 
Oj! Du har jobbat gratis..

Hästen står 25min norr om sthlm. Jag betalar ju 4000kr/mån ink. moms för:
  • Stor box 350x300 i ett nybyggt varmstall med vattenkopp
  • Stora hagar, både vinter och sommarbete med elband och trästolpar
  • Varm sadelkammare där du får så mycket plats som du behöver
  • Duschspilta med varmvatten
  • hösilage
  • Spån
  • Ut-/insläpp alla dagar
  • Täckesservice
  • Ridplan ca 20x40m med hinder
  • 300m till ridanläggning (ridhusavgift betalas separat)
  • Fina rid och körvägar
  • Hästtransport finnes

Alltså står du med betfor, fri tillgång på hösilage mockning alla dagar och möjlighet till hjälp med veterinär och motion utöver det jag har idag.
-För halva priset.
Dock är 4km till ridhus ett stort minus i mina ögon, men inte värt en 50% rabatt för det :D

Varför jag aldrig ska flytta till Stockholm. Jag har två hästar för under det priset du har en :D
 
Varför jag aldrig ska flytta till Stockholm. Jag har två hästar för under det priset du har en :D

Jag kommer flytta från anläggning där jag betalat nära 4000 för box och in-släpp, ut-släpp och lunch-fodring. Då har foder, strö och annat jox tillkommit. Och var 9:e kväll fodrar vi kväll.
Då har förvisso 2 ridhus, 2 utebanor och bra träningsmöjligheter funnits. Stallet ligger hyfsat nära både motorväg och kommunala färdmedel.

Nu kommer jag flytta till en mindre gård med "bara" utebana, inget ridhus. Det är också för långt bort från mina tränare för att de ska kunna komma.
Men jag kommer ha en stallhyra på 500 kr. Strö och hösilage köper jag till. Men det är billigare än på förra stället.
Det blir en väääldig skillnad. Speciellt med tanke på att jag nu har en häst och förr haft 2 på större anläggningen som är dyrare.

Så jag förstår dig.. ;)
 
Jag kommer flytta från anläggning där jag betalat nära 4000 för box och in-släpp, ut-släpp och lunch-fodring. Då har foder, strö och annat jox tillkommit. Och var 9:e kväll fodrar vi kväll.
Då har förvisso 2 ridhus, 2 utebanor och bra träningsmöjligheter funnits. Stallet ligger hyfsat nära både motorväg och kommunala färdmedel.

Nu kommer jag flytta till en mindre gård med "bara" utebana, inget ridhus. Det är också för långt bort från mina tränare för att de ska kunna komma.
Men jag kommer ha en stallhyra på 500 kr. Strö och hösilage köper jag till. Men det är billigare än på förra stället.
Det blir en väääldig skillnad. Speciellt med tanke på att jag nu har en häst och förr haft 2 på större anläggningen som är dyrare.

Så jag förstår dig.. ;)
Men ingår ngn service då?
500kr borde väl bara vara kallhyra, jag skulle aldrig erbjuda Box och service för 500kr. Då jobbar man ju gratis.
 
Men ingår ngn service då?
500kr borde väl bara vara kallhyra, jag skulle aldrig erbjuda Box och service för 500kr. Då jobbar man ju gratis.

Det både ingår service och inte sas.
Jag flyttar in till pojkvännen som hyr hus på gården. Stallägaren har eg räknat så att husets hyra täcker del i stallplats.
Sen hjälper pojkvännen till att sköta gården mycket IOM att gårdsägare inte har så gott om tid och pojkvännen tycker det är kul. Det även med egna maskiner och åka och hämta saker gårdsägarna ska köpa till gården etc.
Han behandlar också dem och deras hästar gratis.
Jag hjälper till med lite fodringar, är häst/hund/gårds-vakt ibland så att ägarna kan åka ifrån övriga 10 hästar de ska sköta.
Jag är även tränare och en tillgång för stallägaren på så vis.

Hade vi inte båda gjort så mycket och även betalat för huset hade jag inte haft samvete att stå så billigt.
Stallägarna tyckte att de 500 skulle täcka hösilage och ev havre med. Men jag förhandlade det till att jag köper sånt utöver de 500 för boxen.
Jag ville betala mer. Men det fick jag absolut inte!
 
Men ingår ngn service då?
500kr borde väl bara vara kallhyra, jag skulle aldrig erbjuda Box och service för 500kr. Då jobbar man ju gratis.

Jag betalar 500:- i grundhyra, då ingår ut och insläpp samt fyra fodringar alla dagar.
Totalt blir det 1700:- per höst på vinterhalvåret med spån, hö och havre.
 
Jag betalar 500:- i grundhyra, då ingår ut och insläpp samt fyra fodringar alla dagar.
Totalt blir det 1700:- per höst på vinterhalvåret med spån, hö och havre.
Makalöst billigt.
Funderade ju på inackorderingar ett tag. 500kr kallhyra täcker knappt el, slitage boxar, underlag ridbanan, stängselmaterial.
Men om man bortser från det, din stallägare släpper alltså in och ut och fodrar fyra gånger per dag för 16kr per dag... Och så dra skatt på det.
 
Makalöst billigt.
Funderade ju på inackorderingar ett tag. 500kr kallhyra täcker knappt el, slitage boxar, underlag ridbanan, stängselmaterial.
Men om man bortser från det, din stallägare släpper alltså in och ut och fodrar fyra gånger per dag för 16kr per dag... Och så dra skatt på det.

Allt beror ju på hur en vill driva sitt stall. Min stallägare vill ha sällskap till sin häst samt kunna få hjälp när de åker bort. Det är värt mer för dem än att dra in stålar.
 
Allt beror ju på hur en vill driva sitt stall. Min stallägare vill ha sällskap till sin häst samt kunna få hjälp när de åker bort. Det är värt mer för dem än att dra in stålar.

Ja men då är väl det tillräckligt.
Tänkte bara att det inte gick driva verksamhet med den hyran.
 
Ja men då är väl det tillräckligt.
Tänkte bara att det inte gick driva verksamhet med den hyran.

Absolut är det så. Kollar man hur det ser ut här så är det mest mindre stall som har ett par tre inackorderingar. Låg hyra för att kunna få sällskap och avlastning.

Sen betyder inte det att en behöver stå mitt ute i ingenstans utan faciliteter. Jag står i ett modernt stall med stora uteboxar med uppvärmda vattenkoppar, stora hagar, upplyst ridbana med riktigt bra underlag och hinderpark. Uppställningsplatser, spolspilta, uppvärmd sadelkammare osv.
Fyra kilometer till ridhus, privat med bra underlag som nästan alltid är ledigt, varit tomt alla gånger utom en när jag varit där. Betalar 700:- för sex månader, fri ridning med bägge hästarna.
 
Ja men då är väl det tillräckligt.
Tänkte bara att det inte gick driva verksamhet med den hyran.

Mina nya stallägare har bara få inackorderingar och inte som business i syfte att tjäna pengar/finansiera lön.
Det är en granne till och en hovis som har häst inhyrt där. De betalar mer än mig IOM att de vill ha mer service(fullservice med mockning etc) och inte heller hjälper till att sköta gård eller övriga hästar/hundar/kanin eller hyr hus av dem.
Men de har främst gården för egna hästarna och har andra jobb.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 879
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 720
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 592
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Vad kan vara rimligt att betala för en boxplats på en gård som ligger beläget nära en motorvägspåfart, ca 10 minuters körning från...
Svar
0
· Visningar
841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp